|
Станіслав КомарекДемократія. Плата за спокійУривок із книжки «Європа на роздоріжжі»У львівському видавництві «Апріорі» вийшла книжка відомого чеського інтелектуала Станіслава Комарека «Європа на роздоріжжі», уривки з якої ексклюзивно публікує «Збруч». Автор міркує
про загальну кризу, до якої
наблизилося європейське суспільство, і яка залишається непоміченою, «маскуючись» під кризу фінансову і демографічну. У розділі «Характер
влади» він аналізує теперішній стан європейської демократії й міркує про
її перспективи, а також звертає увагу на один із «побічних ефектів»
демократичного ладу – відсутність сильних,
яскравих особистостей.
Александр Македонський у демократії
не може з’явитися в принципі, Вінстон Черчилль – лише у разі крайньої
зовнішньої загрози. Ідеальні громадяни демократичної держави – слухняні, керовані, інфантильні та «усереднені»:
плата за відсутність у суспільстві
явних неподобств є високою, а постмодерна епоха не потребує не лише мучеників, а й узагалі нікого, хто б якось
випинався з юрби, де чи не кожен прагне
«оригінальності», хоч уже й
не знає, що вона, власне, становить... Уривок із книжки «Європа на роздоріжжі» Уже де Токвіль у своїй «Демократії в Америці» (1835, 1840) дуже влучно зауважує, що такий суспільний
устрій не потребує сильних і яскравих особистостей і в зародку їх тлумить, аби
вони не могли помітно піднятися
над іншими. У Давній Греції для цього служив ostrakismos, «черепковий
суд», який зазвичай
проводили щороку: на глиняних
черепках писали імена й шляхом голосування
обирали з-поміж мешканців поліса ту особу, яка через свою впливовість
чи багатство могла би становити загрозу для демократичного ладу. Обранець,
не вчинивши жодного правопорушення,
мусив на десять років полишити поліс, хоч і зберігав при цьому все своє майно. Сьогодні аналогічну роль відіграє прискіпливий погляд на деяких сильних світу цього: для них одна помилка – приміром, подружня зрада – принагідно може стати початком кінця. Токвіль зазначає, що ставлення
демократії до урядовців за своєю суттю є амбівалентним:
з одного боку, вони їй потрібні –
а з іншого вони мають доводити своє право бути у владі, демонструючи надзвичайні чесноти. А що ж приховаєш, коли за тобою стежать 24 години на добу? (Це стало можливим лише тепер,
із розвитком технологій – що і коли бовкнув у приватній розмові Бісмарк, ніхто моніторити не міг; також постає
питання – ретельний моніторинг виключно до викриття і блокування поганих речей чи, врешті-решт, до блокування всього підряд). Процес формування громадянина зазвичай є ненасильницьким і рідко коли спонукає його до видатних діянь, а тим більше – подвигів;
і навпаки – постійно протидіє тому, що людина хотіла б здійснити, і доброму, і недоброму; навіть
найбільш оригінальним та потужним ідеям не вдасться прорвати сітку складних, детально розписаних, але одноманітних за своєю суттю правил і піднятися над нею, пише Токвіль. Александр Македонський у демократії не може з’явитися в принципі, Вінстон Черчилль – лише у разі крайньої зовнішньої
загрози (те, що «відкрите» суспільство на більшість людських здібностей діє як інгібітор, тобто їх притлумлює, дивним є лише на перший позір: згадаймо, як у романі Чапека «Фабрика абсолюту» єпископ Лінда роз’яснює,
що Церква не приводить у світ
священне, а навпаки – послаблює і нейтралізує його). Кінцевим результатом цього поступового тлумлення й ослаблення є, на
думку Токвіля, перетворення
народу на стадо слухняних, ожирілих
і запопадливих істот, пастирем яких є держава. Бажаного стану можна досягти двома способами: систематичним вихованням, спрямованим на те, щоб навчити колективізму й небажанню виділятися, як-от у Швеції, і масовою інфантилізацією, як-от у Сполучених
Штатах (перший спосіб – доволі
складний, вимагає тяглої традиції і практично не надається до експорту; другий – зручний і його легко експортувати).
Поп-культура разом зі шкільною
освітою надійно нейтралізує здатність людей до творення, і це перший крок до нейтралізації людей загалом. Сумна реальність є такою, що всяка справжня індивідуальна своєрідність досягається чомусь лише за рахунок інших – але також і ціною власного
страждання. Сьогоднішня Швеція – на думку багатьох
людей, справжній рай, і в будь-якому разі місце,
де можна спокійно та убезпечено жити – видатних індивідів не продукує: ну ось хто пригадає бодай одненького видатного шведського політика або мислителя
наших днів? І навпаки, у Відні зламу ХІХ–ХХ століть, де було повно-повнісінько відкриттів і наукових та мистецьких інновацій, достобіса було й різноманітних «граней розмежування» – міжнаціональних, соціальних та ідеологічних, що генерували напругу,
і з нинішнього погляду це місто здалося
би пеклом: із масовою проституцією, зокрема дитячою, з кричущою бідою робітників цегелень і розкішним нічогонеробленням ерцгерцогів, із пихатою елітарністю
вчених і погордою національної більшості щодо меншин. Попри це, а радше саме
тому, тут з’явилися Фройд, Клімт, Шіле, Малер, Берг, Шьонберг, пацифістка Берта фон Зуттнер, але також
і Шьонерер, Люґер і молодий
Гітлер. Нинішні балачки про «індивідуальний розвиток», «самобутність» і
т. д. виявляються лише
милосердним самообманом, ілюзією
або ж синонімами егоїзму чи нешкідливої,
масової і, по суті, уніфікованої та офіційно дозволеної державою «екстравагантності».
Пам’ятати, яку ціну має спокій у країні
і якими методами його досягають, украй важливо – особливо, коли лунають
нарікання на те, що «у країні бракує особистостей». Ліс на пасовищі Ліси такого типу
можна побачити у Середземномор’ї та деінде у світі буквально на кожному кроці.
Коли пастухи дістаються до раніше
не торканої лісистої місцевості, дуже скоро вони починають вирубувати і випалювати ліс, аби звільнити місце
для випасу. Відносно багато дерев ще залишається стояти – особливо
великих, які годі зрубати пастушими сокирками. Минає декілька століть, і краєвид стає саме
таким, щоби потішити серце туриста і природолюба, –
тут-там стоїть розлогий, мальовничий дуб-велетень, свідок минулих часів, а позаяк його не затінюють жодні інші «однодубці»,
він сам-один красується посеред галявини або десь на белебні.
Однак уважніший спостерігач помітить, що жолуді висять
на гілках цього дуба надаремно. І якщо вони не дістануться на обід якомусь птахові або вепру, то жодного
майбутнього у них немає. Щойно дубочки проростуть, їх зжеруть кози,
для яких це вишуканий делікатес. Більшому дереву вони нашкодити не
можуть, а ось маленькі деревцята ліквідують з абсолютною
гарантією. Через кілька століть, коли останні струхнявілі гіганти з гуркотом упадуть, зелений колись ландшафт перетвориться
на подобу напівпустелі. Цей образ завжди постає у
мене перед очима, коли лунають
нарікання, що у нашому суспільстві – в політиці, культурі, науці й бозна-чому ще – бракує яскравих
особистостей, а ті видатні люди, які є, поступово старішають і сходять зі сцени.
Не варто забувати, що їхні юні
роки, тобто роки формування,
минули за комуністичного режиму, у стані опору, протидії, а у деяких випадках – й за ґратами. Це не випадковість і не чисто локальна аномалія
– так само було в Німеччині
з її ґрассами, вайцзеккерами і лоренцами, нині ж
вона видатними постатями не
рясніє. Про падіння нацизму
і комунізму аж ніяк нема чого шкодувати, але треба усвідомлювати, що виростати у плюралістичному суспільстві центральноєвропейського
типу з його незліченними взаємозв’язками – це не той шлях,
яким можна прийти до формування цілісної особистості. Плата за відсутність
у суспільстві явних неподобств є високою, а
постмодерна епоха не потребує
не лише мучеників, а й узагалі нікого, хто б якось випинався
з юрби, де чи не кожен прагне «оригінальності»,
хоч уже й не знає, що вона, власне, становить. Суспільство дітей-переростків, які «мають право» на те чи інше і в яких
під тоненькою машкарою ховається інфантильність, змішана з роздратуванням, – уже
на порозі й доволі гучно стукає у двері. В суспільстві нашого типу, як відомо, немає нічого схожого
на ініціацію, обряд переходу у доросле
життя – у традиційних суспільствах він нерідко був болісним,
неприємним, вимагав мобілізації відваги й узагалі «всього себе»; те, що людина вдосконалює
сьогодні, – це не вона
сама, а технології, що служать їй опорою. Зрештою, намагатися досягти якихось вершин – невдячне заняття у добу, коли ці вершини
вимірюються кількісними показниками: числом здобутих голосів, індексом цитування, обсягом продажів чи відхиленням
стрілки оплескометра. Духовні й душевні кози старанно
патрулюють довірену їм рівнину, шукаючи,
який ще несміливий
пагінчик можна безболісно й непомітно відкусити. За це вони пропонують багато чого хорошого – спокій, мир, теленькання медійних дзвіночків і непомірний достаток не лише козячого сиру, а й усіх продуктів, які лише можна
уявити. Переклала з чеської Олена Крушинська Фото Яна Заторського
У квітні минулого року, коли світ був заскочений
небаченими карантинними
заходами, ми опублікували есей
Станіслава Комарека «У
вірусному вирі». Пандемія вивела на яв чимало
проблем, що давно вже визрівали у рамках загальної кризи, до якої впритул наблизилося
європейське суспільство. Саме пошукам коренів
цієї кризи присвячена книжка Комарека «Європа на роздоріжжі», що вийшла в українському перекладі у видавництві «Апріорі» (пер. О. Крушинська) за підтримки Міністерства культури Чехії. Слідом за «Чоловіком...», вона виборола
перше місце у «Книжці року
– 2020» у тій самій номінації. Вибрані уривки з книжки – знову ж таки ексклюзивно – публікує «Збруч». Інші уривки з книжки «Європа на роздоріжжі»: «Християнство без християнства» «Майбутнє
європейської демократії» 17.04.2021 |