|
Андрій БондарБо так требаДнями моїй 12-річній доньці дистанційна вчителька української літератури наказала написати твір на тему "Чому добро завжди перемагає зло". Це досить сумнівне етичне твердження – якщо не зачовгану максиму, на
превеликий жаль, не підтверджену практикою міжлюдського співіснування і взаємин людини з природою, – слід було довести на прикладі оповідання Миколи Вінграновського "Сіроманець" (1977). Однак проблема в
тому, що сам контекст цього
твору заперечує будь-які нормальні взаємини
радянської людини з
природою, а міжлюдське співіснування
давно перетворилося на мінне
поле після кількох локальних і глобальних кінців світу. Від
зав'язки "Сіроманця"
кров холоне в жилах: затятий
колгоспник Чепіжний мститься хижому вовкові за з'їдену козу й винищує весь вовчий рід, не пошкодувавши й новонароджених вовченят. Далі на авансцену виходить
маленький хлопчик Сашко – невиправний романтик, зникомий у радянській дійсності уламок руссоїстького типу людини, який намагається жити в гармонії з природою, чимдуж прагнучи допомогти голодному й осиротілому
сіроманцеві. Розповідати сюжет немає особливого сенсу, адже й без цього зрозуміло, що система цінностей українських шістдесятників якимось чином завжди знаходила засоби для утвердження ідеалів гуманізму, вдало виймаючи з дійсности повоєнного радянського села потрібні сюжетні ходи для тріумфу народницького пафосу. Після сталінських десятиліть, коли людина людині була
вовком, потрібно було спертися на щось ідеалістичне, підкреслити якусь нерозтрачену й вічну цінність. І пафос цей насправді полягав
у тому, що поруч із жорстокістю і неприхильністю цього світу завжди існує
місце для добрих диваків, які, наражаючись
на нерозуміння свого оточення, годують пиріжками вовка і відмолюють у сил зла чисту й незакаляну душу народу. Тому вінграновський
або тютюнниківський тип гуманізму, ледь абсурдний у своїх проявах і характерах персонажів, розбавляв парадовість і штивність позитивних (і ще позитивніших) героїв соцреалізму, повертав у літературу конфлікт і, зрештою, створював етичну напругу всередині радянського літературного
дискурсу, який зло шукав і знаходив здебільшого зовні – деінде, тільки не тут, себе залишаючи у вихолощеній і відполірованій сталості й однозначності ідеологічного "добра". Обидві народні стихії – зла й добра – завжди перебувають у діялектичному зв'язку, живляться одна одною і раз по раз вступають
у конфлікт. Між злом і
добром розірвана душа кожного народу загалом і кожної людини зокрема. Але чи добро таки завжди перемагає зло? Ні, добро лише іноді буває,
трапляється в людях. На превелике
щастя. Часто-густо саме
добро – виняток із правил, порушення норми, девіяція. Бо після
всього, що сталося з українцями в першій половині ХХ століття, такі добрі диваки, як хлопчик Сашко, –
марґінали, недобитки,
"білі ворони", а ніякі
не лідери думок чи трендсетери. Ба більше, крім усього іншого,
рятувати вовка – це не просто вияв доброго ставлення до природи, а ще й певне дисидентство,
виступ проти цінностей сільської громади, яка ніколи не зрозуміє, навіщо рятувати ворога, який їсть наших кіз – наше добро. А що ж із цим
самим народом відбувалося кількома
десятиліттями перед тим, як
Чепіжний подушив сліпих вовченят у "Сіроманці" Вінграновського? Без ілюзій: такі ж затяті колгоспники
так само затято могли забирати
хліб в односельців у
1932-33 роках, в 1937-му самовіддано
строчити доноси на своїх сусідів, а у 1939-му в мундирах радянської
армії вантажити галичан у товарні вагони. То де тоді було добро? На вакаціях? Чому воно не перемогло так само, як, на переконання
сучасних учительок української літератури, перемагало завжди? Чи тоді, у тридцяті,
саме добро й перемогло, як перемагало
завжди? А якщо ні, якщо тоді
перемогло зло, то чому те саме
зло оголосили добром у 1945-му,
віддавши йому пів Европи? Наші сьогоднішні діти, змушені вигадувати й доповнювати своїми крихкими діточими словами вслід за вчителями порожні мантри про вічну перемогу добра над злом, неодмінно
зіткнуться з цим парадоксом
і колись запитають: чому ви нам брехали, як брехали нашим батькам і батькам наших батьків? Та ні, не в якомусь абстрактному майбутньому запитають, а просто тут і тепер:
"Чому це добро завжди перемагає, якщо я у свої дванадцять
років знаю, що воно, на жаль, перемагає далеко
не завжди?" Тому я переконаний: якби наша педагогічна система була бодай трохи чеснішою, а функції вчителя літератури – менш формальними, на прикладі цього оповідання можна було би подати дітям урок про мстивість і людяність (тобто про неприпустимість першої і цінність другої), про природу зла
і людський вибір, про вимушене зло у природі, яке неможливо оцінювати за людськими мірками, про те, що вибір добра – далеко не завжди простий вибір, що добро для однієї людини може
виявитися не таким уже й очевидним
для іншої, про те, що світ – збіса складний,
що вовк – істота, яка не лише пожирає наших кіз, а й виконує санітарні, очисні функції в екосистемах і деколи навіть рятує людей, про те, зрештою, що добрим
дивакам у такому світі ведеться найважче, а їхні дії часто-густо не узгоджуються зі звичаєвим правом або уявленнями громади про те таки
добро і зло. А поки що доводиться балансувати на хиткій межі між незадовільним
виконанням домашнього завдання і репутацією дівчинки-дивачки, яка не лише єдина в усьому класі розмовляє на перервах українською, а ще й підважує усталені
ритуали все ще соцреалістичного педагогічного процесу, де добро завжди перемагає зло, бо так треба. 11.05.2020 |