на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Олена Стяжкіна, iсторикиня та літераторка про минуле краю та його людей

Чому “Донеччина — не Донбас” та хто вкрав її історію

Цими вихідними в українському Нью-Йорку вперше провели літературний фестиваль. Історикиня та літераторка з Донецька Олена Стяжкіна розповіла, як українці сходу боролися за свою землю та як за кілька десятиліть у колишньому степу з’явилися ролс-ройси, скляні будинки та “космічнііндустріальні краєвиди.

 

Ми побували на лекції та занотували найголовніше. Усі цитати курсивом  —  пряма мова Олени Стяжкіної

1.    НазваДонбаснекоректна, варто писати й казатиДонеччина” та “Луганщина”.

“Ми не маємо називати себе Донбасом. Ми не маємо дозволяти іншим називати себе Донбасом. Це дуже небезпечна та неправдива історія, тому що насправді Донбасце історія геологічна, географічна. Це історія про корисні копалини, а не про людей і не про регіон. Донеччина й Луганщина заслуговують на те, щоб наші журналісти, щоб ми самі не шкодували літер. Зручно нам писатиВійна на Донбасі”? Але це неправда, війна у нас йде скрізь в Україні. Тому не шкодуймо літер і говорімо про нас як про Донеччину й Луганщину”.

 

Ці дві області не лише дуже різняться одна від одної, а є й дуже різними всерединізазначає Олена Стяжкіна.

Місто Краматорськ не є містом шахтарів, і місто Костянтинівка  —  це місто, де роблять скло. А смт Нью-Йорк — це фенольне містечко. Це різні історії, і ми заслуговуємо на те, щоб їх бачили”.

Для довідки:

Олена Стяжкіна народилась у 1968 році у Донецьку. Українська письменниця, публіцистка, докторка історичних наук, професорка історії. Старша наукова співробітниця відділу історії України другої половини XX століття Інституту історії України НАН України, у минулому професорка кафедри історії слов’ян Донецького національного університету імені Василя Стуса. Засновниця громадського рухуДеокупація. Повернення. Освіта”.


2. Донеччина й Луганщина це споконвічно українські землі, і українці за неї боролисябільше, ніж показували у СРСР. За публічно покараними борцями за Україну стояли великі кола людей.

“Тут були перші козацькі зимівники, тут були українські села — допоки не стався перший голод 1920-х років і потім страшний Голодомор”.

Тут теж був потужний рух зі становлення й захисту Української Народної Республіки. У борців були тачанки, кулемети та зброя. Серед славетних полковників та хорунжих УНР було чимало вихідців з Донеччини

Микола Шаповал генерал армії УНР

Генерал-хорунжий Армії УНР Микола Шаповал, уродженець Серебрянки (нині Сіверської ТГ Донеччини). Фото: Вікіпедія
Іван Миколаєнко

Підполковник армії УНР Іван Миколаєнко, родом з Маріупольського повіту. Фото: Вікіпедія


Шахтарська дивізія придушувала більшовицьке повстання в Києві на “Арсеналі”, дуже успішно це зробила”.

Про це можна прочитати в книзіУкраїнська революція на Донеччині”. 

Селянські повстання, які радянські історики називали абоанархізмом”, абобандитськими вилазками”, концентрувалися на півночі обох регіонів  —  там були ліси, де вони могли сховатись

карта селянських повстань на Донеччині Олена Стяжкіна

Карта селянських повстань на Донеччині у 1920-х, лекція Олени Стяжкіної. Фото: Вільне радіо

 

“Коли ми подивимось на масштаб цих повстань, то схід України перевищував кількість повстанців Харківської, Чернігівської, Черкаської й Запорізької областей разом взятих  — поступався тільки Київській губернії. Такий собібандитський рух”.

 

§  “Від УНР до ОУН”: В Бахмуті презентували книгу про зачистку українського руху на Донеччині

Бахмут армія УНР

Військові УНР біля залізничного вокзалу в Бахмуті, весна 1918. Фото з аукціону еВау


Серед українських дисидентів 1950-80-х років східняків не менше, ніж з інших регіонів країни. І вони представляли масштабне коло людей, тому що “не може людина зростати на асфальті.

“І коли вона зростає українцем, абсолютно очевидно, що в дитинстві їй було про що говорити та було з ким про це мріяти, сперечатись, зберігати мову. Звісно, йдеться не про широкі спільноти, але малі спільноти точно були, у Василя Стуса наприклад. Це говорить про однодумців”.


3. Серед мешканців сходу є безліч справжніх героїв. Про декого з них ми навіть не знаємо.

Показова, але мало відома історія про Єлизавету Бірюкову з Маріуполя. На початку окупації вона пішла працювати на захоплений нацистами рибний комбінат, який виготовляв консерви для Вермахту. Її засудили на 25 років за співпрацю з ворогом. Але за неї почали заступатися люди  —  листами про те, що вона не зрадниця й врятувала щонайменше 150 людей.

“Вони писали: “Наш рыбокомбинат превратился в лагерь спасения”. Що вона робила? Те саме, що робив Шиндлер: їхала до ув’язнених радянських військовополонених і говорила, що їй конче необхідно взяти цих людей на роботу. Вона укривала єврейський дітей, брала слабких на роботу, відносила свою їжу, наказувала варити риб’ячі голови, щоб годувати військовополонених. 150 мінімум — список Шиндлера. Красуняукраїнська, європейська”.

 

Відео Українського інституту національної пам`яті про Єлизавету Бірюкову з Маріуполя


Лекторка додає: люди добилися звільнення цієї жінки з радянських таборів: вона вийшла звідти за 5 років. Жінка все життя боролася за те, щоб зняти цю судимість та домоглася реабілітації лише у 1992-му. Пів року потому вона померла.

 

4. Футбол, залізниця, телеграф. Як розвивались Донеччина та Луганщина при європейцях на рубежі 19-20 століть

Письменниця пропонує спочатку уявити на околиці села селянина з Донеччини у безкрайому степу. А потімуявити за кілька десятиліть індустріальні пейзажі на тій самій місцевості.

Він бачить те, що ми зараз назвали б космічним кораблем, висадкою інопланетян. Він бачить оце”:

Костянтинівка до 1917 року доменна піч

Костянтинівка до 1917 року, джерело: інтернет-аукціон


Цейкосмічний корабель” став місцем роботи цієї людини та місцем його життя. Він, вчорашній селянин, долучається до зовсім іншого світу”.

Письменниця показує світлину з будинками у Юзівці з великими скляними верандами, які почали там будувати з приходом валійців. На цих світлинах немає високих парканів.

“А це означає, що люди, які тут будували свої красиві скляні будинки, дивились у вікна. Не в паркан свій, відгороджуючись від інших, а вікна у той світ, який вони створювали. Я зараз не хочу сказати, що всі капіталісти класні. Але вони приїхали сюди, щоб тут жити, а не щоб експлуатувати нещадно. Вони хотіли, щоб в їхнє віконце потрапляло красиве, безпечне, корисне, прагматично комфортне”. 

§  Родом з Уельсу, викладає у Шотландії, вивчає Донбас. Інтерв’ю з британкою в експедиції

З європейцями на Донеччині почали розвиватися суспільні інституції. Наприкладпожежна команда у Юзівці.

пожежна команда у Юзівці

Пожежна команда у Юзівці, джерело: www.infodon.org.ua

“Вона формувалась серед місцевого населення та була волонтерська. Мужикам давали “податкову знижкуабо виділяли землю, і за це вони мали тримати у себе знаряддя для пожежної роботи. Вони самі розподіляли хто та що буде в себе тримати: хтось діжки, хтось шланги, хтось коней. Від заводу їм давали захисну форму. Ці люди тренувались, і водночас працювали або робітниками, або інженерами. Тобто вони отримували зарплатню в іншому місці”.

пожежна команда у Юзівці

Пожежна команда у Юзівці, джерело: газета МНС України у Донецькій області «01 — на службе народа» №2, 2007


За цим принципом нині працюють пожежні команди Баварії або Нідерландів.

Почало змінюватись дозвілля місцевих, які працювали на європейських промисловців.

Розчистили ставки, в яких зробили човники. Для селянина, який живе тяжкою цілодобовою працею, ставок і відпочинок були відкриттям. Відпочивати поруч з тим, хто твій начальник — це була така “страшна новина”, але з іншого боку насолода. Люди побачили себе іншими — такими, що мають право на відпочинок. А потім вони стали й вимагати відпочинку. Так розвивається соціальна, а потім і політична думка”.

§  Листи додому. Яким Донбас 115 років тому побачив вчитель зі Швейцарії на заробітках (цитатник)

Тут виникає футбол. Спочатку англійці та представники інших країн грають самі, потім виникаютьдикікоманди з місцевих, а потім вони починають обмінюватися гравцями. (Як нині грають за різні національні команди легіонери з різних країн).

Зрештою, з абсолютно прагматичних міркувань. Якщо не футбол, то бійка. Якщо не гра, то алкоголь. Якщо не дозвіллєва зайнятість, то смерті”. 

Наприкінці 19 століття будують залізничну мережу, з’явилися товарні та пасажирські перевезення.

Це дозволило людям побачити Харків, Катеринослав чи поїхати за кордон. Бахмутське купецтво їздило до Франції на виставки, привозило собі Ролс-ройс. Був такий купець-ділок Французов з Бахмута, він купив ролс-ройс та їздив вулицями Бахмута. За ним бігали собаки та діти, але йому це подобалось”. 

На рубежі 19-20 століть на Донеччині з’являються поштові та телеграфні відділення. Хвилина розмов з Парижем коштувала на телефонній станції 1 рубль. 

“Вони були потрібні, аби швидко домовитись про кредит, перевезення. Це означало, що Донеччина припинила бути богом забутою дірою. Вона стала такою самою, якою була нестолична місцина у французів чи німців”.

З’являється попит на книжки, поштові листівки та фотографії.

§  В Україні тепер можна відправити листа з маркою “Бахмут”


5. “Якщо ми можемо говорити, що наша українська історія вкрадена (бо закриті були архіви, заборонено було говорити, пам’ятатихіба що пісень не було заборонено співати), то історія нашої Європи тут зрештою втрачена й нами самими”

Деякі люди, рятуючись від більшовиків, поїхали за кордон. Але не всі. Наприклад, син Вікентія Штерцера, який збудував у Часів Ярі завод вогнетривів, залишився при СРСР.

завод Штерцера у Часів Ярі

Завод Штерцера у Часів Ярі, фото з фондів Часовоярського промислового історико-краєзнавчого музею, фото: www.donmining.info


Його син Франц залишився тут при “своємузаводі, яким він би володів, головним інженером і жив з дружиною у бараку. А у 1937-му його розстріляли. І коли я читаю, то думаю “Чому він залишився? Через надію, що більшовизм ненадовго чи щось більше? Чи така любов, яка не відпустила його додому
.

§  В Часів Ярі збирають старовинну цеглу та черепицю краю для міської експозиції

“На жаль, ми взяли за точку відліку смерть, руйнацію, подвиг шахтаря, який “в шахту спускається, значить з жизнью прощаєтся”. Якщо шахтар це подвиг, то ніхто не буде думати, як там працювати безпечно, бо навіщо?” 

Наше європейське минулеце наше європейське майбутнє, резюмує лекторка.

Україна вболіває за своїх, тому ми всі тут. До зустрічі в українському Донецьку,  —  каже на завершення Олена Стяжкіна.

Наталя Жукова

4 10 2021

https://freeradio.com.ua/chomu-donechchyna-ne-donbas-ta-khto-vkrav-ii-istoriiu-pysmennytsia-pro-mynule-kraiu-ta-ioho-liudei-foto-video/