|
Андрій ЛюбкаА що після нас?Нещодавно в Ужгороді
автор цих рядків узяв участь у дискусії про загрожений стан історичної архітектурної спадщини. Як у нас
заведено на таких заходах, учасники одноголосно нарікали й бідкалися, а влада розводила руками (тими, що «нічого
не крали»). З наближенням
осінніх місцевих виборів таких дискусій, круглих столів і експертних посиденьок лише більшатиме, але попри всю гостроту подібних обговорень – архітектурної спадщини в наших містах щотижня й щомісяця стає менше. Її
не конче руйнують чи зносять, інколи
вистачає всього лиш дорогого ремонту, благого наміру
щось покращити. Як там у поляків? Сo
się polepszy – to się popieprzy… Втім, потреба говорити
про історичну спадщину піднімає по-фройдівськи чи не важливіше питання: а що після
нас? Тобто ми маємо в суспільстві консенсус, що треба всіляко берегти старі палаци й історичні кам’яниці, вважаємо історичні центри кількох наших міст суспільним надбанням, критикуємо корумповану владу і скоробагатьків, які скрізь хочуть запхати
як не торговий центр, то якусь
чергову шашличну. Але чи
немає в усьому цьому процесі відтінку
приниження? Невже це нормально, якщо наша місія зводиться до збереження чи бодай не-руйнування того, що збудували інші? Так, це необхідний мінімум,
але знано амбітніше було б запитати: а що залишиться після
нас, що цікавого, красивого
й неповторного збудуємо ми? Можна безкінечно
захоплюватися замками й фортецями,
що їх кілька
століть тому збудувала аристократія, перераховувати всі барокові церкви, зведені, скажімо, Мазепою, обурюватися станом, в якому тепер перебувають сотні палациків дрібної шляхти, але протиставити їм ми майже нічого не можемо. Взяти б і найпростішу
аналогію: скільки всього доброго зробили і
красивого збудували багатії-цукрозаводчики
Ханенки, Терещенки, Симиренки, Чикаленки! А що залишиться після сучасних олігархів – хороми Пшонки, лондонська квартира Ахметова, голосіївський
палац Косюка, дача Медведчука
в Жденієві, дебаркадер Януковича в Межигір’ї? Річ не в тому, щоб
хайпанути на несмаку олігархів і топ-чиновників, адже насправді вони в своїх уподобаннях недалеко втекли
від народу. Як мало в наших містах
цікавих нових будівель, якими однотипними й дешевими здаються всі сучасні
архітектурні проєкти, як важко, виявляється, звільнитися від совкового вірусу однаковості! Усе тепер
на одне лице, і навіть в елітних районах і котеджних містечках оку ні за що зачепитися, жоден будинок не викликає бажання сфотографувати його, не кажучи вже про фото на його тлі. Архітектура
зі скла й бетону прийшла до нас тоді, коли в світі мода на неї вже давно згасає. Та й те, що збудовано, – всі ці хмарочосики
і коробки торгових центрів
– не наводять на думку, що їхні проєктанти чули колись про Заху Хадід. Знову ж таки, важливо
розуміти, що мова не лише про багатих людей і їхній горизонт естетичної екстравагантності. Погляньмо на те, що за останні десятиліття гуртом збудовано людьми біднішими, –
церкви. За тридцять років незалежності саме храми були наймасовішим
об’єктом громадського будівництва – либонь, кожне село отримало нову церкву, а деякі й не одну. Але архітектурно
цікаві храми можна порахувати на пальцях однієї руки, більшість із них просто ніякі, меншість – потворні, а претензія на смак обмежується в рівні псевдоісторизму. Уявляю, що через
сотню років перед місцевими
виборами товкти воду в ступі про історичну спадщину зберуться наші нащадки. «Чи бачили ви,
що в центрі на старій п’ятиповерхівці якісь вандали знесли
історичний засклений
балкон, неповторну лоджію, оббиту вагонкою?» — обуриться один. «Та що там казати, якщо варвари
хочуть надбудувати четвертий поверх над неповторним
ТРЦ «Токіо», який сто років тому став візитівкою нашого міста!» — вторуватиме йому інший. «Цитьте! — прикрикне третій. — Дійшло до того, що злочинна влада дала дозвіл на знесення історичних МАФів, в яких наші славні
діди торгували пиріжками і пивом!». 14.07.2020
https://zbruc.eu/node/99007
|