|
Оксана ЗабужкоЛюди, вам хакають мозокВсі підстави для дуже високого рівня тривожності в суспільстві, безумовно, є. І так, безумовно, існує ризик отак несподівано
і непомітно сьогодні втратити державу, яку з-під нас можуть висмикнути, як килимок з-під ніг, ще
до кінця року. У мене в цій ситуації
подвійна оптика. Я як автор, перекладений
у двадцяти країнах світу і з професійними там контактами (контакти – це видавці,
журналісти, колеги-інтелектуали,
письменники і так далі), з минулого
понеділка отримую масу інформації із західних джерел,
видань, медій – отримую ось цей сигнал тривожності: репутація України зараз просто тріщить. Після Майдану, після 2014 року, після тої відсічі,
яку Україна дала російській аґресії, всі оці чотири
з гаком роки було круто, подорожуючи по світу, бути українкою. Було почуття гордості за свою країну і
було ось це відчуття поваги, з якою на тебе, як на представницю твоєї країни, дивляться як друзі, так і вороги. Зараз є відчуття остраху
перед тим, що нація готова вибрати comedian (комік, паяц), який у жодному інтерв’ю жодному із західних видань
не спромігся ще відділити себе від свого персонажа. Це почуття: що за нація? що за люди? що за суспільство? що за країна?
Вони якійсь несерйозні… Так, шановні, це – технологія.
Поза всяким сумнівом, Україна
сьогодні знову в черговий раз стала на передньому
краю цієї глобальної війни – добре, називайте її гібридною. На нас ставиться експеримент – великою мірою, безпрецедентний. Це технології, які сьогодні апробуються на Україні… І виборча кампанія Володимира Зеленського почалася не 3-4 місяці тому, не в новорічну ніч, коли він заявив, що йде у Президенти
– вона почалася всі
15 років тому. І всі ці 15 років – це
розкручування симпатичного образу Василя Голобородька (ім’я вкрадене у видатного поета сучасності – до речі, біженця з
Луганщини з 2014 року). І якщо
ми кажемо про поляризацію,
то країна ділиться на тих,
для кого Василь Голобородько – це
поет-шістдесятник, поет-сімдесятник,
чиє номінування на Нобелівську премію активно обговорювали в 2014 році, і на тих, хто ніколи
не чув про такого поета, і для кого Василь Голобородько – це персонаж серіалу, він же, відповідно, і носій усіх
функцій отого енергійного симпатичного образу
молодого чоловіка, який збирається все змінити, з яким сьогодні
асоціюють виконавця цієї ролі. Відбувається підміна. Вперше
– саме тепер і саме в Україні.
П'ять з
половиною мільйонів виборців
проголосували за голограму
– за віртуального кандидата з
ім’ям Володимир Зеленський. Але ми не знаємо,
хто такий Володимир Зеленський як політик. Володимир Зеленський – це сума певних позитивних емоцій, зв’язаних із шоу-бізнесом, із гумором, з
усмішкою, з рекламою – це ось той віртуал, який, з іншого
боку, непомітно і ненав’язливо впроваджує дуже аґресивну
мову ненависті устами свого персонажа. Чого варта лише сцена розстрілу парламенту?! Реклама розстрілу
парламенту. І оці
ніби безневинні, грайливі, суто маркетологічні білборди – чи то вони політичні, чи неполітичні: «весна прийде, сажать будем». А кого «будем сажать»? Шановні журналісти, саме з вашого
табору, з цеху журналістів публікував собі журналіст у соцмережах фрази «собрались там у
Порошенка – вот как раз бы газ пустить им, и все
проблемы были бы решены». В український простір
вкидається ось такий дискурс – той, котрий називається каналізацією аґресії. І це також
технологія. У кожному суспільстві
дрімає латентний вірус агресії. У суспільстві, котре саме є об’єктом
іноземної агресії – цей рівень, зрозуміло,
підвищений. І от непомітно,
тільки слухаючи телевізійні новини, регулярно чуємо «убили», «зґвалтували», «зарізали», «з’їв брата», «алкоголіки згоріли», «перевернувся тролейбус»; і навіть
якщо в Тайвані, то там теж «перевернувся тролейбус», «страшна стихія знищила» і так далі. Ось у цьому всьому – російська технологія, яка називається «как
страшно жить». Для людини, котра приходить ввечері після
роботи чи має і на роботі
вдень ввімкненим фоном телевізор,
усе це роздряпування невдоволення і вселяння почуття дискомфорту. Далі питання – каналізувати оце невдоволення, оцю ненависть і аґресію
і розвернути її. Куди? Хто
винен? Правильно – чинна влада. В усьому
винуватий Порошенко. У чому
винуватий і в чому невинуватий – але це вже
підігрівається вже системно. А далі з’являється образ усміхненого, симпатичного і
веселого персонажа телесеріалу – й
у висліді ми маємо двох кандидатів на другий тур: віртуального і реального. Віртуального, про якого ми не знаємо насправді нічого, знаємо дуже мало, можемо лише здогадуватись
і підозрювати
його зв’язок із російськими грішми по тому, що він є продуктом російського-таки шоу-бізнесу. Це окрема тема, яка у нас теж залишалась за дужками близько п'ятнадцяти років, і про яку я, зрештою, написала у
«Музеї покинутих секретів»: лінія Дарини, як Україна втрачала своє інформаційне
поле, непомітна окупація інформаційного поля тими, хто мою героїню врешті попхнув з її телевізійного
каналу. Ця стратегія обернення аґресії всередину суспільства, нацьковування навзаєм, вкидання гиркання і штовхання
ліктями та вбачання у ближньому ворога, який зазіхає на твоє майбутнє,
– це атака на те почуття солідарності, на ту єдність, яку
ми вибороли, виплавили кров’ю на Майдані і в боях 2014 і 2015 років. Ця єдність,
ця солідарність, це почуття гідності
і гордості бути українцем – ось те, що стало об’єктом цих технологій
та інформаційних атак. Ми дуже
і дуже вразливі
сьогодні. В Україні відбувається поділ на раціоналів і емоціоналів. Далеко не всі мають
свою думку. «Своя думка» – це дуже
енергозатратний процес.
Вона вимагає справді спеціально затрачених зусиль, часу, пошуків інформації, створення свого власного інформаційного поля і так далі. Це робота професіоналів. 75% людей повторюють
те, що вони чули у ЗМІ, готовими блоками. І це не є жодна образа. Я не політик, я не повинна бути чемною – я повинна
бути щирою, я письменник, і мені за це
платять. Відповідальність
нас усіх, хто виробляє дискурс – за те, щоби ми «фільтрували базар», кажучи усім нам нав'язаною мовою гопоти. Це наша відповідальність за той дискурс, який ми продукуємо і яким послуговується
манікюрниця, яка мені розповідала свої погляди, таксист
– так, я розмовляю з
таксистами, я спілкуюся з дуже різними
людьми. Сфера моєї компетенції,
моя сфера безпосередньої відповідальності
– те, що називається душевним здоров’ям моєї країни, моїх читачів. Що
в цьому сенсі я можу зробити? Я ділюся своїми рецептами виживання, рецептами збереження цілості, рецептами того, як не здуріти,
коли тобі постійно хакають мозок. Я говорю: «Люди,
будьте свідомі, що вам хакають мозок, і сприймайте
всю інформацію критично, все справджуйте,
перевіряйте, реагуйте на меми, слухайте, як люди говорять і що
вони говорять». Я багато років говорю в різних аудиторіях,
що в мене є тільки один рецепт на збереження душевної рівноваги: побільше читайте хороших книжок, побільше спілкуйтеся з дітьми і
слухайте хорошої музики, більше дивіться на небо і вимкніть телевізор. Це речі, які контролює
звичка читати хороші книжки – бо висока культура читання справді гарантує від дуже багатьох
форм інформаційної залежності:
ви краще
чуєте, коли вам брешуть. А тут все вирішує освітня реформа. Всі війни виграють
– і це сказав ще Бісмарк – шкільні вчителі. Виступ Оксани Забужко в ефірі
програми «Свобода слова» на ICTV 8 квітня 2019 року 12.04.2019 |