|
Олександр МотильЧи може Зеленський бути реформатором?Комік Володимир Зеленський лідирує на виборах в Україні і може стати наступним
президентом. Дехто стверджує, що
Зеленський — єдиний шанс країни на реформи і що він
може зламати стару систему. Чи може Зеленський бути реформатором? Коротка відповідь: Ні. Ось чому. Американський політолог Семюел Гантінґтон якось написав, що революція легша за реформи. Зробити революцію — це зруйнувати ззовні; її може здійснити
будь-хто — від селянина з косою до робітника з молотком чи інтелігента
з пістолетом.
Реформа є складнішою, значно, значно складнішою, бо її суть — зміни зсередини. Реформатори — це люди,
які хочуть поліпшити систему наявних політичних, соціальних,
економічних і культурних інститутів, причім вони є частиною
тієї ж системи. А радикальні реформатори — це люди, які хочуть
змінити чинні інституції до такої міри, щоб у результаті
змінилася система, частиною
якої вони є.
Ні реформа, ні радикальна
реформа не є легкими. Обидва
типи реформаторів повинні мати п'ять характерних рис. По-перше, вони повинні мати
глибокі знання про чинну систему влади. Зокрема, вони повинні розуміти, як працює система державних інститутів: який інститут що
робить, як приймають закони, як формують бюджети, як повноваження і влада розподіляються
в центрі, на периферії і між центром
а периферією. По-друге, реформатори
і радикальні реформатори повинні знати, хто є гравцями
—як ті особи, що займають керівні
посади в системі реформованих
ними інститутів, так і ті особи, які мають
владу, що походить від їхнього багатства,
контактів або позицій впливів поза офіційними урядовими структурами. По-третє, реформатори і
радикальні реформатори мусять мати чітке
розуміння, які зміни в яких інституціях
вони мають намір здійснити, а також повинні бути спроможні окреслити, як ці зміни відбуватимуться. Вони не можуть просто пообіцяти, що зроблять
"щось краще" і що виконають
усе, що в їхніх силах, щоби позитивні зміни дійсно відбувалися.
На відміну від революціонерів, реформатори повинні мати щось
на зразок проекту, який деталізує,
як вони планують дістатися з пункту A в пункт B і з пункту B у пункт C. По-четверте, реформатори
і радикальні реформатори повинні мати щось на кшталт
бази, яка більш-менш підтримує їхню
візію. Має бути якийсь електорат (бажано всередині системи), який хоче таких же змін.
Самі реформатори нічого не можуть зробити, незалежно від їхньої можливої
яскравості. Нарешті, реформатори
— а особливо радикальні реформатори
— мусять бути спритними.
Вони повинні укладати угоди
в накурених підсобках,
міняти коней на верблюдів, видумувати компроміси з сумнівними гравцями,
обіцяти неможливе до реалізації, не виконувати обіцяне і можливе
до реалізації — бо процес зміни інститутів
зсередини означає постійні домовляння зі всіма підряд,
хто може прислужитися вашим цілям, одночасно зберігаючи підтримку союзників
і свою базу. Реформатори повинні бути типовими політиками — саме такими людьми, які дають політикам
цю злу славу. Як Зеленський
пасує до цього? Боюся, не дуже. Він явно не володіє
глибокими знаннями про чинну в Україні систему влади. Він також
не розуміє,
як працюють державні інститути. Зауважте — це не його вина. Зрештою, він шоумен і комік
за професією, і я впевнений, що він
досконало знає всі тонкощі
шоуменства і комедії. Він явно не знає
гравців — з тієї ж
причини. Він знає Ігоря Коломойського, але ославлений олігарх із Дніпра (який
дійсно допоміг врятувати Україну від російської агресії 2014 року і зробив великий внесок у відродження єврейського життя) навряд чи є всесвітом політичних
гравців України. По суті, це буде Зеленський
проти системи — або, кажучи більш
наглядно, комік проти глибинної української держави. Він явно не має
чіткого розуміння того, які зміни яких
інститутів він
збирається здійснити, і не може обумовити,
як ці зміни відбудуться. Звичайно, Зеленський може найняти армію консультантів
і самозваних реформаторів зі знаннями, яких йому бракує. Безумовно, це
б допомогло — але тільки до певного моменту. Зрештою, особі, яка не знає, до чого прагне, буде дуже складно визначити, які радники мають
таку саму візію — або не мають. Президент США
Дональд Трамп може бути прикладом. Думаю, радники Зеленського швидко розчаруються, коли зрозуміють, що їх бос не має найменшого
поняття. У Зеленського
явно немає бази всередині системи — а коли і є, то це Коломойський, що навряд чи віщує
добрі перспективи стосовно здатності Зеленського боротися з олігархами і
корупцією. Зеленський може мати певну
базу поза системою —це його виборці
на південному сході й серед молоді.
Але український південний схід є антиреформістським,
а українська молодь, найімовірніше,
вирушить на Захід, як тільки втратить надії на негайну трансформацію України. Зеленський може бути спритним — хоча б тому, що актори й
комедіанти повинні вміти вдавати. Але чи є безсоромно
лукавим? Ми не знаємо. Ми знаємо, що шанси Зеленського стати
реформатором нульові. Якщо ви переконані, що з 2014 року в Україні абсолютно нічого не змінилося на краще, то Зеленський може хіба погіршити ситуацію. Він або
зовсім зупинить реформи, або кине
країну в такий
адміністративний хаос, який
тільки може викликати зовсім недосвідчений президент. Чи може Україна дозволити
собі хаотичного Трампа? Atlantic Council, 06.03.2019 |