www.ji-magazine.lviv.ua
Наталя Гузенко, засновниця проєкту Amuse A Muse
Мистецтво тримати паузу. Жан-Батист Шарден зображує тишу і виграє
Жан-Батист
Шарден уславився своїми
натюрмортами – згадаймо його
знаменитого «Ската». Однак у цього
художника також є жанрові роботи, які, можливо,
і менш відомі сучасній публіці, але не знати
про них було б недоглядом для нас, шанувальників живопису.
![Скат, Жан-Батист Шарден](0503-.files/image002.jpg)
Скат, 1728, Жан-Батист Шарден, Musée
du Louvre, Париж
![](0503-.files/image003.png)
Срібна супниця, 1728–1730,
Жан-Батист Шарден, Metropolitan Museum
of Art, Нью-Йорк
Персонажі картин
Шардена – не легендарні герої
або могутні й прекрасні боги, як водилося в іменитих і честолюбних художників XVIII століття. Прагнення живописців зрозуміло: у кожного жанру в ієрархії
– своє місце, і вищеназвані теми посідали вищі щаблі, тоді
як натюрморти і жанровий живопис – нижчі.
![Мильні бульбашки, Жан-Батист Шарден](0503-.files/image005.jpg)
Мильні бульбашки, бл. 1733-1734, Жан-Батист Шарден, Metropolitan
Museum of Art, Нью-Йорк
![Кухарка, Жан-Батист Шарден](0503-.files/image007.jpg)
Кухарка, 1738, Жан-Батист Шарден, National
Gallery of Art, Вашингтон
![](0503-.files/image009.jpg)
Жінка, що набирає
воду в цистерні, 1733-1739, Жан-Батист Шарден, Toledo Museum of
Art, Толедо (США)
![Цистерна з водою, Жан-Батист Шарден](0503-.files/image011.jpg)
Цистерна з водою, 1733 або1737-1737, Жан-Батист
Шарден, National Gallery,
Лондон. Шарден нерідко писал декілька
версій одного полотна
Герої Шардена – прості
люди, зайняті простою справою. Можливо,
через те, що й сам художник походив із небагатої буржуазної
родини, а до того ж не мав традиційної художньої освіти.
Незважаючи на «скромність» своїх картин, Шарден завоював серця не лише буржуа, але й відомих мислителів доби Просвітництва, в яку він жив. Як-от Дідро, наприклад.
Ви з'явилися вчасно, Шарден, щоби мої очі відпочили.
Ви великий чарівник із
вашими безмовними композиціями»,
– Дідро у звіті про Художній салон 1765 року
Так, у кількох словах, на думку арт-критика Лорана Волфа, Дідро дав знакове визначення творчості Шардена, яке залишиться
з ним назавжди.
Художник пише «мовчазні» натюрморти. Тоді як на фламандських і голландських
натюрмортах, як ви пам’ятаєте,
кожен зображений предмет мав символічне значення. Крім того, на картинах
Шардена немає ідеально виписаних деталей, при цьому вся увага приділена кольору і світлу, немов вони нарівні із зображеним складають
сюжет полотна.
Я використовую колір, але малюю почуттями», –
Жан-Батист Шарден
![Картковий будиночок, Жан-Батист Шарден](0503-.files/image013.jpg)
Картковий будиночок, 1736-1737,
Жан-Батист Шарден, National Gallery,
Лондон
![](0503-.files/image015.jpg)
Добре виховання, бл. 1753, Жан-Батист Шарден, The Museum of Fine
Arts, Г'юстон
![](0503-.files/image017.jpg)
Хлопчик з дзиґою. Портрет
Огюста Габрієля Годфруа,
1741, Жан-Батист Шарден, São Paulo Museum of
Art, Сан-Паулу
![Юна вчителька, Жан-Батист Шарден](0503-.files/image019.jpg)
Юна вчителька, бл. 1737, Жан-Батист Шарден, National
Gallery, Лондон
Водночас жанрові сцени в роботах Шардена
(за рідкісним винятком) не містять ані моралі,
ані історії. Здається, що навіть
та незначна дія, яку виконують його персонажі, на мить завмерла. І ця мить не відрізняється ні особливою красою, ні значимістю. Вона радикальна у своїй
простоті, як висловлена вголос правда.
Мені в ньому подобається
те, що він ніколи не вмів брехати», – Джуліан Грін, письменник
І можливо, саме тому, що правда не потребує пояснень, картини Шардена цікаві нам і сьогодні. Попри те, що з моди вийшли
вбрання та інтер’єри, у зупинених миттєвостях ми впізнаємо себе і захоплюємося їхньою позачасовістю. Так само,
як колись публіка захоплювалася
тим, що була
«на рівних» із героями його картин. Тому так легко погодитися
з Лораном Волфом, який вважає, що «перед картиною
Шардена розум не засинає, він працює в ейфорії».
Шарден був затребуваним художником. Він служив скарбником Академії мистецтв і отримав від Людовіка XV апартаменти в Луврі. Та менше з тим недоброзичливці,
серед яких головним був перший живописець короля Жан-Батист-Марі
П’єр, критикували художника
за «неосвіченість», яка струменить
із його полотен. Вони прагнули розтлумачити публіці, що сюжети
робіт Шардена не шляхетні,
а значить захоплюватися ними в добу
Просвітництва просто непристойно.
І що ж? Голоси невдоволених замовкли у XVIII столітті, а тиша застиглих миттєвостей Шардена звучить і в
XXI.
14 10 2020
https://www.amuse-a-muse.com/uk/2020/10/жан-батист-шарден-тиша/
|