|
Валерій ПекарЧи існує Галицький консенсус?Сергій Дацюк
написав статтю про Київський, Галицький та
Донбаський консенсус. Він описує Донбаський як російсько-радянський імперський,
Галицький як націонал-патріотичний, Київський, коротко кажучи, як інноваційний.
Україна відкинула Донбаський консенсус, каже автор і радить відкинути також
Галицький, натомість обрати Київський. Звичайно, два останні речення не можуть
претендувати на переказ основних ідей досить довгої, глибокої і насиченої
статті автора, яку варто прочитати. На жаль, стаття значною
мірою ґрунтується на такій оцінці підсумків українських виборів: 25% нібито
обрали Галицький консенсус (націонал-патріотичний), 75% відкинули його. Ця
оцінка неправильна. Принаймні, 75% включають прихильників того, що автор називає
Донбаським консенсусом. Є серед цієї більшості і прихильники інших двох
моделей, а також величезна маса людей, які взагалі не задумуються над такими
питаннями. Аналогічно, 25% також вкрай неоднорідні. Після прочитання глибокої
і довгої статті виникає враження, що нас знову намагаються розділити
географічно на Україну трьох сортів. Тільки тепер «правильні» українці живуть
не в Галичині, як було у кремлівських методичках 2010
року, а в столиці. На мій погляд, ми маємо
справу із часто повторюваною помилкою, коли поділ у часі сприймається як
просторовий поділ. Немає ніяких Донбаського, Галицького і Київського
консенсусів, а є середньовічна, модерна і постмодерна моделі української
державності. Середньовічна модель — це
імперська модель, що вважає необхідним прихилитися до великої імперії. В рамках
цієї моделі гетьман запорозький був васалом польського короля, а посварившись і
повоювавши з ним, став васалом російського царя. Російська імперія — остання з
таких імперій, і в Україні чимало прихильників моделі «руського міра». Модерна модель — це модель
національної держави. Процес створення такої держави на базі уламка імперії та
формування в ній політичної нації (ми називаємо цей процес модернізацією) є
непростим і досить повільним, як порівняти з тривалістю людського життя. Ми
його нині переживаємо. Хочеться швидше, але для того треба поміняти мислення, а
воно міняється зазвичай через покоління, і то не завжди. Постмодерна модель є
інноваційною, і ми ще не розуміємо багатьох її ключових рис. Сергій Дацюк робить ряд вдалих припущень, що би це могло бути. Але є дві причини, чому
нам треба обрати модерну модель і відкинути (поки що) постмодерну. По-перше, моделі
наростають одна на одну як кільця на дереві чи шари цибулі. Ніхто не може
побудувати модерну державу, не маючи середньовічного досвіду державотворення
(власного або, в гіршому випадку, запозиченого імперського), що передбачає
наявність бюрократичного апарату, армії та державної монополії на насильство.
Ніхто не може побудувати постмодерну інновацію, поки не має модерної держави з
відкритими (інклюзивними) економічними і політичними системами та верховенством
права. А найголовніше — мислення людей має дійти до відповідного рівня. Країна,
що має лише 15-20% людей з модерним мисленням, відмовляючись від модерну, не злітає
до постмодерну, а провалюється у середньовіччя. По-друге, постмодерна
інновація потребує безпекової парасольки. Зрозуміло,
звідки вона візьметься в Західній та Центральній Європі, де всі є членами НАТО.
Україна такої парасольки не має і вимушена захищати себе сама. Приємно чи ні,
але мова є одним із таких інструментів захисту. Відмова від захисту можлива,
коли вас захищає хтось інший. Ми ще не здали шкільних
іспитів і тільки намагаємося поступити в університет, а нам пропонують
докторантуру, ґрунтуючись на наших надзвичайних талантах. Таланти сильно
перебільшені, але якими би вони не були, спочатку потрібна вища освіта і
пов'язане з нею дорослішання. Все буде у свій час. Головне — після школи
наполегливо пробитися в університет, не потрапивши до поганої компанії
алкоголіків та хуліганів, які настійливо закликають до себе з півночі.
13 05 2019 https://site.ua/valerii.pekar/20023-chi-isnue-galitskiy-konsensus/?fbclid=IwAR1pzczD5v7T9e240418 |