|
Роман КечурНестерпна повинність ритуалуВ Україні зароджується нова традиція – вшанування пам’яті жертв
Голодомору. Одночасно в суспільстві
зароджуються і сумніви: чи варто спільну
історію будувати на
катастрофах, чи варто
"зациклюватися" на трагедії,
чи варто щороку наприкінці листопада повертати свій погляд у минуле? Варто. Варто не з точки зору політичної доцільності чи на зло комусь. Це потрібно суспільству.
Говорю це з точки зору багаторічного досвіду психотерапевтичної роботи. Неоплакане горе
неминуче конвертується в зневіру,
безнадію, страх, немотивовану
агресію – перелік можна продовжувати, суть не в
тому. Суть у тому, щоби зрозуміти, для чого це потрібно нам: тим, для кого загроза – лише загроза – економічної кризи, не голоду, викликає холодок страху. Бо всі ці перелічені
переживання стають
симптомами психічної дисоціації
– стану, який виникає тоді, коли сила пережитої травми значно переважає
здатності суб’єкта її опрацювати. При цьому спогад про саму подію витісняється зі свідомості; але хоча травма ніби "не пам’ятається", будь-які події, що за зовнішніми
ознаками – навіть віддалено – нагадують про
катастрофу, викликають невідповідно
сильні переживання страху, тривоги, злості чи вини. Таким чином, в індивідуальній
чи суспільній психіці спогади про травматичний досвід і емоції, пов’язані з ним, існують окремо, ніби в паралельних світах. Це призводить
до дезінтеграції самоусвідомлення –
суб’єкт не здатний усвідомити себе як цілісність. А відповідно, і не здатний
адекватно сприймати актуальну
реальність, бо для такого суб’єкта теперішнє цілковито визначається неусвідомленими афектами травми минулого. Опоненти з кращих міркувань можуть закинути, що історію успішної
спільноти треба будувати на
перемогах, а не оплакуванні
трагедій. Згоден, але
шляхом ігноруванням горя самоусвідомлення
спільноти також неможливе – з огляду на описаний механізм. Як протидіяти таким деструктивним тенденціям? У культурі різних цивілізацій для опрацювання горя
– так званої траурної роботи – існують спеціальні ритуали. Ті, хто пережив втрату близьких, можуть добре зрозуміти їхнє значення. Ця робота трауру потрібна для
того, щоби опрацювати втрату, попрощатися – не уникнути, заперечити і забути, а пам’ятати і попрощатися. Консолідуватися, щоби жити в новій реальності
– реальності життя. Такий порядок опрацювання травми через оплакування і ритуал
є продуктом розвинутої культури,
бо в архаїчних культурах
часто культивується заперечення
самого факту втрати – смуток
заміщається радістю (танці на похороні). Що ж відбувається, якщо оплакувати заборонено, коли влада
вбиває голодом мільйони
селян і поводиться так, ніби нічого
не сталося? Більше того, змушує поводитися так тих, хто втратив близьких.
Подібно як психопат влаштовує
п’яний дебош, б’є дітей, дружину, а наступного
ранку поводиться так, ніби вночі
всі мирно спали, і під
страхом страшної кари змушує
не пам’ятати. З теорії, підтвердженої власним професійним досвідом, можу пояснити наслідки.
Така травматична історія призводить до амнезії – тобто втрати пам’яті,
й непояснимої, але тотальної
тривоги. Для такої особи чи спільноти не пам’ятати про травму є єдино можливим виходом. Зникає пам’ять про подію, але страх залишається і стає "безпричинним", породжує екзистенційну тривогу і незрозумілу недовіру до всіх і всього. Нестерпно важко, коли це неоплакуване горе завдає чужа людина. Але катастрофічно нестерпно пережити таке від
найближчих – від тих, хто мав захищати,
підтримувати й оберігати. Тоді описані наслідки
стають тотальними і всеохоплюючими. Для розуміння глибини трагедії Голодомору треба
нагадати, що він був задуманий
і організований легітимною
на той час владою – не агресором,
як під час війни, якому можна опиратися
чи здатися, від якого можна
втекти, зрештою. Чи варто дивуватися,
що базове почуття до будь-якої влади (наголошую – до будь-якої) у нас – це глибока недовіра? Почуття, яке, зрештою, кожна влада успішно
намагається підтвердити. У 1933-му мільйони виявилися безсилими протистояти повільній і неминучій смерті, смерті тотальній і всюдисущій. А протягом двох поколінь
по тому згадка про це була кримінальним злочином. Мало того, вже двадцять років про трагедію відкрито говорять, але суспільство парадоксальним чином опирається цій правді. Найсильніше
– в районах, де втрати були
найбільшими. Для збереження
внутрішньої безпеки психіка повинна видаляти спогади про катастрофу, щоби знову не переживати свої нестерпні безсилля, лють, страх, жах. І вину перед вбитими за те, що живеш. Що ж дасть ритуал оплакування? Усвідомлений сум витіснить неусвідомлену недовіру. Ми зрозуміємо, чому переживаємо себе як найнещасніший народ у світі – при
тому, що для мільярдів мешканців Африки чи Азії наш середній стандарт виглядає недосяжною розкішшю. Ми зрозуміємо, чому в непристосованих підвалах панельних будинків зберігаємо тонни картоплі на зиму, яку навесну пророслу викидаємо, чому запасаємося крупами і боїмося викинути костюм, якого не вдягали десятки років. З цієї точки зору – з точки зору самого
ритуалу оплакування – не суть важливо,
називають трагедію
геноцидом чи ні, всі члени ООН це визнають чи ні.
Це радше питання моральної помсти – причому помсти вічної жертви.
Це інше питання. Важливо усвідомити трагедію – і не лише Голодомору, зрозуміти весь її жах і змиритися
з безповоротністю минулого.
Лише переживши сум, можна йти вперед, щоби майбутнє не було вічно вчорашнім. Мусимо запалити в суботу свічку. Згадати, попрощатися – щоб жити: сумувати за трагічним і гордитися героїчним минулим, умиротворити теперішнє і реалістично творити майбутнє.
28.11.2020 |