www.ji-magazine.lviv.ua
Адрiан Радченко
Референдум про мир з Росією: у чому небезпека ініціативи Зеленського
Однією з головних меседжів
президента України Володимира Зеленського на інавгурації було припинення
війни на Донбасі. І вже на наступний день глава Адміністрації президента Андрій
Богдан в ефірі одного з телеканалів заявив, що потрібно провести народний референдум з питання мирних домовленостей з Росією.
Український політикум до ініціативи президента поставився вкрай негативно. Так,
на позачерговому засіданні Верховної Ради більшість
депутатів, виступаючи з трибуни, засудили такий намір команди Зеленського, а
колишній президент України Петро Порошенко заявив, що це капітуляція.
Яке значення
має проведення референдуму для україно-російських відносин,
"Апострофу" розповіли експерти в галузі міжнародних відносин і
національної безпеки.
Микола Капітоненко, експерт Міжнародного центру перспективних
досліджень
З одного боку, виносити питання
нацбезпеки і зовнішньої політики на референдуми - це погана практика, тому що,
як правило, люди не розбираються і не повинні розбиратися в цих питаннях. З
іншого боку, виходить так, що всі п'ять років війни ми живемо без чітко
визначених пріоритетів і червоних ліній щодо Росії. Тобто ми в формальних
гаслах з нею воюємо, на практиці маємо дуже змішані відносини, і ніхто точно не
знає, чим і за що ми готові платити. Чи готове суспільство так дорого платити
за війну, яка триває? Чи готове воно платити за повернення контролю над
Донбасом, а якщо готове, то чим? На ці базові питання відповідей немає.
Відповідно, немає довгострокової стратегії щодо Росії. Але тільки така
стратегія є ключем до багатьох інших напрямів нашої зовнішньої політики. Тому
що в залежності від того, як ми відповідаємо на питання "якими ми будемо
сусідами з Росією", ми відповідаємо на всі інші запитання.
На сьогоднішній день відповідей на
базові питання немає, тому що політичні сили так і не змогли організувати
широкий діалог протягом попередніх років. І є необхідність зрозуміти, де ці
червоні лінії проходять.
Референдум, навряд чи буде
проведено. Але він, напевно, гратиме схожу роль на референдум щодо членства
України в НАТО. Тобто про нього постійно говорять, використовуючи як інструмент
політичної мобілізації або тиску на опонентів, але до самого референдуму справа
так і не доходить. Точно так же буде й тут - цю ідею можна використовувати, щоб
стимулювати діалог, щоб було зрозуміло, де сходиться думка більшості людей,
політичних сил про те, що можливо і неможливо у стосунках з Росією.
Тобто референдум можна використовувати
як стимул для початку змістовних розмов про те, що робити і як жити далі з
Росією. У гіршому випадку, референдум може використовуватися як прикриття
громадською думкою якихось кроків у зовнішній політиці. Але до цього,
найімовірніше, не дійде.
Микола Маломуж, екс-глава Служби зовнішньої розвідки, генерал
України
Проводити референдум в цій ситуації
недоцільно. Ті питання, які сьогодні стоять перед Україною - про повернення
територій, зі встановлення миру - повинні бути опрацьовані групою фахівців.
Також потрібно задіяти відповідні відпрацьовані механізми з нашими міжнародними
партнерами на найвищому політичному рівні. Далі йдуть переговори з Росією. І,
маючи потужну підготовлену базу з потужними аргументами, можна вплинути на
Путіна.
Тому жоден референдум не вплине на
Росію. Це рішення буде розбалансованим, тому що мільйони людей цього не знають,
вони цього глибоко не усвідомлюють, і не буде реальних механізмів вирішення
ситуації. Так, можуть щось популістське прийняти, якісь завдання поставити і вже
на цій хвилі Зеленський щось буде проводити. Однак результатів не буде.
Сьогодні повинні бути відпрацьовані
глибокі механізми врегулювання, а Порошенко до цього не прислухався. Ці
механізми повинні аргументуватися і партнерами, і нами. Програми дій повинні
узгоджуватися президентами і керівниками країн.
Тобто повинна бути вирішена
стратегічна модель врегулювання і запропонований конкретний поетапний план або
дорожня карта дій. Під егідою цих країн і уповноважених міністрів закордонних
справ, керівників спецслужб, представників урядів створюється робоча група з
організації комплексу заходів - виведення бойовиків, демілітаризація,
відновлення Донбасу, обмін полоненими, встановлення нових режимів, але під
міжнародним контролем. А тоді вже відбудеться повна демілітаризація і
повернення цих територій в лоно України. Це велика робота. Референдумом і
популізмом це не вирішується. Тому в даній ситуації - це шлях в нікуди.
Юрій
Романенко, співзасновник Українського інституту майбутнього
Референдум необхідний, якщо буде
розгорнуто сценарій якогось компромісного варіанту щодо виходу з конфлікту. І
для того, щоб зняти всі питання щодо цього варіанту, звичайно ж, потрібен
референдум. Тому я не бачу в цьому нічого поганого. Тим більше, що це нормальна
європейська практика.
У будь-якому разі, будемо шукати
варіанти виходу з конфлікту - він не може тягнутися десятиліттями. Оскільки ми
за п'ять років не реформувалися і живемо на донатах і
кредитах МВФ, то, відповідно, опиняємося в полоні стратегічних інтересів США і
Європи, а вони втомилися від всього цього і хочуть, щоб ця проблема якось
вирішилася (перш за все, хоче Європа).
Якщо ми не хочемо, щоб ситуація
пішла за найгіршим для нас сценарієм, коли Росія домовляється з Заходом, і нас
просто зливають, то ми повинні зайняти активну позицію і намагатися
запропонувати варіанти щодо виходу з цього конфлікту, які є прийнятними, і для
Штатів, і для Європи, і для Росії. В принципі контури цього рішення очевидні.
Ми в будь-якому разі підемо на якісь
компроміси з Росією щодо Донбасу. Зрозуміло, що ніхто не визнає Крим
російським. Але ми підемо на якісь умови Росії - перш за все, мова йде про
питання зняття санкцій, яке буде ключовим. Ми можемо піти на зняття санкцій в
обмін на те, що вони звідти йдуть, дають фінансову допомогу разом з Європою, 50
на 50, і забирають найбільш одіозних бойовиків, а іншим ми проведемо амністію.
Небезпека в проведенні референдуму?
Небезпека - це продукт нашої пасивності. Якщо ми будемо пасивними, то в цьому і
буде найголовніша небезпека, тому що тоді за нас все вирішуватимуть. Якщо ж ми
будемо активними і почнемо нарешті маневрувати і пропонувати нашим партнерам і
сусідам на Заході рецепти, які включатимуть їхні інтереси, тоді ми зможемо
вийти з цієї ситуації з якимись мінімальними для себе втратами. Але ми зможемо
створити на Сході України стабільність.
Зрозуміло, що потрібно припинити ці
обстріли, але в жодному разі не можна погоджуватися на автономію, тому що це
загрожує подальшими проблемами. У нас ключова червона лінія - це відсутність
автономії. Але при цьому ми повинні бути готовими йти на поступки, пов'язані з
санкціями, і Захід це зрозуміє. Їм це теж може бути вигідно, тому що за рахунок
цих санкцій можна буде спонсорувати відновлення Донбасу.
Умовно кажучи, формула повинна бути
така: ми знімаємо санкції, а Росія і Європа дають по 3 мільярди доларів на рік,
припустімо, терміном на 5 років. Вийде близько 30 мільярдів, чого вистачить не
тільки на відновлення Донбасу, але, й щоб влити в Україну. Тобто у нас повинна
бути стратегія, спрямована не тільки на припинення війни, а й зміцнення
економіки.
Як змусити Росію вливати гроші? Яка
для нас різниця, визнає вона себе стороною конфлікту або не визнає, якщо ми
домовимося на прийнятних для нас умовах. Всі і так знають, що Росія є учасником
конфлікту. Для нас критичним є вихід з конфлікту або його розморожування таким
чином, щоб нам це було прийнятно - на цьому ми
повинні зосередитися. Ніякого іншого статусу, ніж той, що є сьогодні, ми не
зможемо отримати, тому що Європа втомилася, в Штатах складна ситуація, а в ООН
у Росії право вето. Тому у нас немає реального інструменту, щоб було так, як ми
хочемо. Тим більше, що ми зробили дуже мало, щоб стати сильнішими і мати більш
сильні переговорні позиції. Фактично Зеленському зараз доведеться починати все
з нуля.
І в цій ситуації референдум - це
об'єктивний крок, який дозволить показати, що влада не займається
волюнтаризмом. Якщо влада просто прийме якесь рішення, то опоненти Зеленського
кричатимуть: "Дивіться, вони зрадили Україну". А якщо буде
референдум, тоді можна буде сказати, що 75% населення підтримало рішення про,
наприклад, мир з Росією. Це думка більшості - з нею треба погоджуватися. Хіба
це є антидемократичним, антиконституційним?
23 06 2019
https://apostrophe.ua/ua/article/society/accidents/2019-05-23/referendum-o-mire-s-rossiey-v-chem-opasnost-initsiativyi-zelenskogo/25954
|