|
Текст та ілюстрації: Наталка ТемехЩо таке Станіславський феномен і чому це важливо?У розмовах про Івано-Франківськ неможливо уникнути теми Станіславського
феномену — культурного явища на початку 1990-х, завдяки
якому місто почало особливо вирізнятись на українській мапі. Кандидатка філологічних наук Соломія Хороб та мистецтвознавиця Анна Потьомкіна пояснюють, що таке
Станіславський феномен, чому це не лише про літературу і яке значення місце
займає Франківськ в історії сучасної української культури. Що таке Станіславський феномен? Соломія: Вперше це визначення сформулював у 1992 році
Володимир Єшкілєв під час дискусії на виставці «Рубероїд». Він сказав, що в нашому місті почала активно про
себе заявляти певна група письменників, які пишуть постмодерні твори.
Постмодернізм, який був ключовим для тодішньої літератури, творився тут, у
Франківську. Через це відбулась своєрідна децентралізація українського
мистецького середовища. Якщо коротко, чим постмодернізм
відрізняється від модернізму? Куфер: Через розчарування митців та
філософів у попередній добі модерну (кінець ХІХ — початок ХХ століття) виникає
постмодернізм — як реакція та переосмислення колишніх цінностей та ідеалів. Для
нового світогляду стають важливими плюралізм думок, децентралізація, іронія,
для творів мистецтва — експерименти, цитування, інтертекстуальність,
магічний реалізм, гумор, маскарадність тощо. Для
постмодерної людини світ є хаотичним та варіативним, а у творчості важливий
процес творення, а не результат. Чому франківський постмодернізм 90-х
був особливий? Куфер: Традиційно часові рамки
постмодернізму визначають з кінця 1960-х і до кінця ХХ — початку ХХІ століття.
Однак треба враховувати, що в той період українське культурне життя було
закрите радянською «залізною завісою» і повноцінної участі у світовому
мистецькому процесі українські літератори та художники брати не могли. Скажімо, у
80-х троє майбутніх творців «феномену» були дещо вирвані з контексту
української літератури: Юрій Андрухович вчився на Вищих літературних курсах при
Літературному інституті в Москві, Тарас Прохасько
служив в армії, а Юрій Іздрик був ліквідатором на
ЧАЕС. Як писав сам Єшкілєв
у журналі «Плерома», український постмодерн є
наслідком розпаду СРСР: він виникає на фоні культурного шоку від надміру нової
інформації і намагається поєднувати постмодерну ідею з модерною реальністю.
Тому, зокрема, його характерною ознакою є ґротеск або стьоб. Соломія: Письменники-постмодерністи пропонують переосмислити
цінності, які були в суспільстві раніше. Після розвалу Радянського союзу молоді
митці відчули, що можуть ризикнути і творити щось нове. Хоча український
постмодернізм відрізнявся від світового, характерні риси були збережені: це
іронія, розмиття рамок, поєднання масової культури та елітарної. Анна: Творчість художників протиставлялась тому, що відбувалося у спілках, де,
в основному, писали картини про Гуцульщину. Це характерно для всієї України,
коли в часи перебудови та після здобуття незалежності, інформаційний вакуум
зник і з великим запізненням з’явились практики сучасного мистецтва. Можливо,
їхня надмірна епатажність та естетика потворного
викликана тим, що раніше існувало забагато цензури. Соломія: Чимало хто вважає, що письменник — це людина з
хрестоматії, месія або пророк, але немає відчуття того, що вони живі. На мою
думку, всі ці письменники у кінці 80-х та ранніх 90-х, руйнують ці міфи і
змінюють поняття про письменника, деканонізують його. Кого зараховують до Станіславського
феномену? Соломія: Юрій Андрухович, Тарас Прохасько, Юрій Іздрик, Марія
Микицей, Володимир Єшкілєв, Галина
Петросаняк, Ярослав Довган.
Є й інші франківські письменники, що творили у той час, але саме ці мають
ознаки постмодернізму у творчості. Чи є якісь особливості в творчості
франківських постмодерністів, порівняно з українськими? Соломія: Умовно Івано-Франківська школа, на відміну від київсько-житомирської, в якій присутня певна апокаліптичність, має риси карнавалізації
та іронічністі. Наприклад, роман Юрія Андруховича
«Рекреації» розповідає про фестиваль, який відбувається у маленькому місті, де
кожен герой — це герой-маска. Феномен — це
тільки про літературу? Куфер: Ні, Станіславський феномен
стосувався також візуального мистецтва. Зокрема, у 1989 році у Франківську
з’явилась перша міжнародна бієнале (міжнародна виставка, яка відбувається раз
на два роки) на території України — Імпреза. Анна: Коли виникла Імпреза, такого досвіду не було не лише в
Івано-Франківську, а й в інших українських містах. Це був потужний поштовх для
розвитку мистецького середовища Івано-Франківська, який тривав до 1997 року.
Наповнення виставок змінювалось: від суто модерного до постмодерного. Згодом
феномен Імпрези себе вичерпав і переріс у інші ініціативи у місті.
Наприклад, ініціативу Центру Сучасного Мистецтва, очолювану Анатолієм Звіжинським. Які прізвища варто знати, щоб
ознайомитись із мистецтвом Імпрези? Анна: Є певне коло митців, які були постійними учасниками та
співорганізаторами, окрім трійки засновників — Михайла Вітушинського, Ігоря Панчишина та
Миколи Яковини. З цього кола можу
виокремити Анатолія Звіжинського, Мирослава Яремака, Ярослава Яновського, Назара Кардаша, Володимира Мулика, Ростислава Котерліна. Ще є Іздрик, який не тільки пише, але й створює візуальні
роботи, що були також представлені на Імпрезах. Саме ці
художники — представники постмодернізму, тому в їхніх роботах того часу було
багато іронії, провокативності, епатажності.
Ця мова часто не зчитувалась місцевими відвідувачами виставок, але навіть
сьогодні сучасне мистецтво стикається з нерозумінням та несприйняттям. Це
нормально.
Треба
віддати належне тому, що ці митці були піонерами у творенні сміливих акцій.
Наприклад, вони робили виставки в Музеї мистецтв Прикарпаття, який розташований
у колишньому костелі і викликали резонанс тим, що розміщували досить
провокативні твори серед сакрального мистецтва музея
(Олег Воронко, Олекса Фурдіяк — інсталяція «Вульф
Живий» та «Лагідний тероризм» під кураторством Анатолія Звіжинського).
Які твори прочитати\подивитися, щоб
ознайомитись з творчістю Станіславського феномену та Імпрези? Соломія: Якщо говорити про творчість Юрія Андруховича, то
дехто вважає, що варто брати до уваги його поезію, але мені найбільше
подобається умовна трилогія «Рекреації», «Московіада»,
«Перверзія» (остання по суті є зразком українського
постмодернізму). У Юрія Іздрика найсильнішими називають
романи: наприклад, «Подвійний Леон» та «Воццек & Воццекургія». Це інакший постмодернізм, ніж в Андруховича,
такий посткарнавальний період. Галина Петросаняк — це поезія, в якій особливо притягує її
особистісний урбанізм. Твори Тараса Прохаська — це
насамперед «НепрОсті». Кому подобається наукова
фантастика — раджу почитати Володимира Єшкілєва. А ще
варто відкрити «Плерому», де можна прочитати дискусії між Єшкілевим
і Андруховичем про постмодернізм, яка велася в кінці 90-х. Анна: У Анатолія Звіжинського є художні роботи,
але він більш цікавий як куратор. Наприклад, дуже показовою є його кураторська
виставка «Лагідний тероризм», як один з чудових прикладів мистецтва
постмодернізму. Мирослав Яремак — художник який працює з концептуалізмом. Ще коли
була Імпреза, він відкрив одну з перших галерей, яка називалась «S-об’єкт» —
там він виставляв власні роботи і своїх друзів. Він також працює в жанрі перформансу. Наприклад, одна з його останніх робіт — «In vino veritas»
. Це розпивання вина під час дискусії щоразу з різними людьми, яке проводиться
над «скатертиною» — білим папером. Папір зі слідами від вина потім стає основою
для вже іншої роботи. Ярослав
Яновський — в його творчості є живописні роботи, скульптури, колажі,
фотографія. Наприклад,
рік тому він мав виставку-ретроспективу, де було представлено три етапи
його творчості. Перша — за часів Імпрези, друга — початок 2000-х, третя —
сучасні роботи. І все під загальною назвою «Ганджубас»
(те, що неможливо зловити, а тільки відчути). А його серія фотографій «Alter Ego» — одна з моїх
улюблених.
Дуже круто
цей період представлений в альманаху «Перший відмін ок».
Наразі це єдина цілісна література про Імпрезу. Однією з
цілей Імпрези було створити музей сучасного мистецтва на основі колекції робіт,
зібраної під час виставок. Багато робіт досі зберігається у фондах. Цього року,
до речі, Імпрезі виповнюється 30 років від початку заснування. Можливо,
відбудеться ювілейна виставка, де якраз і можна буде побачити роботи
художників, які приймали участь. Чому це все сталось саме у
Франківську? Куфер: Щоразу коли
мова йде про Станіславський феномен, виникає логічне питання «чому саме тут?»
Адже Франківськ, особливо в кінці 80-х, був досить невеликим та закритим
містом. Відповідь
можна знайти в альманаху «Перший відмін ок»: «Лише в Станіславі міг статися такий збіг обставин, як позитивних —
достатній культурний шар, досвід співжиття різних європейських культур,
своєрідна архітектурна оболонка, що є „носієм пам’яті”, так і неґативних —
демографічний вибух тих років, зміна соціального та етнічного складу, що
призвели до змін ціннісних орієнтирів», — пояснює Ігор Панчишин.
Тобто, з одного боку, Івано-Франківськ глибоко провінційний, етнічно знівечений
і соціально неоднорідний, а з другого, попри все це нечисленна ініціативна
група спромоглася відвоювати місце у «вищій лізі»
сучасних мистецьких перегонів. «Тоді всім хотілося сучасного мистецтва, узаконення синьо-жовтого прапора і
державної незалежності, саме в такій послідовності — сьогодні мистецтво, завтра
прапор, післязавтра незалежність. І все це поєдналося в „Імпрезі”, — Юрій
Андрухович, «Таємниця». 16 05 2019 https://kufer.media/misto/stanislavskyj-fenomen/ |