|
Сергій Плохій, професор історії України Гарвардського університету«Козак Нарбута — дуже політичний, це державний козак»СЕРГІЙ ПЛОХІЙ,
ПРОФЕСОР УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ В ГАРВАРДСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ — ПРО КОЗАЦЬКИЙ МІФ,
ЙОГО МІНЛИВІСТЬ І ВАЖЛИВІСТЬ ДЛЯ УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ПРОЄКТУ. — На
обкладинці першого, англомовного видання вашої монографії «Козацький міф.
Історія та націєтворення в епоху імперій» 2012 року відтворено гуаш Георгія
Нарбута «Еней та його військо». Чому обрано саме цю роботу? — Це був
свідомий вибір. Власне, що я хотів донести? Що йдеться саме про козацький міф,
цебто не просто про історію, а про комплекс уявлень про козацтво, їх переходи
та трансформації. Сама «Енеїда» й те, як зобразив її 1919 року Георгій Нарбут,
ідеально, на мою думку, це відображають. Мені важливо було показати, що
козацький міф існував у кількох площинах і варіаціях націєтворення, у тому
числі в імперському контексті. Наприклад, у XIX — на початку
XX століть він активно побутує в малоросійському варіанті. Рєпінські козаки, що
пишуть листа турецькому султанові, — найдорожча картина в Російській імперії,
її купує сам імператор. Можна було захоплюватися козацтвом і лишатися лояльним
до імперії, не конче сповідуючи чи декларуючи українськість. Нарбут якраз дуже
цікавий з точки зору переходу козацької міфології від малоросійської, яка могла
сидіти на кількох стільцях одночасно, у суто український контекст. — А взагалі
що таке козацький міф? Як би можна було визначити його суть? — В
академічному дискурсі поняття «міфологія» не має жодного негативного відтінку,
бо вона представляє цілком легітимні для науковців уявлення. Не йдеться про
неправду — йдеться про спосіб суспільного думання й уявлення про минуле та його
певні явища. У випадку з козацьким міфом — це комплекс уявлень про козацтво.
Вони можуть базуватися на якійсь реальній позитивістській історії та
усвідомленні того, що відбулося, а що — ні, але препаруються залежно від
культурних і політичних обставин. Появу
козацької міфології насправді треба пов’язувати з «Віршами на жалісний погреб
шляхетного рицаря Петра Конашевича Сагайдачного» Касіяна Саковича, виданими в
Києві 1622 року: там козаки — лицарі, вибрана група. Ідеї ці не були абсолютно
новими: їх перенесено з польської історіографії кінця
XVI століття. Та саме відтоді — дуже рано, від появи самої козаччини —
беруть початок витоки цього міфотворення: про коріння та походження козаків,
їхні особливі права тощо. Потім, після Саковича, додається цілий пласт уявлень
про Переяславську угоду 1654 року та захист козацькими елітами отриманих там
вольностей і привілеїв. Минувшина
козацтва — важливий аргумент, за допомогою якого еліти Гетьманщини обстоюють її
права. В «Історії русів» — а це початок XIX століття — історія козаків уже
етнізується, представляється як історія верстви‑нації. — Зрештою, в
останні десятиліття існування Гетьманщини, особливо ж за гетьманування Кирила
Розумовського, козака з мушкетом трактовано в тодішніх документах як «герб
національний», «печать національная». — У який
момент козацький міф став наріжним каменем модерного українського
націєтворення? Перейдімо до
Миколи Міхновського: 1900 року, коли він був адвокатом у Харкові, виходить його
брошура «Самостійна Україна». На підросійській Україні вона стала першою
політичною декларацією про незалежність. У Галичині така існувала вже п’ять
років — «Ukraina Irredenta» Юліана Бачинського, а на Наддніпрянщині доти не
було. Чому, за Міхновським, Україна має бути незалежною? Він
обґрунтовує це в юридичній і політичній площині, сягаючи Переяславської ради й
Богдана Хмельницького: російським царатом було порушено умову 1654 року. Це
перший політичний маніфест модерного незалежництва, і козацький сюжет — у
самому його центрі. Обкладинка часопису, виконана за
проєктом Г. Нарбута. 1918. Музей Шереметьєвих Г. Нарбут. Проект обкладинки для
часопису “Наше минуле”. 1918. НХМУ — Як
пояснити феномен, що козацький міф покриває також підавстрійську Галичину,
доволі далеку від козацької традиції? На зламі XIX–XX століть там засновано
товариство «Січ», у Першій світовій на боці австрійської армії воює легіон
Українських січових стрільців, саме в їх середовищі з’являється національний
військовий кашкет — «мазепинка»… У Галичині є
ще старорусини, москвофіли — але і вони, і укранофіли беруть близько до серця
те, що приходить до них з України, котра під Російською імперією. Узяти хоча б
«Руську трійцю», яка орієнтується на харківських романтиків 1830‑х. Далі
ж, коли ви приймаєте Шевченка як свого поета, то це вже цілий український
національний пакет, із якого козаччину просто так не викинеш. Тут не можна
торгуватися й перебирати, як на базарі — треба брати весь кошик, і українську
ідею з нього частина галицької еліти «купила» ще навіть перед 1848 роком.
Козаччина була ключовою складовою українського національного проєкту, який
прийшов у Галичину зі Сходу, з Наддніпрянщини. Бо ж там українські еліти на
момент, коли почали творитися нації, походили головно з колишньої Гетьманщини.
Отже, якщо ти вибрав український національний проєкт із Котляревським і
Шевченком, а не москвофільський із Пушкіним і Тургенєвим, — обираєш і козацтво. Відтак
починаються «шукання козацтва»: не одна порядна українська галицька родина мала
легенду про козака в своєму родоводі. Фактично відбувається міфологізація
минулого, і воно пов’язане саме з козаччиною. Великий виклик для
грекокатоликів: що робити з Шевченком і його «Гайдамаками»? Як бути з тим, що
ви належите до Греко‑католицької церкви, а ваші головні національні герої
ріжуть людей, пов’язаних із нею? Але міфологія здатна таку проблему розв’язати,
не зробивши з цього конфлікту. — Козацький
міф узагалі мав якихось серйозних конкурентів в українському націєтворенні? Козацький
міф у той чи той спосіб пронизує всі періоди тодішньої української державності,
але цей комплекс міг поєднувати й кілька конфліктуючих між собою уявлень.
Скажімо, Михайло Грушевський: з одного боку, він пише книжки на кшталт «Про
батька козацького Богдана Хмельницького», а з другого — як добрий народовець —
дуже скептично ставиться до ідеалізування козаччини загалом. Для нього
«правильний» козацький міф — це міф козацької народної маси. Тож його
народництво спочатку відходить на другий план, а потім відроджується з новою
силою — в часи Української революції, за Центральної Ради. Ось вам соціальний
компонент у цій боротьбі‑зіткненні різних уявлень про козацтво. Утім, усе
це відгомони тої‑таки козацької міфології. Г. Нарбут. Проєкт поштової марки
номіналом 10 шагів. 1918. НХМУ — Але 1918
року настав Гетьманат Павла Скоропадського. Це була спроба матеріалізувати
козацький міф, надавши йому модерних форм? Проєкт
банкноти номіналом 100 гривень Георгій Нарбут виконав навесні 1918-го, за Центральної Ради, а в обіг вона надійшла вже восени, за
Гетьманату. У проєкті втілено уявлення Михайла Грушевського про щитотримачів у
майбутньому українському гербі, викладене в його статті 1917 року: «…Замість
яких небудь иньших фігур я-б рад бачити символи трудящого народу, напр. жінку з
серпом по одній стороні й робітника з молотом по другій. Взагалі хотів би в
атрибутах нашого гербу бачитияк найбільш підчеркнений, культурний, творящий,
об’єднуючий характер нашої нової республіки». — Власне, і
протягом наступних радянських десятиліть козацький міф не згасає. А
на зламі 1980–1990-х узагалі вибухає з новою силою. Ця
неформальна зв’язка партійної верхівки з національно свідомою інтелігенцією
була надзвичайно небезпечна для Москви. І 1972 року вона вдарила по
«козакофілах»: їх почали звільняти з роботи в Академії наук, як, наприклад,
Олену Апанович, котра за підтримки Шелеста видала книжку про козацьке військо,
або Ярослава Дзиру, який підготував до видання «Літопис Самовидця». Але тільки‑но
1979 року зняли Валентина Маланчука (з 1972‑го — секретар ЦК КПУ з
ідеології. — Ред.), як одразу ж було опубліковано «Марусю Чурай»
Ліни Костенко, хай і невеликим накладом. А це — класичний взірець козацької
міфології, «перелицьована» давня легенда, що набула особливого поширення в XIX
столітті. «Історія русів» ще перебуває під забороною, проте в письменницьких
колах жевріє бажання її видати й досліджувати. І як тільки це стало можливим,
Іван Драч, уже будучи одним із керівників Руху, кидає все й перекладає її
українською мовою. У той час, а йдеться про 1989–1990 роки, він уважав це
важливим для себе та для України завданням. Наприкінці
1980‑х колишні «шістдесятники» впроваджують козацьку ідею в маси.
Галичина має підтягнути решту України до рівня національної мобілізації, тож
немає нічого кращого для цього, ніж 500‑річний ювілей українського
козацтва. Це був політичний запит: привернути Схід до українства через
козацтво. Торується вже зворотний шлях козацької міфології: спершу вона
примандрувала з Наддніпрянщини до Галичини, була там привласнена як своя, а
тепер повертається й намагається «реколонізувати» Запоріжжя та Схід України в
цілому. Г. Нарбут. Обгортка для проєкту
державного герба України. 1918. НХМУ Г. Нарбут. Проєкт Державного герба
України. 1918. Папір, гуаш, золочення. 33×22см. НХМУА. Базилевич. Ілюстрація до поеми І.
Котляревського «Енеїда». 1967. Репродуковано за виданням, що вийшло друком
наступного, 1968 року в київському видавництві «Дніпро» —
Найвидатнішим, мабуть, явищем у візуалізації козацького міфу за радянських
часів було видання 1968 року «Енеїди» Котляревського з ілюстраціями Анатолія
Базилевича. Але, вбравши всіх козаків у червоні шаровари, художник часом не
спричинився до бутафоризації козацтва і профанації міфу про нього? — Проте між
Нарбутовими козаками й козаками Базилевича годі не завважити різниці—як
естетичної, так і ідеологічної. — 1996 року,
коли ухвалювали нову конституцію України, сам Тризуб не вдалося затвердити
гербом України. Довелося статтю 20-ту прописувати з поступкою: Тризуб
— малий герб, а конечним елементом великого має бути герб Війська Запорозького.
Тут теж відчувається відгомін козацького міфу? — Козак із
мушкетом мав би таки повернутися в державний герб України? Спілкувався Богдан Завітій Матеріал із журналу «Антиквар» №119 |