www.ji-magazine.lviv.ua
Мирослав Маринович
Зеленський не усвідомлює, в яку страшну "гру престолів" він ув'язався
– На фоні
останніх політичних подій в Україні багато людей пишуть, що епоха Революції
гідності закінчилася, чи це так?
– Я не вважаю, що епоха Революції Гідності
закінчилася, тому що слід, який вона залишила у душах тих людей, котрі були до
неї причетні, дуже глибокий і сильний. Вони живуть цим духом до сьогодні і
бояться його втратити.
Однак, що насправді проявилося в Україні, то це те, що
заговорили ті люди, які не мали досвіду революції, або ті, для яких вона не
була визначальною. Цінності, за якими вони живуть, є для них важливішими за
цінності, які були на Майдані. І, як у кожному демократичному суспільстві, ці
люди мають право голосу, і їхній голос сьогодні почав домінувати.
Це не означає, що перекреслений голос
"майданної" частини, але ми мусимо зрозуміти й іншу частину суспільства
й знайти вихід із ситуації, яка склалася.
– Щодо тієї
ситуації, яка склалася, наразі ми майже нічого не знаємо про рішення нової
влади щодо курсу України, на вашу думку, чи можуть бути якісь кардинальні
зміни?
– Ми маємо саме те, чого хотів український народ. Він
же не домагався від нового президента якоїсь програми? Перемога Зеленського –
це перемога людських очікувань. У кожного вони різні, і люди проектували свої
очікування на кандидата, який не говорив нічого, який нічого не обіцяв і, відповідно,
нічого не озвучував.
Але зараз це проявляється в тому, що ніхто нічого не
розуміє, ніхто не знає, куди піде країна, невідомо, що стоїть за тим образом,
який люди сформували під час виборів.
Друге, мої особисті очікування – погані. Ще у своїх
статтях під час передвиборчої кампанії я писав, що для держави й народу дуже
небезпечно вибирати голограму своїх очікувань, не розуміючи, як діятиме
конкретна особа. Крім того, чого будуть домагатися ті люди, які стоять за нею.
І для мене особисто, ще перед виборами пан Зеленський
виглядав трагічною фігурою, тому що він не усвідомлює, як на мене, в яку
страшну "гру престолів" ув'язався.
Йому здається що все буде за сценарієм, але у нас все
може бути інакше, і він відповідатиме за дії тих, хто стоїть за його спиною.
І це вже проявляється, наприклад, одна фраза Коломойского про дефолт дуже багато наробила шкоди і для
України, і для безпосередньо президента. Ніби це не він сказав, але всі все
розуміють, і роблять певні висновки. Тому, думаю, Україні доведеться витримати
шквал подібних змін, і зрозуміло, що таких змін українці насправді не хотіли.
Я би хотів, щоб кожен громадянин України, коли він
голосує, відчував відповідальність за свої дії. Отже, всі ті, кому стане гірше
після обрання, мають собі сказати: "Це є наслідок мого непродуманого
рішення".
– Мені
здавалося, що революційні події в Україні мали б показати людям, до чого
призводить безвідповідальний вибір, але вони знову пішли за ілюзіями, чому так?
– Люди не готові брати на себе відповідальність –
значно комфортніше дорікати іншим. Мені сподобалася думка, яка прозвучала у
наших інтернет-дискусіях, що частині людей стало некомфортно внаслідок медичної
реформи. Чому? Та тому, що вони повинні були вибрати собі сімейного лікаря.
Тобто ухвалити рішення, зробити вибір і за нього відповідати. А якщо вибір
виявився невдалий, сказати собі: "Я ухвалив неправильне рішення і я несу
за це відповідальність". А це психологічно значно складніше, ніж прийти у
поліклініку, отримати випадкового лікаря, а потім повернутися додому і
звинувачувати всю систему, країну, лікарів, що вони такі-сякі.
За ці п’ять років у суспільстві виразно проявилася та
істина, якої досі ми не вловлювали, а саме: люди хочуть змін, але насправді
самі до них не готові. Вони хочуть, щоб мінялися інші, а вони – ні.
– А що ж
може спонукати українців почати брати на себе відповідальність і проводити
зміни?
– Тут дуже велику роль відіграє реформа
децентралізації. Люди відчули смак того, що вони можуть використовувати гроші
на благо своєї громади. Я не кажу, що такий успіх є повсюди, але є успішні
громади, де це дуже добре працює. У Польщі вдала децентралізація виявилася
таким собі соціальним ліфтом, який витягнув на поверхню тих, хто був готовий до
важливої суспільної праці. Я думаю, що це відбудеться й у нас.
Але якщо говорити теоретично, для мене є важливою така
теза, що якщо люди не хочуть ухвалювати правильні рішення і брати на себе
відповідальність, то їх до цього змусить криза. Немає іншого способу навчити
людей, ніж тоді, коли чи то держава, чи якась інституція потрапляє у стан кризи.
Тоді немає виходу, лазівок – мусиш вирішувати.
Я хотів би вірити, що ті кризи, які на нас чекають, не
будуть дуже сильними та руйнівними. Але, якщо вони все-таки будуть, то нехай
підуть на користь усім нам, хай стануть школою громадянської відповідальності.
– У 2014
році ми вже отримали одну кризу, і ледь не втратили країну. Нам вдалося її
зберегти, хоча й був анексований Крим і розв'язана війна на Донбасі. Але зараз,
чи вдасться нам втримати Україну територіально й політично?
– Це хороше питання, а яке немає однозначної
відповіді. Ми не маємо чистого експерименту. Якби Україна була сама за себе,
оточена доброзичливими сусідами, то так, я міг би стверджувати, що цей досвід
для нас важливий, і наразі ми просто проходимо важливі етапи розвитку
демократії, і все буде гаразд.
Але ми маємо сусіда, який дуже уважно стежить за нами
і використовує найменшу нашу похибку, щоб знову відкотити історію назад і
захопити Україну в полон свого впливу.
І як буде з цим, ми не знаємо, бо не маємо впливу на
позицію Росії. І ми маємо не дуже добру ситуацію в світі, бо сила демократії на
Заході зменшилася не без впливу РФ.
Путін може тішитись тим, що його інформаційні атаки
дають величезний руйнівний ефект, і у нього поки зовсім немає підстав думати,
що треба міняти свою політику. Не міняють політику тоді, коли вона успішна, а
йому все ж вдається підривати Захід. Але для України це поганий сигнал, тому що
наша опора була в західних демократіях, і якщо вони спадуть, то будуть
зосереджені на своїх власних проблемах, а Україна відійде на десятий план.
– Дійсно,
Росія зараз покращує свої позиції на міжнародному рівні, згадати навіть рішення
Ради Європи і повернення російської делегації в ПАРЄ. І хоча ЄС продовжує санкційний тиск на РФ, Європа поступово здає їй свої
позиції. Чим це може обернутися для України, які є загрози?
– Я б не сказав, що цей санкційний
тиск дуже дієвий. Так, санкції є, але для економіки Росії вони не руйнівні.
Це свідоме рішення Заходу не руйнувати Росію, тому що
це означає непрогнозованість атомної зброї. І в
якомусь сенсі Захід підтримує путінський режим, бо панічно боїться
неконтрольованої зміни цього режиму.
Але перемоги Росії є пірровими, як на мене, тому що я
не вірю в те, що перемоги, здобуті насильством та облудою, є тривалими і
довговічними. Гітлер так само втішався величезними перемогами. Він так само
оглядав світ орлиним поглядом переможця, але це закінчилося крахом. І російська
авантюра закінчиться крахом. Проблема тільки в тому, хто постраждає ще, крім Росії.
Вона може поставити світ взагалі на грань величезної катастрофи, і в такому
випадку Україна постраждає першою.
Не хочу нагнітати песимістичні настрої, я людина
релігійна, яка вірить у перемогу добра. Вірив у це, коли був у таборах, коли
СРСР був надзвичайно потужний. І я щасливий, що вірив у розпад Радянського
Союзу, і він розпався. Так само я вірю і сьогодні, що
путінському режиму прийде крах, але стоїть питання, що робити нам? І коли ви
запитали про загрози, я сказав: так, загрози існують і вони такі...
– П'ять
років Україна ціленаправлено намагалася позбутися
радянських надбань та гібридного впливу РФ. Одними з найгучніших законопроектів
у цьому напрямку були закони про декомунізацію та мову, які піддалися сильній
критиці. А на вашу думку, чи є від них користь?
– Коли ще не був ухвалений закон про декомунізацію, то
в Дніпропетровську називали своє місто Дніпром. Кажуть, що після того, як закон
ухвалили, раптом слово Дніпро стало вже ніби осоружним, і вже з’являються
спроби знову називати Дніпро Дніпропетровськом. Чому? Тому що населення того
регіону – критичне щодо будь-яких дій та рішень, які йдуть з Києва. Це просто
дух протесту, дух незгоди.
І такі реакції треба відділяти від того, чи є рішення
правильним або неправильним. Я вважаю, що закон про декомунізацію правильний. І
закон про мову правильний, незважаючи на те, які існують тимчасові реакції на
це.
Чомусь, коли ухвалювали закони про русифікацію, тоді
всі "мовчали у ганчірку", тому що нічого не можна було сказати. Якщо
хтось виступав проти – їхав у Сибір, бо не було демократії, була жорстка
тоталітарна держава. Сьогодні є демократія. Відповідно, сьогодні голос тих
людей звучить дуже гостро, дуже голосно, але я б у них хотів запитати: "Де
ж ви були, коли було непереливки україномовному сегменту суспільства?".
– Мирославе,
на вашу думку, розрив відносин із Росією – це вже незворотний процес?
– У цьому процесі є два важливі завдання, перше – це
стати самими собою, відділитися від Росії настільки, щоб ми могли жити своїми
проблемами, почали шанувати самі себе, нарешті позбулися відчуття вторинності.
І в цьому плані відділення від Росії є правильним.
Ви ніколи не усвідомите свою ідентичність, поки не
скажете собі: ось це – моє, а ось це – чуже. Ця лінія поділу має бути
проведена.
Але ми не побудуємо Китайської стіни між Росією і
Україною, і не побудуємо Змієві вали, як будували русичі буквально на тих же
територіях, від того самого північного сусіда. Нам треба знаходити якусь форму
порозуміння ще й тому, що ми не можемо просто увійти в Західну Європу,
розчинившись у ній. Західна Європа діє за іншою логікою, це латинський світ, ми
завжди почувалися чужими там. Ми маємо бути в Європі і ми є там, але наша
Європа трохи інша.
І я собі можу уявити, що після катарсису, який має
пережити російський народ, як у свій час його пережив німецький народ, можливо,
в ньому відбудеться та трансформація, яка дозволить усьому східноєвропейському
простору знайти свій modus vivendi.
– Усвідомлення
ідентичності в українців ще триває, чи процес завершено?
– Цей процес ще триває, ми ще дуже мало зрозуміли, для
чого ми на цьому світі існуємо, хто ми такі. У своїй останній книжці про
митрополита Андрея Шептицького я згадую, що логікою
Київської Русі було те, що сьогодні називається принципом "win-win", або "позитивної суми". У давньокиївських літописах пишеться про дві віри –
католицьку та православну, і там вказується, що "і ту, й ту віру Бог
дав". Це логіка інклюзивності, це логіка
сучасного світу.
А якою є логіка Росії? Це логіка Третього Риму –
протистояння Третього Риму з Першим Римом, логіка конфронтації і так званої
"нульової суми". У цьому й полягають органічні відмінності між
Україною, яка увібрала в себе природні засади Київської Русі, і Росією, яка
відійшла від традицій Київської Русі й стала імперією, тобто стала на шлях
конфронтації.
НОВИНИ
"Велика помилка!" Росія публічно пригрозила Україні через перші
кроки Зеленського
І ми маємо усвідомити, що ця логіка інклюзивності нас постійно супроводжує в історії.
Подивіться на останні майдани: чому вони були переможними? Тому що вони були
інклюзивні, бо на Майдані не мало значення, хто якої віри, хто з якого регіону,
якою мовою розмовляє. Ми стояли за одні цінності й були об’єднані. Оце і є
природній для нас принцип "позитивної суми".
Тобто для нас, для нашої землі, цей принцип співпраці
і взаємного шанування є органічним. Але народ наш, який надто довго жив у
російському духовному полі, ніяк цього не може усвідомити. Ми інколи про це
згадуємо, але лише як красиву обгортку, тоді як живемо за іншими принципами. А
от коли ми пізнаємо самі себе, свою природу, тоді й зрозуміємо свої
ідентичність, завдання і свою місію у цьому світі.
Світлана
Гудкова
8 06 2019
https://www.obozrevatel.ne-vstrashnu
|