|
Євген ЛанюкУламки Середньовіччя“Ми досі
живемо серед матеріальних та інтелектуальних уламків Середньовіччя”, —
писав французький історик-медієвіст Жак Ле Гофф. Ці слова напрочуд добре описують контакт із тією вже
призабутою цивілізацією, чиї рештки, мов старі всохлі дуби, височіють серед
круговерті сучасного життя. Як тільки сходиш з автобуса десь біля Лувру чи
Ейфелевої вежі, одразу поринаєш в цю круговерть: натовпи туристів, їхній
різноманітний говір, “селфі”, переповнені кафе,
продавці сувенірів, музиканти, акробати, артисти, жонглери. Кілька зупинок
метро — і ти вже в бізнес-кварталі Дефанс. Серед
скляних башт його офісних центрів діловито сновигають паризькі “яппі”. Їхній день зазвичай починається о сьомій з
пробіжки або басейну. Напружений день в офісі (наради, зустрічі, івенти, проекти, партнери) дозволяє хіба на хвилинку
вирватися, щоби поїсти суші китайськими паличками десь у “Katsura” або “Matsuri Victor Hugo”. Завершується ж він
сеансом йоги або медитації, а по п’ятницях — запальним “паті” в “Matignon” чи “Foiles Pigalle”. Вони — це еліта постіндустріального світу,
паладини глобалізованої економіки, жерці фінансів і
хай-теку. Скляні вежі Дефансу, своєю чергою, дуже
схожі на храми. Тільки в цих “храмах” не моляться Богу і не думають про життя
вічне — в культурі “чорних костюмів” це не “comme il faut”. Трансцендентність раю
давно опустилася на землю і перетворилася на цілком
конкретні показники фінансового росту, які для всіх причетних
конвертуються у “спасіння” вже тут і тепер у формі багатства, статусу, кар’єри,
престижу — так само, як колись Біблія приготувала місце на Сіонській горі для
144 тисяч обраних праведників. Тому коли
гуляєш у цьому вирі і раз за разом натрапляєш на один із “уламків
Середньовіччя”, мимоволі переживаєш якісь дивні і незрозумілі почуття, які
можна порівняти хіба з тим, коли у старій скрині знаходиш чорно-білі
фото своїх предків. Ось вони: молоді, здорові, сповнені життя
і наснаги. Але їхній час минув — залишились тільки ці старі фотографії:
палімпсести минулого, уривки втраченого часу. Щось схоже, мабуть, переживають і
юрми туристів, які споглядають символи тієї далекої епохи: кам’яне плетиво готичних
соборів, кольорові вітражі, одухотворені скульптури Христа й апостолів, “Stabat mater dolorosa”.
З їхнім гамірним гуртом часом контрастує самотня постать із вервицею біля якогось з вівтарів. У цьому світі з його
культом успіху, молодості, здоров’я та краси вона сама нагадує артефакт з
минулого, непрохану гостю на святі життя. А колись це
була ціла “священна країна”. Ось як її описує історик
і богослов Романо Гвардіні:
“З безпосереднього релігійного погляду сукупний порядок буття відтворюється в
культі. Культ має архітектонічно-просторовий
характер. Це – будівля церкви, і перш за все єпископальної резиденції –
кафедрального собору, якому підкорені всі інші церкви єпархії (своєрідні
відгалуження). Вони, своєю чергою, також пускають паростки у вільному просторі
довкола себе – цвинтарі, каплиці, придорожні хрести тощо. Так утворюється ціла
священна країна. Що ж стосується самої церковної архітектури, то обряд
освячення храму показує, що він символізує увесь світ в цілому.
Найрізноманітніші сфери світу і життя з їхніми ступенями й фазами пов’язані між
собою багатющими розгалуженнями відношень між
прообразом і віддзеркаленням, основою і розвитком, джерелом і поверненням до
нього, і всі ці відношення, у свою чергу, співвіднесені з вічним, так що універсум символізму пронизує все суще і править ним”. У цьому
символічному світі імператор Священної Римської імперії і Папа Римський були
чимось більшим, ніж просто носіями політичної та релігійної влади. “Щодо
порядку спільного життя, тобто держави і суспільства, – продовжує Гвардіні, – то тут головують дві великі ідеї: Церкви і
держави, – втілені у папі та імператорі. Вони також сходять до трансцендентних реальностей – і звідти керують світом. Папа носить на
голові потрійний вінець і тримає в руці ключі апостола Петра; імператор
одягнений в синю мантію, що символізує небосхил, а в руці в нього держава, що
позначає землю. За всіма їхніми спробами лежить одна і та сама ідея: в основі
загального порядку людського існування в цілісності і його членуванні повинен
бути вищий, над світом сущий Бог”. Готичні
собори, такі як “Нотр-Дам”, у ті часи були не
просто прекрасними спорудами і навіть не тільки місцем для молитви. Храм для
середньовічної людини був духовно-символічною моделлю світобудови: його купол
символізував небо, чотири бічні нефи — сторони світу, тричастинний
поділ — світ як єдність божественного, ангельського і земного (а також душі,
духу і тіла). Він був також місцем Преображення. Основоположник готики абат Сюжер із Сен-Дені (XII ст.) перебував під впливом писань
Псевдо-Діонісія та отців Церкви, які порівнювали божественність із сяючим
світлом. Центральний храм абатства Сен-Дені Сюжер
перебудував у такий спосіб, щоб матеріалізувати ідею благодатного світла.
Кольорові вітражі, стрілчасті перекриття, променисті анфілади разом вказували
на це божественне сяйво, що лине у світ, немов із потойбіччя. Міняються
часи, міняються звичаї. Від священної країни залишилися лише уламки, серед
яких, ніби рослинність, буйно проросла нова культура. Від сакрального змісту збереглася лише форма: величні і граційні символи минулого,
які в туристів викликають вже не побожні думки, а бажання чимдуж зробити “селфі” для “Інстраграму”. Бо ж
треба встигнути піднятися на Ейфелеву вежу. А ще — пробігтися залами Лувру (з
обов’язковою зупинкою біля “Мони Лізи”). А ще —
випити каву з круасаном на Монмартрі.
А ще — проплисти з келихом шампанського по Сені.
А ще... Термін “пам’ятка архітектури” напрочуд добре передає
наше ставлення. Адже “пам’ятка” походить від слова “пам’ять”, а
пам’ять може бути лише про минуле. “Пам’ятку” треба шанувати і берегти так
само, як ми бережемо костюм дідуся в шафі. Але вдягнути цей костюм і піти в
ньому на роботу — якось не “comme il faut”. Згідно з
опитуванням “The Financial Times" 2006 року, тільки 27% французів вірять у Бога
або “Верховну істоту”, 32% вважають себе атеїстами, ще стільки ж — агностиками.
Лише 11% католиків відвідують месу. Схожі цифри характерні майже для всіх країн
Західного світу (хоча у Франції з її традиціями секуляризму
вони дещо вищі). Ні, це не означає, що “забули”, “зреклися”,
“відцуралися”. Радше зробили так, як штаб кандидата в президенти радить
українцям зробити з їхньою власною культурою, — “винесли за дужки”. І це
винесення християнства “за дужки” почалось не сьогодні-вчора, а ще п’ятсот
років тому, в епоху Відродження, яку філософ-неотоміст
Етьєн Жильсон охарактеризував не як “Середньовіччя
плюс людина”, а як “Середньовіччя мінус Бог”. Вісімсот
років тому, коли у фундамент “Нотр-Даму” заклали
перший камінь, його будівничі, мабуть, також відчували, що живуть серед
уламків давньої культури. Як і теперішні туристи, із сумішшю подиву і
нерозуміння вони споглядали покинуті й напівзруйновані амфітеатри, Колізей,
храми Юпітера і Юнони, де давно погас
священний вогонь, вівтарі, біля яких вже ніхто й не пам’ятає, коли востаннє
ревіли жертовні бики. Проте час іде вперед. На руїнах античного світу
виріс середньовічний. На руїнах середньовічного — наш сучасний. Але іноді
трапляються події, які змушують повернутись до того, що ми,
здавалося, так давно і безповоротно “винесли за дужки”. Коли в понеділок
французи з жахом спостерігали, як вогонь пожирає їхню найбільшу святиню, вона
на якусь мить перестала для них бути просто візитівкою Парижа, “пам’яткою
архітектури” чи витвором людського генія. “Нотр-Дам”
раптом знову постав у тому первинному сакрально-символічному
сенсі, яким його наділяли люди в епоху Середньовіччя — як мікрокосм, символічне
осердя світобудови, центр “священної країни”. Охоплений полум’ям собор,
здавалося, кричав — тим криком, який нагадує голосіння Найман-Ани
з роману Чингіза Айтматова “Буранный полустанок”, в
яку прицілився з лука її син-манкурт: “Хто ти? Згадай своє ім’я! Твій батько — Доненбай! Доненбай! Доненбай! Доненбай! Доненбай! Доненбай!” І коли
вогонь вщух і стало ясно, що храм вдасться
відновити, французи — а з ними й увесь Західний світ — зітхнули з полегшенням й
одразу кинулися збирати гроші на його відбудову. Вже зібрано 1 млрд євро,
причому третину цієї суми надали найвищі жерці
фінансового світу — мільярдери Бернар Арно та
Франсуа-Анрі Піно. Трагічний
урок понеділка свідчить про одне: скільки б сучасна людина не “виносила за
дужки” свої основоположні цінності в гонитві за матеріальним успіхом і благами
цього світу, вона все ще живе в “священній країні”, яка незримо присутня,
нехай і серед уламків. Бо без них ми манкурти. Після пожежі в “Нотр-Дамі”, найімовірніше, нічого не зміниться. Собор
відбудують, “яппі” повернуться до своїх офісів і
робитимуть кар’єру, а туристи “селфитимуться” біля
пам’ятників. Але ця подія нагадала всім, що поки стоять собори — стоятиме світ.
Адже що є в основі цього світу? Великі ідеї грецьких та римських філософів,
величаві святині, залиті неземним сяйвом — і, найважливіше, Чоловік, який дві
тисячі років тому ходив по Галілеї і навчав: “Блаженні вбогі духом, бо їхнє
Царство Небесне”. 20.04.2019 |