|
Юрій ВинничукЕпоха депресії і меланхоліїОстаннім часом доволі багато людей почали зізнаватися в тому, що приймають антидепресанти, вони гуртуються в свої кола, обговорюють ліки й самих лікарів. Депресія тепер визначається як хвороба. Вона часто невидима, бо більшість все ж не вважає за потрібне виставляти свої болячки на загал. Ці люди, на перший погляд, виглядають цілком щасливими, задоволеними усім, що їх оточує,
їх супроводжує навіть успіх. І хтось їм може
по-доброму заздрити, навіть
не підозрюючи, які внутрішні звірі їх терзають. Це може бути людина не тільки успішна, але й кохана і закохана, як, наприклад, Вірджинія Вульф. Яка вважала, що вона була дуже щаслива
зі своїм чоловіком, але не може далі витримати
і пише в передсмертному листі, що «знову
чує голоси й не здатна зосередитися». Завершується лист словами: «Не думаю, що
в цьому світі
був хтось щасливішим за нас». А потім набирає в кишені плаща каміння і кидається в річку. При тому всьому, що вона вважала своє подружжя
щасливим, Вірджинія завела собі коханку. Мабуть,
це й був
її антидепресант. Депресія може проявлятися незбагненною тугою, відчаєм, втомою, розпачем. І у всіх цих
випадках людина не бачить для себе ані дверей, ані навіть вікна,
куди можна визирнути, вдихнути свіжого повітря і розслабитися. В попередні віки люди від депресії рятувались,
вірячи в Бога. Вона тоді, хоч і мала інші
назви, вважалася смертним гріхом. У Жан-Поля
Сартра є роман «Нудота»
про безглуздя існування, який на початках письменник збирався назвати «Меланхолія». Головний герой розповідає у своєму щоденнику про неприйняття оточуючого світу,
ба й власного тіла: «І я сам – повільний, розслаблений, непристойний, перетравлюючи з’їдений обід і прокручуючи
похмурі думки, – я теж був зайвим... Я з тугою думав про те, що треба покінчити з життям, щоб
знищити бодай одне з цих нікчемних
існувань. Але смерть моя теж
була б зайвою». Дехто навіть тішиться, що кількість людей, які знаходять в собі силу признатися в депресії і ліках
від неї, зростає. Мовляв, той, хто може признатися в своїй слабкості, вже сильний. Це
дивна втіха. Біля тридцяти років
тому я й сам перебував у стані меланхолії, наближеному до депресії, коли, прокидаючись вранці, шкодував, що прокинувся, і хотілося б продовжити
сон, розтягнути його якомога довше. Я відчував себе замкнутим між тут і зараз, різні прикрі
обставини тримали мене на місці й не давали вирватися. Відчуття замкнутого
простору викликало почуття
страху, ба навіть клаустрофобії,
я не міг уже перебувати в своєму великому будинку на самоті. Мене просто витягала якась сила до міста, хоч я й
не мав жодних потреб виходити з самого ранку. Але я йшов до редакції
і там писав те, що міг нормально написати вдома. Вечорами я пив вино і мене попускало. Усі страхи, переживання розвіювалися. Я наливався вином і оптимізмом. Мені
ставало навіть смішно з себе, що я такий
тюхтій і так сильно своїми негараздами переймаюся. Вони ж бо – тьху! – нічого не варті. Ось завтра я з новими силами піду
назустріч життю. Але на ранок все повторювалося.
За вікнами сипав
сніг, на горіхові каркали
ворони. Мені не хотілося
вставати. Врешті через силу
я вставав, пив каву і, не снідаючи, зривався до міста. «Демон помешкання», за визначенням Шопенгауера, гнав мене з хати. Август Стрінберґ нарікав,
що не має жодної можливості контролювати свої почуття, вони йдуть своїм шляхом і підкорюються лише своїй волі. Почуття
беззахисності опановувало його. Щось подібне
відчував і я. На щастя, це тривало
недовго, бо моїм антидепресантом виявилася творчість. Я змушував себе сідати за стіл і писати. Писав я ручкою на папері,
компа ще не мав, і цей
процес писання мене заспокоював. За вікном біліли сніги, а перед моїми очима білів
папір, який
просився, щоб його побазграти будь-якими думками і образами. І
я починав писати без жодного
плану й найменшої уяви, що там повинно бути. Я писав і намагався
якомога довше не зупинятися. І це мене рятувало. Поволі я поринав у світ
своїх героїв, зливався з ними і шукав у них порятунку.
Бувало, що я навіть закохувався в героїню свого роману, й вона починала жити в мені, як реальна істота. Я міг
з нею спілкуватися, міг іти з
нею поруч, уявляти, як ми тримаємося за руки й гуляємо містом. Містом, яке ще не було запруджене туристами, й повно було
безлюдних тихих вуличок і закамарків, де можна було, не соромлячись, обніматися, цілуватися й вигукувати
якісь чуттєві слова. І усе це
в уяві. Останнє моє кохання – Юліана
з роману «Сестри крові». Дівчина, яка, прагнучи навчатися медицини в Падуанському інверситеті, перевдягнулася за хлопця. Моя любов до неї не дозволила поєднати її з
аптекарем, якого вона, в свою чергу,
любила. А він її. Але на перепоні їхнього щастя стояв я. Хоча
вже давно-предавно жодні депресивні стани мене не навідували. Тепер я думаю написати продовження, але для цього треба її розлюбити. Я не буду деталізувати причини своїх переживань і меланхолійних
станів, бо вони детально описані в «Весняних іграх в осінніх садах» та «Лютеції». Там таки описано і те, як порятуватися від розпачу. Моїм порятунком
була не лише творчість. Мені нарешті замало було закохуватися у своїх персонажів,
і я став закохуватися
в реальних дівчат, з якими зустрічався,
кохався, ба навіть знайомився з батьками і цілком поважно
обговорював майбутнє весілля. Мені лише двічі трапилися
дівчата, що перебували в стані суцільної депресії. Одна весь час
була сумна, а причиною її смутку була
втрата нареченого. Він пішов
до іншої. Я пробував її вивести з
тієї задуми, але зрозумів, що
тут мені нема що ловити, і теж
злиняв. Друга депресувала взагалі не знати від чого. Зустрічалися
ми недовго, бо її стан мене самого пригнічував.
І коли одного разу вона мені сказала, що бридиться цілуватися
і займатися сексом, я теж злиняв. Хоча
потім вона мені дякувала, що саме я її
рятував від депресії. А її обридження виражалося такими
словами: «Фу... мокре з мокрим...». Життя їй здавалося в’язким, липким, густим, як варення. Вона
померла, так і не вийшовши заміж і
не народивши дітей. Однак життя її не було
марним, вона зробила чимало гарних справ. Відраза чимось схожа на почуття страху, але, на відміну від нього, тісно пов’язана з конкретним
об’єктом. В цьому випадку, з будь-яким
мужчиною. Один раз вона спробувала з кимось переспати,
і це їй
не сподобалося. Але ця її сповідь не викликала
в мені
відрази, а навпаки – бажання переконати її, що може
все бути інакше. Однак я зазнав поразки. Але знайшов рецепт від депресії, за що мені пізніше
дякували мої читачі. Одного разу після презентації
підійшла до мене неймовірна
красуня і дякувала за «Весняні ігри». Я бачив, що вона хоче мені
щось більше розповісти, і я
запросив її на каву. Там
вона й висповідалася. У неї був хлопець,
з яким вони
мали ось-ось одружитися, але він її
зрадив з колежанкою. Після
цього вона замкнулася в собі, нікуди не ходила, сиділа вдома. Їй
здавалося, що її світ зруйновано,
а другого такого, як втратила, вона вже ніколи не зустріне.
Тому вибрала самотність. Колежанки кликали її куди-небудь – вона навідріз відмовлялася. Єдине задоволення, яке собі дозволяла, – книжки. І ось вона читає
мій роман і розуміє, що чинить неправильно. Бо що треба в таких випадках робити? Не сидіти на
місці. Коли кличуть будь-куди – йти. Коли пропонує зустрітися хлопець, який тобі
не подобається, якого ти маєш глибоко
десь, йти на здибанку. Бо в цього хлопця є
друзі, а в тих друзів є інші
друзі, і таким чином коло знайомств неймовірно розширюється. Вона так і зробила – і
незабаром зустріла свою
долю. За це вона мені й подякувала. Хоча,
підозрюю: своїми пошуками нового коханого мусила кількох інших ситуативних
обранців занурити в депресію. Не сидіть вдома, знайдіть
щось, що вас захопить, що вас полонить, і розширюйте свої
обрії. Бо там – на обрії – вже
чекає вас ваша доля. 20.11.2019 |