|
![]() ![]() Галина ПетросанякНайближча, бо чужа двократноПрисутність дива у житті
цієї жінки очевидна, але її історія
зовсім не про Попелюшку. Бо Нінон Ауслендер* завжди була радше
принцесою. У десятиліття
перед Першою світовою
війною її батько Якоб Ауслендер
— шанований юрист, президент палати адвокатів у Чернівцях. Нінон — найстарша з трьох
доньок — народилася у вересні 1895 року, коли її матері, Ґізелі
Ізраелі заледве минуло двадцять. Заможна родина Ауслендерів мешкала у власному будинку в Чернівцях, мала гувернантку-француженку. Нінон багато читала, з дитинства бездоганно
володіла німецькою й отримала особливий
дозвіл відвідувати Чернівецьку міську чоловічу гімназію.
На фото 1913 року — випускний клас,
в якому вона навчалася: близько тридцяти юнаків і троє
дівчат. 1909 року чотирнадцятилітня гімназистка отримала подарунок від
подруги — роман Германа Гессе «Петер Каменцінд».
Книжка справила на дівчину таке враження, що вона написала листа авторові.
І цей лист вражає насамперед зрілістю,
свободою й гідністю юної авторки. «Довго вагалася,
писати Вам, чи ні. Кілька разів
уже майже вирішила, що напишу, але щоразу відмовлялася від свого наміру
з остраху, так, саме з остраху,
що Ви можете мені відповісти. Я боялася люб’язного
банального листа, такого, що їх люблять писати
письменники молодим незнайомим
дівчатам. Але оскільки кожна людина вірить, що вона — виняток й сподівається, що до неї
ставитимуться як до винятку
(навіть ця віра — стереотипна), то і я, повіривши, помаленьку вмовила
себе все ж написати». Наступний лист улюбленому
письменникові дівчина
писала з Яремчі, другого серпня 1912 року. Через рік, відмінно закінчивши гімназію й отримавши
найкращі оцінки з латини й
давньогрецької, вона поїхала
вивчати медицину до Відня. Улітку 1913 чернівецька
родина подорожує Швейцарією,
Нінон пише до Гессе з Санкт-Моріца. Ще через рік, втікаючи
від Першої світової війни, мати й сестри
перебираються до Відня. Після трьох років студій Нінон
Ауслендер покидає медицину,
виявивши, що занадто вразлива для професії лікаря. Історія мистецтва — давня пристрасть — стала новим предметом її студій в університеті. За творчістю Германна Гесе дівчина стежити
не припиняє й раз-двічі на рік пише йому листи,
захоплення в яких врівноважене розумними й цікавими судженнями
про його твори.
Письменник відповідає
кількома люб’язними
рядками. Він на вісімнадцять
років старший від
своєї кореспондентки й у нього позаду
чимало всього. Син протестанських місіонерів зі Швабії,
вихований у жорсткому середовищі пієтизму,
у ранньому дитинстві жив у Базелі. Суворі батьки віддали хлопчика в інтернат, бо не могли собі порадити з його
впертістю. Після
навчання на продавця книжкової крамниці в Тюбінґені Гессе повертається до
Базеля й отримує місце в головній книгарні міста. Молодий чоловік знайомиться з базельським
вищим світом,
наприклад, з родинами Ла Рош і
Бернуллі. 1904 року Германн
одружився з на вісім років старшою
Марією Бернуллі, яка була першою жінкою-фотографом
у Швейцарії й мала фотоательє в Базелі. Родина мешкає на березі Боденського озера. У шлюбі народилося троє синів, але щасливим
шлюб не був. Письменник боїться остаточно потонути в міщанському житті, дистанціюється від родини,
щоб писати, подорожувати, випробувати східну філософію життя. Через це Марія переживає важкі нервові зриви,
певний час її психічним здоров’ям опікується К.-Ґ. Юнґ. 1918 року Гессе залишає родину в Берні й переїжджає
в Тессин, поселившись у селі
Монтаньола над озером Луґано. У цей час Нінон
Ауслендер — студентка історії
мистецтва у Відні — теж одружується, її чоловік — художник Фред Долбін. Але посилати Гессе звістки, принаймні раз на рік, молода жінка
не припиняє. Письменник з’ясовує, що самотність
гнітить його не менше, аніж міщанський
сімейний затишок, й після розлучення
1923 року одружується з
молодшою на двадцять років співачкою Рут Венґер. Але стан самотності й метань у пошуках
гармонії у цім шлюбі лише загострюється.
З самого початку подружжя живе
окремо: Гессе — в Тессині,
Рут — у Базелі. Зиму 1923/1924 року молода пара
проводить у різних номерах базельського готелю «Краффт». Наступної зими Гессе знімає помешкання в мансарді, але Рут його з
чоловіком не ділить.
Душевний стан цього періоду Гессе відтворив
в одному з найвідоміших своїх творів: «Степовий вовк». Це час, коли письменник близький до відчаю,
його не раз навідують думки про самогубство. Самота вбиває не такого вже й молодого чоловіка, але водночас
він не хоче
по-справжньому зближуватися
з будь-ким, боячись втратити таку необхідну для творчості свободу. У цих суперечностях Гессе борсається чимало років. Його уважна читачка Нінон Долбін
відчуває ці суперечності серцем.
Після ранньої смерті її батьків
і сестри листування Нінон з Гессе пожвавлюється, 1922 вони вперше бачаться, а 1926
року відбувається доленосна
зустріч в Цюриху. Вони обоє одружені, але в цій зустрічі
стають парою. Він
живе сам у тессинській Монтеньйолі, Нінон пише своєму чоловікові
до Берліна, що Гессе потребує її, вона повинна його врятувати. Емансипована, добре освічена,
фінансово незалежна молода жінка — продала
квартиру у Відні й батьківський дім у Чернівцях, отримувала близько п’яти тисяч
франків річних з капіталу — прагне
лише одного: бути поруч зі своїм кумиром, служити йому. Знаючи
страх Гессе перед одруженням, в одному з листів пише,
що вони не мусять оформляти своїх стосунків. Однак після того, як обоє
розлучилися й три роки жили
поруч в різних помешканнях палацу «Каза Камуцці», їздили разом у лижні відпустки в Санкт-Моріц й Аросу,
з’являлися разом у літературному
середовищі, Нінон змінила ставлення до свого невизначеного статусу й повідомила Гессе, що хотіла б одружитися.
Але, мовляв, якщо він не бажає, то хай усе залишається так, як є... 1931 року — Гессе минуло 54, а
Нінон 36 — вони одружуються,
і тепер лише
смерть розлучить їх. Хоча ні, вони часто розлучалися.
Навіть у весільну
подорож до Рима Нінон їде сама. І навіть дім, який
для них в Монтеньйолі збудують
друзі, розділений на дві частини, й
кожен з подружжя
мешкає на своїй половині, ведучи домашнє листування. Та все ж це щасливий шлюб
двох вільних і рівних
людей. Нінон піклується
про господарство, вечорами читає для свого чоловіка вголос, бо в нього
ослаб зір. За тридцять років спільного життя вона прочитала для нього більше 1400 книжок. Згодом жінка вела кореспонденцію письменника з видавництвом, вирішувала справи, пов’язані з
літературною спадщиною, корегувала його твори. «Він міг жити зі мною лише
тому, що я знала: найважливішою
для нього є його праця — і
не лише вона сама, але й
готовність до неї. Любов і єдність,
дружба й приятельство — усе це було другорядним»,
— писала Нінон. 1946 року Германн Гессе отримує Нобелівську
премію. Попри велику жертовну
любов до Гессе, яку жінка зберегла до кінця днів, її
особистість в цій любові не розчинилася. Нінон мала власні професійні інтереси й амбіції: як історик
мистецтва вона глибоко зналася на античності: грецькій міфології, літературі, пластичному мистецтві.
Подорожуючи Грецією й працюючи у найвідоміших
музеях Європи — Уфіцці, Луврі, Британському музеї, Музеї Ватикану тощо — вона збирала матеріал для своїх
наукових статей. Досліджувала
образи казок, багатогранність і міфологічне походження бога
Аполлона, паралелі між дружиною Зевса Герою й
медузою Ґорґоною. Нінон
Гессе вважала, що Гера — більш пізня
версія Ґорґони; у своїх подорожах Грецією, — яких було щонайменше сім, — вона намагалася зібрати якнайбільше підтверджень свого припущення. У проміжку від другої половини тридцятих до початку шістдесятих років жінка відвідала велику кількість місць, визначальних для грецької міфології: культові святилища Аполлона й
Зевса, міста й острови, де відбуваються дії міфів, зокрема, місця подвигів Геракла. Її статті неопубліковані. Але в
листах, які вона пише своєму чоловікові з цих подорожей,
вражає глибина її ерудиції й
обізнаності з предметом досліджень.
Із сотень листів до Гессе, з численних фотографій Нінон постає її
світлий образ: вона сильна й урівноважена. Ані сліду
жертви на привітному й мудрому обличчі. Від 1947 року Нінон Гессе водить
авто, вона має власне професійне коло, листується
з десятками людей, в тім числі й зі
своїм колишнім чоловіком Фредом Долбіном, якого вважає другом усього життя. Її
листи до Гессе завжди наповнені любов’ю, повагою, увагою. Нелегкий невротичний характер письменника Нінон врівноважує своєю стабільністю
й мудрістю. До останніх днів Гессе у листах вона звертається
до нього «мій любий Пташе»,
«мій найулюбленіший». У серпні 1962 вісімдесятип’ятилітній
Гессе помирає. Ув одному з
листів цього часу Нінон пише: «З власної волі
я б ніколи не вибрала для життя село в Тессині! Я б воліла жити в Парижі, Лондоні чи Цюриху — десь, де поблизу була б наукова бібліотека. Але, — як би дивно це не
звучало, — відколи він
помер, Монтаньйола стала мені
батьківщиною. Власне, це природно, адже
раніше батьківщиною був ВІН...». Вона впорядкувала літературну спадщину письменника, врегулювала питання авторського права, видала
листи й інші
документи його юності. Щоб врятуватися
від туги, вирушила в чергову подорож Грецією. Але туга була невтолима. «Його смерть розірвала
мене. Я — лише половина, закровавлена
половина». Нінон Ауслендер-Гессе
померла у вересні 1966 року й
похована в тессинському селі Монтаньйола, біля свого чоловіка. ______________ * За матеріалами: Ninon 11.06.2019 https://zbruc.eu/node/90013?fbclid=IwAR3eTfcjIcO0wKpVG6rVgfxlcfTiSCaTnYvlE4wRcQVKYXs1Pn5O0YCj3Mg |