|
Микола РябчукМіж «зрадою» й «перемогою»Люди мого
покоління, на чиїй пам’яті відбулися всі українські
вибори від початку 90-х, сподіваюсь, погодяться з тим, що всі вони тою чи тою
мірою були референдумами про незалежність – про тип, форму й суть тої
незалежності. Всі вони тою чи тою мірою відбивали – і відбивають донині –
наявні в країні ідентичнісні поділи, які хоч і не зводяться до
поділів мовно-культурних, етнічних та регіональних, все ж значно з ними
корелюють. Фактично від перших років незалежності відбувалася конкуренція двох
проектів державонацієтворення, заснованих на різних
системах цінностей, ідеологічних уявленнях та символічних самоідентифікаціях. На початку це протиборство
окреслювалося в категоріях “демократія проти авторитаризму” (“демократи” проти
“партократів”) та “республіка проти імперії” (“Україні – волю!”). Проте з
розпадом СРСР та муміфікацією компартії на перший план вийшли інші маркери двох
конкурентних проектів: “Європа” проти “Євразії” (євроатлантичний вибір проти СНД і так званої “багатовекторності”) та “Україна”
проти “Малоросії” (національне відродження проти збереження
пост/нео-совєтського статус-кво у символічному, зокрема мовно-культурному
просторі). “Малоросійський”
проект у різних реінкарнаціях послідовно перемагав на
виборах 1991, 1994 та 1999 років, ненадовго програв у 2004, взяв реванш у
2010-му, відступив – криваво і, як думалося, навіки – у 2014-му, щоб
несподівано повернутися (принаймні гіпотетично) у 2019-му. Ідентичнісний чинник
не завше озвучувався в усіх цих виборах, проте завше відігравав
значну роль: чи то в демонізації Чорновола і його прихильників як
“націоналістів” у 1991; чи в досить штучному
простиставленні “проукраїнського” Кравчука – “проросійському” Кучмі у 1994; чи
у фейкових, безсоромно зманіпульованих виборах 1999-го; чи у запеклому
протистоянні Ющенка – Януковича (2004) та Януковича – Тимошенко (2010).
Здається, лише у 2014 ідентичнісна карта в Україні не розігрувалася, а точніше
– розігрувалась у цілком іншій площині з огляду на загрозу повномасштабного російського вторгнення і спричинену цим політичну мобілізацію понад
ідентичнісними поділами. Вибори стали не просто референдумом про
незалежність, а й своєрідним вотумом довіри та
екстреним наданням повноважень новообраній владі для захисту країни. Схоже, саме
та екстраординарна політична мобілізація (а також втрата значної частини
проросійського/“малоросійського” населення на окупованих територіях) створили
ілюзію несуттєвості ідентичнісних поділів для
подальшого виборчого процесу, чи принаймні ілюзію безумовної й остаточної
перемоги українського проекту над малоросійським. Ця ілюзія не лише спонукала
поважних експертів проголосити українську ідентичнісну дихотомію подоланою, а й,
схоже, змусила чинного президента побудувати свою виборчу кампанію як своєрідний рімейк насправді неповторної, проведеної в
екстремальних обставинах кампанії 2014-го. А тим часом ті обставини зробилися
за п’ять років доволі звичними, в чомусь навіть банальними
(особливо з огляду на небажання української влади назвати війну війною – з
усіма наслідками, які мусили б із цього випливати і для суспільства, і для
самої влади). Тож повторити свій успіх, ототожнивши
себе з Україною, а свого супротивника з Путіном Порошенкові не вдалось. Ані
одне ототожнення, ані друге не виглядало переконливим. Ідентичнісні
поділи в Україні, судячи з результатів соціологічних
опитувань та з суто емпіричного досвіду, нікуди не зникли. Проте вони стали,
здається, дещо м’якшими, а головне – перестали бути
єдиним, а тим більш вирішальним чинником політичної мобілізації й, відповідно,
електорального вибору. Революція і
реідентифікація Революція
гідності та, вслід за нею, російська воєнна агресія спричинили значну
політичну мобілізацію українського населення, що проявилась як у масштабному
волонтерському русі, так і в помітній зміні поглядів і настанов, зафіксованій соціологами. Менш як за рік
підтримка державної незалежності зросла з 61% до 76%;
відчули себе патріотами України 86% опитаних (у 2013 р. – 81%);
заявили, що пишаються своїм громадянством 67% (у 2013
р. – 48%); висловили готовість захищати країну зі зброєю у
руках 53% опитаних –
на 20% більше, ніж у “мирному” 2012-му. Відповідно
змінилися й зовнішньополітичні орієнтації: підтримка членства України в
Євросоюзі зросла з 42%
у 2013 до 59% у 2014; членства в НАТО – з 14% до 43%;
натомість прихильне ставлення до Росії за цей самий
час упало з 50% до 15%;
а позитивне ставлення до російського уряду й президента опустилося
взагалі до 4%. Змінилося ставлення українців
і до низки внутрішньополітичних питань, які традиційно були (і почасти
залишаються досі) суперечливими. З 66% до 72% зросло
за рік визнання Голодомору 1932-33 років геноцидом українського народу;
зросло негативне
ставлення до совєтсько-імперських історичних міфів та
міфологізованих героїв, особливо до Сталіна, натомість поліпшилось ставлення до
традиційно стигматизованих за “націоналізм” українських історичних постатей,
включно з найконтроверсійнішим серед них Степаном Бандерою; зменшилася підтримка державного статусу для російської мови (з 43% восени
2013 до 27% восени 2015) і зросла
натомість підтримка розширення українського мововжитку в
публічній сфері, зокрема у шкільництві (з 49% у 2006
р. до 69% у 2016). При цьому
суттєві відмінності між трьома основними
мовно-етнічними групами збереглися – як можна побачити з табл. 1. Але, що
значно суттєвіше, – в усіх трьох групах, як видно з
тієї ж таблиці, зміна поглядів і настанов відбувалася в одному,
“проукраїнському”, умовно кажучи, напрямку. Причому, як легко помітити, зміни
за один лише рік (від серпня 2013 до серпня 2014)
виявилися співмірними, а подеколи й більшими за зміни цілого попереднього
десятиліття (від 2001 до 2013-го). Російська агресія, можна сказати, не змінила
загального напрямку (ре)індентифікаційних процесів в
українському суспільстві, проте помітно їх каталізувала – причому прискорила їх
для всіх трьох груп в одному і тому ж, “проукраїнському”, напрямку. Саме тому
українське суспільство, попри суттєві відмінності між
його різними групами та регіонами, не розкололося під зовнішнім натиском, –
усупереч сподіванням Кремля та прогнозам деяких експертів. Спільний напрямок
розвитку для всіх трьох груп виявився суттєвішим, ніж їхні внутрішні
відмінності. Табл. 1.
Побічним
наслідком цього культурного й політичного дистанціювання від
Росії стала етнічна реідентифікація багатьох росіян в Україні, внаслідок
чого їхня загальна частка зменшилась до
8% (за іншими даними
– до 6%_, причому серед наймолодших респондентів (віком від 18 до 30
років) росіянами називає себе сьогодні лише 3% (при
цьому й надалі зберігається велика відмінність між мовною ідентичністю —
визнання тої чи тої мови “рідною”, тобто бажаною — та
повсякденним мововжитком; за останнім
(2017) опитуванням, 68% респондентів назвали рідною мовою
українську, 14% – російську, 17% – обидві; натомість реально
у побуті розмовляє українською
лише 49%, російською – 27%, обома – 24%). Тут не
йдеться про якийсь зовнішній тиск чи етнічну “дискримінацію” (в українських
документах нема, зрештою, жодних записів про етнічність, а в щоденному
спілкуванні відрізнити етнічного росіянина від
російськомовного українця практично неможливо). Скоріш за все,
російсько-етнічним громадянам України (принаймні декотрим) хочеться
дистанціюватися від путінської Росії головно з
моральних причин. Тим більше, що в Україні існує два
чинники, які значно таку реідентифікацію полегшують. По-перше,
українське суспільство – цілком інклюзивне в етнічному сенсі і достатньо
толерантне у мовному. (Пере)означення себе “українцем”
має головним чином політичний характер і не вимагає від неофіта жодної зміни
звичних мовно-культурних практик. А по-друге, як показують соціологи,
лише 39% етнічних росіян в Україні почувають свою приналежність винятково до
однієї (російської) національності. Натомість 30% почуваються приналежними
віддразу до двох або й кількох національностей, а ще 20% – не почувають
виразної приналежності до жодної (серед етнічних українців — такими вважає себе
більше 90% громадян — ці показники кардинально
інакші: 77% почувають себе приналежними винятково до однієї,
української, національності і лише 15% – до двох, кількох або жодної). Всі ці зміни
прямим і непрямим чином вказують на зміцнення української національної
ідентичності, причому саме в її “центральноєвропейській” версії (з усіма
відповідними дискурсами та ціннісними орієнтаціями) – на противагу
альтернативній версії “східнослов’янській” (Докладніше про два конкурентні
різновиди української ідентичності – у моїй книзі: «Долання амбівалентності. Дихотомія української національної ідентичності», 2019). Найнаочніше цю динаміку ілюструє не рівень
патріотизму (він може бути достатньо високим у носіїв обох типів української
ідентичності) і навіть не ставлення до Євросоюзу (цілком позитивне), а
насамперед – сприйняття Росії як головного “Іншого”
чи, навпаки, головного “Свого”. Тінь
“русского мира” Саме
російський (“східнослов’янський”) чинник зумовлює брак конґруентності між рівнем патріотизму та підтримкою незалежності в досить
значної частини населення: якщо, наприклад,
у 2018 році 82% населення вважали себе патріотами і майже така сама кількість
(79%) підтримувала незалежність, то у “дореволюційному” 2012-му кількість
самозголошених патріотів була тою самою (82%, sic), натомість підтримка державної незалежності була лише на рівні 62%.
Інакше кажучи, щонайменше 20% громадян України вважали себе її патріотами, але
при тому жодної потреби в її незалежності не відчували. В цьому сенсі більшість
населення УРСР теж, вочевидь, була патріотами України, сприймаючи її не як
самостійний культурний і політичний суб’єкт, а як частину ширшого імперського
цілого. До 1991 року вони цілком безпроблемно ототожнювали себе з УРСР і
водночас із СРСР, сьогодні – з цілком реальною
Україною й водночас – із суто віртуальною, ідеологічно сконструйованою й
зманіпульованою спільнотою русько-совєтско-православно-східнослов’янських
“наших”. Із тих самих
причин позитивне ставлення до Євросоюзу впродовж усіх “дореволюційних” років
мало цілком інше значення, ніж сьогодні, – хоч і виражалось приблизно тими
самими цифрами – 50-60%. Сьогодні воно цілком конґруентне з бажанням туди
вступити – на противагу всіляким альтернативним “євразійським” союзам на чолі з Росією. Натомість до революції прихильність до Євросоюзу
була суто умовною: вона не витримувала перевірки альтернативним запитанням “або
– або”; більшість респондентів при такій постановці питання вибирали не милий,
проте чужий їхній нутряній совковості Євросоюз, а звичний, понурий, зате “свій” Євразес. Саме тому
для України критично важливим є не так зміцнення національної ідентичності
“центральноєвропейського” типу (достатньо сильної за всіма параметрами),²
як ослаблення (й подальша перебудова) альтернативної “східнослов’янської”
ідентичності – гальмівної з огляду на модернізаційні виклики, що стоять перед
Україною, і загрозливої з огляду на фактичний стан війни з Росією.
У мирний час, як довів Стівен Шульман, цей тип ідентичності не сприяє
реформам, оскільки має засадничо антиокцидентальний характер і спирається
переважно на архаїчні, антимодерні цінності. У стані війни цей тип ідентичності
ускладнює мобілізацію проти країни-агресорки, оскільки та на свідомому й,
головне, підсвідомому рівні вважається головним “Своїм”. Цікаво, що
попри значну поширеність пропагандистської формули “один народ” у російському,
а почасти й українському проросійському дискурсі, соціологи навіть не пробували
з’ясувати міру її інтерналізації українським суспільством (хоча у Росії подібне запитання ставилося регулярно і щоразу
давало не вельми приємні для українського національного самопочуття відповіді: понад половина
росіян стабільно не бажала і не бажає досі визнавати українців окремим
народом). Мені, тим часом, відомі лиш два українських опитування такого роду з
“передреволюційних” років (обидва – з 2009-го), проте жодне з них не мало достатньо репрезентативного характеру. З цих двох
опитувань можемо зробити лише приблизні висновки. З
одного боку, якщо серед молодих українців лише 48% опитаних не визнавали себе
за "той самий народ" з росіянами, то серед усього населення цей
відсоток, можемо припустити, буде нижчим, бо ж старші люди, як відомо з інших
опитувань, більше прив'язані до совєтських стереотипів, ніж молоді. З іншого
боку, якщо в Криму не визнавало себе "одним народом із
росіянами" 35% опитаних, то в цілому по Україні цей відсоток має бути
значно вищим, враховуючи, що Крим завжди був найбільш проросійською частиною
України. Таким чином, можемо з високою мірою вірогідності ствердити, що
кількість населення, яке не визнало себе "одним народом із
росіянами", була на той час в Україні значно вищою за 35% (показник для
Криму), а все ж нижчою за 48% (показник для молоді). Цей наш
висновок непрямим чином підтверджують і результати
опитувань компанії Research & Branding Group, до якої фахівці зазвичай
ставляться досить скептично через її тісну співпрацю з Партією реґіонів. А
проте в цьому випадку йдеться про недруковані результати, тобто отримані,
скоріш за все, для аналізу, а не пропаґанди.³ За їхніми даними, 42%
опитаних погодилися з тезою "Українці і росіяни – це один народ",
натомість 48% із цим не погодилися, приставши на твердження "Українці і
росіяни – два різних народи" (ще 9% не змогли
відповісти). Восени 2016
Центр ім. О. Разумкова додав нарешті таке запитання до своєї
анкети й отримав 26%
ствердних відповідей, 63% заперечних і ще 11% респондентів не змогли відповісти. Таким чином, динаміка емансипації,
тобто розумового визволення українців з уявленої східнослов’янської спільноти
“наших”, виглядає приблизно так: якщо до війни понад
половина населення готова була визнати себе й росіян «одним народом», то
сьогодні таких залишилась четвертина. Цікаво було
би простежити ставлення респондентів до тези про те, що «українці і росіяни –
це майже один народ». Прислівник "майже" в цій
формулі суттєво пом’якшує її радикальність, даючи змогу кожному респондентові
вкладати в неї своє розуміння близькості і спорідненості – від суто
генеалогічної до політичної, з далекосяжними "інтеграційними"
наслідками. Ймовірно, кількість респондентів, які поділяють цю тезу, є близькою
до кількості тих, хто
вважає, що "історія України є невід’ємною частиною історії
великого східнослов’янського народу, як і історія Росії і Білорусі" (32%),
чи тих, хто хотів би відновлення СРСР (33%), хоч здебільшого й розуміє, що «це нереально», або й тих, хто хотів би
"нормалізації відносин з Росією" навіть
ціною здачі Криму (34%). І якщо
негативне ставлення більшості українців (51%)
до запровадження візового режиму з Росією (країною-аґресором!) можна якось іще
пояснити особистими інтересами – потребою підтримувати
контакти з родичами й друзями чи просто виїжджати на заробітки, то некритичне
сприйняття російської пропаґанди за наявності вільного й необмеженого доступу
до альтернативних джерел інформації можна пояснити лише апріорною
схильністю до саме такого бачення світу і сприйняття подій, тобто –
інтерналізацією певних ідеологічних кліше і допасовуванням інформаційних джерел
та загальної картини світу саме до цих інтерналізованих стереотипів. Уявлення про
українців та росіян як "один народ" не тільки полегшує некритичне
сприйняття російської пропаґанди, а й психологічно
блокує засвоєння об’єктивної інформації, яка суперечить цьому уявленню. Попри
п’ять років виснажливої війни та численні, ледь не щоденні, жертви, лише 48%
українців вважає Росію агресором і
головним винуватцем війни на Донбасі, тимчасом як 33% вважає однаково винними
обидві сторони конфлікту, і ще 9% покладає відповідальність на Україну. Причому
на півдні та сході відповідальність на Україну покладає відносна
більшість опитаних. І майже половина з них (19%) вважає "антитерористичну
операцiю" на сходi "каральною операцiєю проти звичайного
населення" (ще 19% не готові дати однозначної відповіді). Війна за
ідентичність Було б надто
просто списати все на вплив російської пропаганди, котра, попри певні формальні
обмеження, справді й далі поширюється в Україні – і через телепрограми (зокрема
в інтернеті), і через соціальні мережі. Довіра до
російських мас-медій, однак, залишається в Україні порівняно невисокою (на
рівні 9%, за даними згадуваного вище опитування). Значно токсичнішою, на думку
фахівців, є ретрансляція російських пропагандистських месиджів українськими
медіями й політиками, і то не лише так званими “опозиційними” з виразно
прокремлівською орієнтацією (і, ймовірно, фінансуванням), а й
начебто незалежними й позірно безсторонніми. Принаймні
два з трьох основних антиукраїнських наративів Кремля стали в українських
медіях домінантними – хоч і в дещо змодифікованій формі. Один описує Україну як
неспроможну державу (failed state) – вкрай зубожілу і скорумповану; другий –
описує українську владу як авторитарну, репресивну й радикально
націоналістичну. Перший наратив в українських умовах
модифіковано до історій про страшне зубожіння (“тарифний геноцид”) та небувалу
корупцію (“гірше як за Януковича”), другий – до представлення президента і
уряду як хитрунів, що безглуздою декомунізацією й агресивною українізацією лише
відволікають увагу суспільства від реальних проблем та від власної корумпованості й некомпетентності. Докладний аналіз цих наративів
виходить за межі цієї статті. Зазначу лише, що обидва ці наративи мають значний
вплив на формування (чи деформування) національної ідентичності, зокрема її
громадянського виміру, – того самого, котрий, як відомо з класичних праць
Ентоні Сміта, передбачає ототожнення індивіда з певними національними
символами, інститутами та інтересами.⁴ Що ж до
третього улюбленого антиукраїнського наративу Кремля, то він, хоч і не став в
українських медіях домінантним, усе ж посів у них
доволі помітне місце, зокрема у зв’язці з наративом “антинаціоналістичним”,
антиукраїнізаційним та антидекомунізаційним. Ідеться про всебічне приниження,
фальшування, осмішування і врешті знищення української національної
ідентичності – через позбавлення українців окремої мови, культури, історії,
Церкви і, взагалі, суб’єктності поза путінською парадигмою “одного народу”. В
Україні в умовах війни ці дискурси не є так яскраво виражені, як у Росії; проте саме поширення їх ізсередини має
значно деструктивніший вплив на формування національної ідентичності, ніж
імплантація ззовні. “Банальна українофобія” (перефразовуючи Майкла Біліґа)
у виконанні якого-небудь 95-го кварталу чи телеканалу “Інтер” виявляється
значно дієвішою на рівні шаржів та анекдотів, ніж
агресивна українофобія московських пропагандистів на кшталт Кісєльова,
Доренка чи Соловйова. Всі ці чинники
у поєднанні із цілком обґрунтованим розчаруванням населення у поведінці й
політиці післямайданної влади справили загалом негативний вплив на динаміку
самоідентифікаційних процесів, котрі в перший пореволюційний рік мали цілком
позитивний характер. Декотрі з них (як, скажімо, мовна українізація)
загальмувались; декотрі (як зміна ставлення до ЄС чи НАТО) застигли на “післямайданному” рівні; декотрі (як, наприклад, відчуження
від держави-агресора) загрозливо повернули назад. За останніми
даними (травень 2019), 40% українців позитивно ставляться до Російської Федерації, – так, мовби це й не вона окупувала
Крим і вбиває щодня українських військовиків на Донбасі; 77% (на 10% більше,
ніж у 2016-му) ставляться позитивно до громадян Росії (ніби це й не вони одностайнопідтримують свого президента і його антиукраїнську
політику); 51% вважає й досіукраїнців
і росіян “братніми народами” (і лише 34% з цим не погоджуються). Зрештою, й
ставлення до Владіміра Путіна в Україні теж поліпшилось за останніх
три роки на цілих вісім відсотків (з 4 до 12%); натомість на
десять відсотків (від 49 до 39%)
поменшало охочих відмежуватися від Росії закритими
кордонами з візами й митницями. За даними соціологів, 52% жителів України хотіли б
відновити ретрансляцію російських телеканалів; 54% потребують безперешкодного
доступу до російських соціальних мереж; і 58% просто жити не можуть без
російських українофобських “звьозд” та їхніх витворів. У цих
відповідях, скоріш за все, є певний елемент протестної фронди (як і в
голосуванні за Володимира Зеленського); українська влада великою мірою сама
просприяла поширенню таких настроїв та піддатності
суспільства до відповідних пропагандистських месиджів. І все ж основна
проблема, оприявнена в цих (і подібних) суспільних реакціях, має структурний
характер і стосується загальної амбівалентності українського суспільства й
неподоланої досі (попри всі оптимістичні розмови) ідентичнісної дихотомії.
Емансипація українців з міфічної, проте глибоко ними інтерналізованої
русько-совєтсько-православно-східнослов’янської спільноти, так званих “наших”,
буде процесом значно складнішим, тривалішим і непослідовнішим, ніж це
уявлялось, а навіть до певної міри відбувалось, у перші рік-два
після Євромайдану. Зміна
акцентів Свого часу
на хвилі післяреволюційного піднесення харківська
дослідниця Тетяна Журженко висловила
спостереження, проникливість якого (можливо, неусвідомлена тоді
навіть самою авторкою) стає зрозумілою допіру сьогодні: “Російська
аґресія каталізувала формування політичної нації. Українська ідентичність, яка
тривалий час асоціювалася з етнічністю, мовою та історичною пам’яттю, стала
раптом територіальною та політичною і тим самим інклюзивною. <…> Для
російськомовного міського середнього класу, дрібного й
середнього бізнесу та інтелектуальних елітСходу російські антидемократичні
тенденції, самоізольованість і дедалі сильніша ворожість до Заходу полегшують
самоідентифікацію з (потенційно) европейською Україною”. Я виділив
курсивом слова, які видаються мені особливо важливими, оскільки великою мірою пояснюють несподіваний для багатьох
електоральний зсув на користь Володимира Зеленського. По-перше, в цитаті проникливо зауважено, що
процес пореволюційної реідентифікації заторкнув лише певну частину
російськомовного населення – так звану “буржуазію” (“горожанське суспільство”,
чи, як ми тепер кажемо, “середній клас”). Він практично не зачепив, однак, ані
олігархів (із їхньою феодальною, понаднаціональною
ментальністю й ідентичністю), ані міського й сільського люмпена (з ідентичністю
переважно “тутешньою”, донаціональною). А по-друге, важливою або й головною умовою тої реідентифікації стало сподіване й бажане
для середнього класу творення європейської України. За п’ять
років, однак, попри “європейську” риторику, Україна не стала більш європейською
ані в економічному сенсі, ані, головне, в правовому. Володимир
Зеленський дав шанс цій частині населення, засигналізувавши, що не лише
український проект може бути потенційно європейським, а й
малоросійський теж. На мій погляд, це вельми важливий
ідеологічний зсув, – незалежно від того, наскільки той сигнал щирий, реальний
і, взагалі, усвідомлений самим Зеленським та його командою. Донедавна лише
український проект зберігав монополію на
європейськість, і в цьому була його сила і перевага над проектом
малоросійським, зорієнтованим на цивілізаційно відсталу (порівняно із Європою)
Росію. Тільки це давало йому можливість успішно змагатися з малоросійським
проектом, попри значно вужчу, аніж у того, електоральну базу та обмеженіші матеріальні ресурси. Програючи кількісно, український проект
вигравав якісно – за рахунок вищої пасіонарності та ширшої мобілізації своїх
адептів, а також, як уже
зазначалося, за рахунок проєвропейської орієнтації, котра повніше відповідала
модернізаційним потребам суспільства. Після
Євромайдану ситуація справді значно змінилася. Окупація Криму й частини Донбасу
дещо звузила електоральну базу малоросійського проекту, а війна із Росією наклала суттєві дискурсивні й інституційні обмеження
на його звичну “східну” орієнтацію. Hard-версія цього проекту, уособлена обома
уламками так званого Опозиційного блоку, виявилась за
нових обставин безперспективною; що ж до soft-версії, уособленої Володимиром
Зеленським, то її успіх виявився можливим саме завдяки soft-переорієнтації з
російського напрямку на європейський. Закріплення цього успіху великою мірою залежить від здатності дистанціюватися від
ідентичнісних дискурсів і зосередитись на модернізаційних. Сказане не
означає, що проблема національної ідентичності та,
відповідно, консолідації політичної нації втрачає свою актуальність; сказане
означає лише, що за наявної ідентичнісної дихотомії для такої консолідації не
досить ототожнення громадян зі “своїми” символічними ресурсами (мовою,
культурою, історією, релігією), – адже для багатьох
громадян ці ресурси все ще є досить різними; потрібне також – можливо,
насамперед – ототожнення з певними державними і правовими інституціями,
політичними й економічними інтересами. Власне, потрібна всебічна
модернізація, оскільки тільки вона може зробити ці інституції ефективними,
привабливими й бажаними для самоототожнення. Лише поєднання
ідентичнісних дискурсів із модернізаційними дає Україні шанс перейти від
політичного трайбалізму з регулярним чергуванням при владі “своїх” і “чужих”
корумпованих і однаково неефективних кланів, до реальної політичної конкуренції
зі справжніми партіями, програмами й механізмами суспільного за ними контролю,
корекції та санкціонування. __________________ ¹ В
опитуванні КМІС 2001 року розглядались не суто мовні, а мовно-етнічні групи:
україномовні українці, російськомовні українці та росіяни. ² Стівен Шульман пропонує визначати силу національної
ідентичності за: (а) почуттям приналежності до “своєї” нації та мірою
позитивних/негативних емоцій, які ця приналежність викликає; (б) мірою
важливості/актуальності цієї приналежності для індивіда, інтенсивності її
переживання-згадування-осмислення; та (в) за пріоритетністю
“своєї” національної ідентичності щодо всіх інших, зокрема щодо регіональних та
наднаціональних [Stephen Shulman, “Cultural
comparisons and their consequences for nationhood in Ukraine”,
Communist and Post-Communist Studies 39 (3) 2006: 249]. Саме останній показник
в українському випадку є найпроблематичнішим і саме за ним “східнослов’янський”
тип української ідентичності найпомітніше поступається
“центральноєвропейському”. ³
Research & Branding Group, непубліковані дані у
розпорядженні автора. ⁴ Сміт, Eнтоні.
Національна ідентичність. К.: Oснови (1994),
с. 26. 25.05.2019 |