|
Ґі Сорман, французский журналист, политологЩо з середнім класом?Не на користь найбільш знедоленим
членам суспільства, аби до їхньої економічної убогості додалася слабкість
непоінформованого політичного дискурсу. Наші західні суспільства тримаються
на імпліцитному економічному пакті: через роботу ми піднімаємося соціальною
драбиною, більшість вливається в масовий середній клас, діти житимуть краще,
ніж батьки. Саме це загалом і відбувалося після Другої світової війни завдяки
ринковій економіці і вільному обміну. Супроводжувала цю економічну еволюцію
політична демократія, що стала нормою в нашому західному світі. Усі
надмірності зникли: перебір бідності, перебір багатства і перебір
небезсторонніх позицій. Що ж, ми мусимо серйозно ставити перед собою питання
про те, що ця політична та економічна нормальність ось-ось зникне.
Це є очевидним в розподілі прибутків
в США, а також в Європі. Повсюди ми є свідками появи класу супербагатіїв
на вершині піраміди; повсюди пересвідчуємося, що є нова бідність, яка вражає
майже 10% населення. І поміж цими двома крайнощами – середній клас, що виказує
тенденцію до зменшення і дроблення. Найкваліфікованіші,
з дипломом (це майже чверть населення), заробляють щораз більше, тоді як інші
перебувають у застої. Ми знаходимо єдине пояснення, що його підтримують
статистичні праці американського економіста Джеймса Гекмана
і француза П’єра-Андре Чапоррі (серед інших). Ми
можемо підсумувати ці роботи таким чином: в західних економіках робота в
промисловості зникла майже повністю через автоматизацію виробництва,
міжнародний обмін і китайське домінування. Залишилися лише робочі місця, що
вимагають високої кваліфікації, чи праця в сфері малокваліфікованих послуг. Для
дуже кваліфікованої роботи компанії шукають дипломованих спеціалістів,
чоловіків і жінок, високого рівня; відповідно, є щораз менше кваліфікованих
людей і більше наявних робочих місць, що веде до збільшення зарплат. Заробітки
менеджерів найвищої ланки та дослідників різко зростають і залишають позаду
себе масу некваліфікованих працівників. Високооплачувані, принаймні двомовні і
глобалізовані, витягають користь з «плати за освіту», англійською мовою – college premium. Вища освіта
стала для всіх найрентабельнішою інвестицією. Та ми
спостерігаємо наявність тривожного явища: повсюди найосвіченішими є діти
освічених батьків, тата і мами. Дитина має більше можливостей отримати блискучу
освіту, якщо її батько і матір мають диплом про вищу освіту. Також
спостерігають тенденцію, що підтверджується вже років двадцять: освічені
батьки присвячують щораз більше часу заохоченню своїх дітей. Так утворюється «суперсередній» клас, кваліфікований і спадковий, тоді як в
решті суспільства суспільна мобільність знижується. Ця економічна еволюція значною мірою
пояснює появу так званого популізму. Ті, хто в наших суспільствах нарікають на
втрату суспільної мобільності, регрес своїх економічних сподівань, прірву між
кваліфікованими і некваліфікованими працівниками, звертаються до політичних
партій, що обіцяють миттєві рішення. Ці партії ставлять під сумнів інновації,
обмін та еліти – звинувачення, що не є безпідставними, але вони не пропонують
ні аналізу, ні рішень. Якщо існує якесь рішення, тобто сподівання відновити
суспільну мобільність для усього загалу середнього класу, то воно обов’язково
проходить через початкову освіту з якомога молодшого віку. Таким чином можна
дещо скоротити відстань між дітьми, народженими в привілейованих родинах, і
всіма решта. Мимохідь треба вказати на те, про що говорить Гекман:
що нинішній реальний капітал вже не той, що був раніше, економічний, це
людський капітал, диплом. Традиційне нагромадження економічного капіталу
впливає лише на 0,1% населення, тоді як людський капітал, який гарантує
прийнятні надходження впродовж усього життя, є справжнім сучасним багатством. Тому інвестувати в початкову освіту
є необхідно, виходячи з егалітарної логіки і задля суспільства у пошуках
демократії. Повсюди про це невиразно говорять, але ніколи не пропонують як
пріоритет; без сумніву, легше перекидати вину на когось, ніж пропонувати
конкретні, але довгострокові рішення. У кожному разі, залишається зайнятися
чимось короткостроковим, тобто новою бідністю. Тут стикаються дві моделі (чи антимоделі): в Сполучених Штатах, де соціальні виплати є
скромними, бідні працюють і залишаються бідними, проте завдяки роботі є
залученими в суспільство; в Європі навпаки – більшість бідних і далі не
працюють, бо утримують себе завдяки соціальним виплатам. Не знаю, чи ця
ситуація порівняно зі Сполученими Штатами є моральнішою, чи ні, та ясно, що в
Європі безробіття сприяє репродукуванню бідності. Тож ми не пропонуватимемо тут
негайних рішень, а побажаємо, аби знання, набуті економічною наукою і
соціологією, популяризувалися більше і стали основою для політичних дебатів. Не
на користь найбільш знедоленим членам суспільства, аби до їхньої економічної
убогості додалася слабкість непоінформованого політичного дискурсу. |