www.ji-magazine.lviv.ua
Руфіна Базлова, художниця
Орнамент - це код нації, і білоруський протест має бути увічнений у вишивці
У соцмережах все більшу
увагу привертають роботи 30-річної художниці з Білорусі РУФІНИ БАЗЛОВОЇ. Дівчина,
яка живе в Празі, зображує протест у стилі орнаментів народної вишивки.
"Апостроф" поспілкувався з
художницею, дізнався, скільки
часу займає один такий
проект, і чому її захопили протестні настрої.
- Де ви зараз проживаєте?
- У Празі. Я переїхала до Чехії 12 років тому на навчання і вирішила залишитися - за весь цей час обзавелася контактами, роботою. Спочатку була в Плзені, а потім у Празі. Зараз працюю стенографом-ілюстратором, роблю ляльки і костюми для лялькових вистав. Ще ми з друзями зібрали театральну трупу з трьох осіб "Оселедець під шубою".
- Ваші роботи
- це ручна вишивка?
- Мені б дуже хотілося,
щоб це було
так, але в такому ритмі, я просто не встигаю вишивати. Тому це прототипи для вишивок. Це колаж
цифрової графіки та льону. Це, до речі,
не перша моя робота в такій техніці.
Колись я вишивала комікс на
сукню - "Жінокол".
Це була така
вигадана міфологічна історія про те, як амазонки "плодяться",
якщо вони живуть без чоловіків. А зараз я вирішила повернутися до цієї техніки.
Орнамент для мене - це код, мова, національна історія, яка записується таким
чином. Я вважаю, що події, які зараз відбуваються, повинні бути записані таким кодом.
- Скільки часу займає така робота? Наприклад, скільки ви робили "Діджеїв"?
- "Діджеїв" робила півдня. За один день я встигла зробити тільки цю роботу. Там деякі моменти повторюються. Коли вони копіюються, робота йде швидше. А ось придумати деталі, щоб це
було як орнамент, а не просто фрагменти,
складені один за одним - це
не так швидко. Працюю в програмі Illustrator.
- А якщо вишивати?
- Ну, "Діджеї" зайняли б 2-3 дні роботи з перервою
тільки на сон та їжу. Там,
де зображені учасники
протесту, які біжать, і
ОМОН - десь 3,5 дні, хоча там і небагато червоного.
Фото: facebook.com/rufina.bazlova
- Чому ви
вирішили підтримати протест у
Білорусі?
- Тому що я вважаю, що
зміни повинні вже нарешті прийти. Так сталося, що я завжди
була аполітичною. Але я
думаю, що ситуація з коронавірусом, економічна
обстановка сильно підмочили репутацію
глави нашої держави. Колишнього. Тому я вважаю своїм обов'язком
висловити свою позицію - і
ось зараз я вже не можу відступити, мою позицію всюди видно, мої зображення розлетілися по усіх соцмережах.
- Тобто народ знаходить щось близьке, зрозуміле і "древнє" в ваших роботах?
- Напевно,
так. Через те, що техніка поєднує в собі щось традиційне і актуальне.
- Вам би хотілося, щоб ваші роботи
зображувалися на скатертинах,
білоруських рушниках, сорочках?
- (Сміється) Хороше питання. Я думаю, що раз ця ідея
звідти вийшла, то було б класно, якби вона туди і повернулася. Це народна історія, проявлена в творчості.
Не знаю, чи правильна форма - рушники і скатертини. Але на поясах - цілком
може бути.
Фото: facebook.com/rufina.bazlova
- Ви поверталися в Білорусь після того, як виїхали звідти?
- Так, намагалася щороку.
- В Україні багато хто заздрить
якості життя в Білорусі. Кажуть, що при "бацьку" хороші дороги, смачне згущене молоко, ніхто не краде.
- Серйозно? (Сміється). Чужий город завжди дає кращий
урожай. Безсумнівно, що все
назване там є. Але якою ціною?
- Якщо порівнювати
Білорусь і Чехію - в чому відчувається найбільша різниця?
- Вона колосально відчувається в тому, що стосується свободи
вияву, мінімальних своїх прав. Пам'ятаю, коли ми лише сюди приїхали,
перше, що подумала - а що,
так можна?
Наприклад, що стосується мистецтва. Для того щоб зробити виставку
в Білорусі, треба багато працювати, відокремити "хороші" ескізи від "поганих", щоб їх оцінили
кілька людей. Потрібно довго простояти в черзі на виставку в галерею. І мені весь час здавалося - це дуже довгий
процес, я до цього не
готова, я до цього ще не
доросла. Ми здивувалися, що
як тільки приїхали, - хлопці-чехи через три тижні влаштували виставку. Все було по-панківськи, в якомусь підвалі. Але хлопці організували виставку без всяких проблем. Ось, що
мене вразило - принцип "я хочу - і я роблю", і мене ніхто не зупинить.
Фото: facebook.com/rufina.bazlova
- Сергій
Міхалок - фронтмен групи Brutto і колишній лідер групи "Ляпіс
Трубецькой" - не дає чіткої відповіді, на чиєму він боці.
На вашу думку, це нормально, що
творчі люди в Білорусі відмовчуються.
- Мені здається, що це справа кожного з них. Не можу їх судити.
Не маю права. Може, у них інші
проблеми в житті.
- Як вважаєте, чи вийде
змістити Лукашенка?
- Не знаю. Дуже хотілося б, напевно. Але
легко не буде. Я дуже сподіваюся,
що білоруському народу вистачить мужності і сил. Це буде жорсткий бій, дуже. Я не знаю, що може зупинити
насильство ОМОНу. Зараз багато
людей все ще зомбовані. Вірять, що на протести
ходять наркомани і п'яниці,
і що це все - порушення правопорядку.
- Які у вас плани на майбутнє?
- Мені б хотілося продовжити працювати в цій техніці. Ці
картинки - намітки для більшого
проекту. Хотіла б зробити комікс про вибори 2020 року. Можливо, він буде з елементами міфологічного стилю,
але точно не документальним.
Дмитро Малишко
13 08 2020
https://apostrophe.ua/ua/article/society/2020-08-13/ornament---eto-kod-natsii-i-belorusskiy-protest-doljen-byit-uvekovechen-v-vyishivke--hudojnitsa-rufina-bazlova/34418
|