на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Андрій Бондар

Бо так треба

Днями моїй 12-річній доньці дистанційна вчителька української літератури наказала написати твір на тему "Чому добро завжди перемагає зло". Це досить сумнівне етичне твердженняякщо не зачовгану максиму, на превеликий жаль, не підтверджену практикою міжлюдського співіснування і взаємин людини з природою, – слід було довести на прикладі оповідання Миколи Вінграновського "Сіроманець" (1977).

 

Однак проблема в тому, що сам контекст цього твору заперечує будь-які нормальні взаємини радянської людини з природою, а міжлюдське співіснування давно перетворилося на мінне поле після кількох локальних і глобальних кінців світу. Від зав'язки "Сіроманця" кров холоне в жилах: затятий колгоспник Чепіжний мститься хижому вовкові за з'їдену козу й винищує весь вовчий рід, не пошкодувавши й новонароджених вовченят. Далі на авансцену виходить маленький хлопчик Сашко – невиправний романтик, зникомий у радянській дійсності уламок руссоїстького типу людини, який намагається жити в гармонії з природою, чимдуж прагнучи допомогти голодному й осиротілому сіроманцеві.

 

Розповідати сюжет немає особливого сенсу, адже й без цього зрозуміло, що система цінностей українських шістдесятників якимось чином завжди знаходила засоби для утвердження ідеалів гуманізму, вдало виймаючи з дійсности повоєнного радянського села потрібні сюжетні ходи для тріумфу народницького пафосу. Після сталінських десятиліть, коли людина людині була вовком, потрібно було спертися на щось ідеалістичне, підкреслити якусь нерозтрачену й вічну цінність.

 

І пафос цей насправді полягав у тому, що поруч із жорстокістю і неприхильністю цього світу завжди існує місце для добрих диваків, які, наражаючись на нерозуміння свого оточення, годують пиріжками вовка і відмолюють у сил зла чисту й незакаляну душу народу. Тому вінграновський або тютюнниківський тип гуманізму, ледь абсурдний у своїх проявах і характерах персонажів, розбавляв парадовість і штивність позитивнихще позитивніших) героїв соцреалізму, повертав у літературу конфлікт і, зрештою, створював етичну напругу всередині радянського літературного дискурсу, який зло шукав і знаходив здебільшого зовнідеінде, тільки не тут, себе залишаючи у вихолощеній і відполірованій сталості й однозначності ідеологічного "добра".

 

Обидві народні стихії – зла й добра – завжди перебувають у діялектичному зв'язку, живляться одна одною і раз по раз вступають у конфлікт. Між злом і добром розірвана душа кожного народу загалом і кожної людини зокрема. Але чи добро таки завжди перемагає зло? Ні, добро лише іноді буває, трапляється в людях. На превелике щастя. Часто-густо саме добро – виняток із правил, порушення норми, девіяція. Бо після всього, що сталося з українцями в першій половині ХХ століття, такі добрі диваки, як хлопчик Сашко, – марґінали, недобитки, "білі ворони", а ніякі не лідери думок чи трендсетери. Ба більше, крім усього іншого, рятувати вовкаце не просто вияв доброго ставлення до природи, а ще й певне дисидентство, виступ проти цінностей сільської громади, яка ніколи не зрозуміє, навіщо рятувати ворога, який їсть наших кіз – наше добро.

 

А що ж із цим самим народом відбувалося кількома десятиліттями перед тим, як Чепіжний подушив сліпих вовченят у "Сіроманці" Вінграновського? Без ілюзій: такі ж затяті колгоспники так само затято могли забирати хліб в односельців у 1932-33 роках, в 1937-му самовіддано строчити доноси на своїх сусідів, а у 1939-му в мундирах радянської армії вантажити галичан у товарні вагони. То де тоді було добро? На вакаціях? Чому воно не перемогло так само, як, на переконання сучасних учительок української літератури, перемагало завжди? Чи тоді, у тридцяті, саме добро й перемогло, як перемагало завжди? А якщо ні, якщо тоді перемогло зло, то чому те саме зло оголосили добром у 1945-му, віддавши йому пів Европи?

 

Наші сьогоднішні діти, змушені вигадувати й доповнювати своїми крихкими діточими словами вслід за вчителями порожні мантри про вічну перемогу добра над злом, неодмінно зіткнуться з цим парадоксом і колись запитають: чому ви нам брехали, як брехали нашим батькам і батькам наших батьків? Та ні, не в якомусь абстрактному майбутньому запитають, а просто тут і тепер: "Чому це добро завжди перемагає, якщо я у свої дванадцять років знаю, що воно, на жаль, перемагає далеко не завжди?"

 

Тому я переконаний: якби наша педагогічна система була бодай трохи чеснішою, а функції вчителя літературименш формальними, на прикладі цього оповідання можна було би подати дітям урок про мстивість і людяність (тобто про неприпустимість першої і цінність другої), про природу зла і людський вибір, про вимушене зло у природі, яке неможливо оцінювати за людськими мірками, про те, що вибір добра – далеко не завжди простий вибір, що добро для однієї людини може виявитися не таким уже й очевидним для іншої, про те, що світзбіса складний, що вовкістота, яка не лише пожирає наших кіз, а й виконує санітарні, очисні функції в екосистемах і деколи навіть рятує людей, про те, зрештою, що добрим дивакам у такому світі ведеться найважче, а їхні дії часто-густо не узгоджуються зі звичаєвим правом або уявленнями громади про те таки добро і зло.

 

А поки що доводиться балансувати на хиткій межі між незадовільним виконанням домашнього завдання і репутацією дівчинки-дивачки, яка не лише єдина в усьому класі розмовляє на перервах українською, а ще й підважує усталені ритуали все ще соцреалістичного педагогічного процесу, де добро завжди перемагає зло, бо так треба.

 

11.05.2020

https://zbruc.eu/node/97567