www.ji-magazine.lviv.ua
Костянтин Дорошенко
Багатогранну творчу діяльність Ути Кільтер представить Музей сучасного мистецтва Одеси
Ута Кільтер – серед унікальних облич
сучасної культури Одеси та України. Мисткиня, перформерка, кураторка, одна з
улюблених кіноакторок і приятелька
Кіри Муратової, телеведуча,
себе вона в першу чергу вважає арт-критикинею.
Незмінно пояснюючи: "Я займаюсь соціальною філософією та через неї
розглядаю мистецтво".
Ута Кільтер — культурна подвижниця. Двадцять п’ять років, з
1992 по 2017, на одеському телеканалі Art вона
створювала програму "Ситуація Ута",
присвячену актуальному мистецтву — безпрецедентна історія для України. Вона
першою показала українському глядачеві Венеційську та Стамбульську бієнале, Байройтський фестиваль Ріхарда
Вагнера, що є місцем найновіших рішень у режисурі та сценографії, відзняла
сотні годин репортажів про мистецькі імпрези в різних містах України. Її
безцінний відеоархів досі не відцифрований
та не досліджений — у державних і приватних інституцій немає на це уваги та
коштів.
Проте в першу чергу Ута Кільтер — перформативна
артистка. Після падіння горезвісної стіни 1989 року вона поїхала до Берліна,
стажувалась на німецькому, австрійському, французькому телебаченні та пройнялася
перфомансом, як способом критики й дослідження світу,
діалогу з ним. Такий підхід в науці про культуру, названий перформативним
поворотом, сформувався на Заході в 1970-х і сьогодні є важливим методом гуманітаристики. Як мисткиня ж Кільтер зосередилася на video dans performance, виступи та
майстер-класи якого давала в Європі та Україні. Найвідомішою її роботою тут є
"Ута — Вірі", присвячена зірці німого кіно
Вірі Холодній, що завершила життя в Одесі.
Тексти і репортажі Ути Кільтер — теж окремий перформанс. Як і манера поведінки – що на публіці, що у
приватному житті. Вона принципово протистоїть економній пластиці людини
радянської: "Цей своєрідний "монументалізм"
не випадковий, бо він є плодом роботи десятиліть із винищення засадничих основ
особистості у людини в тоталітарній державі".
Беручи або даючи інтерв’ю, Кільтер може перервати співрозмовника, повідомивши, що він
говорить не те, і порекомендувати правильні, з точки зору її розуміння
концепції розмови, акценти. У текстах вона використовує власну пунктуацію,
вставляє іноземні вислови (втім, люб’язно перекладаючи їх читачеві), виокремлює
слова прописними літерами, як інтонаційно робить це у мовленні. Приділяє описам
власного настрою або асоціаціям, прямо не пов’язаним з темою рецензії, уваги не
менше, ніж аналізу виставки чи практики художника. Такий підхід, коли критика
перетворюється на самостійний творчий вислів, найчастіше її нівелює, бо збиває
з осмислення об'єкта аналізу. Але не у Кільтер: вона
лаконічна та влучає в ціль. Відсебеньки ж виявляються радше рамою чи приправою,
що відтіняють, нюансують оцінку критикованого.
Ута Кільтер та письменник Любко Дереш
Перформативний поворот
породив поняття living art — мистецтво життя, де людина у прямому сенсі
проживає свою художню практику та її принципи, не роблячи різниці між творчим
жестом і повсякденністю. Переконливим прикладом такого геть непростого шляху є
російський акціоніст Петро Павленський.
Такою є й Ута Кільтер. Її
методи, інтереси, дослідження та прояви — інакші, бо інша й особистість. Але
спільне тут — концентровано індивідуальна логіка та позиція у взаємодії зі
світом. Власна етична й естетична правда замість гри за правилами. На перший
погляд, це перегукується з потягом до театралізації життя, властивим
пізньорадянській творчій інтелігенції. Але між цими підходами є принципова
різниця.
У другому випадку кондовій
серйозності офіційної культури та соціального політесу протиставлялася саме
гра. Приміряння на себе ролей втаємниченийх баронів мюнхгаузенів і піднесених ланцелотів
у протистоянні набундюченим бургомістрам та властолюбним драконам, яке
вихлюпнулося надокучливим стьобом, зубоскальством місцевого мистецького
постмодернізму. Чимало його піонерів, таких як Оксана Забужко, носіїв
радянського хатнього нігілізму, з часом захворіли на снобізм. Нещадно
викриваючи остогидлий "совок" у часи, коли за це давно не карають, а
дають премії та ордени, вони відчули себе національною елітою. Спрямувавши своє
презирство вже на простих співгромадян, що не бажають слідувати напучуванням
достиглих інженерів людських душ.
Ута Кільтер в фільмі Кіри Муратової
"Настроювач", 2004
Ута Кільтер так само ненавидить радянщину,
проте не отруєна ані її пафосом, ані маньєризмом кінообразів Марка Захарова.
Вона — як справжня лицарка у своєму поході.
Невибаглива до життєвих умов, лаконічна в оцінках, не сентиментальна та
абсолютно не емпатична. Чесна. Нецікаву їй тему в
розмові, включно з незграбними спробами робити їй компліменти, перериває
миттєво. Як і будь-яке марнослів’я чи скиглення. Гостро відчуває та цурається
несмаку. Склавши думку про людину чи явище, Ута
дозволяє собі бути різкою та неполіткоректною. Сама ж не образлива, не
злопам’ятна, не має авторитетів серед живих. Судить про героїв арт-сцени,
виходячи з їхніх актуальних проєктів і проявів, а не
з попередніх заслуг і провалів.
"It’s
My Life-2. Танатологічні штудії" — так називається її виставка, що відкриється
13 березня в експериментальному центрі Muzeon Музею
сучасного мистецтва Одеси. Роздуми про смерть в назві проєкту
також не гра і не поза. П’ять років тому в мисткині
діагностували пухлину мозку. Тривале лікування зупинило та законсервувало
хворобу, залишивши досвід проживання на делікатній грані, за якою життя
уривається.
Ута Кільтер на афіші ретроспективи Кіри Муратової
у віденському Музеї кіно, 2019 / Книжкові полиці в одеській квартирі Ути Кільтер в альбомі славетного
американського фотографа Алека Сота
"Я закликатиму думати не
про вічність або про саму смерть, а про відповідальність. Гостре та
відповідальне ставлення до власного життя було притаманне мені завжди і не лише
через отримання філософської освіти, але завдяки моєму світосприйняттю.
Відповідальності не тільки за особисте життя, а й життя соціуму", —
говорить Ута Кільтер.
Експозиція репрезентує ретроспективу
діяльності мисткині за останні 30 років: відеодокументацію перформансів та
акцій, випуски телепрограми "Ситуація Ута",
архівні матеріали з фондів Музею сучасного мистецтва Одеси, речі з колекції Ути. А також — роботи інших авторів, присвячені Кільтер — фрагменти з фільмів Кіри Муратової,
скульптури Paul Bretter,
фотографії Оксани Канівець.
28 02 2020
https://suspilne.media/16762-bagatogrannu-tvorcu-dialnist-uti-kilter-predstavit-muzej-sucasnogo-mistectva-odesi/
|