www.ji-magazine.lviv.ua
Орест Зог
Українські стратагеми: «Виростити сад і викинути урожай»
Як вже неодноразово писали ТЕКСТИ, поведінка
представників влади один в один копіює поведінку простих українців вирішили дослідити основні поведінкові стереотипи наших співгромадян.
Стратагема №1: «Хамло завжди
перемагає зло»
Почнемо з увічливості.
Казати «дякую», «будь
ласка», - це доля ботаніків.
Нормальні пацани і успішні люди не вживають цих слів-паразитів. Коли
президент кричить на підлеглого:
"Давай сюда зонтік!" - це
не ознака безкультур’я, як може подумати якийсь
журналіст. Це данина нашим традиціям.
Комусь може здатися, що проукраїнський
і набагато демократичніший
за нинішнього президента Віктор
Ющенко теж по-хамському
«тикав» підлеглим і всяким роботягам,
які випадково опинялися біля нього. Зовсім ні
– він демонстрував
абсолютно здорову робітничо-селянську
рису нашого освіченого і
особливо духовного суспільства: більше
хамства і нахрапистості, і повага
забезпечена.
Цією стратагемою
керується і Юлія Тимошенко,
коли грубить судді. Вона діє
ефективно, адже її прихильники від такого стилю розмови просто впадають в екстаз. І очевидно, прийшовши додому, відпрацьовують запозичену у лідера навичку на своїх рідних і близьких, не кажучи вже про підлеглих, якщо такі є.
Але спустимося до народу. З подивом помітив, що водії
на здорових джипах, котрі демонструють мега-зневажливе ставлення до правил, не викликають
обурення у інших, їм ніхто не сигналить услід. Схоже люди прийняли ці неписані правила: хамлу скрізь у нас дорога.
А от ті, хто зупиняється,
аби пропустити інший автомобіль, удостоюються зневажливих сигналів позаду: мовляв, чого тупиш,
лошара.
- Дякую!, -
кажу я продавщиці на базарі.
- По спині ломакою!, - радісно відповідає вона, утішаючись від своєї дотепності.
.
Не прийнято у нас і говорити людині «ви». Якщо ви почнете використовувати цю форму, наприклад, у звертанні до побіжно-знайомих
людей, вони відповідатимуть вам із
тінню ледь помітної зверхності і обов’язково казатимуть «ти». І будуть праві,
бо “викають“ інтєлігєнтікі, місце яким самі знаєте
де, тим часом, як чекіст чи бандюган, тобто позитивний герой суспільства, звертається до всякої швалі на «ти» і має на це заслужене
право. Адже ще ніхто не зміг протиставити
стратагемі Хамло завжди
перемагає зло якусь більш дієву модель.
Стратагема №2 «Хороший понт дороже дєнєг»
Якось я робив
ремонт і викидав старі меблі. Із цікавості
зайшла до мене сусідка-пенсіонерка. Я запитав, чи
потрібен їй старий комод, можливо на дачу. Ні, відповідає, немає кому відвезти. До приходу друзів, які збиралися допомогти
знести старі меблі на вулицю, я виставив комод на сходову клітину.
Вертаюся додому і
застаю картину: ця бабка запихає
мій комод у свою квартиру. Зробив вигляд, що нічого не помітив,
але вона не вітається зі
мною й досі. І чого було відмовлятися, коли я їй пропонував? Скромність? Ні, думаю понти, мовляв чужий
непотріб мені не потрібен.
Колотити понти - улюблена справа українців. Про понти бомонду і політиків писано-переписано. Про понти
ж житлового масиву – ні. А шкода: це цікаво і симптоматично. Люди, котрі
живуть на масиві, збудованому десь у 70-х, їдять дешеву курятину на антибіотиках і варену ковбасу з паперу, але купують дорогу побутову техніку. «Ти журналіст, прем’єру Тимошенко питання по телевізору задаєш, чому їздиш
на такій дешевій машині?», - пару років тому допитувалися мене сусіди. І як пояснити, що кредити
- це зло не менше, ніж магазинна курятина? На цій нашій особливості
іноземні банки непогано піднялися.
А якщо вже завелися
якісь грошики на ремонт чи
на свій будинок - понт роздувається до неймовірних розмірів.
Так у Києві практично не подається приватних будинків площею 100 — 120 метрів. Але особняків від 150 до 500 квадратів - тьма. Причому власники, які зараз під пресом кредитів
кинулися продавати своє добро, в паніці: банки кредити не дають а у народу своїх грошей на такі понти немає: “Я продаю дешевше ніж вклав,
опустив ціну до мінімуму,
але будинок стоїть”, - розповідав мені одна з власників. Раціональної відповіді на питання, навіщо будувати палаци із найдорожчих
матеріалів, немає ні у кого з власників. Але ми її знаємо: вони керувалися закладеною у їхні мізки стратагемою: хороший
понт дороже дєнєг.
З цієї ж опери і президентське Міжгір’я з дверима із лівійського кедра за півмільйона гривень і
найдорожчими кришталевими
люстрами. (Цікаво, як виглядатиме
маєток років через
50?) Але президент знаходиться у дуже скрутному становищі: він не може понтуватися на повну. Двері з кедру є, палац є,
а показувати телекамерам він
змушений якусь халупу на
250 квадратів. В нашій культурі це неймовірна
тортура. А ніхто ж і не оцінить.
А для
нардепа понт - це взагалі
священна штука, він її леліє і роздуває: один розповідає, що йому готові дати
на вибори мільйон доларів, і посада мера в нього у кишені, а потім економить на кожній листівці. Інший робить вигляд «хрещеного батька», який контролює вся і все, хоча насправді його усі мали в носі.
З вищесказаного робимо висновок: золотий девіз нашої
буржуазії і не тільки Хороший
понт дороже дєнєг заслуговує
на почесну стратагему №2
Як відомо, "36 стратагем" це
набір хитрих прийомів, котрі використовують китайці у своєму повсякденному житті. Обкладинка тайванської книжки про стратагеми
Стратагема №3 “Виростити сад
і викинути урожай”
«Газета по-києвски» виходила вісім років. Користувалася
авторитетом у киян і колег
по цеху, відкрила «Газети
по-…» у містах-мільйонниках. Особливого прибутку не приносила, але кредити,
які брала у свого ж засновника «Приватбанку» сплачувала вчасно. Видання пережило кризу і мало плани
розвиту. Але в один день власник
чи хтось з його помічників встав не з тої ноги, і після довгих скандалів видання закрили.
Скільки хороших проектів
було закопано їх власниками - навіть сказати важко.
Візьмемо попередника
ТЕКСТІВ, сайт ЗаУА. Інвестор
вклав кошти, і як тільки, за висловом одного з політичних оглядачів, «усі (тобто його
колеги — ред.) почали читати
Заю», видання закрили. Причому власник відмовився навіть від того щоб сайт існував і не оновлювався. Те, що немає коштів
на продовження роботи, зрозуміти можна, але навіщо відмовлятися від очевидної і майже безкоштовної вигоди у вигляді архіву? Це питання
довго турбувало наших читачів. Логічне пояснення шукати марно, спрацював звичний спосіб дій українців.
Але у нашому випадку інвестиція була зовсім незначною, і сайт не аж надто відвідуваним. Але є приклади коли інвестувалися мільйони доларів, створювалося хороше і популярне ЗМІ, а потім... ви правильно зрозуміли — закривалося. Причому без жодного політичного тиску.
Років десять тому
цілком притомний політик Юрій Єхануров
створив хороше і потужне інтернет-видання Контекст. Свого
часу була потужна редакція з філіями в регіонах. Воно мало непогану відвідуваність і його часто цитували, але потім власник взяв і закрив, хоча можна
було б продати, або принаймні віддати
журналістам, які там працювали. Чи хоча
б платити копійки за
хостинг і підтримувати у “замороженому”
стані. Проникати в причини такого рішення власника - не наша ціль. Ми лише констатуємо: один і той же
алгоритм, за яким діють власники: “Виростити сад і викинути урожай”, повторюється до
непристойності регулярно.
Стратагема №4 “Вали все на Васю!”
Усі напевне
колись щось ремонтували, як
не квартиру, так машину, як не машину так зуби. І не було такого майстра, який би не піддавав нищівній критиці роботу свого попередника. Так поводять себе усі: від простакуватого Васі-кахельника до інтелігентного
дантиста. Психологічний механізм
такого “опускання” колег по
цеху і попередників потребує
окремого дослідження. Можливо, він породжується
непевністю в собі і намаганням самоствердитися. Чи можливо, ми спостерігаємо механізм захисту від претензій
клієнта: мовляв, як я можу щось зробити,
коли до мене так напартачили!?
І спостерігаючи за простими майстрами, вже не дивуєшся, коли прем’єр Азаров і досі в усіх бідах
звинувачує Тимошенко.
З цієї риси
ми виводимо четверту
стратагему “Вали все на Васю!”
Стратагема №5 «Казати приємні речі, створюючи
хаос»
Якось я брав участь у виборах
одного з мерів. Його підтримувало багато впливових людей міста. І вони вважали, що один з підприємців грає на два фронти (насправді цим грішили чи
не всі союзники нашого
кандидата). Мені пощастило
стати свідком картини: зібралася ця “бізнес-еліта”
в штабі і давай поносити Пєтю Х. “Його треба провчити”, “Нехай вивезуть в ліс і побалакають”, “За кого він нас має, треба йому роги трохи
пообламати” і так далі і в дусі Стратагеми №2. Тут заходить Пєтя. Компанію як підмінили: в усіх єлейний вираз обличчя,
усі тиснуть Пєті руку посміхаються, питають, як діти, як дружина. Пєтя не був мега- крутим — середнячок, але у нас ніколи не прийнято говорити людині те, що думаєш. Особливо, якщо твої думки не дуже приємні для візаві. “Важка розмова”- це не для нас, ми
любимо душевний комфорт і не любимо деталізовувати домовленості.
Потім я не раз спостерігав,
коли при обговоренні справ українці
навмисне не вдаються в деталі, які мають
важливе значення. В результаті після розмови начебто партнери дійшли згоди, але ключові моменти кожен розуміє
по-своєму.
Чи лише надмірна сором'язливість змушує уникати обговорення деталей? Напевно що ні. За не чітких домовленостей кожна зі сторін вважає,
що має поле для маневру. Хоча в дійсності усе навпаки. Тут и виходимо на фундаментальну рису: небажання жити за правилами, мовляв вони обмежують свободу чи точніше простір
для маневру.
Як розвиваються події далі, здогадатися
неважко: “Простуда, геморой,
чиряк на сраці, Запльована підлога, лікарі ...” сварки, образи,
суди, неотриманні прибутки
і нереалізовані плани.
Не виключено, що ненависть Ющенка і
Тимошенко з цього і почалася:
десь в далекому 2004 році
мило поговорили про життя, деталі
обговорювати не вважали за потрібне, аби не брати чітких зобов'язань,
а далі кожен розумів цю початкову
розмову по-своєму і щиро вважав, що
його зрадили.
Ця стратагема
- улюблена в чиновників і нардепів. Більшість законів містять важливі норми, котрі можна трактувати
по-різному, не кажучи вже про відомчі інструкції. І не треба винити в цьому депутатів, просто вони від народження звикли жити в «контрольованому хаосі», і ставши
нардепами, підтримують звичний
порядок речей.
1 07 2011
https://texty.org.ua/articles/30111/Ukrajinski_stratagemy_Vyrostyty_sad_i_vykynuty_urozhaj-30111/
|