www.ji-magazine.lviv.ua
Наталя Гузенко, засновниця проєкту Amuse A Muse
Ну й ню! Коротко про оголене тіло в європейській мистецькій традиції
Десь від XV століття у малюванні з натури запанувала думка, що оголене тіло — це надійна перевірка
митця на вправність і водночас джерело його натхнення. Хоча оголеність далеко не універсальна тема, вона захоплювала
митців у ті часи і в тих місцях, де мала певне ідеологічне значення.
Більше про
ню — в уривку з книги Майкла Берда «100 ідей, що змінили мистецтво» видавництва ArtHuss.
Венера, що спить, Джорджоне,
1508, Дрезденська картинна галерея, Дрезден
У сучасній візуальній культурі, якщо оголене тіло
не представляють як об’єкт жадання, що збуджує бажання володіти комерційним продуктом, воно часто втілює роздуми про людське буття і акцентує вразливість плоті.
Гіперреалістичний труп у скульптурі Рона Муека «Мертвий батько» (1996–1997)
чи розкуте ожиріле тіло на картині Люсьєна Фройда «Соціальний
інспектор спить» (1995) – відгомін класичних оголених фігур полеглих воїнів і сплячих Венер. Водночас їхня нагота нагадує середньовічне європейське мистецтво, де вона свідчила і про оголеність душі, як-от у сценах розп’яття та пекла.
Водночас, як мистецько-історична категорія, ню
викликає позитивніші асоціації. Це поняття
означає оголене тіло як самодостатню точку, де сходяться інтерес і вміння,— втілення ідеалів краси і правди.
І хоч оголені постаті
трапляються в інших мистецьких традиціях – наприклад, скульптури в індуїстських храмах – ню як об’єкт
західної скульптури, живопису і фотографії майже завжди в якийсь спосіб відсилають
до репрезентації оголеного тіла у творах давньогрецьких
скульпторів V століття до н.е., котрі зробили це
вперше. Хоча голизна охоплює різні рівні
значень, на загал твори ню або виконують у класичному стилі, або як протиставлення до нього.
Розслабленою позою і переконливо виліпленим тілом так званий
«Хлопчик Критія» (бл. 480
р. до н. е.) демонструє, яких
вершин сягнув натуралізм у творчості давньогрецьких скульпторів. І раніше існувало багато статуй без одягу, але це перша ню.
Інтерес античних майстрів до форм
молодого чоловічого тіла визначив пізніші західні концепції тіла, краси і мистецтва.
Однак чому Фідій, Пракситель та інші так наполегливо старалися робити все точно й правильно, спостерігаючи,
за браком детальних анатомічних
знань, як рухаються шкіра, м’язи і кістки; чому так прагнули досягнути майстерності, щоби передати цю взаємодію
в скульптурі?
Почасти це можна пояснити
тим, що греки уявляли своїх богів
у людській подобі. Ба більше, інтелектуальне й етичне життя мало чіткий фізичний вимір: система пропорцій однаково стосувалася тіла, музики, математики й архітектури.
Жіночі статуї в стилі ню з’явилися пізніше, вони пов’язані з культом Афродіти, а ще пізніше— з римськими
звичаями приватно вшановувати
богів і колекціонувати художні твори; це перенесло скульптури з публічного,
сакрального простору до помешкань патриціїв.
У «Венері Урбінській» (1538) Тіціан
провокативно поєднав ідеальну
красу античної богині і сучасний йому інтер’єр.
Одягнена прислуга й оголена дівчина,
здається, існують у паралельних світах, між якими мало спільного.
У XV столітті, після тисячі років зодягненої
християнської пристойності,
греко-римське
мистецтво повернулося до європейської свідомості: на початку XVI століття картини з оголеними жінками в образах
богинь запанували на мистецькому
ринку. Класичні міфологічні
контексти таких ренесансних
ню, як «Венера, що спить» Джорджоне чи «Венера Урбінська» Тіціана, звільнили жіночу постать від християнських асоціацій тіла з гріхом і соромом.
Хоча їхня голизна була виразно сексуальною, її сповнювали також гуманістичні ідеї доби Відродження, згідно з якими
спостерігач, насолоджуючись
красою, пізнавав шлях до істини.
Як сказано у вірші-звабленні Джона Донна «На відхід коханої до сну»: «І як
душа, позбувшись тіла, тіло без одежі/пізнати може справжню
насолоду».
Для Матісса жіноче ню було невичерпним джерелом формальних відкриттів і варіацій. Свого часу відзняли 22 послідовні стадії «Великої оголеної, що лежить»
(1935). Щоб знайти досконалу позу, Матісс пришпилював на полотно вирізані з
паперу фігури.
Анрі Матісс був останнім
великим живописцем ню в цій європейській
традиції. Чуттєвість його жіночої наготи,
як і в Тіціана, надзвичайно
матеріальна і водночас поетично абстрактна, ніби у фокусі не тілесність, а інша форма правди, у його випадку – радше правда ліній і кольору, аніж філософія
гуманізму.
31 03 2021
https://www.amuse-a-muse.com/uk/2021/03/ню-в-мистецтві/
|