|
Вітаутас ЛандсберґісМи будували державу, а не фейкВірний друг
і союзник України Литва відзначає 30 років з часу відновлення незалежності.
Вітаутас Ландсберґіс – одна з головних постатей тих подій 30-річної давнини. 11
березня 1990 року за його активної участі литовська Верховна рада ухвалила
Декларацію про відновлення незалежності Литви. Як тодішній голова руху «Саюдіс»
він прочитав з трибуни парламенту Акт про незалежність. Був першим головою
Сейму незалежної Литви. Згодом – депутатом Європарламенту. Ландсберґісу
87 років, він і досі активний, у нього завжди з великим зацікавленням беруть
інтерв’ю світові медіа. Його день розписаний – в ньому, звісно, є час і для
музичної праці, адже професор Ландсберґіс також вчений-музикознавець. У нього
троє дітей, багато внуків, є правнуки. Це інтерв’ю нам вдалося записати завдяки
доньці політика – Юрате, з якою ми познайомилися минулого року в Україні. Про що
шкодує патріарх литовської політики, чому його країна змогла зробити такий крок
уперед, а наша – ні, чому Друга світова війна насправді досі не завершена і що
з Європою відбувається зараз, про це все і не тільки – у нашій з ним розмові. Ми
розвалювали не країну, а тюрму — Пане
Ландсберґісе, в березні виповнилося 30 років, як у Вільнюсі було відновлено
незалежність держави після пів століття радянської окупації. Чи є щось, про що
з віддалі цих років ви шкодуєте? — Навіщо нам
мучитися від того, чи шкодуємо? Я можу довго говорити про те погане, про яке не жалію, що воно відійшло у минуле і ми живемо
тепер іншим життям. Це важливіше за те, що були, можливо, якісь там негаразди.
Напевно, щось можна було і по-іншому зробити – але також ми були недостатньо
зрілими, як і країни навколо нас та навіть Європа в цілому. Європа досі не
прийшла до вирішення питання комунізму як агресивної ідеології, ідеології
насильницької, її насильницького ставлення до людей – коли їх, людей, будуть
знищувати і штовхати до «щастя» відповідно до якихось там фанатичних утопій.
Ось до цього Європа ще не дійшла – щоб оцінити радянський комунізм, як був
оцінений німецький соціал-націоналізм, і яке зло він приніс. Це «щастя» висить
над Європою і над народами по сей день. Звісно,
Литва була не в силі одна це зробити. Ми звернулася у серпні 1991 року після
московського путчу – зі закликом до демократичних країн, до європейських і
світових спільнот, що треба дати оцінку комунізму, комуністичній імперії та її
злочинам, принаймні у Європі. Але ніхто не відгукнувся. Литва так і залишилася з
цим офіційним закликом до всіх європейських парламентів. Я про це дуже шкодую.
Світ сьогодні був би іншим. Й історія цих 30 років була би іншою – щасливішою,
справедливішою, гіднішою. А це те, чого нам сьогодні не вистачає –
справедливості і гідності. — Того
ж дня, 11 березня 1990 року, вас обрали головою Верховної ради Литви. Вас
називають архітектором незалежності Литви – то без чого неможливо було її
побудувати? — У нас, у
литовського «Саюдіса», масового руху за незалежність через демократію, була очевидна
ціль – ми добивалися відновлення парламентської демократії, парламенту, який
отримає мандат від людей на конкурентних виборах. Народ мав обрати той
парламент і ту політичну силу, яка має у свій програмі насамперед відновлення
незалежної держави, суверенної держави Литовської Республіки, відмежовуючись
від насильницького сталінського захоплення у 1940 році. Ось це ми і зробили –
ми отримали цей мандат. Ми пішли цим шляхом. Нас лякали, нам дорікали, що ми
розвалюємо прекрасну країну – Радянський Союз. Але ж це було очевидно, і ми так
і відповідали: що якщо щось і розвалюємо – то розвалюємо не країну, а тюрму.
Щоби народи, запроторені туди, мали право вибору. Не тільки індивідуальний
виборець, а народ повинен мати право вибору. І ось Литва
була таким народом, який зробив свій вибір: ми хочемо бути знову незалежною
європейською демократичною державою. І демократія, парламентська демократія,
була нашою дорогою, нашою програмою і нашою зброєю у цій боротьбі. Адже ми
проголошували і мали глибоко в голові, що ніякого насильницького руйнівного
заколоту не передбачаємо. Ми будуємо – і будуємо справедливе майбутнє,
засноване на правді і на праві. Будували
державу, а не фейк — В
Україні про Литву говорять – можливо, навіть із певною заздрістю, – що вам
вдалося швидко розпрощатися з радянщиною. Україна ж бо не годна зробити цього й
досі… — Я не можу
сказати, що ми повністю розпрощалися з цією радянською спадщиною. Це дуже глибоке
явище – і психологічне, і соціальне. Але ми пішли рішуче за програмою змін:
зміни життя, законодавства, зміна конституційних основ – і щоб вони були
по-справжньому дієвими, а не тільки на папері, як сталінська конституція. Ми
будували дійсність, справжню державу, а не фейк, як нині кажуть. Ось у чому
різниця. А інші громадські рухи чи політичні сили, які також хотіли змін і
навіть повної незалежності від московського диктатора, як-от Україна, не були
настільки рішучими у сенсі фундаментальних змін. Змін, які стосуються людини,
її гідності, її прав. І які стосуються навіть такого питання, як право
власності та право власності на землю – щоби люди могли мати своє
господарство, підприємство, свою економічну діяльність і своє право у
становленні культури. Політика –
це також частина культури. Потрібна була політика не насилля чи диктаторська
політика, а політика згоди, схвалена людьми, які вибирають цю тимчасову владу.
І влада знає, що вона тимчасова і що повинна зробити те, чого від неї чекають.
Ось була така наука, яку треба було пройти. А інші наші сусіди на Сході,
можливо, подумали, що можна частково щось покращити, а все інше можна
зберігати, змінивши лише владу. Ми бачили цю помилку – і не хотіли, аби вона у
нас повторювалася та щоби у нас так розуміли справу. Адже нашим діячам із
«Саюдіса» теж докоряли, що ми прагнемо влади, хочемо її змінити і самим там
сісти. А наша ідеологія, наше розуміння було – що ми хочемо не владу
змінити, а життя змінити. Змінити суспільство, яке вже потурбується, щоби влада
була іншої якості, а не інших особистостей. Іншої якості люди мають прийти і
будувати країну іншої якості, ніж була радянська республіка. — Як
змінювався світогляд литовців у той період? І чи взагалі потрібно було його
змінювати? — Частково
це не було складно, бо в людей ще була у пам’яті незалежна Литва. Глибоко в
пам’яті були ті образи і несправедливості, які завдала радянська окупація,
радянська диктатура. Нічого з цього не хотілося продовжувати. Але так, були
зацікавлені особи, які хотіли якісь там привілеї, економічні можливості, хотіли
влаштовувати свої справи частково по-старому. А нам хотілося, і ми до цього
прагнули, щоби життя влаштовувалося по-новому і за рішенням мислячих і
відповідальних людей. Таких людей
треба було знайти – частково вони були, інколи їх було дуже мало. Навіть
сьогодні ми відчуваємо, що досить мало людей, які були ясного розуму і сильної
волі. На жаль, дуже поширене пристосуванство, опортунізм. Є особистості, які
мають великий вплив: хоч вони і неправильно думають, але вплив у них такий
великий, що треба до них пристосовуватися, треба ухвалювати половинчасті
рішення, подвійні – зрештою, непереконливі. І є той же народ, політичний народ,
який вирішує – а частина людей взагалі махнула рукою і не ходить на
голосування. І ми маємо такі складнощі – і соціальні, і моральні одночасно. Хто сьогодні
у Москві відгукнеться на заклик: «А давайте заживемо не по брехні!»? — 8
травня ви брали участь у «Kyiv Security Forum», де дискутувалися теми Другої
світової війни та її відгомін у сучасній реальності. Як, на вашу думку, Україні
позбутися радянської ідеології навколо дати 9 травня і цієї війни загалом у
свідомості українців? — Так, війна
була дуже складною, багатошаровою, скажемо так. Тут можна окремо і багато
говорити і про долю та участь Балтійських країн у ній. Коли цю війну дивним
чином називають Вітчизняною, то виникає питання: а чия вітчизна це була під
керівництвом "батька" Сталіна? Чи було вона вітчизною українського
голодомору? Яка це вітчизна так поводилася зі своїми людьми, зі своїми дітьми,
умертвлюючи їх мільйонами? Це ж була війна двох імперій, які домовилися
поділити Європу, а потім побилися між собою. Але заколотниками були Москва і Берлін,
так що Москва почала війну разом з Берліном. В кінці війни Москва сиділа на
боці переможців – тому що у демократичних переможців не було іншого виходу,
треба було погодити дії, небезпека була надто великою. Але водночас ця війна
героїчна подвигами людей, справжніх людей – і зрадницька керівниками, у
багатьох випадках злочинна. Адже вона почалася із захоплень, нападу на Польщу, розчленування її на шматки і зміщення з карти
Європи. Потім Балтійські країни, напад на Фінляндію. Ось це був початок війни.
А коли два розбійники побилися між собою, то наступним етапом війна стала
світовою – і це, звісно, дещо змінило. І до цього війни були в Африці, в Азії,
в інших місцях. Але ця війна
була ще й тим пам’ятна (мала би бути пам’ятною), що у неї був початок – це була
змова Гітлера зі Сталіним, але кінця у неї так і не з’явилося. Воєнні дії
тривали і в Прибалтиці, і в Україні. І до цих пір тривають. Не було кінця і в
тому сенсі, що війна повинна закінчитися якимось мирним договором – цього теж
не було. У Росії досі немає договору про кордон з Естонією, а отже з
Євросоюзом. У неї немає підтвердженого кордону, правомірного – є фактичний. Я
вже не кажу, що у Росії немає мирного договору з Японією – фактичної війни тут
немає, але у правовому сенсі… У міжнародному праві війна не закінчена. Так і
висить це у повітрі, а вони святкують… Святкують такий фіктивний стан, або
гібридний. Війна закінчилася в Європі 8 травня; 7 травня капітулювала німецька
армія, а 8 капітулювала Німеччина вже без Гітлера. А потім Сталін придумав, що
йому треба святкувати окремо – він уже тоді прикинув, що це його війна, яку він
почав, коли домовився з Гітлером. А як йому не відчувати себе господарем і не
називати війну своєю з самого початку? Але кінця
немає цій війні… І ми бачимо, що коїться в Україні – теж продовження війни, яка
була стимульована переділом політичної карти. І досі правителі Москви згадують,
що після Першої світової війни світ залишився влаштованим неправильно – тому що
інтереси Росії не були враховані. А ось прийшов Сталін і врахував інтереси
Росії, але він врахував значно більше, ніж Росія має зараз. То може цей
проміжок, коли немає прямих воєнних дій між диктатурою і демократіями, – він
тимчасовий… Як жити? Треба і кордони підписати, й осудити злочини. Німецькі
злочини засуджено, радянські ніяк. Як всюди це афішується? Як доблесні подвиги.
То що робити з цією незакінченою і брехливою війною? На жаль, Росія дуже здібна
все оббрехати. І на заклик Солженіцина «А давайте заживемо не по брехні» хто у
Москві сьогодні відгукнеться?... Їм то якраз і треба
по брехні – і воювати проти бандерівців у Києві. З донькою Юрате Знаєте,
Україна могла би внести ще одне уточнення. Те, що сьогодні відбувається на
українській землі, – це Вітчизняна війна України. Ось це так і давайте
називати: зараз Україна веде Вітчизняну війну за себе, своїх людей, свої землі,
свою гідність. Це справжня Вітчизняна війна. Ті, хто захищають Україну, мають
Вітчизну, і не побудовану на брехні, не фейкову. Вони голови кладуть, щоб
Україна була Україною, а не радянщиною і сталінщиною. — Багато
українців мають справі проєвропейські погляди, але так само радянський День
перемоги хочуть відзначати немало українців… — Але чому
українці повинні танцювати під музику Сталіна? У нас є дійсно справжній день
завершення війни в Європі – це 8 травня. І це офіційний день для всієї
демократичної Європи – за винятком недемократичної Росії, тому що Сталін
приказав інакше. Так-ось, вони живуть по Сталіну. А Україна нехай живе за
європейським часом і за європейською історією – це нібито не так складно.
Нехай хтось там ходить зі сталінськими портретами й медалями й святкує
сталінську перемогу. Але є перемога демократії проти заколотників війни, серед
яких був і Сталін, – і ось це треба зрозуміти. І тоді буде перемога в
головах та серцях людей. Вони стануть на шлях не брехні, а правди. Ще корисно
згадати слова з Євангелія: «Правда зробить вас вільними». Давайте починати з 8
травня. Був шанс – і
треба було його використати — Пане
професоре, як ви вважаєте, чому на початку 1990-х
неможливо було в Україні головні питання – національні й історичні – поставити
різко і позбутися радянської ідеології відразу? Є вина на тодішньому
керівництві країни? Чи є вина й опозиції, і суспільства? Чому не відбувся у нас
балтійський прорив? — А треба
було закликати 8 мільйонів жертв Голодомору, щоб вони проголосували. І щоб ті,
які жили в 1990-х, збагнули всю глибину ситуації: що треба міняти життя і, якщо
можливо, то й самих себе. І, може, не триматися за всі зручності за всі
привілеї, за всі почесті неправдиві і не заслужені, а добросовісно почати нову
борозну. З Вацлавом Гавелом Насправді у
вас люди вже були перероблені на радянський лад, особливо в начальницьких
колах. Ми теж відчували, що є доволі таки великий прошарок осіб, які хотіли б
мати незалежну радянську Литву – по якості якомога подібнішу до того, що було,
до чого звикли, чим користувалися і де почувалися доволі комфортно. Так хотіли
особливо ті, у кого було привілейоване становище. — Зараз
у наших соцмережах побутує така картинка: два кандидати на
посаду Президента України в 1991 році – Кравчук з 61-ма відсотками голосів
і Чорновіл з 23-ма. Підпис: «Ось той момент, коли Україна повернула не туди».
Як вважаєте, це твердження справедиве? — Очевидно,
щось подібне є, але не в такому ступені – як ми відчували у Литві і як
відбулося в Україні. Україна напевно зробила рух або порух у бік змін, але не
надто великих. І у нас теж комуністи дуже любили висловлюватися, що "людям
ж боляче, треба м’якіше, повільніше" – мовляв, навіщо так поспішати зі
змінами. Так-ось, сьогодні ми можемо оцінити, чого досягла Україна, яка не
поспішала зі змінами... А потім запитують "чому у вас успіхи більші, а у
нас ні?" І я відповідаю: тому що ми не втрачали часу. Був шанс – і треба
було його використати, не гаючи часу. І в нас були прошарки, особливо з
колишньої комуни (у вас, напевно, ще сильніше), які весь час повторювали:
"не треба надто", "ось наполовину", "хай буде краще,
ніж при совітах, але схоже" – і щоби начальство залишилося на своїх
місцях… — Ви
були знайомі з В’ячеславом Чорноволом? — Ми,
звісно, зустрічалися, обіймалися, тиснули один одному руки. Ми розуміли, що
робимо спільну справу, стоїмо на одному боці барикад – за свободу та гідність
людей і за майбутнє наших народів у демократичній Європі. Це, по-моєму, було
зрозуміло. А ось можливість зреалізувати це у відповідному темпі, не упускаючи
моменту, – в цьому була різниця. Чи то Україна надто велика, чи то Україна була
надто зрадянізована, а Литва була ще не повністю зрадянізована... Які були
реальності, так ми і просувалися, однак ми не повинні проклинати своє не зовсім
вдале минуле. Із Маргарет Тетчер І нам не все
вдавалося – дещо вдавалося краще, ніж у вас, але не все, про що ми мріяли.
Бо була і така спадщина, що тягнула назад. І коли потім наступили демократичні
вибори і люди, більшість, проголосували за комуністів, – це був шок. Як?
Країна, яка так самовіддано боролася і хотіла це все залишити у минулому – і
тут знову за комуністів. Напевно, є якісь закономірності, і що надто швидко й
круто не вдається. Україна, можливо, і не пробувала надто круто. Литва
спробувала – і зробила кроки вперед успішніше. — Народний
рух України був по суті таким же рухом, як литовський «Саюдіс». На вашу думку,
що не так робили наші опозиціонери? — Знаєте,
тут треба аналізувати стан українського суспільства і що впливало в ньому і на
нього, які моральні норми, які ідеї. Чи була ідея будувати незалежну
європейську Україну? Напевно, не була такою дуже сильною. Радше, як я думаю,
була ідея будувати Україну вільнішою, але з більшою частиною звичного – щоби не
мучити людей, а особливо керівництво. Керівництво ж дуже чутливе... Опозиціонери
чи політичні лідери мають стільки сили, скільки мають підтримки. Якщо цієї
підтримки не вистачає, то лідер може і померти, як Чорновіл. І його мрії
націлені на майбутнє, як і мрії декабристів: «Верьте, взойдет она, звезда
пленительного счастья». Чи насмілиться хтось у Росії вимовити ці слова нині? З
мрією про те, що Росія пробудиться і на «обломках самовластья напишут наши
имена»? Самовладдя процвітає, ще до його уламків далеко…. Триває
боротьба за уми людей — Зараз,
коли в Україні не припиняється війна, зрозуміло, що необхідно поставити на
місце головні ідеологічні питання, зокрема й питання мови. Але як це зробити? — Насамперед
дуже важливо, яким мозком люди думають і що у них у серці. Якщо все-таки не
можуть говорити українською, нехай говорять російською – але хай розуміють
і приймають те, що чують. Російськомовні українці, яких хотіли заманити у,
скажімо так, російську пастку, – вони ж не піддалися. І зараз цей екзамен
відбувається, Україна стає свободолюбним народом. Ми так позитивно жартували:
що чого досягнула Москва своєю агресією, то це вона допомогла Україні стати
Україною. Визначитися. Ось приходить цей дядько з кувалдою і хоче нами
керувати. Якщо ми не згідні – то ми українці. І все. І можна різними мовами це
сказати, а найкраще – діями. А з цього меню дій треба виключити, бажано
максимально, корупцію, брехню – нехай українці не обманюють українців. Ви не
можете уявити, якою іншою стала би країна. На аудієнції в Папи Івана Павла ІІ Про Церкву
Московського патріархату ви краще знаєте. Так, вона має вплив і
використовується як знаряддя володіння над умами. Це весь час відбувається – не
війна, а боротьба за уми людей. Коли в Україні буде переважати українське
мислення, в якому люди думають і хочуть мати інше суспільство, ніж московський
уклад, іншу цивілізацію, – ось тоді Україна і сама буде, і привнесе щось у
Європу. — Але
в Литві не було таких двох полярностей – історичних, ментальних і світоглядних
– як схід і захід… — Ми
говоримо про становлення нації і держави, яке виникає з волі не тільки литовців
за походженням, а й тих, які цінують Литву і хочуть мати Литву. А як у вас?
Люди хочуть мати Україну? Чи українську радянську республіку, трохи більш
незалежну, ніж за Сталіна? Якщо хочуть мати українську і європейську Україну,
справедливу, порядну – то треба дивитися у бік Європи. Хоч в Європі теж не все
ідеально, але все-таки є якісь традиції правового укладу, порядності – і
вони більш живучі. А коли на нас впливає цей східний підхід "обманути
суперника – це перемога"... Надути його, як Сталін надув Гітлера, коли
домовилися розчленувати Польщу й інші народи: Сталін
вважав, що обдурив Гітлера, а його союзник Гітлер вважав, що перехитрував
Сталіна, і він перший. Ось так ми і живемо. То чи не пора закінчувати з такими
відносинами?.. — Коли
у нас на сході почалася російська агресія, то ми дивилися у бік Європи з надією
– думали, що вона рішуче зупинить Путіна. Зараз розуміємо, що Європа з Путіним
конфліктує неохоче. Що відбувається? Чому Європі так вигідно? — Як я
спостерігаю і розумію, то європейська цивілізація сама перебуває на перепутті й
у стані кризи. Їй би знайти свою ідеологію і свої цілі на тепер та на майбутнє.
А вона не знаходить – чи не наважується, чи їй бракує лідерів або такого
бажання від народу. Десятиліттями, а то й століття людей виховували на тому, що
благополуччя – це кишеня: скільки ти можеш купити, витратити. І на цьому вся
економіка будується. Але чи в цьому людське щастя? Уже ніхто не задумується – може,
хіба люди релігійні і філософи. Та ті, які розуміють, що Європа в небезпечній
ситуації. Або самознищення у великій міжусобній війні – або ворожнеча під
ідеологією користування. Ніби ціль життя – покористуватися для себе. А це
докорінна помилка, ніякого щастя в тому немає. Дуже просте ось таке питання: ти
хочеш мільйон доларів чи євро? Так. А чи хочеш мільйон і рак водночас? Мільйон
плюс рак... Наше суспільство саме у такій ситуації: навіть якщо їм здається, що
вони можуть десь прихопити мільйон, то в той же час вони хворі на рак різного
роду – і морального, і фізичного. То про що треба дбати? Про нездійсненний
мільйон – чи про реальний рак, від якого треба рятуватися? — Литва
серед країн Європи підтримує Україну найбільше. Певний час тому актуалізувалися
розмови щодо Балто-Чорноморського союзу, що обговорювався як проєкт Міжмор’я.
Чи є зараз у такого союзу перспективи? — Всілякі
ідеї плодотворні, якщо вони мають підтримку. Якщо вони привабливі – і деколи
настільки, що люди згідні на певні втрати, навіть втрати кар’єрні. Але якщо ти
популярний і говориш дурниці, а їм, тим дурникам, це подобається, – то будеш
продовжувати цю «петрушку». А потім шкодуєш, що тобі щось не вдалося. А ти
подивися, що тобі вдалося зробити з самого себе: чи зробив ти себе достойною і
праведною людиною? чи тобі це не вдалося, ти програв цю війну зі своїми
слабкостями, а святкуєш перемогу? Яку перемогу? Якщо цей союз для людей
актуальний – то що ж. Може бути купка політиків, які просувають цю ідею, вірячи
у неї, або хоча б бажають спробувати. А може, люди повірять дуже широко і
будуть підтримувати цю ідею, носіїв цієї ідеї, політиків, які будуть
проголошувати ідеї такого союзу. Але тут і різні союзи можуть бути. А на чому
буде основа? На загальному інтересі чи на спільних ціннісних укладах? Якщо на
загальних цінностях, то союз більш живучий. Інтереси ж у будь-який момент
можуть помінятися, і ніякої довіри до тебе не може бути на тривалий період. Але
може збережеться цей інтерес, і ти будеш слідувати цією дорогою. А якщо тобі
підкинуть інший інтерес, то ти звернеш... Всякі ідеології, які нібито
об’єднуються, – вони знецінюються. Тому що цінність в іншому. — Кілька
років тому ви видали книгу «Голгофа України». Ми вдячні за дозвіл перекладу і
публікації уривків з неї на Zbruc (чекайте згодом), але чи можна короткий
анонс: про що ви написали? — По-перше:
звісно, публікуйте, я буду дуже радий, адже книга, в якій майже 300 сторінок,
вийшла лише литовською мовою. Я написав про майданівський період, про 2013–2014
роки, про насилля над Україною і війну, яку навіть українська влада не посміла
назвати війною. Не посміли закликати народ до вітчизняної війни проти вторгнення.
Є спеціалісти по таких війнах, є відпрацьовані методи. Ця книга про події
2013–2014 років, але через них видно історію – і минулу, і майбутню. В тих
текстах відображено і те, що не минає, що варто знати, – і що не варто робити,
якщо ти хочеш добра своїй Україні. Розмовляла Наталія ФЕЩУК Фото
зроблені онуком політика спеціально для Zbruc під час і після онлайн-інтерв’ю. Архівні фото
– з офіційної сторінки Вітаутаса Ландсберґіса у fb. 10.06.2020 |