|
Олександр Мотиль, професор політології в Ратґерському університеті, штат Нью-Джерсі, СШАОй, які ми всі бідненькі!Колись американці чванилися
перемогами. Тепер — поразками. Колись всі хотіли бути номером один. Тепер —
жертвами. Феномен парадоксальний. Тепер ми живемо краще, довше, багатше,
вільніше, аніж будь-коли у світовій історії. Є всі підстави бути щасливими, задоволеними. Проте панівна тенденція
в сучасній Америці — почуватися використаними, експлуатованими, пригнобленими.
Словом, жертвами. Безумовно, використання, експлуатація, пригноблення були та існують і досі. Америка ще далека від досконалості,
й історична чесність вимагає визнання цього факту. А проста людська
мораль натомість вимагає виправлення колишніх і теперішніх кривд. Отже, річ не в неупередженості кривд, а
в тому, що жертовність
стала індивідуальним фетишем. Три чинники відіграють визначальну роль у фетишизації жертовності. Перший — добробут. Коли маєш багато, то знаєш, що міг би мати
значно більше. Чи моя провина, що маю менше? Звісно,
ні. Я чесний, розумний, працьовитий. Звісно, якийсь негідник відповідає за те, що я маю менше, ніж міг би. Хто?
Звісно, експлуататор. А як боротися з дійсним, а тим паче з уявним експлуататором? Назвати його експлуататором, а себе — бідною жертвою його брудного шкуродерства. Добре,
коли можна вказати пальцем
на конкретну особу. Найкраще,
коли винуватці — якісь невидимі системи та структури, бо тоді
заперечити їхній шкідливий вплив неможливо. На другий чинник я вже натякнув. Позиція
жертви — чудовий засіб мобілізації груп у час дискурсивної
гегемонії прав людини. Тому
що всяке добро перетворилося на право, а позбавлення
будь-якого добра — не тільки
відсутність чогось, а й порушення моїх одвічних прав. Це злочин. А коли так, то група, до якої я належу, — жертви злочину. Боротися проти цього — наш святий обов’язок. Хто може підтримати
злочинця? Хто може відмовити у підтримці людям, позбавленим
прав? Тільки негідники, якими ми змобілізовані. З цього постає третій
чинник: стан жертви є досконалим засобом творення і підкріплення ідентичності. А оскільки ідентичність стала шаблонною необхідністю
сучасної Америки, кожен має не тільки право (звісно!) на неї, а навіть обов’язок всюди рекламувати її, пишатись нею. Хизуватися роллю переможця важко, бо переможець занадто
схожий на експлуататора, роллю
жертви — легко, бо жертва викликає симпатію, емпатію тощо. Ми є, бо ми переслідувані! Ура! Але перебування в позиції жертви має деякі
проблеми. ДЛЯ СУСПІЛЬСТВА, ЩО ПОСТІЙНО НАГОЛОШУЄ НА
ВАЖЛИВОСТІ АГЕНТНОСТІ, ВИХВАЛЯТИ ЖЕРТВ ДИВНО ТА СУПЕРЕЧЛИВО. РАНО ЧИ ПІЗНО
ПРИГНОБЛЕНИМ АМЕРИКАНЦЯМ — А ОТЖЕ, ВСІМ АМЕРИКАНЦЯМ — ДОВЕДЕТЬСЯ ВИЗНАЧИТИСЬ,
ЧИ Є ВОНИ ІНФАНТИЛЬНИМИ ЖЕРТВАМИ, А ЧИ ДОРОСЛИМИ АГЕНТАМИ ВЛАСНОЇ ДОЛІ Попри те що іноді приємніше
бути переможцем, жоден футбольний уболівальник не хоче, щоб його
улюблена команда опинилася
на останньому місці: хвалитися своєю позицією жертви — те саме, що хвалитися
неспроможністю активно творити
або співтворити своє життя. Жертвами керують інші, а самі вони пристосовуються до
таких реалій. Жертви не мають голосу — хіба можуть стогнати і кричати. Українські націоналісти це добре розуміли, тому хотіли перетворити малороса-провансальця,
як писав Дмитро Донцов, на українця-державника. Для суспільства, що постійно наголошує на важливості агентності, вихваляти жертв дивно та суперечливо.
Рано чи пізно пригнобленим американцям — а отже, всім американцям
— доведеться визначитись, чи є вони інфантильними жертвами,
а чи дорослими агентами власної долі. Мали б обрати дорослість і агентність, але, їй-богу, набагато легше і солодше бути жертвою. Інша річ, коли фетишизація стану жертви призводить до остаточного
абсурду. Якщо всі є
жертвами, тоді всі є й експлуататорами, а саме поняття жертви перетворюється на порожню категорію. Такого стану Америка ще
не дійшла, але може й дійти, принаймні в разі подальшої активізації наявних трендів. Є три виходи з цього безглуздя. Перший — влаштувати
«перегони жертв» і довести, що твоя група, поза сумнівом, найбільше потерпіла та потерпає. Біда в тім, що виграти
такі перегони неможливо, бо всі колись суттєво
постраждали, й об’єктивного
мірила страждань не існує. Другий вихід
— взятися до активної боротьби проти власних гнобителів, однак оскільки всі є і жертвами, і гнобителями,
— це нескінченна боротьба всіх проти
всіх. Третій варіант — покінчити з фетишизацією стану жертви та повернутися до здорового глузду. Проте в сучасній Америці, що вибрала
перегони та боротьбу, навряд чи
можливе щось таке просте. 2 06 2021 |