|
Вахтанг КебуладзеМи і майбутнєНазва книжки «Майбутнє, якого ми прагнемо» народилася з теми
засідання Генеральної Асамблеї ООН 2020 року. Ця тема виникла аж ніяк не
випадково, адже в сучасному світі, де людству загрожують екологічні кризи й
епідемії, війни та точкові спалахи насильства, авторитарні режими й
терористичні організації, розмова про спільну візію нашого майбутнього стає
вкрай актуальною. Актуальність цієї теми посилюється глобальним контекстом
пандемії та економічної кризи, а також локальним українським контекстом
російської агресії проти нашої держави. На цьому тлі спроби різних авторів
осмислити в короткій формі есею бажані та небажані сценарії нашого
безпосереднього й віддаленого майбуття видаються вкрай цікавими.
Здається, всі ми сприйняли це
майбутнє, що стало нашим теперішнім, як радісний дарунок долі. Ми можемо
сперечатися про те, чи заслужили ми цей дарунок, а чи він наче упав нам із
неба. Ми можемо скаржитися на те, що крізь нову привабливу обгортку проступають
огидні риси минулого, або, навпаки, непокоїтися через те, що тьмяна та цупка
тканина теперішнього затулила поодинокі радісні спогади про минуле й стала
непроникною завісою між нами та нашим майбуттям. У кожному разі цей дарунок
загрожений, і майбутнє нашого теперішнього великою мірою залежить від того, чи
вдасться нам його захистити. По-третє, ми всі ментально й екзистенційно
пов’язані з європейською цивілізацією, тож і наші візії майбутнього нашої
батьківщини вплетені в спільне бачення майбутнього Європи, а зрештою, всього
світу, адже саме в осерді європейської цивілізації народився перший глобальний
проект усього людства з усіма своїми вадами й перевагами.
Утім, як бути, якщо в історичну
традицію та соціально-політичну структуру певної країни вбудоване ставлення до
всього чужого як до ворожого? А надто коли ця країна є сусідом твоєї власної?
Сьогодні ми з болем усвідомлюємо, що ксенофобський Совєтський Союз був черговою
реінкарнацією Російської імперії, сучасним втіленням якої є путінська Росія.
Ненависть до чужого — конститутивний елемент цього геополітичного утворення.
Тож, на жаль, війна, яку розпочала Росія проти України, анексувавши Крим і
захопивши частину Донбасу, є не прикрим випадком, а історичною закономірністю,
яка упосліджує наше майбутнє і загрожує майбутньому всього цивілізованого
людства. Як прагнути спільного майбутнього, коли поруч із тобою той, хто
прагне, щоб у тебе не було майбутнього? Це складне питання постає на тлі питань
про майбутнє всього людства. Як убезпечити майбутній світ від екологічних
катастроф і пандемій, терористичних актів і воєн, релігійного фундаменталізму
та інших форм ксенофобії, агресивної зовнішньої політики авторитарних і
тоталітарних держав, який спадок ми залишимо нашим дітям, як зберегти власну
національну культуру, не вдаючись до ксенофобії стосовно зовнішнього світу, і
яке місце в цьому майбутньому світі належить нам — інтелектуалам та
митцям? ----------- Цей текст є
фрагментом вступу до книжки «Майбутнє, якого ми прагнемо», що готується до
друку у видавництві «Темпора» в рамках проекту «Онлайн-резиденція для німецьких
перекладачів» Українського ПЕН і translite.V за
підтримки партнерської програми «Культура для змін» Українського культурного
фонду та програми «MEET UP! Німецько-українські зустрічі молоді» Фонду
«Пам’ять, відповідальність та майбутнє» (EVZ). 7 08 2020 https://tyzhden.ua/Columns/50/246365 |