|
Олександр БойченкоЧудеса культури«Люди закохані в Освєнцим і кажуть із гордістю: «У нас, в Аушвіці»…
Ви там, у вашому Біркенау, поняття не маєте, які тут діються чудеса культури. Уяви собі, грають увертюру з «Танкреда» і щось Берліоза, і ще якісь фінські танці…
Куди Варшаві до такого оркестру!» Тадеуш Боровський, «У нас, в Аушвіці…» Річ не в тім, що там кому сказав чи не сказав Черчилль. А в тім, що народ, який фінансово не підтримує свою
культуру, завжди годує чужі армії. Безпосередньо
чи опосередковано, але – завжди. Це, так би мовити, об’єктивна реальність, дана нам у споконвічних
відчуттях. А є ще й суб’єктивна.
Відомо ж: надто тривалі дослідницькі занурення в ті чи інші теми часто стають причинами відповідних професійних деформацій. Як міг би афористично сформулювати
один потойбічний філософ-екстреміст: коли
ти довго вдивляєшся в Аушвіц, Аушвіц починає вдивлятися в тебе. Або принаймні починає всюди ввижатися.
До слова, чи всі пам’ятають, що на «фабрику смерті», а відтак і загальний символ Голокосту Аушвіц перетворився майже випадково? Бо попервах, на межі 1939-1940 років, нацисти всього-на-всього збиралися облаштувати в освєнцимських військових казармах відносно
невеликий карантинний табір.
Але потім дещо відкоригували попередній задум згідно з рішеннями Ванзейської конференції, долучили до комплексу прилеглі села Бжезінку/Біркенау і Моновиці/Моновіц, після чого запустили машину експлуатації та винищення на повну потужність. Отож, можливо, це лише
моя професійна деформація.
А можливо, не зовсім. У
кожному разі, спостерігаючи,
як наші аваковохоронні органи, нехтуючи всілякими юридичними дрібницями на кшталт відсутності доказів, дедалі впевненіше призначають винними кого заманеться, важко позбутися певних історичних асоціацій. І вже геть не дає
їх позбутися легендарний Ємець, заявляючи, що люди у віці 65+ автоматично вважаються
трупами, на які не варто витрачати гроші. Під цією заявою,
без сумніву, обома руками підписалися б усі керівники концтабірних селекцій, що проводилися
за принципом: «Молоді й здорові,
марш до лопати, бо арбайт махт фрай.
Старі й немічні, гайда на свободу через комини крематоріїв». Щоправда, аж так
остаточно вирішити питання медичної реформи міністрові Ємцю, за його ж свідченням, завадила підступна Уляна Супрун. То тепер уся надія на нового міністра охорони здоров’я Степанова, який із першого дня хоробро став на
прю з коронавірусом, покладаючись
на популярний у концтаборах
експериментальний метод підбирання
препаратів. Втім, сьогодні не про це, а про
культуру. Зокрема – і в Аушвіці.
Бо культурне життя точилося й там, причому відразу на кількох рівнях. Про всяк випадок нагадаю, що цілий аушвіцький комплекс функціонував одночасно і як табір смерті, куди
(а конкретно – до газових камер Біркенау)
з різних куточків Європи звозили євреїв на масове – без реєстрації – винищення, і як табір праці, через який за чотири з половиною роки пройшло близько чотирьохсот тисяч пронумерованих в’язнів. Не дивно,
що серед них опинилося чимало представників творчих професій, які потайки
від охоронців продовжували писати вірші, малювати чи потиху співати
вечорами в бараках для товаришів
недолі. Інакше кажучи, продовжували в міру сил займатися діяльністю, яка в підсумку й відрізняє людину від тварини. Також не дивно, що вище командування
СС і коменданти концтаборів,
усвідомлюючи стресоґенний
характер роботи своїх підлеглих, урізноманітнювали їм службові будні
й влаштовували для них розважально-освітні
заходи на всі смаки. У
самому лише Аушвіці впродовж війни таких заходів відбулося сотні – від гастрольних
спектаклів відомих театрів і виступів оперних співаків до зустрічей із письменниками
і доповідей про особливості
німецької філософії. Дивним натомість для тих українських міністрів і депутатів, які за першої-ліпшої нагоди намагаються скоротити видатки на культуру, може виявитися той факт, що якоюсь мірою
табірне начальство дбало і
про культурні потреби в’язнів.
Тобто самі по собі ці потреби, звичайно, мало цікавили есесівців, зате їх, як і їхніх енкаведистських близнюків у сталінських таборах, цікавило виконання виробничих планів. А як показував досвід, споживання бодай мінімальних порцій культурного
продукту позитивно впливало на працездатність
тих, кого ще рано було висилати до газу. Власне тому вже наприкінці 1940 року в Аушвіці постав перший в’язничний
оркестр, який за короткий термін
збагатився всіма необхідними секціями і згромадив понад сто першокласних музикантів. Згодом сформувалися ще три оркестри: два (чоловічий і жіночий) у Біркенау й один у Моновіці. Крім того, існували невеликі ансамблі, які грали не лише
класику, а й, приміром,
джаз. Крім того, в Аушвіці була хай і поганенька, але бібліотека. Крім того, з особистої ініціативи коменданта
Рудольфа Гьосса там-таки був
створений музей в’язничного
образотворчого та прикладного мистецтва.
Крім того, в’язням, яким «пощастило» сидіти в головному таборі, дозволялося відвідувати не тільки боксерські поєдинки, а й циркові вистави та кіносеанси. І ще раз до слова, поки не забув. Знаєте щось про Геника Бендеру? А це був українець
із Чорткова, який влітку 1942 року спільно зі своїм польським
другом Казіком Пєховським намовив ще двох
принагідних в’язнів і організував, мабуть, найзухвалішу в історії Аушвіца втечу. Викравши з гаража офіцерський легковик, а зі складу – зброю й есесівські уніформи, четверо прекрасних розбишак просто виїхали за межі табору і розчинилися в довколишніх лісах. Точніше, навіть не просто, а ще й обматюкавши на прощання вартового, щоб не спав і наступного разу енергійніше піднімав шлаґбаум. Чи ж це не готовий сюжет для фільму, який міг
би і прославити героя-українця,
і продемонструвати невигаданий
приклад польсько-української антинацистської
дружби, і здобути прихильність глядачів та журі якихось міжнародних
кінофестивалів? Проблема, однак,
у тому, що з обрізаними
бюджетами таких фільмів не знімають. У зв’язку з чим я хотів би – не так на зараз, як на майбутнє – звернутися до депутатів і міністрів Зеленського. Якось це невдобно
– цінувати культурну галузь та її працівників
менше, ніж комендант Аушвіца, нє? Чули
виступ вашого президента на
врученні Шевченківської премії? «Шановні українці, – відчайдушно вальнув він, – ми воюємо за нашу державу,
за нашу культуру. Бо культура – це
і є держава, це і є наш народ». І мушу
визнати, що в цьому я з президентським спічрайтером, незалежно від усього сказаного
чи несказаного Черчиллем, цілком погоджуюсь. Кожна окрема людина
може шукати сенс свого індивідуального
існування в чому завгодно. Але беззаперечний і найвищий сенс існування
народу як колективного організму
полягає у створенні ним самобутньої культури, яку не
соромно передати наступним поколінням. Народи, яким це вдається, зберігають
свою важливу присутність у світі й через тисячі років після фізичного
зникнення. Народам, яким це не вдається, безглуздо боротися з коронавірусом: є вони чи їх нема – світові байдуже. А якщо підійти
до справи без пафосу і суто прагматично, то подумайте ось про що.
Зусиллями тих, кого ви зробили разом, шановні українці мають сьогодні на карантині що подивитися, послухати і почитати. Рано чи пізно не одного з вас посадять на трохи інакші карантини. Чи не знудитеся ви там без нових фільмів, музичних альбомів і книжок? 06.04.2020 |