www.ji-magazine.lviv.ua
Емелі Бальцетіс
Маски не допомагають, а як щодо постукування по дереву? Чому люди хочуть вірити
Від редакції:
Носіння масок не дає 100% захисту — більше того, неправильне використання маски можна прирівняти до дотику до обличчя. Чому ж у деяких країнах носіння маски стає обов’язковим ритуалом, навіть якщо заражена дуже невелика частина населення? Ви можете обрати носіння
маски як превентивний захід,
але в такому разі навчіться
правильно її використовувати.
Інакше шкода від маски може бути більшою, ніж без неї.
ВООЗ дає чіткі правила використання масок. Без них носіння
маски стає непідтвердженим
ритуалом:
·
Перш ніж одягати
маску, вимийте руки спиртовим
розчином або водою з милом.
·
Прикрийте рот та ніс маскою і впевніться,
що між вашим обличчям та маскою немає прогалин.
·
Уникайте дотиків до маски під час її використання. Якщо все ж доторкнулися — вимийте руки спиртовим розчином або водою з милом.
·
Змініть маску на нову, щойно вона стане вологою, і не використовуйте повторно
одноразові маски.
·
Знімайте маску з-позаду (не торкайтеся передньої частини маски); негайно викиньте її у закритий смітник;
очистіть руки спиртовим розчином або водою з милом.
Переклала Віта Шнайдер
У відповідь на епідемію коронавірусу безліч людей прикривають свої роти та носи хірургічними масками
та скуповують у магазинах усі товарні запаси. Проблема в
тому, як продовжують наполягати
експерти, що більшість масок неефективні для здорових людей. І купівля кращих моделей, які люди не натреновані правильно використовувати,
обмежує доступність цих масок для тих, хто їх справді потребує.
Це саме стосується
туалетного паперу і (що навіть більш загадково)
паперових рушників.
Однією з причин цього може бути те, що у часи підвищеного
стресу люди схильні вдаватися до «магічного мислення» та забобонної поведінки. Особливо коли залишається
мало способів контролювати ситуацію.
Першою лінією психологічного захисту під час кризи зазвичай є заперечення. Але зі збільшенням доказів поширення хвороби (заражені більш ніж 150 країн, налічується більше 7 тисяч смертей та 150 тисяч інфікованих) (Станом на 1 квітня епідемія поширилася на понад 170 країн, кількість смертей досягла 42,5 тис., а кількість заражених — понад 860 тис. — Прим. ред.), які документуються зловісними новинними репортажами, заперечення
стає неможливим. Залишається ще один варіант справитися з небезпекою: чіплятися за віру, що можна
побороти небажані наслідки епідемії, вдавшись до поведінки, яка не має нічого спільного із законами науки та природи. За
результатами, наприклад, опитування 60
Minutes/Vanity Fair 2015 року, хоча лише 24% американців вважають себе «частково» або «сильно» забобонними, проте 60% стукають по дереву, аби запобігти небажаній
події.
Після 9/11 американці навчились стійкості. Але у такий спосіб вірус не перемогти.
Звісно, деякі люди, що діють таким чином, виходять зі звички чи
традиції. Для них це не щира віра в ефективність
такого засобу стримування.
Але існують докази того, що для інших людей магічне мислення зменшує тривогу. У дослідженні, в якому взяли участь
167 студентів та студенток Гарвардського
університету, дослідниця поведінки Елісон Вуд Брукс та її команда створили стресову подію — кож_на учасни_ця дослідження повинн_а була заспівати
соло для групи незнайом_ок.
Деяких із піддослідних попросили зобразити свої почуття на папері, кинути сіль через малюнок, зібгати папір та викинути його в смітник. Ці необґрунтовані
дії, нав’язані учасни_цям дослідницькою
командою, уособлювали забобонну
поведінку, розроблену, аби відвернути невдачу. Дослідни_ці виявили, що у тих людей, які виконали ці
дії, частота пульсу понизилася
на 5 ударів за хвилину порівняно з тими, хто не виконували ритуал. Він справді втихомирив
наростаючу тривогу.
Магічне мислення може бути нешкідливим у більшості ситуацій, просто химерною частиною
людської психології. Проте в інших випадках
воно може виявитися смертельним — наприклад, коли люди запасаються
масками під час пандемії.
Дослідни_ці вивчають безліч випадків, коли люди застосовують магічне мислення як захист від небезпеки.
Під час війни у Перській затоці у 1991 році соціологиня Гіора Кейнан опитала
174 ізраїльтян_ок, які жили
з високим та низьким ризиком потрапити під атаку іракських ракетних ударів. У Тель-Авіві та Рамат-Гані небезпека була високою, у Єрусалимі та Тверії — відносно низькою. Кейнан вивчала ймовірність, з якою опитувані (якби мали таку
можливість) порвали б на шматки фотографію
Саддама Хусейна під час ракетних
залпів. А також чи вони намагалися б зайти у безпечне приміщення з правої ноги — дія, яка, як вважається, приносить удачу. Ізраїльтян_ки
у регіонах з високою небезпекою на 36% частіше схвалювали цю ірраціональну
поведінку порівняно з мешканн_ками безпечніших районів. Тими, хто найбільш імовірно
вдавалися б до таких дій, були учасни_ці, які зазначали (у різних частинах дослідження), що почуваються неспокійно, коли не можуть контролювати події навколо. Коротко кажучи, магічні ритуали пропонують ілюзорне відчуття контролю.
Подібним чином, під час спалаху Еболи у 2016 році у Західній Африці, де смертність для заражених сягала близько 50%, соціолог Ерік Тенкоранг
опитав 800 ганій_ок і виявив, що загалом
вони усвідомлювали джерело передачі захворювання (контакт із тілесними виділеннями,
вживання в їжу дичини — наприклад, м’яса антилопи), знали первинні симптоми Еболи (гарячка, діарея) та були повідомлені про ефективні запобіжні заходи, схвалені Всесвітньою організацією охорони здоров’я: миття рук з милом та зміну поховальних практик з метою уникнення
контактів з тілом людини, яка померла від Еболи. Але ці самі
люди також вірили в ефективність гарячих соляних ванн для превентивної вакцинації — хоча лікарі запевняли їх у протилежному — і приймали ці ванни
«Ми перехвилювалися», — будуть казати люди, якщо найстрашніше не трапиться. Не слухайте їх.
Як ми можемо під час нинішньої пандемії задовольнити нашу психологічну
потребу контролю — але у спосіб, який
би ефективно зменшив
передачу вірусу? Ми можемо виконувати науково доведені ритуали, такі як миття рук. Ми можемо обирати, чи мити руки ретельно
і кожного разу після туалету чи
дотику до поверхонь дверних ручок. Ми можемо контролювати нашу відкритість до інших через соціальне дистанціювання. Ми можемо обирати, як ми вітаємо інших — замінюючи потискання рук доторком ліктями. Це рішення, які
ми приймаємо свідомо по кілька разів на день, і вони дають нам певне відчуття самоконтролю в непевні часи.
Інші рішення, такі як уникнення необов’язкових поїздок, перебування вдома та відстеження своїх симптомів і самопочуття близьких, є необхідними — навіть якщо вони не дають того ж відчуття контролю, що й більш ритуалізована поведінка.
Але першим кроком до засвоєння здорових звичок є розпізнання нашої природної схильності знаходити захист там, де його насправді немає. Я маю на увазі: забудьте
про маски, запасіться милом та проводьте
час удома.
Джерело: Washington Post
1 04 2020
https://politkrytyka.org/2020/04/01/masky-ne-dopomagayut-a-yak-shhodo-postukuvannya-po-derevu-chomu-lyudy-hochut-viryty/
|