Мода Просвітництва. Чому зникли яскраві відтінки в убраннях аристократів XVIII століття?
Такіулюбленіаристократією з античнихчасів наряди насиченихкольорів у XVIII століттівтрачаютьпопулярність. Модну сцену опановуютьрожевий, блакитний, блідо-жовтий, перлиннийінавіть так званівідтінки блохи та опалого листя.
Родина герцога Пент'євр, або Чашка шоколаду, Жан-БатістШарпантьє, 1768, ChâteaudeVersailles, Версаль
Що ж змусиловищийсвітвідмовитисявідсяючогочервоногоабоглибокогосинього
на користь «скромних» кольорів?
Першопричинувартошукати у падінніцін на високоякіснібарвники. Теперїх, як, скажімо,
незнаніраніше у Європііндигоабомексиканськукошеніль, у великійкількостіпривозять з Нового Світу.
За океаном використовуютьрабськупрацю, а ценеймовірноздешевлюєвиробництво – аж
так, що у Старому Світіцілігалузі, пов’язані
з фарбуванням тканин, не витримуютьконкуренції і закриваютьсвоїпідприємства.
Портрет родиниГравенор, Томас Гейнсборо, близько
1754, YaleCenterforBritishArt,
PaulMellonCollection, Нью-Хейвен
Уперше в європейській історії матеріали, пофарбовані в яскраві й стійкі
кольори, виявляються доступними представникам середнього класу. З позиції
аристократії – це ієрархічний колапс. Уникнути модного хаосу були покликані
нові, як сказали б ми сьогодні, тренди.
Венеціанська дама з роду Барбаріго
(Катерина СагредоБарбаріго),
РозальбаКар’єра,
1735-1740, GemäldegalerieAlteMeister, Дрезден
Дівчинка з кошеням, можливо Жан-БатістПерроно, 1743, TheNationalGallery, Лондон
Представникивищогосуспільства, що не бажають бути схожими на
буржуа, перестаютьноситиодягяскравихвідтінків.
Замістьцього вони віддаютьперевагупастельним тонам. Для створеннявишуканихнюансівнеобхіднозмішуватикількаякіснихбарвників, а цепокищо не по кишенісередньомукласу», – МішельПастуро, історик і автор курсів «Червоний» та «КольоридобиПросвітництва» у Школі Лувру.
До сих пірблідірожеві
й блакитнівбраннясвідчили про брак грошей у їхньоговласника на стійкічервоний і синійбарвники.
У той час як
нешляхетніверствисуспільства, прагнучивиглядати «по-багатому», вдягаються в яскравівбрання, придворнікавалери й дамизнаходятьнатхнення там, кудищевчора
не ступила б їхнявзута в елегантнупантофлю нога, – на селянськомуподвір’ї.
Коричнево-помаранчевийвідтінок опалого листя, якийувійшову моду в 1770-х, стає одним
з найулюбленіших у вищомусвіті. Адже в минуломуодягподібного непоказного кольору носили хібащоселяни», – МішельПастуро, історик і автор курсів «Червоний» та «КольоридобиПросвітництва»
у Школі Лувру.
Герцог Беррійськийвирушає в подорож, Малий часослов Жана Беррійського,
братиЛімбург, 1375-1380
(завершений в 1385-1390), BibliothèquenationaledeFrance,
Париж
Герцог Беррійськийвирушає в подорож (фрагмент), Малий часослов Жана Беррійського,
братиЛімбург, 1375-1380
(завершений в 1385-1390), BibliothèquenationaledeFrance,
Париж
Екзотичнийдорогоціннийфернамбук (бразильське дерево), привезенийіталійськимиторгівцямизі Сходу, надавав тканинам рожеві
і помаранчевівідтінки і буввідомийєвропейськимфарбарям. Однакзнайтипотрібнийзакріплювач для фарби на тканиніїмвдалосялишенаприкінці XIV століття.
Новою розкішноюгамоювідтінківспочаткузацікавилисявищіпрошаркиІталії,
а згодом й іншихкраїн. Протягомстоліттяефектнийрожевийодягможнабулопобачити на найбільшекстравагантних і знатних дамах і кавалерах доби.
Подивіться, яке сміливепоєднаннябарв! Невідомий персонаж поручізгерцогом Беррійським, меценатом і поціновувачеммистецтвасвого часу, одягнений за останньою модою: у рожевийупелянд і помаранчевий тюрбан.
Мадам де Помпадур, Франсуа Буше, 1756, AltePinakothek, Мюнхен
Маркиза де Помпадур, МорісКантен де Латур, 1752-1755, MuséeduLouvre, Париж
У XVIII столітті мадам де Помпадур, велика шанувальниця ніжно-рожевого і
небесно-блакитного, запроваджує моду на вбрання, що поєднує ці відтінки, при
французькому дворі. Ясна річ, від тьмяних відтінків і дешевих тканин незаможних
громадян їх відрізняло чудове сяйво й розкішні матерії.
Дівчина з букетом троянд, Франсуа
Буше, XVIII століття, приватна колекція
Новому кольорудовго не могли знайтиназви, то описуючийого як «блідий» (у порівнянні з червоним), то «кольоруобличчя», то приписуючийого до відтінківжовтого.
Довший час не існувало і рожевихтроянд: ботанікамвдалосявивестипершіквітицьогозабарвленнялише у XVIII столітті. МішельПастуростверджує, що слово «рожевий» закріпилося в європейськихмовахлише у середині XIX століття.
Останнійголовнийпридворний художник Франції
Жозеф-МаріВьєн, Жозеф Дюплессі, 1784, MuséeduLouvre, Париж
Цікаво, що до середини XIX
століття блакитний не вважали «чоловічим», а рожевий – «жіночим». Кавалери доби
Просвітництва із задоволенням вбиралися у рожеві строї, про що свідчать
численні портрети.
І все ж, попри прихильність до рожевого, XVIII століття – час блакитного
кольору.
Модистка, Франсуа Буше, близько
1746, Nationalmuseum, Стокгольм
Франсуа Буше, ГустафЛундберг, 1741, MuséeduLouvre, Париж
У період з 1725-го по 1775-й на кожному другому портретізображуванийбув у блакитномувбранні», – МішельПастуро, історик і автор курсів «Червоний» та «КольоридобиПросвітництва»
у Школі Лувру.
Графиня де Серес, ЭлізабетВіже-Лебрен, 1784, ToledoMuseumofArt,
Огайо
Автопортрет з донькоюЖюлі, Элизабет Віже-Лебрен, 1786,
MuséeduLouvre, Париж
У другій половині 1770-х
безумовним трендом стають цегляно-коричневі відтінки: опалого листя,
глазурованого каштану й навіть блохи…
Потішно, що існував не лише
відтінок блохи, але також і його різновиди зі кумедними, як на сьогодні,
назвами: «черевце блохи», «ніжка блохи» та «спинка блохи»!
Під час французької революції навіть неяскраві кольори темніють. Що,
звичайно ж, цілком зрозуміло: за часів класової боротьби не до ніжностей.
Рідкісна картина
XVIII століття, де ми можемопобачити роботу швейного ательє.
У цьомувідео полотно
Антуана РаспалаописуєКрістіан Лакруа. Кутюр’єрозмірковує про облаштуванняательє:
«Перше, що я бачу, це текстура стіни й світло, яке падає з вікна. І тільки потому з’являється рука, щоначевказує.
Ми майжечуємо наказ, відданийм’яко, але суворо, як і належитьначальниці.
Потім ми бачимомолодудівчину,
котрамаєпереляканийвигляд. Здається, щоце
новенька у перший день свогостажування.
І вона дужестараєтьсянічого не зіпсувати.
Спокійна, жінка, яка уважнослухає, – напевно друга швачкаательє, вона “розтлумачить” сказане начальницею
усіміншим. А ще є червонощокадівчинаізспрямованим
на нас поглядом. Інші у цей час зайняті справою. Менізавждиздавалося,
що вона дивиться на мене […]».