Бонді Весоловський і «Ябцьо-джаз»: львівські поп-зірки 1930-х
Танцюємо
танго, закусуємо голубцями. Як проходили львівські рейви
міжвоєнного періоду і хто там розкачував танцпол.
У 1920-х
роках Львів захоплює мода на молодіжні тусовки. Юні львів'яни тягнуться до
західної культури і перепридумують своє дозвілля. До
заяв у стилі «Львів — новий Берлін» не доходить, але всім хочеться чогось
сучасного і європейського. Напомаженіхіпстери у вечірньому вбранні збігаються на «дансінги», «балі» та «фестини»;
знайомляться, фліртують, випивають і слухають джаз. Ближче до кінця
20-х також поширюється жанр «ревії» — такі бурлескні
студентські капусняки з піснями, жартами, пародіями і танцями; рейви з театральним елементом, простіше кажучи.
І взагалі, в усьому світі це час зародження поп-музики як такої: легкі
трихвилинні пісеньки про любов, саундтреки до
студентських мрій і проблем.
На львівській сцені домінують, ясна річ, польські джаз-бенди. Львів'яни
танцюють під музику варшавських композиторів (ТадеушФалішевський, ГенрикВарс та ще купа невідомих нам імен), а також під кавери на італійські та німецькі хіти. Україномовна пісня
звучить тільки в сільських садках вишневих, і більшість молоді сприймає народні
співи своїх бабусь як щось нестерпно застаріле. Але і безкінечні варшавські
привози влаштовують далеко не всіх. Виникає потреба чогось нормального
локального.
Цю потребу підтримують і українські націоналісти (яких на той час уже трохи перестає
щемити польська влада) — їм, звісно, йдеться не стільки про молодіжні розваги,
скільки про патріотичне виховання. З'являються статті із закликами «виелімінувати чужу для нас розвагову
пісню, що є носієм слизької еротики та міщанської моралі і несмаку».
І ось на цьому ґрунті у 1930 році виростають перші справжні поп-зірки
України — джаз-капела Леоніда Яблонського,
відома також як «Ябцьо-джаз».
Леонід Яблонський
— третій зліва, зі скрипкою. Фото 1931 року. Зверніть увагу на бочку!
«ЯБЦЬО-ДЖАЗ»
Тусовка Яблонського виросла із середовища українських патріотичних
мажорів. Леонід Яблонський— син
полковника УНР. Анатолій Кос-Анатольський — теж син
полковника, серед інших родичів — знамениті адвокати, лікарі і дипломати.
Мозковий центр «Ябцьо-джазу» Богдан «Бонді» Весоловський — з родини провінційних політиків;
паралельно з музичними практиками він здобував юридичну освіту і теж готувався
до політичної кар'єри.
Відповідно, історія цього поп-феномену починається в досить мажорних
декораціях. Перші концерти молоді музиканти відігрували
у карпатському курортному містечку Гребенів для
рафінованої публіки (в різний час сюди приїздили «на води» Франц Фердінанд, Андрей Шептицький, Уінстон Черчилль та інші селеби).
Вдень курортники ходили в гори, а вечорами збиралися на танці.
На таких вечірках і виступав перший гурт Богдана Весоловського
— тоді ще не джаз-бенд, а швидше підлітковий barbershopquartet. Австро-угорські товстосуми не могли
натішитися милими юнаками.
До капели Яблонського Бонді приєднується трішки
пізніше, уже з кількома зошитами власних пісень, і стає головним
композитором. Перший шлягер «Ябцьо-джазу»
належить саме йому — меланхолійне танго «Прийде ще час».
В 1937 році ця пісня виходить на папері (у модній на той час формі
«метелика»-розкладачки) і моментально стає хітом продажів. Її горланять на
застіллях і насвистують в трамваях. Стихійно з'являється навіть жіноча версія
тексту. Нижче — «Прийде ще час» у виконанні майбутнього майора УПА Миколи
Свистуна.
«Ябцьо-джаз» створювали також україномовні кавери на європейські шлягери. Ось, наприклад, знаменита «LaPaloma» — ви точно чули цю мелодію,
навіть якщо ніколи не цікавилися ретро-попсою.
Крім
згаданих вище дансінгів і ревій,
«Ябцьо-джаз» розкачували танцпол
на «репрезентативних балях», своєрідних корпоративах для представників окремих професій — медиків,
юристів і так далі. Для таких серйозних івентів «Ябцьо-джаз» часто об'єднувався з іще одною капелою під
керівництвом Івана Костюка, перетворюючись на справжній оркестр.
Є чудовий спогад Костюка про щорічні бали для преси в приміщенні «Касина поштовців» на Японській вулиці. Він тусив
там двічі, у 1935 і 1936 роках.
«Я був активним співучасником в характері „пресового термінатора" й
музиканта зі студентською оркестрою „Яблонського-Костюка" (частіше званою „Ябцьо-джаз"), яка в складі не менше 10-18 інструментів
пригравала до танців. А було воно так:баль
починався в 9-ій годині вечора і тривав до 6-ої години ранку, звичайно з
одногодинним продовженням... Хороводом, який провадив Роман Купчинський,
під звуки двох оркестр, що грали у двох просторих заляхкасина марші з українською тематикою в музичнім
оформленні для різних інструментів Анатолем Косом
(„Таці"), Богданом Весоловським („Бонді") й
Леонідом Яблонським („Ябцьо"), розпочинався баль... Після хороводу слідували віденські й
англійські вальси, танга, фокстроти, словфокси, чарлегони, румби і каріоки. Опівночі кадриль, а над раном
коломийка... В затишних кімнатах касина
нетанцюючі грали преферанса й гарока,
а на залях гомоніла українська пісня у виконанні
принагідних хорів під керівництвом незабутнього Льоня Лепкого і при супроводі
на фортепіяні Нестора Нижанківського,
Антона Рудницького, Романа Савнцького й інших
професорів і елевів Музичного Інституту ім. Миколи
Лисенка... У безжурному настрої проминала нічка, як з батога ляснула. А як у
буфетах не стало вже пишних паштетів, канапок, смачних ковбасок з
капустою, борщу й голубців, „пропінацію"
допивали „до останнього набою" звеличники Бакха
й Терпсіхори, а крізь вікна закрадалися до залі перші
проміння світанку, забава добігала до свого кінця. Під звуки останнього танга „закохані пари" розходились. І не одна пара
„заякорилась тоді навіки", не одна пані стала дружиною свого партнера і не
один партнер найшов згодом щастя в подружньому житті... Бо й на це були Балі
Преси у рідному Львові!».
Всередині «Ябцьо-джазу» теж булькала пристрасть: Весоловський
закрутив роман із сесійною вокалісткою Іриною Яросевич (вона ж Ірена Андерс,
вона ж Рената Богданська — кількість імен відображає
непросту біографію). Ірина-Рената приєдналась до капели на чергових курортних
гастролях у Черче.
«Заякоритися» юним коханцям, однак, не вдається: 30-ті добігають кінця,
безтурботний спокій міжвоєнного періоду закінчується і всім різко стає не до
джазу.
Восени 1938-го Весоловський зненацька пригадує, що
взагалі-то планував бути юристом і дипломатом — і їде у Хуст розбудовувати
новостворену Карпатську Україну. Капела Яблонського
тихо розвалюється. Ірена побачиться зі своїм першим коханням аж через пару
десятків років, а поки що приєднується до «Тео-джазу»
— гурту варшавських євреїв, що втекли від нацистів до Львова. Навесні 1941 «Тео-джаз» вирушає в гастролі Радянським Союзом. А потім
починається червень 1941-го, і повертатися їм уже нікуди.
ВІЙНА
Це було
карколомне десятиліття для Ірени. Уявіть ситуацію: ви молода студентка
консерваторії, вам ледь за 20, ви робите перші несміливі кроки в музиці. Другий
раз в житті ви виїжджаєте у закордонний тур. І починається.
Ірена Яросевич,
фото львівського періоду
Гастролі
продовжуються — бо куди тут подінешся. «Тео-джаз»
виступають в таборах і колгоспах просто за їжу, фактично бомжують. Челябінськ,
Пенза, Омськ, Ташкент. Ірена згадує, що кілька місяців вони жили у вагоні для
худоби. Страждаючи від голоду, вона обміняла шубу і золотий годинник на
кілограм сала: «На підлозі вагону ми намагалися відварити сало, щоб
занурювати туди хліб, але російський залізничник ногою перекинув кастрюлю. Ми підібрали сало і вкинули його назад, а потім
те брудне сало з'їли».
Пізніше справи йдуть на краще: Ірена приєднується до оркестру у складі армії
поляків-експатів СРСР, так званий корпус генерала Андерса (за нього Ірена зрештою вийде заміж). Гастролі
ідуть далі: Іран, Ірак, Палестина, Єгипет. Кінець війни вони зустрічають в
Італії. Тут Ірена навіть знімається у двох фільмах.
А що «Ябцьо-джаз»?
Характерно бурхлива історія у Степана Гуміловича,
одного з музикантів гурту. Ще у 30-х він вступив до лав ОУН, де крім усілякої
підпільної діяльності займався музикою і футболом. Пару років відсидів, вийшов
у розпал війни і записався добровольцем до дивізії «СС Галичина». Пройшов через
кілька боїв і британський полон, а в кінці 40-х подався у Південну Америку
(очевидно, разом із самим Гітлером). Пізніше осів у Канаді.
Лідер капели Леонід Яблонський 1942 року виїхав із
родиною до Чехії, а після війни емігрував тим же маршрутом: спершу Аргентина,
потім Канада.
Анатолій Кос-Анатольський тихо пересидів війну у рідних краях, і потім
побудував успішну кар'єру: влаштувався викладачем Львівської консерваторії,
писав музику, на старості років отримав Народного артиста, кілька серйозних
премій і навіть побув депутатом УРСР.
Карпатька Україна, куди поїхав Богдан Весоловський, проіснувала менше року; уже в 1939 молодий
дипломат (у цей момент йому всього 24) знаходить житло і роботу у Відні, а ще
через десять років опиняється там же, де і більшість уламків «Ябцьо-Джазу».
БОНДІ В КАНАДІ
Канадський
період Весоловського — найспокійніший і найплідніший. Він влаштовується в українську редакцію
Міжнародного канадського радіо в Монреалі і тісно дружить з діаспорою. Іноді
допомагає влаштовувати діаспорянськіревії, такі ностальгійно-шароварні
спогади про втрачений рай.
У 1960-х за участю інших канадських українців нарешті записує повноцінні лонгплеї. Звучать вони цілком в дусі часу (і
місця): приємний прозорий бароко-поп; ніби юний Скотт Уокер
у вишиванці гуляє полониною.
Найкраще уявлення про стиль Бонді дає альбом «Мрії» 1970-го. Це компіляція
пісень, написаних Весоловським у різні роки і зіграна
різними музикантами. Дві пісні тут виконує та сама Ірина-Рената Яросевич-Андерс-Богданська, уже на правах великої зірки.
СПАДОК
Левова
частина фактажу для цієї статті була взята з книги «Бонді. Повернення Богдана Весоловського» (2013). Автор — Ігор Осташ, екс-нардеп,
посол України в Лівані (раніше — в Канаді). Книга радує наївним стилем і
водночас серйозним підходом до справи: Осташ власноруч копирсався в архівах і чорновиках, знаходив рідкісні фотографії і проясняв геть
надлишкові подробиці біографії.
Ще один
апологет спадку Бонді — Олег Скрипка. Він записав два
сольних альбоми, повністю складених з пісень Весоловського:
«Серце у мене вразливе...» (2009) і «Жоржина» (2011). Виглядають вони як
страшна кічуха, звучать приблизно так само — але все
одно випромінюють неповторний шарм.
Взагалі, за останнє десятиліття Весоловського
згадують все частіше: то меморіальна дошка, то концерт, то цілий фестиваль в його честь. Бонді отримує
заслужене визнання класика, «Ябцьо-джаз»
закріплюються в званні перших українських поп-легенд. Головне зараз — не
ув'язнювати їх в контексті шароварної ностальгії; не забуваймо, що вся ця
ретро-естрада створювалася веселими провінційними хіпстерами
з плямами від голубців на фраках.