на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Мирослав Маринович

"Було відчуття, що обраний тобою шлях - твій"

Мирослав Маринович — член-засновник Української Гельсінської Групи, політв’язень ГУЛАГу, правозахисник, автор книг: «Всесвіт за колючим дротом», «Митрополит Андрей Шептицький і принцип “позитивної суми». Зараз — віцеректор Українського Католицького Університету.

На 5 курсі університету КДБ запропонували Вам хорошу квартиру, аспірантуру, перспективу кар'єрного розвитку. Чому Ви тоді ви відмовилися?

Не тому, що був святий чи дуже відважний, а тому, що на той час я вже був знайомий з українським патріотичним середовищем Києва. Це передусім Микола Матусевич, а також його сестра Таміла і друзі Наталя Яковенко, Алла Коваль, Людмила Савченко, Іван Дебелюк, Орися Савчук та ін. Через них я познайомився з "хресним батьком" усіх дисидентівписьменником Борисом Антоненком-Давидовичем та племінницею Михайла Коцюбинського Михайлиною Коцюбинською. Всі вони заполонили моє серце, і піти на співпрацю з КДБ означало зрадити їхню довіру і дружбу. Це почуття тримало мене все життя

9 листопада 1976 року ви, разом зі своїм другом М. Матусевичем, стали членами-засновниками Української Гельсінської Групи. Від тоді вас неодноразово затримували в Києві та Серпухові. У Дрогобичі були обшуки та постійні погрози. Чи не хотілося все залишити й почати жити спокійним життям?

Ні, навіть у найважчі часи такого прагнення не було. Натомість було відчуття, що обраний шлях — твій  "сродний труд". Відчуття, що брехня вже підступила тобі до горла і ти став на сторону правди, було визначальним. Крім того, я бачив стійкість тих, кого називали "шістдесятниками", і вчився в них. Їхня поведінка багато в чому була для мене модельною і надихала. Тому й кажуть, що треба вибрати собі правильних друзів, з якими легше долати всі труднощі.

Кому спало на думку на вечорі пам’яті Тараса Шевченка в Київській філармонії проспіватиЗаповіт”? Які наслідки були після цього?    

Той вечір почався з прямого знущання з Шевченка й усіх присутніх. Спершу виступив із лекцією відомий угодовець Микола Шамота, який переконував усіх, що найбільше шанував Тараса Шевченка Ленін. Коли почався концерт, то звучали лише уривки з йогоДнєвніка”, бо ж вони були написані російською. А українською пісні співали лише народні, але не на слова Шевченка. Отож стало зрозуміло, що таким буде увесь вечір, а “Заповіт” не проспівають. Тому під час перерви ми з Миколою Матусевичем домовилися, що влаштуємо акт непокори. Кому першому спало на думку — не пригадую, але майже певно можу сказати, що Миколі. Він був дуже вигадливий та ініціативний. Але вийти на сцену мав першим я: треба було або закомпонувати на фортепіано, або задати тональність голосом. По завершенні концерту я вискочив на сцену і в мікрофон сказав іронічну фразу, щоЛенін любив не лише слухатиАпасіонату” Бетховена, а й співатиЗаповіт”. Тому заспіваймо разом”. Але коли я підійшов до фортепіано, до мене підбігла жіночка з ведучих вечора і не дала взяти акорд. Тоді вискочив на сцену Микола, спитав у людей лише одне: “Вам не соромно?” Й увесь зал відповів: “Соромно!”. Тоді ми зрозуміли, що зал на нашому боці й почали співати. Це був надзвичайно натхненний момент. За це самоуправство нас не покарали, бо знали, що невдовзі нас заарештують за участь в Українській Гельсінській групі.

Вас попередили про арешт, чи ви розуміли про такий розвиток подій?

Про можливий арешт ми знали від початку, коли оприлюднили на Заході "Декларацію", де вказали прізвища й адреси. Такого самоуправства тоді влада не пробачала. Спершу КДБ тільки стежив за нами, робив обшуки, звільняв з роботи тощо. Але згодом дійшли висновку, що шкоди від нас більше. Тому 5 лютого заарештували голову Групи Миколу Руденка і Олексу Тихого з Донеччини. Нас із Миколою Матусевичем у цей день схопили в центрі Києва, запхнули в авто й завезли до КДБ, де показали офіційне попередження: якщо ми не припинимо діяльності, будемо заарештовані. А оскільки ми не припинили її, то 23 квітня нас обох заарештували — другими за чергою. Далі пішли інші арешти. Загалом із першої десятки членів УГГ вісьмох заарештували, а двох видворили за межі СРСР.

Де відбували арешт? Чи пробували втікати?

У мене було 7 років ув'язнення в таборах суворого режиму і 5 років заслання. Це максимальний термін за тодішньою 62 статтею кримінального кодексу — оскільки на суді я не розкаявся. Ув'язнення відбував у Пермській області в таборі суворого режиму для "особливо небезпечних державних злочинців" — за цим евфемізмом ховали термін "політичний в'язень". У штаті адміністрації табору — 120 осіб, а в'язнів у таборі — 60 (плюс-мінус 2). Кожен із нас був як на долоні. Але навіть якби й були можливості втекти, ніхто й не подумав би про це. Ми йшли на ув'язнення добровільно, і цим засвідчували свою патріотичну й духовну поставу. Та й куди було тікати, коли довколишнє населення негайно б виказало втікача? Микола Матусевич навіть відмовився прийняти звільнення за актом помилування у 1987 році й добув іще два роки свого терміну заслання в Читинській області, які в нього були за вироком. За такою поставою булафілософія”: ви нас можете як завгодно карати, ми приймаємо це. Але душу нашу вам не завоювати.

Після звільнення Вам неодноразово пропонували йти в політику, чому Ви відмовлялися?

Загальна тенденція справді була така: після звільнення дисиденти покликані були, за прикладом польської "Солідарності", йти в політику і взяти владу. Проте від самого початку я розумів, що це не мій шлях. Я згоден, що моя діяльність мала політичне значення, але ставати самому професійним політиком — не для мене: ні політичного таланту, як у В'ячеслава Чорновола, ні бажання цього навчитися у мене не було. І я щасливий, що не пішов, бо тільки нашкодив би. Політикакомандна робота, а в політичних справах я хочу мати власну думку і вільно висловлювати її. Зрештою, я дорого заплатив за цю свободу. Крім того, я чітко бачив, що в народних головах старі "креслення", а тому нового "будинку" він не збудує. Треба спершу змінити "креслення" (тобто цінності, стереотипи й звички народу), а тоді вже сподіватися на успішне державне будівництво. І таке розуміння, на жаль, виявилося ледь не пророчим.

Раніше ви наголошували, що ми маємо величезну кризу на ціннісному рівні, і саме це породжує популізм. Які цінності варто виховувати в собі?

Українці звикають до свободи, а молодь уже ставиться до неї, як до повітря, тобто її не помічає. Це для неї вже як даність. Але свобода немислима без відповідальності. Без неї вона вироджується у свавілля. Останні роки засвідчують, що українці звели свободу до примітивного: "Роблю, що хочу, і ніхто мені не указ". Так, прагнучи вирватись із неволі, яка вказувала, як треба, ми перескочили "золоту середину" і впадаємо в іншу крайність: я сам собі начальник. Але це також неволя — неволя у своїх слабинок, у своїх стереотипів, у свого невігластва. Тому на першому місці за потребою я поставив би цінність відповідальності у користуванні свободою.

Друга цінністьце правда. Позбувшись єдино правильної комуністичної доктрини, ми лише на одну мить відкрилися до правди, а тоді швидко заразилися недугою нинішньої епохирелятивізмом, — яка призводить до того, що в кожного правда своя. Але це знову інша крайність, яка веде до великого лиха.

І, нарешті, українці мають усвідомити, що Десять Божих заповідейце головна частина ДНК людської цивілізації. Не можна її рухати, бо це матиме летальний наслідок. Два тоталітаризми заперечили абсолютну мораль і спотворили її. Більшовики твердили: "Морально те, що вигідно пролетаріатові", — а нацисти: "Морально те, що вигідно арійській расі". Ми ж сьогодні довели цю руйнацію до останньої межі: "Морально те, що вигідно мені". Майбутнє матиме та нація, яка першою отямиться.

Велика частина української молоді не цікавиться культурою та історією України. Думаю, що це випливає з твердження "Роблю, що хочу, і ніхто мені не указ". Як можна запобігти поширенню такої тенденції?

Якщо не цікавляться, то культура й історія вдарять колись по них. Це як з політикою, яка також боляче б'є тих, хто її ігнорує. Культура й історія є частиною ідентичності нації та її суб'єктності. Незнання або світоглядна аморфність розмиває як ідентичність, так і суб'єктність. Тоді ми повертаємося в стан "населення" — безликих людей без роду і племені, яким однаково, де жити, аби лиш шлунок набити. Може, я Вас здивую, але чи не найперша річ, яку я порадив би молодим батькам (особливо матерям), — читати дітям Тараса Шевченка, і читати змалечку. Шевченко — це опорна нота “ля” нашого “камертона”, від якої ми відраховуємо всі інші тональності. Діти мусять набратися чутливості до національного болю, а тому згодом будуть чутливими й до української історії. Так само з культурою. Співайте дітям змалечку українських пісень, а не блатні шансони, і тоді вони набудуть чутливості до української культури

Як допомогти людям усвідомити, що для змін в країні спершу потрібно змінюватися самим?

Показати привабливий приклад. “Совок” тримається так довго, тому щоукраїнство” все ще формує своє новітнє обличчя. Воно різношерстне, недовірливе, замкнуте у свої розпорошенібульбашки”, а тому непривабливе. Та й уряди, які нами керують, не викликають пошани й не ведуть за собою. Домінантною ідеєю для більшості українців є ідеякраще жити”, а це прирікає нас на вторинність. Бо тоді ноги перспективної молоді спрямовані в ті держави, де живуть краще. Тому я все ще очікую появи потужної групи українців, які будуть щодо України місійними, тобто покладуть за свою життєву мету консолідувати її довкола великої ідеї та модернізувати її державне управління й соціальні інструменти. Нова Україна має стати настільки успішною, привабливою і натхненною, що всі "блудні сини" самі захочуть до неї повернутися.     

Анна Годзінець

16.12.2020

http://mnk.org.ua/novini/marinovich/?fbclid=IwAR0IapTX8vb108UNE0dAHe1Ld4_IMP4WirZsixd4yLGcFNn_jkGJjU_pxcA