|
Микола Бєлєсков, політологЗміна переговорників у Мінську: Зеленський зробив ще один крок до визнання війни на Сході “внутрішнім конфліктом”Раніше Україну на Тристоронній контактній групі в Мінську, як правило,
представляли особи без жодних офіційних
державних посад, яких
президент уповноважував вести консультації.
Тепер Зеленський у рази збільшив рівень представництва з боку України —
нас у переговорах з російськими
прокладками представляють офіційні
особи. Глава ОПУ Андрій Єрмак шукає
нові способи активізувати процес врегулювання конфлікту з РФ на Донбасі. При цьому не зраджуючи своєму стилеві – нові пропозиції знову викликають більше запитань, ніж дають
відповідей: як повернути
ОРДЛО під контроль України,
не перетинаючи при цьому сумнозвісні червоні лінії. 5 травня президент своїм указом затвердив новий
склад делегації України для
переговорів у Тристоронній контактній групі (ТКГ). Тепер Україну на переговорах у Мінську, окрім Леоніда Кучми, будуть представляти міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, заступники міністрів економіки й оборони, глави комітетів ВРУ з зовнішньої, правової і соціальної політик. Це вже не перша ініціатива Андрія Єрмака, яка викликала багато запитань. В березні стало відомо про попередню домовленість щодо
створення Консультативної
ради як дорадчого органу політичної
підгрупи ТКГ. Ця ідея викликала шквал емоцій і протестів. По-перше, через форму надання попередньої згоди – глава ОПУ
поставив свій підпис на
тому ж самому документі, де поставили свої підписи «повноважні
представники ОРДО і ОРЛО». По-друге, через те, що планували створити орган, в якому РФ була б лише спостерігачем, а основними сторонами переговорів
стали б Україна і російські
«прокладки» на окупованих територіях.
На щастя, та ініціатива поки що поставлена на паузу. Указ від 5 травня теж
уже викликав протести й
критику. Формально новий склад нашої
делегації не означає відмову від української
позиції – спочатку безпекова складова Мінських угод, і лише потім політична.
Та й форма затвердження нової
ініціативи не така одіозна як та, коли Єрмак
поставив свій підпис на
одному документі з «повноважними
представниками ОРДЛО». Але й до нового указу
президента є запитання. 1.
Рівень представництва. Раніше Україну в ТКГ представляли переважно
приватні особи без жодних офіційних державних посад, яких президент уповноважував
вести консультації. Такий рівень переговорників надавав меншого статусу перемовинам у
ТКГ. 2.
Де-факто визнання ЛНР і ДНР
в якості рівноправної сторони переговорів. Де-юре учасниками ТКГ є Україна, РФ і
ОБСЄ. Але разом із РФ у Мінську
працюють і представники російських «прокладок». Одна справа, коли з ними взаємодіють уповноважені приватні особи, і зовсім інша – коли це українські міністри, їхні заступники та керівники комітетів парламенту. Виходить, що мова йде
про взаємодію не з частинами
України (хай поки й непідконтрольними), а практично із
суверенними утвореннями. 3.
Внутрішній конфлікт замість зовнішньої агресії. Якщо ЛНР і ДНР є повноцінними самостійними суб’єктами, то замість агресії РФ, яка й
створила відповідні утворення,
мова йде про внутрішній конфлікт. Таким чином,
і формула врегулювання буде змінюватися.
Замість виведення військ РФ і встановлення контролю
над кордоном Київ має йти на поступки – включно з можливою федералізацією. 4.
Можлива реакція ФРН і Франції та зміна їхньої позиції. Підвищення рівня української делегації, яка взаємодіятиме з представниками псевдодержавних утворень, тобто російських «прокладок», може призвести до зміни позиції інших
учасників Нормандського процесу. Готовність офіційних представників України напряму так чи інакше взаємодіяти
з “представниками” ЛНР і ДНР може
бути сприйнята західною Європою як ознака того, що Київ відмовляється
від своєї принципової позиції не мати справу з маріонетками Москви і, по суті, вести
переговори лише з РФ щодо виходу останньої з Донбасу. МЗС РФ на
початку квітня 2020 року звинуватило саме
ФРН і Францію в зриві ідеї про Консультативну раду. Але
чи довго триватиме так, що західні партнери будуть більш принциповими
й послідовними, ніж Україна? Особливо коли в Європі є
кола, для яких головне – якомога
швидше врегулювання конфлікту, незалежно від того, чи будуть
дотримані червоні лінії. Шість років роботи — коту під хвіст З 2014 року Україна разом зі США та небайдужими представниками країн ЄС, відповідальними ЗМІ і чесними експертами боролася з наративом Кремля про внутрішній конфлікт на території Донбасу. В цьому справедливо вбачалася
реальна загроза інтересам України. Адже якщо
має місце не агресія РФ, а лише внутрішній конфлікт, то мова має йти
не про виведення окупаційних
формувань, а про домовленості
з ОРДЛО, читай – офіцерами російських
спецслужб під вивіскою “народних республік”. За сценарієм Придністров'я Так само з
2014 року Україна, пам’ятаючи
про досвід Молдови з врегулювання Придністровського конфлікту, протидіяла будь-яким ініціативам Кремля щодо прямих переговорів
із псевдодержавними утвореннями. Такий формат означає визнання цих утворень і наративу про внутрішній конфлікт – із усіма
негативними наслідками для його врегулювання. Новий указ
президента України щодо
складу нашої делегації в
ТКГ, хоча й відмінний по формі від ідей
Консультативної ради, теж несе в собі ризики
поступового сповзання до формату переговорів навколо Придністров’я, де головні сторони переговорів – лише Кишинів і Тирасполь. В той час як РФ, чиї
військові підрозділи є
гарантами збереження Придністров’я,
є всього лише спостерігачем. 6
05 2020 |