|
Павло КазарінФабрика ненавистіЗі свідчень
колишньої співробітниці Facebook стало відомо, що алгоритми соцмережі
налаштовані так, щоб зіштовхувати людей лобами і викликати негативні емоції Глобальний збій у роботі
Facebook зробив цю соцмережу головним фігурантом новин. І він
же відвернув увагу від слухань у Сенаті, де давала свідчення колишня
співробітниця компанії Френсіс Гауген. Причому, її зізнання здатні нашкодити
Марку Цукербергу куди більше, ніж нещодавній шатдаун. Френсіс
Гауген пропрацювала в компанії Facebook два роки. Вона була провідним
менеджером з продукту та, за її словами, в якийсь момент політика компанії
стала викликати у неї сумніви. У підсумку вона скопіювала десятки тисяч
сторінок внутрішньої документації ‒ щоб потім викласти їх у відкритий
доступ. Ці документи
пролили світло на безліч зловживань. Наприклад, на існування VIP-користувачів,
яким дозволено порушувати правила й не отримувати за це бан. На слабку
модерацію в регіональних офісах, через що у низці країн кримінальні синдикати
використовують Facebook у злочинних цілях. Окрім того, стало зрозуміло, що
компанія не намагається ефективно протистояти антивакцинаційній пропаганді
‒ через що мільйони людей в усьому світі опиняються під загрозою. Алгоритми фейсбуку налаштовані таким
чином, щоб зіштовхувати людей лобами й викликати негативні емоції А ще стало
відомо про те, що алгоритми фейсбуку налаштовані таким чином, щоб зіштовхувати
людей лобами й викликати негативні емоції. В ефірі передачі «60 хвилин» на CBS
News Френсіс Гауген розповіла про те, що за допомогою телефону користувач
здатний побачити близько 100 одиниць контенту соцмережі упродовж п'яти хвилин.
При цьому в компанії є тисячі варіантів контенту, які вона може вам показати. Але, за
словами ексспівробітниці компанії, алгоритми фейсбуку зроблені таким чином, щоб
показувати вам контент, який викликає ненависть і гнів. Тому що саме він
викликає в людей емоції. І чим більше контенту ви споживаєте, чим більше
емоційних реакцій ви виявляєте ‒ тим більше соцмережа заробляє. Тоді як
спокійний, вдумливий і зважений контент отримує значно меншу індексацію й
користувачі бачать його значно рідше. Фактично,
йдеться про те, що алгоритми фейсбуку годують користувачів неврозами ‒
щоб провокувати реакцію. Але навіть якщо загроза санкцій змусить Марка
Цукерберга відрегулювати своє дітище ‒ це не вирішить усіх проблем. Нам
випало жити в епоху соцмереж і в цього є наслідки. Зрештою,
саме соцмережі дозволили фрікам з усього світу об'єднуватися. Років сорок тому
прихильник теорії пласкої Землі був приречений на самотність. Він міг
підозрювати оточення в лицемірстві або дурості, міг бути впевнений, що
астрономи й підручники брешуть ‒ а себе вважати одиноким пророком. Але
саме інтернет і соцмережі подарували йому можливість знаходити однодумців,
об'єднуватися з ними в групи та створювати політичний запит. На нього в якийсь
момент стали відгукуватися політики. Люди не раціональні створіння, а
раціоналізуючі. Вони спершу роблять вибір, а потім шукають підтвердження, що
зробили правильно До того ж
медіаринок перестав бути ринком продавця, а став ринком покупця. Люди не
раціональні створіння, а раціоналізуючі. Вони спершу роблять вибір, а потім
шукають підтвердження, що зробили правильно. У результаті, медіа стали
підлаштовуватися під цей запит. Вони перестали ускладнювати уявлення про
реальність для своєї аудиторії. Замість цього вони стали своїй аудиторії
підігравати. Переконуючи своїх глядачів і читачів у тому, що вони ‒ носії
правди, справедливості та єдино вірної точки зору. Діалог закінчився ‒ і
ми стали жити в ситуації безлічі монологів. І немає
нічого дивного в тому, що сьогодні ті ж Сполучені Штати серйозно готові
розмірковувати про правила для соцмереж. Так, це приватний бізнес. Так, йдеться
про комерційні компанії. Але в ситуації, коли третина дорослого населення
планети є користувачами однієї соцмережі ‒ непрозорість алгоритмів може
створювати ризики. Від початку гібридної війни Росія
активно намагається працювати з настроями українських громадян ‒ зокрема
й за допомогою соціальних мереж Документи,
які опублікувала Френсіс Гауген, досить ілюстративні. Наприклад, у М'янмі, де
90% населення буддисти, у місцевому сегменті фейсбуку було безліч закликів до
розправи над народом рохінджа. Ця етнічна група живе в М'янмі та сповідує
іслам, але до 2015 року в компанії в регіоні був лише один модератор, який
володів бірманською мовою. А тому соцмережа в цій країні перетворилася на
розсадник ненависті. Втім,
пострадянський простір ‒ не виняток. Від початку гібридної війни Росія
активно намагається працювати з настроями українських громадян ‒ зокрема
й за допомогою соціальних мереж. І донедавна дефіцит модераторів було заведено
пояснювати тим, що наш ринок для соціальної мережі непріоритетний, а тому в
компанії немає можливості приділяти йому багато уваги. Таке
пояснення, втім, ніяк не знижує гостроту проблеми. У момент
появи соцмереж ми вважали, що це буде простір для спілкування всіх-з-усіма. Що
це буде майданчик для обміну ідеями та для дискусій. Але виявилося, що
соцмережі за задумом своїх творців можуть перетворитися на гладіаторську арену.
А поки власники компанії заробляють на наших неврозах ‒ інші великі
гравці використовують людську довірливість, щоб обстоювати свої інтереси.
Наприклад, переконуючи всіх у тому, що жертва насилля винна в тому, що
трапилося. Або в тому, що вкрадене належить грабіжникові лише тому, що йому так
захотілося. Ймовірно,
дискусія про алгоритми соцмереж мала початися декілька років тому. Але краще
пізно, ніж ніколи. 7 10 2021 https://ua.krymr.com/a/kazarin-tsukerberh-fabryka-nenavysti/31497340.html |