на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Емелі Бальцетіс

Маски не допомагають, а як щодо постукування по дереву?
Чому люди хочуть вірити

Від редакції:

Носіння масок не дає 100% захистубільше того, неправильне використання маски можна прирівняти до дотику до обличчя. Чому ж у деяких країнах носіння маски стає обов’язковим ритуалом, навіть якщо заражена дуже невелика частина населення? Ви можете обрати носіння маски як превентивний захід, але в такому разі навчіться правильно її використовувати. Інакше шкода від маски може бути більшою, ніж без неї.

ВООЗ дає чіткі правила використання масок. Без них носіння маски стає непідтвердженим ритуалом:

·         Перш ніж одягати маску, вимийте руки спиртовим розчином або водою з милом.

·         Прикрийте рот та ніс маскою і впевніться, що між вашим обличчям та маскою немає прогалин.

·         Уникайте дотиків до маски під час її використання. Якщо все ж доторкнулисявимийте руки спиртовим розчином або водою з милом.

·         Змініть маску на нову, щойно вона стане вологою, і не використовуйте повторно одноразові маски.

·         Знімайте маску з-позаду (не торкайтеся передньої частини маски); негайно викиньте її у закритий смітник; очистіть руки спиртовим розчином або водою з милом.

Переклала Віта Шнайдер

У відповідь на епідемію коронавірусу безліч людей прикривають свої роти та носи хірургічними масками та скуповують у магазинах усі товарні запаси. Проблема в тому, як продовжують наполягати експерти, що більшість масок неефективні для здорових людей. І купівля кращих моделей, які люди не натреновані правильно використовувати, обмежує доступність цих масок для тих, хто їх справді потребує. Це саме стосується туалетного паперу і (що навіть більш загадково) паперових рушників.

Однією з причин цього може бути те, що у часи підвищеного стресу люди схильні вдаватися до «магічного мислення» та забобонної поведінки. Особливо коли залишається мало способів контролювати ситуацію.

Першою лінією психологічного захисту під час кризи зазвичай є заперечення. Але зі збільшенням доказів поширення хвороби (заражені більш ніж 150 країн, налічується більше 7 тисяч смертей та 150 тисяч інфікованих) (Станом на 1 квітня епідемія поширилася на понад 170 країн, кількість смертей досягла 42,5 тис., а кількість заражених — понад 860 тис. — Прим. ред.), які документуються зловісними новинними репортажами, заперечення стає неможливим. Залишається ще один варіант справитися з небезпекою: чіплятися за віру, що можна побороти небажані наслідки епідемії, вдавшись до поведінки, яка не має нічого спільного із законами науки та природи. За результатами, наприклад, опитування 60 Minutes/Vanity Fair 2015 року, хоча лише 24% американців вважають себе «частково» або «сильно» забобонними, проте 60% стукають по дереву, аби запобігти небажаній події.

Після 9/11 американці навчились стійкості. Але у такий спосіб вірус не перемогти.

Звісно, деякі люди, що діють таким чином, виходять зі звички чи традиції. Для них це не щира віра в ефективність такого засобу стримування. Але існують докази того, що для інших людей магічне мислення зменшує тривогу. У дослідженні, в якому взяли участь 167 студентів та студенток Гарвардського університету, дослідниця поведінки Елісон Вуд Брукс та її команда створили стресову подіюкож_на учасни_ця дослідження повинн_а була заспівати соло для групи незнайом_ок. Деяких із піддослідних попросили зобразити свої почуття на папері, кинути сіль через малюнок, зібгати папір та викинути його в смітник. Ці необґрунтовані дії, нав’язані учасни_цям дослідницькою командою, уособлювали забобонну поведінку, розроблену, аби відвернути невдачу. Дослідни_ці виявили, що у тих людей, які виконали ці дії, частота пульсу понизилася на 5 ударів за хвилину порівняно з тими, хто не виконували ритуал. Він справді втихомирив наростаючу тривогу.

Магічне мислення може бути нешкідливим у більшості ситуацій, просто химерною частиною людської психології. Проте в інших випадках воно може виявитися смертельнимнаприклад, коли люди запасаються масками під час пандемії.

Дослідни_ці вивчають безліч випадків, коли люди застосовують магічне мислення як захист від небезпеки. Під час війни у Перській затоці у 1991 році соціологиня Гіора Кейнан опитала 174 ізраїльтян_ок, які жили з високим та низьким ризиком потрапити під атаку іракських ракетних ударів. У Тель-Авіві та Рамат-Гані небезпека була високою, у Єрусалимі та Тверіївідносно низькою. Кейнан вивчала ймовірність, з якою опитувані (якби мали таку можливість) порвали б на шматки фотографію Саддама Хусейна під час ракетних залпів. А також чи вони намагалися б зайти у безпечне приміщення з правої ноги — дія, яка, як вважається, приносить удачу. Ізраїльтян_ки у регіонах з високою небезпекою на 36% частіше схвалювали цю ірраціональну поведінку порівняно з мешканн_ками безпечніших районів. Тими, хто найбільш імовірно вдавалися б до таких дій, були учасни_ці, які зазначалирізних частинах дослідження), що почуваються неспокійно, коли не можуть контролювати події навколо. Коротко кажучи, магічні ритуали пропонують ілюзорне відчуття контролю.

Подібним чином, під час спалаху Еболи у 2016 році у Західній Африці, де смертність для заражених сягала близько 50%, соціолог Ерік Тенкоранг опитав 800 ганій_ок і виявив, що загалом вони усвідомлювали джерело передачі захворювання (контакт із тілесними виділеннями, вживання в їжу дичининаприклад, м’яса антилопи), знали первинні симптоми Еболи (гарячка, діарея) та були повідомлені про ефективні запобіжні заходи, схвалені Всесвітньою організацією охорони здоров’я: миття рук з милом та зміну поховальних практик з метою уникнення контактів з тілом людини, яка померла від Еболи. Але ці самі люди також вірили в ефективність гарячих соляних ванн для превентивної вакцинаціїхоча лікарі запевняли їх у протилежному — і приймали ці ванни

«Ми перехвилювалися», — будуть казати люди, якщо найстрашніше не трапиться. Не слухайте їх.

Як ми можемо під час нинішньої пандемії задовольнити нашу психологічну потребу контролю — але у спосіб, який би ефективно зменшив передачу вірусу? Ми можемо виконувати науково доведені ритуали, такі як миття рук. Ми можемо обирати, чи мити руки ретельно і кожного разу після туалету чи дотику до поверхонь дверних ручок. Ми можемо контролювати нашу відкритість до інших через соціальне дистанціювання. Ми можемо обирати, як ми вітаємо іншихзамінюючи потискання рук доторком ліктями. Це рішення, які ми приймаємо свідомо по кілька разів на день, і вони дають нам певне відчуття самоконтролю в непевні часи.

Інші рішення, такі як уникнення необов’язкових поїздок, перебування вдома та відстеження своїх симптомів і самопочуття близьких, є необхідниминавіть якщо вони не дають того ж відчуття контролю, що й більш ритуалізована поведінка.

Але першим кроком до засвоєння здорових звичок є розпізнання нашої природної схильності знаходити захист там, де його насправді немає. Я маю на увазі: забудьте про маски, запасіться милом та проводьте час удома.

Джерело: Washington Post

1 04 2020

https://politkrytyka.org/2020/04/01/masky-ne-dopomagayut-a-yak-shhodo-postukuvannya-po-derevu-chomu-lyudy-hochut-viryty/