|
Жорді СолерПодорожі просвіщають?Чи справді подорожі в ХХІ ст. просвіщають? Двісті
років тому звичайні люди подорожували значно менше, ніж ми, мало виїздили зі
своїх рідних сторін, і мандрівники оповідали тим, хто хотів довідатися, про
чудеса, диковини і жахіття, які є в далеких та екзотичних краях. Тодішній
мандрівник був вартою захоплення людиною, бо бував у місцях, які його земляки
навіть не могли собі уявити, і для того, аби потрапити у ті незвідані землі,
наражався на незчисленні невигоди і небезпеки, що їх ніхто, ясна річ, не міг перевірити,
але також не міг зневажити. Ідея про те, що подорожі просвіщають, походить з тієї
епохи, коли мандрівник насправді відкривав нові світи і потім повертався
просвіщати своє соціальне коло, яке залишалося в межах периметра містечка, тоді
як він обходив урвища і бився з міфічними звірами. У ХХІ ст. вже майже неможливо виявити незвідані
території, будь-хто може побачити на екрані свого телефону зображення з
найглибшого задуп'я світу і нинішній мандрівник вже не може розповісти, що
бачив лепрекона в околицях Скібберина, аби Ґуґл негайно його
не дезавуював. Нині з тим, аби мандрівки просвіщали, важко, будь-який
реґіон Землі розбитий на квадрати для туриста, потік людей, що подорожують, є
контрольований, керований і приручений великою індустрією туризму, яка подає
історичні місця, пам’ятники, символічні будівлі, ресторани – усе пережоване і
перетравлене – в путівнику, у блозі, в app. Нинішній
мандрівник є якраз протилежністю мандрівникові минулих сторіч:
коли той подорожував, аби відкрити те, чого ніхто ніколи не бачив, нинішній
подорожує для того, аби побачити, чи пережити, те, що вже побачили і
задокументували інші; раніше мандрівник йшов попереду. А тепер він не хоче
лишитися позаду. Епоха гіперінформації
породжує прозорість, що залишила нас без незвіданих територій, а також без того
туманного пругу, звідки з’являлися лепрекони. Якби Ґуґл існував у давні часи, міфології не могли би
розраховувати на інформаційний морок, через який вони і розцвіли. В епоху Демокріта не було
способу фотографувати подорожі, і мандрівник, не розраховуючи на підмогу
зображень, мусив напружувати уяву і пам’ять, аби згодом пригадати те, що він
бачив. В епоху Демокріта подорожі були дуже дорогими,
бо треба було придумувати все; маршрут, транспортний засіб, місця для ночівлі,
їжа – усе це залежало від винахідливості, відваги і заощаджень мандрівника.
Гроші, що їх філософ витратив на свою подорож, були частиною його родинного
спадку, який він поділяв з трьома братами і який витратився безоглядно. Демокріт вирушив зі
свого міста Абдера, перетнув Середземне море і зійшов
на берег на східному узбережжі Африки. Йшов берегом Червоного моря, доки не
прибув у Харер, що в Ефіопії. Відомо, що під час
подорожі він вступав у контакт з халдейським магами, які навчили його теології
і астрономії. Також він провів якийсь час з єгипетськими жерцями,
вивчаючи геометрію, і з гімнософістами в Індії, які
були плем’ям вегетаріанців, схильних до роздумів, які просвітили його щодо
медитації і аскетизму. Після усіх цих пригод він повернувся до себе додому
перемінений і без грошей. Якщо ми порівняємо витрати на цю подорож з видатками
на подорожі, які ми робимо в ХХІ ст., то врешті-решт прийдемо до висновку, що
слово «подорож» має надто широке значення. Хоча подорожі і далі щось пояснюють своєю екзистенційною стороною, легкість і зручність, з якими ми
переміщаємося нині, змінили сенс мандрівок – через спосіб, в який вони стають
публічними в соціальних мережах, і через те, що з їхньою допомогою можна
миттєво підняти престиж мандрівника: є необхідний інструмент і прагнення, аби
про подорож оповістилося людям набором фотографій;
той хто подорожує до Південної Африки чи Китаю, має більший престиж, ніж той,
хто мандрує до, скажімо, Пеньїсколи. Кожна подорож має мету: є ті, хто подорожують задля
бізнесу, і ті, хто це робить, щоби увійти в контакт з іншими культурами; є
мандрівки, аби зустрітися з родиною чи в далекому місті відвідати концерт або ж
футбольний матч; подорожей є багато, але в ХХІ столітті є одна, яка починає
означувати мандрівника нашої епохи: подорож, де найбільший стимул – робити фото
мобільним телефоном, аби розмістити їх в Інстаграмі.
Тоді як мандрівник два століття тому – чи двадцять п’ять, як у випадку Демокріта – приходив у захват від заходу сонця в пустелі,
нинішній мандрівник повертається до нього спиною, щоби зробити селфі, а потім публікує знимку із
заходом сонця, в центрі якої він сам, аби у захват приходили його друзі. Насправді вже в ХХ столітті була маса фото з
подорожей, які врешті опинялись у фотоальбомі; існував навіть стереотип
японського туриста, озброєного фотоапаратом Нікон,
який замість того, аби милуватися пейзажем, фотографував
його, аби згодом знову і знову милуватися ним в особистому альбомі, який час
від часу розглядалося разом із друзями. Але подорож для того, аби робити
фотографії, в епоху Інстаграму має інше спрямування:
колекція фото, що раніше була приватною, стала публічною, а публічність додала
жадання суспільного престижу, що його дають подорожі. Пейзаж чи пам’ятник вже
не фотографують так, як це робив стереотипний японський турист, тепер
фотографують самого себе на фоні пейзажу; важливішим, ніж сама подорож, є
публічне свідчення цієї подорожі. Також є правдою те, що аби робити селфі
і публікувати їх не треба подорожувати; на це – на публічну побудову
фотографічного відбитку повсякдення, яким би банальним воно не було – починає
перетворюватися значна частина життя. Мандрівник Інстаграму вбачає
у подорожі спосіб досягнути своєї мети, як це робив би мандрівник з метою
провадити бізнес чи віднайти себе – з тією відмінністю, що мандрівка останніх
сходиться в конкретну подію, тоді як інстаграмер
прагне подорожі, розсіяної у серію фото, якими він нам натякає: я тут, а ти –
ні. Jordi Soler 01.03.2019 |