|
Тарас ЛютийДублювання реальногоTой, хто бодай раз відвідував
місце виготовлення документа, що посвідчує
особу, неодмінно знає про маркери
фіксації своєї персональності: фото, ПІБ, підпис, адреса, відбитки пальців тощо. Нема на те ради, такими є характеристики нашого документального образу, створеного
всіма цими параметрами вкупі. Та от цікавинка: схожим
чином людина ідентифікується
вже дуже й дуже давно. Дослідження з єгиптології, хоч би з історії Старого
царства, подають яскраві приклади не лише в соціокультурній, а й у світоглядній
площині. У розвідці Андрєя Большакова
«Людина та її Двійник» подибуються інтерпретації терміна
«Ка», яким охоплюються численні атрибути тодішньої особи, що виражені словами
ім’я, серце, тінь тощо. Коли для людини наставав час переходити в потойбіччя, цей феномен набував особливого значення. Ка
нерідко тлумачать як генія-охоронця, життєву силу, душу, самість,
близнюка, духовне тіло. Здається, єгиптянинові було надзвичайно важливо
передовсім зафіксувати свій образ, який потім легко вдалося б відтворити. Тому
його раз у раз наносять на стіни або втілюють у статуях.
Усе як у романі Станіслава Лема, де мислячий Океан із планети Соляріс вміє матеріалізувати спогади. Водночас Ка ніскільки
не схожий на звичного нам Двійника — персонажа західної літератури, демонічну
силу, що норовить усякчас нашкодити своєму прототипові. Тож єгипетський Ка є
необхідним антропологічним компонентом. Він не сутність і не ідея, а радше
визначальна копія особистості.
Можна говорити про подвійне народження двійника.
Перший раз — це постання уявної невидимої фігури. А другий раз її вже треба
унаочнити, себто уможливити спостерігання за нею іншими. Вочевидь, у
Стародавньому Єгипті точилася непримиренна боротьба: часто-густо замало було
воювати з ворогом, доводилося знищувати і його зображення. Нехай прадавні
царства вже й не існують, проте Ка різних людей і надалі вікують, допоки десь
іще зберігається розтаскана по світу матеріальна культура минулих днів. Сучасні
люди теж навчилися в різний спосіб себе увічнювати: кому під силу, той
художньо-інтелектуальними засобами, а хтось, навпаки, входить в історію як злостивець або тиран. Важливою
ознакою існування Ка всякчас залишалося те, що він був не буквальною копією.
Цей герой уособлював розвій кожної живої істоти. А нині панує тяжіння до
фотогенічного портрета або влучно зафіксованого на письмі висловлювання.
Невдалий образок хочеться якнайшвидше замінити, а неоковирну фразу виправити.
Але ще й досі легше знищувати різні зображення, аніж аналізувати чи вивчати їх,
бо емоційний зв’язок із ними ніяк не зменшується. Загалом наведені вище зразки
подвоєння слугують радше прикладами того, як людина воліє долати впливи
небуття, а тому всіляко намагається самоствердитися, зокрема створює власні
подоби. 5
12 2019 https://tyzhden.ua/Columns/50/238347 |