www.ji-magazine.lviv.ua
Тарас Шамайда
Без нових літаків Україні загрожують не лише авіаційні, а й воєнні катастрофи
Катастрофа українського «Ан-26» під Чугуєвом знову привертає увагу до питання, на якій техніці літає наша армія, і чи довго
вона протягне без технічного
переоснащення. І справа навіть
не в конкретному літаку – командування
Повітряних Сил поспішило запевнити, що він був справним.
При цьому, витрати на армію в Бюджеті-2021 уряд Зеленського
пропонує дещо зменшити.
Сам факт, що Міноборони й «Антонов» нещодавно уклали угоду про продовження ще на 2 роки експлуатації «Ан-26», збудованого
43 роки тому, багато про що
говорить.
Повітряні Сили України мають
серйозну проблему з літаками.
По-перше, їх мало. По-друге, це
техніка радянського виробництва, випущена переважно в 1970-80-х роках, термін
експлуатації якої спливає за лічені роки. А нові літаки на озброєння нашої армії практично не надходять. Не
треба пояснювати, що це значить в умовах російської агресії й чим може обернутися
в разі масштабного наступу
ворога.
Втрата радянського спадку
Україна успадкувала від СРСР грандіозний арсенал військової авіації всіх типів
– від винищувачів і бойових гелікоптерів до стратегічних бомбардувальників і транспортних літаків. Загалом – майже 3 тисячі літальних апаратів, з яких 1090 бойових літаків і 330 бойових гелікоптерів.
В усьому світі лише
США, Росія і, можливо,
Китай мали потужніші військово-повітряні сили. І
навряд чи будь-хто при
здоровому глузді ризикнув
би напасти на країну з такою військовою
авіацією.
Проте за роки незалежності в кількісному вимірі цей арсенал зменшився вдесятеро. А в якісному
навіть та техніка, що залишилася, істотно застаріла.
Частину арсеналу
ВПС продали за кордон, ще частину
– зокрема, стратегічні бомбардувальники – розпиляли на металобрухт, виконуючи міжнародні зобов’язання, але найбільша частина стала металобрухтом автоматично – просто тому, що її припинили
обслуговувати через брак коштів,
або закінчився термін експлуатації.
Звичайно, утримання аж настільки великих
ВПС, які Україна успадкувала від СРСР, було для нас непідйомним з економічної точки зору – і непотрібним із точки зору військової. Однак зберегти військову авіацію в складі бодай 500-600 одиниць,
половина з яких – бойові літаки, було не просто реально, а
необхідно. Але маємо те, що маємо.
Україна увійшла у війну з доволі скромними Повітряними силами, а під час бойових дій на Донбасі в 2014 році було втрачено ще
22 літаки та вертольоти.
В розрахованому за 55-ма показниками рейтингу військової
потужності Україна в 2020 році посіла 27 місце зі 138 держав.
Проте за потужністю повітряних сил
ми лише 33-ті, з 297 літальними
апаратами.
Для порівняння: кількість літальних апаратів на озброєнні Росії – 4163, Туреччини – 1055, Ізраїлю - 589, Греції – 566, Польщі – 457.
Якщо ж узяти до уваги, що бойові машини
становлять менше половини від усіх
літаків та гелікоптерів українського війська, і що повітряні сили
України потрапили до десятки найгірших у рейтингу Business Insider,
ситуація виглядає й зовсім невесело.
Що робити, щоб її
виправити?
Купувати нарешті нові літаки!
Військово-транспортна авіація
Україні пощастило, оскільки в особі державного підприємства
«Антонов» ми маємо конструкторські
й виробничі потужності, здатні виробити для Армії транспортні літаки. У «Антонова» – величезний
досвід розробки і побудови транспортних літаків як для цивільних, так і
для військових потреб.
Однак упродовж останніх десятиліть підприємство переживає кризу через брак замовлень.
Та підприємство і його потенціал ще збереглися.
Хоча за останнє десятиліття «Антонов» збудував лише 20 літаків.
Цілком очевидно, що дві проблеми
– стан транспортної авіації
Збройних Сил і стан українського
авіапрому – мають спільне рішення. Держава має розмістити надійне оборонне замовлення, в рамках якого «Антонов»
щороку будуватиме кілька транспортних літаків для Збройних Сил.
Безумовно, йдеться про значні кошти. Але цілком навіть підйомні для нинішньої кризової України. Вартість одного «Ан-32»
становить приблизно 15 мільйонів
доларів, значно сучаснішого і кращого «Ан-178» – від 50 до 70 мільйонів.
Тобто, наприклад, для закупівлі щорічно двох «Ан-32» і двох «Ан-178», або ж лише трьох «Ан-178» видатки на закупівлю, ремонт і модернізацію озброєнь, які зараз становлять 22,7 мільярда гривень на рік, треба збільшити ще приблизно на 5 мільярдів.
За ці гроші отримаємо
не тільки заміну транспортної авіації Повітряних сил, але й розвиток українського авіабудування. Серед іншого, закупівля
Україною літаків вітчизняного виробництва стане ще й сигналом для інших покупців, які під
час переговорів з «Антоновим»
слушно запитують: якщо ваші літаки
такі гарні, чому ваша власна держава їх не купує?
І справді: чому? Чому у керівництва держави є політична воля для
того, щоб за лічені місяці зібрати понад 60 мільярдів гривень в «антиковідний» фонд і витратити більше половини з них на будівництво доріг, а для значно менших видатків, яких потребують і вітчизняний авіапром, і армія, такої волі
нема?
Адже будівництво літаків – це високі технології,
досвід, промислове зростання (крім «Антонова», працюватимуть і суміжні підприємства), а отже, зарплати й податки.
Модернізований АН-26 для Повітряних
сил ЗСУ. Літак передано Армії
у листопаді 2019 року
Бойова авіація
З бойовими літаками ситуація складніша, бо в Україні їх
не виробляють.
За роки війни наші оборонні
підприємства навчилися непогано ремонтувати й модернізувати «МіГи» й «Су» радянського виробництва
Але можливості таких ремонтів і модернізацій 30-40-річної техніки
– на межі вичерпання.
Збройні Сили гостро потребують
нових сучасних бойових літаків. Командування Повітряних сил у травні 2020 року опублікувало візію розвитку
на найближчі 15 років,
одним із ключових елементів якої є закупівля багатоцільових винищувачів.
Однак командування пропонує закупити, починаючи з 2023 року, лічені одиниці таких винищувачів, і лише після 2025 року взятися за повноцінне укомплектування військ літаками нового типу. А враховуючи той факт, що плани військових можуть втілитися лише за умови їх
підкріплення рішеннями політиків і значними сумами бюджетних коштів, навіть ці терміни
можуть зсуватися в майбутнє.
А між тим ми не можемо
дозволити собі розкіш зволікати. Сучасна бойова авіація потрібна Україні «на вчора».
Причому, зі зрозумілих причин ми не можемо купувати бойові літаки чи
їх комплектувальні в Росії, а проєкти створення українського винищувача виглядають утопічно.
Оптимальний шлях – якнайшвидша закупівля цієї техніки на Заході, найкраще – в США. Закупівля американських бойових літаків, навіть не найсучасніших, докорінно змінить на краще якісні характеристики наших
Повітряних сил.
Сусідня Словаччина, наприклад, нещодавно підписала контракт на закупівлю 14 американських літаків F-16, з яких 4 будуть поставлені в 2022, решта 10 – у 2023 році. Вартість контракту – 1,8 мільярда
доларів, що включає, крім побудови
й доставки літаків, супутнє
обладнання, запчастини, 130
ракет і 170 керованих бомб, дворічну
логістичну підтримку, тренажерний комплекс і підготовку
22 пілотів та 160 осіб
техперсоналу.
Якщо це робить Словаччина,
яка ні з ким не воює, в разі нападу може розраховувати на підтримку союзників по НАТО, і ВВП якої на третину менший, ніж в Україні, – то чому ми цього не робимо?!
Американський багатоцільовий винищувач F-16 згодиться у війні з Росією
Так, якби аналогічний контракт уклала Україна, це означало б ще плюс 17 мільярдів гривень оборонних видатків щороку упродовж трьох років. Це
великі, але цілком підйомні суми. Наприклад, річний бюджет самого лише Міністерства внутрішніх справ становить майже
100 мільярдів. І ще раз нагадую про 35 мільярдів, які витрачаються на ремонти доріг в Україні лише цього
року і лише з «антиковідного»
фонду.
ПИТАННЯ НЕ
СТІЛЬКИ В ГРОШАХ, СКІЛЬКИ В УСВІДОМЛЕННІ ПРОБЛЕМИ І ПОЛІТИЧНІЙ ВОЛІ
Питання не стільки в грошах, скільки в усвідомленні проблеми й політичній волі. Зрештою, якщо поставити
собі за мету отримання американських бойових літаків, можна знайти й дешевші схеми. Скажімо, в Польщі розглядають варіант обміну за смішну ціну вживаних Міг-29 на вживані F-16, які американці планують використовувати в якості повітряних мішеней.
В будь-якому разі, часу на розкачування й очікування кращих часів більше
нема. Зволікання з закупівлею
нових літаків для повітряних сил є прямою загрозою національній безпеці. Якщо ситуацію не виправити, кращі часи можуть не настати ніколи.
Насамкінець нагадаємо, які пріоритети розставив уряд Зеленського при підготовці
проекту Бюджету-2021:
Нагадаємо, що фінансування Міністерства оборони
пропонують зменшити на 123
млн грн у порівнянні з 2020
роком. Зважаючи на великі обсяги, таке зменшення
видається несуттєвим. Але тільки якщо не знати, що з 2015 по 2019 рік фінансування оборони зростало щорічно на 7-20 млрд грн на рік. З 45 млрд у 2015-му році – до понад 100 млрд грн у 2019-му.
28 09 2020
https://texty.org.ua/articles/101969/bez-novyh-litakiv-ukrayini-zahrozhuyut-ne-lyshe-aviacijni-j-voyenni-katastrofy/
|