|
Орест ДрульПейзаж після антиросійської революціїПарадокс
демократичної революції полягає в тому, що її робить активна меншість для того,
щоб забезпечити волевиявлення пасивної більшості. І велика рідкість, коли це
реалізоване демократичне волевиявлення відповідатиме інтенціям революціонерів. Це ніби банальна
і загальновідома річ, але завжди стає для всіх — і меншості, і більшості —
несподіванкою. Активність активної меншості стає настільки активною, що
складається враження, — особливо в цієї активної меншості, — ніби вона є
домінуючою в суспільстві. Вибори —
особливо якщо вони дещо дистанційовані в часі від революційного піднесення — як
правило, протвережують. І фруструють. Зрештою,
навіть все це розуміючи, важко не фруструватися. В країні пройшла кривава
антиросійська революція (антиросійська — не в етнічному, на щастя, значенні, а
в сенсі «Геть від Москви»: в дихотомії Європа — Росія проєвропейський її
характер за визначенням стає антимосковським; означення Революції гідності
влучно підкреслює її важливий проєвропейський ментальний аспект: в Росії людина
з її гідністю цінується тільки утилітарно), триває війна з Росією — хай
«дивна», але війна, гинуть люди, величезна частина країни ненавидить
Путіна — і разом з тим любить народ, який його обожнює. Публічна ненависть не
заважає загалу ковтати залпом путінську теле-радіо-медіа-пропаґанду, а то і
прагнути в умму русского мира зі
всіма його принадами. Прагнули би самі, то і біди не було, помогли б з квитками
на поїзд — але вони тягнуть і нас за собою. Тож варто
уважніше приглянутися до цього росієпрагнучого сеґменту нашого суспільства. При цій
нагоді хотів-бим подякувати Ярославові Грицакові, що надав до диспозиції (в
плані дісклеймеру: це, очевидно, не означає, що він годиться з висновками мого
аналізу) результати двох масштабних — по 6 тисяч респондентів — опитувань*:
березень 2013 року, практично на проросійському піку українського суспільства,
та березень 2015 рік — на антиросійському. Досліджувалося
різні аспекти життя українців — від того, що вони читають, до того, в яку церкву і як часто вони ходять. Серед інших в обох
опитуваннях було пряме питання: респондентам пропонували оцінити в 7-бальній
шкалі (від «цілковито погоджуюсь» до «цілковито не погоджуюсь») своє ставлення
до твердження «Україна і Росія мають бути однією державою». Здавалося б, цілком
природньою і однозначною відповіддю українського громадянина (а таких, власне,
опитували) мало би бути «цілковито не погоджуюсь» або — поза анкетним вибором —
щоякнайповніше «цілковито не погоджуюсь». Ба, таких в 2013 році виявилося
тільки 35,5 відсотка. Від них ще треба відняти 2,1% тих, що на наступне ж (!)
питання «Якому одному з цих варіантів майбутнього України ви надаєте перевагу?»
вибрало «Україна стає частиною великого союзу, що включає Росію». Отож до
анексії Криму і окремих районів Донбасу ми підійшли з результатом, при якому
лиш третина наших співвітчизників ніяк не сприймали Москву своєю столицею.
Москва, зрештою, постаралася і, анексувавши згадані території (де ця частка, до
речі, її не сприймачих сягала ледве 5%), механічно підняла оцей відсоток
непрагнучих до Росії на решті території до 36,7%. А результати немеханічного
наслідку (відомо ж: «поки грім не вдарить...») зафіксувало опитування 2015
року: цілковито не погоджується йти під Росію вже 66,3% (серед них, правда, ще
лишилося пів відсотка поборників великого союзу з Росією). Третина ж
далі — тією чи іншою мірою — не виключає можливості возз'єднання з Росією
(вірять, певно, що вона може бути «с человеческим лицом» — пригадуєте Дубчека, що теж вірив?). Хто вони і яка та-чи-інша
їх міра? Ось так ці
відсотки розподілялися по областях України (товщина міжобласних меж пропорційна
різниці в цих областях частки цілковитих опонентів єдиної з Росією держави).
Видно, що за два роки Україна стала набагато гомогеннішою в цьому
антимосковському плані, хоча рубці колишніх поділів (Галичина з Західною
Волинню, правобережний лісостеп та Донбас) збереглися; додалося також певне — в
плані росієфілії — вирізнення Одещини від сусідніх областей. Разом з тим
зберігається континіумне збільшення питомої ваги згаданих опонентів в напрямку
зі сходу на захід. Побіжний
погляд підказує, що природа цього континіуму — в континіумному ж, у напрямку зі
сходу на захід, розподілі частки росіян по Україні. В розглядуваних опитуваннях
етнічно-мовна ідентичність визначалася питаннями про національність, рідну мову
і мову спілкування. Щодо національності, то ще з радянських паспортних правил
це поняття в нас має генетичний характер («по крові») — при повнолітті
національність можна було вибирати тільки в межах національностей батьків. Мова
ж спілкування більше характеризує усталену практику (тобто більше визначається
зовнішніми для особи умовами), натомість поняття «рідна мова» несе відбиток
ідентифікаційного вибору етнічності. Тому саме цей («етнічність
самототожності») атрибут і використано в оцінці впливу російського
ідентифікаційного фактора на прихильність до Росії (відображено дані в
областях, де статистична похибка при 90% ймовірності не перевищує 6%): Як бачимо,
вплив російськомовності має двоякий характер: внутрішній і зовнішній. Зовнішній —
проявляється через етнічне оточення, яке, творячи домінуючий дискурс, формує
певні інститути (норми) «нормальності», що через механізм психологічного
конформізму (прагнення бути «як всі») тисне на переконання
особи в напрямку до середньостатистичних показників в даному оточенні.
Цей процес, фактично, аналогічний акультурації
особи, є одним з її аспектів, тільки тут асимілюються не культуральні,
а політичні норми: чим більше в реґіоні «російськості» — тим менше прагнення
сепаруватися від Росії. Внутрішній
же вплив, власне, походить від переконань, що йдуть від усвідомлення своєї
етнічної ідентичності, і зрозуміло, що в українців буде більше дистанціювання
від Росії, аніж в росіянина, котрий якщо не ідентифікує себе з Росією, то
якоюсь мірою ідентифікує себе зі спільнотою росіян, більшість з яких
(«соотечественники»), як знаємо, проживають в Росії. Кількісно це виглядає так,
що серед україномовних за цілковите сепарування від Росії — 81% (в 2013
році було 55,4%), а серед російськомовних — тільки 35% (було 11%). Про вплив
суб'єктивного сприйняття дистанції між російською та українською культурами на
політичне дистанціювання від Росії яскраво свідчить розподіл відповідей щодо
твердження «українська і російська культури цілковито однакові». Надавши
відповіді «цілковито погоджуюся» значення «0», а «цілковито не погоджуюся» —
«1» (так само і для політичної складової — питання «Україна і Росія мають бути
однією державою»), побачимо чітку залежність: чим більше культуральне
дистанціювання, тим більше й політичне — і для україномовних, і для
російськомовних. За два роки криві змістилися в сторону посилення політичного
дистанціювання, але форма залежності не змінилася. Тут важливо
наголосити на ймовірнісній природі цих залежностей: ні етнічна ідентифікація,
ні оточення детерміністично не визначають політичних преференцій індивіда, а
лиш вказують на певну ймовірність схильності до цих уподобань. Причому
результати опитування чудово ілюструють цю ймовірнісну природу залежностей —
розподіл відповідей по шкалі від «цілковито погоджуюсь» до «цілковито не
погоджуюсь» апроксимується функцією нормального розподілу з коефіцієнтом
кореляції від 0,983 до 0,999 (для різних зрізів). На основі
цих апроксимацій можна побудувати знайомі нам криві Ґауса — криві нормального
розподілу ймовірностей. Чітко видно, як поряд із зсувом «від Росії» за два роки
збільшилась (особливо для російськомовних) дисперсія, тобто збільшилась
розмитість розподілу, відсутність більш-менш спільної для даного
сеґменту суспільства позиції. Разом з тим можна зауважити, що діапазон
пропонованих в опитуванні відповідей щодо дистанціювання від Росії далеко не
охоплює діапазон розподілу в суспільстві: позиція великої частини
населення (серед україномовних — 66% і 87% за 2013 і 2015 роки відповідно,
серед російськомовних — 40% і 60%) лежить поза межами цього діапазону. Як видно з
наступного рисунка, згаданий зсув російськомовних «від Росії» відбувся головно
за рахунок зсуву російськомовних українців, зсув російськомовних росіян майже
непомітний, хоча дисперсія збільшилась в обох випадках. Ще один
аспект ідентифікаційного вибору в наш час — релігійний. Колись конфесія дитини
однозначно визначалася конфесійною приналежністю батьків, а її зміна була
вельми марудною справою, тепер же це річ вільної декларації. Часто, зауважу,
виключно декларації, бо практикуючих християн в Україні лиш 11%, і показник
дуже варіює від конфесії до конфесії: серед вірних УГКЦ — 44%, УПЦ МП —
12% (зокрема, серед російськомовної пастви УПЦ Московського Патріархату —
взагалі 6%: зовсім як і в Росії, де практикуючих серед православних 6% при 68%, що задекларували себе там
православними), УПЦ КП — 10% і серед «просто православних» — 4%; при тому 67%
цих практикуючих християн зосереджено в семи західних областях. Принагідно —
щоб два рази не вставати — подамо цікавий віковий розподіл практикуючих вірян
за конфесіями; цікавий, бо підважує усталену тезу про православність України:
при тому, що до православ'я зарахували себе 85% задекларованих християн (тобто
66% всіх українських громадян), серед практикуючих сумарна частка православних
становить ледве 50%, а динаміка така, що в молодшому поколінні (до 45 років)
частка католиків (східного і західного обрядів) вища за частку православних. Так от,
серед російськомовних адептів УПЦ МП частка тих, хто припускає возз'єднання
України з Росією в одній державі, — 77% (а серед практикуючих — 88%),
серед україномовних — 25% (без різниці — практикуючі вони чи декларативні
адепти МП). Серед
російськомовних «просто православних» згадана частка — 70%, україномовних —
25%; серед
російськомовних атеїстів — 64%, україномовних — 22%; серед
російськомовних прихожан УПЦ КП — 51%, україномовних — 18%. Для
порівняння: серед прихожан УГКЦ (всіх, робити окрему статистику з
російськомовних бракує респондентів) — 3%, римо-католиків — 17%. А ось як
виглядають криві Ґауса для російськомовних вірних УПЦ МП і україномовних —
УГКЦ. І тут ще раз
хотілобися наголосити на ймовірнісній природі цих кореляцій, бо в нас якось
усталились дві крайності: або цілком детерміністська (ідентичність повністю
визначає політичні уподобання: раз росіянин — значить фурт п'ята колона), або
цілком релятивістична (ідентичність нічого не визначає, все визначає вільна
воля окремого носія цієї ідентичності). Теорія ж ймовірності заповідає, що
навіть при таких розбіжних поглядах цих двох мовно-конфесійних ідентичностей
певна кількість (хай мала — 0,3%, але є такі) російськомовних прихожан УПЦ МП
має неґативніші погляди на Росію, аніж статистично пересічний представник УГКЦ,
і навиворіт — 1,5% україномовних представників УГКЦ мають позитивніший
погляд на Росію, аніж середньостатистичний російськомовних вірний УПЦ МП. Щодо вікової
динаміки можна зауважити різнопланові тенденції серед україно- і
російськомовних. Серед перших промосковські настрої ростуть з віком і
поколіннєвий тренд 2015 року в цілому повторює тренд 2013 року. Натомість серед
російськомовних у 2015 році є два промосковські піки — серед наймолодших і
найстарших: цілковита протилежність до результатів 2013 року, де ці піки були
якраз протилежного напрямку. В результаті розрив між україномовними і
російськомовними представниками середнього покоління зменшився, а молодшого і
старшого — збільшився. Набагато
простіша ситуація з освітнім рівнем — що він вищий, то слабші промосковські
інтенції. В 2013 році серед російськомовних такої чіткості не існувало, тепер
же ситуація прояснилася; причому що вища освіта, то менший розрив між україно-
і російськомовними. Ще один
аспект диференціації — вкоріненість в Україні. В 2013 році прагнення (тією чи
іншою мірою) до возз'єднання України з Росією серед російськомовних громадян
України, що живуть тут в другому поколінні (тобто і вони, і їхні батьки
народжені в Україні — таких серед них було 57% ), та
серед тих, що і вони, і їх батьки народилися поза Україною (18%), було
однаковим — 89%. В 2015 році між ними з'явилася відчутна (15%) різниця —
відповідно 77% і 62%; серед україномовних частка народжених (разом з батьками)
поза Україною менше відсотка, тому при даних розмірах вибірки нема змоги
наводити валідну статистику щодо їхніх преференцій. Цікаво, що
мовний ідентифікаційний поділ майже зникає серед однодумців щодо бачення
майбутнього України: серед тих,
хто бачить її в Європейському Союзі, 86% не припускають і думки про Україну й
Росію як єдину державу (хоч 10% україномовних і 21% російськомовних все ж
хочуть і Україну в ЄС, і Україну в Росії — одночасно); та сама
11-відсоткова різниця і серед тих, хто бачать Україну частиною великого союзу,
що включає Росію (серед них, прихильників великого союзу, 85% україномовних і
96% російськомовних хочуть і Україну в складі цього союзу, і Україну з Росією в
одній державі — що й, фактично, те саме). Зазначимо,
що для 23% україномовних і 62% російськомовних візія України як повністю
незалежної і позаблокової держави не заважає бачити її в одній державі з
Росією. Як там у Франка: «Я не маю
обов'язку мати все в згоді, — відріже було Лімбах. — Я з ніякою думкою, з
ніяким поглядом шлюбу не брав. Завсігди говорю так, як мені виходить з
контексту. Вийде раз так, другий раз инакше — що я тому винен
? Я говорю, що думаю і як знаю, а ви собі міркуйте, як ви знаєте». Ото й
міркуємо: найбільше стоять за незалежність України не ті, хто декларує «за
незалежність ні від Москви, ні від Риму, ні від самого Бога» (як
іронізував Ярко Гнатів),
а ті, хто прагне входження в Європейський Союз. І остання
залежність — електорально-партійна: чиєсь платонічне прагнення до Росії має
реальний вплив на вибір влади, що має безпосередній вплив вже на кожного з нас. То й що з
того? Та ніц. Треба знати ці цифри і не зневірюватися, коли вони
проявлятимуться. І крок за кроком вичавлювати Росію з України. Хоча є одна
надія. Надія, що практика кваліфіцікаційних тестів, ідея якої витає у воздусі (тобто
що для того, щоб підтвердити своє право голосувати, виборець мав би відповісти
на питання з розряду тих, які задають у тестах при натуралізації — отриманні
громадянства країни), таки втілиться в західному світі — а потім, дай Боже, й у
нас. І перед тим, як йти голосувати, український виборець муситиме відповісти
хоч би на такі питання: «Скільки мільйонів українців померло від штучного
голоду 1932–1933 років?», «Хто автор всесвітньовідомого "Щедрика" і
хто його вбив?», «Скільки українців було замордовано в радянських концтаборах,
а скільки виселено на Сибір?» і «Скільки було вбито, а скільки шкоди завдано
під час російської аґресії від 2014 року?..» _______________________ * Дані є
результатом соціологічних опитувань, виконаних у рамках
міжнародного наукового проекту "Регіон нація та більше: транскультурне та
міждисциплінарне переосмислення України". Опитування профінансовані
грантами Швейцарської національної фундації (Swiss National Foundation Grant
CR11I1L_135348) та Фундації Даниліва (Wolodymyr George Danyliw Foundation). У
березні 2013 року опитування проводила група "Рейтинг", у березні 2015 р. — "Соціоінформ". 11.05.2016 |