|
Віталій ПортніковВайда. Людина-континентПро всесвітньо відомого польського режисера. Погожого літнього
дня я переправився зі шведського острова Ґотланд на сусідній острівець Форе. Він уславився передусім
тим, що впродовж
багатьох років тут була резиденція геніального шведського кінорежисера Інґмара Берґмана, який віддавав перевагу острівному усамітненню, а не мегаполісній штовханині. Я прогулювався лісовими стежками
Форе і розмірковував: цей острів, імовірно, і є Бергман з його пронизливою незахищеністю, ліричністю, відкритістю перед жорстким, навіть жорстоким світом — так, від такого світу дуже хочеться
сховатися саме на такому клаптику суші. І тоді я згадав
про Анджея Вайду. Чому про нього?
Бо кінематограф Вайди — який я не просто знав, а
любив — теж міг би зміститися на цьому казковому острові — від ґрат «Каналу» й очей Збіґнєва Цибульського, які
дивляться тобі прямо в душу
в «Попелі і діаманті», — до
важкої незавершеності почуття в «Аїрі» й непохитної жертовності героя Боґуслава Лінди в «Післяобразах». Це був той самий Вайда, «польський Берґман», людина з чистого повітря. Людина,
яка мислить віршами — коли
я читав спогади Вайди, був вражений його
вмінням ілюструвати поезією буквально кожен факт своєї біографії, кожен порух душі, кожен крок історії.
Ось, до речі, тоді я й збагнув, чому мені
так подобається ліричний кінематограф Вайди, зітканий із поетичних
образів. Зрозумів, чому екранізований ним уже в літньому віці «Пан Тадеуш» — ніби шампанське. А зняті в зрілості «Панни з Вілька» — як знаменита польська вишнівка... Анджей Вайда
під час знімання фільму «Земля обітована», 1974. Джерело: Вікіпедія Але при цьому я знав, що Вайда, про якого я міркую в острівній тиші — це ще
не весь Вайда, і я можу зустріти
людину, яка взагалі не зрозуміє, до чого тут польський режисер і цей спокій північної
природи. Тому що для неї Вайда буде насамперед натягнутою струною, закликом до опору, захисником свободи, викривачем тоталітаризму. І такий увесь
Вайда — від жертовності постатей «Каналу» й вибору, зробленого персонажем Цибульського
в «Попелі і діаманті» — до гідності героїв «Катині». Таким може
бути погляд на ці фільми або на інший
кінематограф — «Людину з мармуру»,
«Людину з заліза», «Людину з надії».
І в книгах Вайди ця людина теж побачить
не вірші, а пам’ять про батька, розстріляного НКВС у Харкові, а також гордість і готовність діяти. І герой Лінди в «Післяобразах» запам’ятається непохитністю, здатністю протистояти системі, навіть коли вона навалюється зі всією пекельною
силою. І ця людина матиме
рацію. Ба більше, я сам можу бути цією людиною. Тільки вже не на Форе, а десь у круговерті великого міста. І все
одно це буде не весь Вайда, а лише
його невеличка частина. Тому що Вайда — це, звичайно ж, не острів. Це людина-континент. І цим
континентом можна подорожувати
десятиліттями, зупиняючись
там, де тобі необхідно саме сьогодні, вибираючи інструмент, який тобі потрібно
почути саме зараз, щоб зцілитися — арфу або трубу. Або скрипку. Вони виразно
відчутні в його творчості. Анджей Вайда
(справа) під час знімання фільму «Все на продаж», 1968. Джерело:
Національний цифровий архів Польщі Відданістю мистецтву
і свободі Польщі та своєю чесністю у взаєминах із мистецтвом
і Польщею Вайда перетворив власне життя на подорож, а себе — на величезний
континент, який іншій людині за все життя не обійти, не об’їхати. І все ж для мене найголовніший не масштаб.
Ні, не масштаб. Для мене найголовніше
— що прагнення свободи та справедливості зароджується в незахищеній бентежній душі й саме воно робить
людину сильною, практично непереможною. І це головне, що потрібно знати про Анджея Вайду. 2 03 2021 https://novapolshcha.pl/article/vaida-lyudina-kontinent/ |