www.ji-magazine.lviv.ua
Тарас Лютий
Макіавеллізм
Наприкінці XV століття, коли духовидець Джироламо Савонарола остаточно втратив владу, місце другого консула
Флорентійської республіки посів маловідомий 29-літній Нікколо Макіавеллі.
Крім умілого ведення внутрішніх державних справ його
обов’язки передбачали й регулювання питань зовнішньої політики. Тепер декому
може здатися надмірним, що посада передбачала неабияку обізнаність у
гуманітарних науках. Як зазначає в біографічному шкіці
про майбутнього натхненника реальної політики Квентін
Скіннер, тодішнє служіння народу не могло відбутися
без занурення в класичні тексти, а заразом і знання латини, риторики, давньої
історії та моральної філософії. Саме завдяки цьому аспекти теоретичні поєднувалися
з практичними.
Наведемо кілька прикладів. Уже перемовини з Людовіком ХІІ дали можливість
молодому урядникові півроку вивчати специфіку французького держуправління й
усвідомлювати недолугість флорентійського політичного життя. Інший урок він
отримав від герцога Романії Чезаре Борджіа. Той
вправно захоплював околишні землі й вимагав від Флоренції воєнного союзу.
Доводилося не без здивування спостерігати за цим відважним, цілеспрямованим,
винахідливим і таємничим можновладцем. Яких державників не візьми, підсумовує
врешті-решт Макіавеллі, кожен діє ніби за схемою. А коли після падіння
республіки правителі-вигнанці з родини Медічі
повернулися до Флоренції, то він зметикував, що його досвід неодмінно стане їм
у пригоді. Але він і сам потрапляє в немилість: звільнення з канцелярії,
звинувачення в змові, застосування тортур та накладення величезного штрафу. І
хоча його все ж таки виправдали, усі спроби повернутися на службу не мали
успіху. Замість комунікації з дійсними правителями залишалося повернутися до
античної історичної літератури задля з’ясування ролі в політиці великих
постатей, байдуже історичних чи міфологічних.
Макіавеллі скеровує свій інтерес до написання трактатів, метою яких є приховане
напучування володарів через схиляння їх до певного типу правління. Вагоме місце
в цій справі належить Фортуні. Без неї годі обійтися в опорядженні суспільства.
Нерідко вона постає в людській уяві, ніби якась рокована сила. Втім, якщо
глянути невибагливим оком, як здається авторові, то впору розгледіти в ній
жіноче начало, прихильне до показово чоловічих проявів. Серед останніх чи не найголовніше
місце посідають унікальні здатності, а передовсім доблесть (virtu).
Тож Фортуна щедротно винагороджує сміливців. Кому вдається її вмилостивити,
вона віддячить сторицею. Й аніякі людські вчинки неможливі без її участі. Не
випадає мислити себе цілковито самовладними істотами: усе залежить від
провидіння Фортуни. Проте багато що контролюється й людиною. А якщо вдається
поєднати самоправність і благодать богині, неминуче звернеш і гори. Та як
викликати її милість? Макіавеллі наважується на розхоже тогочасне тлумачення:
як і всякій жінці, їй сподобається, коли повестися з нею владно.
Хибно думати, провадить далі Макіавеллі, що фортунитиме всякчас. Вартує
сформувати принципи персональної могутності, а не сподіватися на безперестанну
прихильність богині. Не так закони тримають державників, як армія. А що
Флоренція не раз зазнавала зрадництва найманців, покладатися потрібно винятково
на власне військо. Тільки той, кому залежить на вольності, здатен уберегти себе
й країну. Коли Макіавеллі на власні очі побачив, як Борджіа карає на смерть
лукавих наймитів, шукаючи їм заміну серед щирих прихильників, одразу затямив:
лише харизматичному лідеру всміхається Фортуна. А як же бути з тією-таки
гуманістичною мораллю? Поза сумнівом, було б неправильно оминати милосердя й
справедливість.
Але це допоки вони не перешкоджають у реалізації
особистих інтересів. Інакше ніколи не досягнути мети. Щойно обставини
потребуватимуть належним чином відреагувати, треба бути напоготові йти всупереч
добропристойності. Такою є формула мінливого часу. Нехай ці якості й тавруватимуться як нелюдські, а хитрість і силу неминуче
визнаєш дієвими засобами реалізації чеснот, наполягає Макіавеллі. Цим людина
набуває додаткового виміру, себто трансформує себе, мобілізує й шукає
унікальних способів самореалізації.
То чи вийде після цього називати Макіавеллі мислителем граничного цинізму? За
всієї відвертості в питаннях застосування жорстокості, хитрості, скнарості,
обману він заповідає вчитися не безмежної сваволі, самовдоволення чи
самозвеличення, а вміння корисного правління державою. Загалом же він
залишається мислителем парадоксальності. Нам часто здається, що в житті все
підпорядковане однозначній позиції: схвалення — заперечення, прийняття —
неприйняття тощо. Нерідко ухвалення цих рішень потребує застосування особистого
зваженого підходу. Тому й думки цього теоретика провокації дораджують нам не
безкомпромісно відкидати геть усі людські установлення, а вміло реагувати на
зміни. То, може, думка автора «Державця» потребуватиме щоразу вдумливішого
читання й переосмислення?
26 09 2019
https://tyzhden.ua/Columns/50/235774?fbclid=IwAR3I11yksX_YQMfPodPBOZfa7eqMJOORbR4eK6cJv9t2-zeZQe8mVuOPu_c
|