|
Тарас ПрохаськоФашизм з людським обличчямЧув здавна,
що коли здається – треба хреститися. Так само знаю, що історія не повторюється
фотографічно, бо надто багато змін пережило надто багато речей, щоби будь-яке
явище або подія відбулися так само, як колись. Чув сотні разів про те, що
історія нічому не вчить, а сюжетів є дуже обмежена кількість. Також не знаю, чи
можна і для чого якось до чогось приготуватися цілому суспільству, чи вартує
кричати «вовки!» перед тим, як вони оточать у морозяну місячну ніч і почнуть не
тільки гарчати, але й шарпати зі всіх сторін, заки одні вхоплять за кістку, а
інший стисне щось у ділянці шиї. А з іншого
боку: відчуття, навіть не підкріплене чіткими аргументами, завжди є правдивим,
хоч і не мусить бути правдою. І нема чого тримати його в собі аж до того
моменту, коли його потенційна правдивість таки справдиться. Зрештою, нас усіх
вже привчили до віщування і прогнозів як популярного жанру, тож мало хто
сподівається, що всі ці візії мусять матеріалізуватися. То що вже вимагати від
аматора-літератора. Буду
говорити максимально наївно. Як якісь діти, що намагаються переповісти послання
об’яви. Ще від
початку виборчої кампанії мені здається, що в Україні вперше за всю її історію
формується справжній фашизм. Не нацизм, не більшовизм, не інші ідеологічні
маргінальні вождизми, а таки правдивий фашизм. Не
такий, в якому завжди любили звинувачувати то одні, то інші українські рухи і незреалізовані програми, а настільки щирий і
вітальний, що непомітно приводить майже цілу націю до екстазу єдності у
досягненні швидкої величі. Сучасний
український фашизм має в своїй основі базові глобальні речі. Радість споживацтва,
життя як розвага, перенаселення, зменшення затрат для первинної ситості,
технології колективізму і сегментації спільноти водночас, гомоцентризм,
невизначеність, відсутність ідеології і сенсу… Всі ці процеси – при видимій
їхній складності і різноманітності – далі обслуговують тих кілька архаїчних
інстинктів і емоцій, якими врешті маніпулюють ті, що впевнено дарують новий
порядок, новий лад і світле майбутнє, в якому не буде тих, хто проти загального
щастя. Силою
українського фашизму є те, що знайшлася, оформилася і інтенсивно
задіяла певна корпорація, яка – висунувши вождя, що втілює колективну мрію, –
щільно обсіла усі зали, кабінети, сходи, балкони, стрихи
і спіжарки влади. Викликаючи при цьому суперечливі
емоції. Вони і симпатичні, бо успішні, нові, креативні. Вони такі подібні на
тебе, що можна і їм довіряти, і прагнути опинитися на їхньому місці. Інтригою
сучасного українського фашизму є питання сусідства. Оскільки Україна є сусідом
фашистської Росії, то виникає питання – що безпечніше? Фашизмом протистояти
фашизмові здається часом оправданим. Якщо не мати на увазі того, що фашистська
зараза має здатність поширення, вкорінення аж до зрощення і взаємопоглинання. Але
найцікавішою особливістю контемпорального фашизму в
Україні є її ключова ідеологічна установка – майбутня велич нової української
нації. Єдиної нації українських громадян, в якій представник кожного народу з
українським паспортом має святе право називатися українцем. Такий постмодерний
імперіалізм, якого бракувало. Не знаю, може,
з тимчасовою величчю щось вдасться. Може, мільйонам вистачить вражень, щоби
якийсь час себе краще почувати. Але відомо, що будь-який фашизм,
переходячи етапи самовиявлення, по-перше, встигає назвати і упослідити тих, хто
не заведений ентузіазмом, по-друге, виснажившись кілька-, кільканадцять-, кількадесятрічним екстазом, залишає після себе цілковиту загладу депресії, з якої виводять ті, кого так само мучить
ейфорія і депресія переможця. Але це вже асоціації з історією, яка нічого не
учить. Пережилисми панщину, пережиємо конституцію – казали підавстрійські
галицькі селяни. Не особливо парячись тим, що переживуть
– як завжди, як усе – не всі.
05.12.2019 |