www.ji-magazine.lviv.ua
Гаяне Атаян згадала родинні історії, пов’язані з українською мистецькою сценою 1960-х-1990- х років
“Працюй як для Лувру, тоді буде тобі худсалон, а якщо працюватимеш для худсалону, буде смітник”
«Впевнена в собі, двічі лауреат, красуня, жвава, з кучерявим волоссям.
Талановитий колектив закарпатських художників — біля моїх ніг. Краєвиди
закарпатської природи розкриваються переді мною у всій своїй красі. І я, як
муза, як богиня, несу «правду» цим зіпсованим «формалізмом» художникам, що
заблукали у своїй чудовій природі — всім цим галантним Ерделіям, Коцкам та
іншим. Кажу їм про «правду» та «любов до народу», про соцреалізм. А бідний
Золтан Шолтес, не маючи можливості прожити мистецтвом, працює столяром. Вони,
чудові художники, яких я, новоспечена лауреатка, не варта, але їду їх повчати!
Хочу їм чимось допомогти». Так у 1993 році Тетяна Яблонська
рефлексує, згадуючи свою палку віру в ідеали соціалістичного мистецтва.
Наприкінці минулого року у
видавництві «Родовід» вийшла книжка «Тетяна Яблонська. Щоденники,
спогади, роздуми», яку впорядкували найменша з трьох доньок-художниць
Яблонської Гаяне Атаян та її донька Ірина Зайцева. В книзі
пунктирно-фрагментарно видно шлях дівчинки з неспадкових дворян, яка стала
однією із найвідоміших художниць СРСР, чотириразовою лауреаткою державних
премій, шлях допитливої і пристрасної жінки, яка перемагала обставини.
Гаяне Атаян в інтерв’ю «Коридору» згадала родинні історії,
пов’язані з українською мистецькою сценою 1960-х-1990- х років і розповіла про
своє життя в різних іпостасях — художниці, доньки, хранительки
архіву Тетяни Яблонської.
Тетяна Яблонська під час роботи над
картиною “Вечір. Стара Флоренція”, 1973 р.
Валентина Клименко: Пані Гаяне, Ви народилися в родині,
де всі були художниками — мама, батько, дві сестри, тітка
Олена Яблонська, її чоловік Євген Волобуєв. Чи був у вас вибір професії?
Гаяне Атаян: У мене не
було вибору (сміється). Мама примушувала мене вчитися системно мистецтву з 12
років — ставила сірникові коробочки, котушки від ниток чи інші
предмети і вчила малювати з натури. Казала: будеш або художником, або
двірником.
І я собі
думаю, може б я краще була двірником. Бо що таке художник? Сьогодні тобі
щось вдалося — здається, що ти художник, завтра не впорався із
завданням, яке собі поставив, не зміг подолати труднощі — почуваєшся
нездарою.
У моєму
дитинстві всі навколо були художниками. Моя двоюрідна сестра Наталія Волобуєва
казала: у мене було таке враження, що є художники і є
світ навколо, який існує для того, щоб художники могли жити. Штовхаючи дитину
на цей шлях, батьки-художники також розуміли, як суто практично існувати в цій
галузі. Ми ще зачепили час «совка», який хтось кляне, а хтось вважає
благословенним; звісно, тоді був ідеологічний
тиск, обмежені можливості, для всіх майже однакові, але при цьому була
соціальна забезпеченість — був Худфонд, закупки з
виставок, була зрозуміла система існування художника в професії.
Звісно, мама
не підштовхувала б мене до мистецтва, якби в мене не було здібностей. А найталановитішою серед нас була середня сестра Ольга.
Зі старшими доньками Оленою та
Ольгою, 50-ті роки.
В. К.: Це так мама визначила?
Г. А.: Це мама визначила, і мені самій так здається. Це видно навіть по
дитячих малюнках — Олині малюнки найцікавіші
серед усіх наших.
В. К.: Ким ви хотіли бути?
Г. А.: Мене приваблювали іноземні мови, у школі мені легко давалася
англійська. Може, якби не стала художницею, працювала
би перекладачкою чи вчителькою англійської. До речі, моя донька Ірина пішла тим
шляхом, вона — перекладачка.
В. К.: Чи був вибір професії у ваших сестер?
Г. А.: Старша сестра Олена (художниця Олена Бейсембінова – авт.) захоплювалася
біологією. Коли я ходила з сестрами в ліс, мене дуже дивувало, що вони знають назву кожної травички, знаходять невидимі
для мене гніздечка, бачать усі павутинки, знають, де живе бджола чи
комашка, — вони обидві були дуже уважні до природи. А старша навіть
думала про це як про фах — мріяла працювати доглядачем у
зоопарку, щоби бути ближче до звірів. Олена захопилася малюванням у
старших класах, вступила в художню школу, а потім вчилася на прикладній спеціальності — художник із текстилю, але згодом
різним займалася, в тому числі і живописом. А Оля (художниця Ольга Отрощенко ( 1947-1999) – авт.) — єдина з нас, хто з самого малечку
прагнула лише малювати, вона за малюванням забувала про все.
Моя старша
сестра зовні — ботічелівська героїня, у Ботічеллі є певний
типаж жінок. Наша Олена найбільше схожа на персонажа картини «Весна /
Прімавера». А Оля була схожа на Мону Лізу і взагалі на леонардівських жінок. Її
навіть колись у тролейбусі запитали: Знаєте, на кого ви схожа? — Знаю, — відповіла
Оля.
Оля завжди мені здавалася загадковою: надзвичайно жіночна,
з м’яким характером, але коли вона бралася за пензель, у неї з’являлася
неймовірна енергія, пристрасть, сила. Коли я народилася, мамі було 42 роки, а
Олені вже 18, вона вчилася в Москві, приїжджала-їхала, вона не була постійною у
моєму житті, а з Олею я проводила більше часу і я в неї вчилася.
Гаяне Атаян на фоні своєї роботи
“Вісім коней”, фото Євгена Зайцева, 2013 р.
В. К.: Тобто Вас учили і Тетяна Нилівна, і Оля?
Г. А.: Так, обидві, я
навіть не можу визначити, чий уплив більший. Мама була дуже зайнята людина — вона
і викладала, і в Спілці художників мала обов’язки. Оля жила з нами до 1973
року, багато зі мною займалася, вчила мене. Був
період, що я за нею навіть копіювала: у Седневі ми часто ходили на етюди, я
ставала позаду Олі і перемальовувала за нею, а вона мені багато пояснювала.
У 1970-ті
роки мама змінювала живописну манеру — вона
трохи вичерпалася в декоративній манері й хотіла повернутися до більш
складного живопису — з’явилися картини «Вечір. Стара
Флоренція», «Старий Київ» (1976). Для неї
це був дуже складний перехід, бо вона звикла писати локально й швидко, вправно,
а в Олі тоді був дуже міцний живопис, наповнений вальорами, густий по кольору,
складний. Оля казала: «Мамо, ти не пишеш, ти фарбуєш». Мама сердилася,
але бачила, що Оля має рацію — у
книжці про це є в тексті «Про себе».
Мене якраз
треба було готувати до вступу в інститут, а Оля казала мамі: «Ти не маєш права
її вчити». Мені було дивно: мама — такий авторитет, а між нею
та Олею точаться страшенно емоційні суперечки
про те, чи має вона право мене навчати.
Мама
сприймала Олю як колегу, не було такого ставлення, що це донька, і яйця курку
не вчать, вона ставилася до неї як до рівної.
І, до речі,
це Оля малювала її фігуру зі спини для картини «Вечір. Стара Флоренція» — дуже хороший малюнок був, мама перемальовувала з
нього. І десь дівся, я не змогла його знайти. Мама дуже поважала Олю, яка
в нашій сім’ї завжди вважалася Живописцем.
В. К.: Розкажіть про іншу гілку родини Яблонських — сестру
Тетяни Нилівни Олену і її чоловіка Євгена Волобуєва. Ви якось сказали: «дядя
Женя у нашій сім’ї завжди був авторитетним критиком».
Г. А.: Дядя Женя був ідолом. У нашій родині він був незаперечною зіркою,
єдиний і найкращий талант, і його слово було присудом. Я досі пам’ятаю, які з моїх етюдів він похвалив, для мене це було дуже
важливо: раз дядя Женя похвалив, значить, мені щось таки вдалося. Мама могла
різко сказати, відверто давала негативні оцінки, а Волобуєв був лагідною
людиною, м’якою, міг нічого не сказати, щоб не акцентувати на невдачах, але
отримати від нього схвальну оцінку – то була велика рідкість. І для мами оцінка
Євгена Всеволодовича була найважливіша.
Восени 1964
року мама повернулася з Канева, зібрала родину, і показує свій
доробок — етюди, живопис, малюнки і текст про тітку Химку, і в
кінці дядя Женя дає оцінку: найгірше — живопис, на другому
місці — рисунок, а текст на першому. І справді, той текст із
літературного боку найдосконаліший.
З Оленою
Нилівною у мами все в житті відбувалося паралельно — вони
вступили на один курс в інститут, хоч і вчилися в різних викладачів, одночасно
закінчили навчання в 1941 році, разом були в евакуації, і потім усе життя
разом.
У них
по-різному склалися професійні кар’єри: мама одразу стала зіркою — в
1949 році після картини «Хліб», її доля в мистецтві була яскравою, життя
динамічним, сповненим подій; Олена Нилівна жила дещо інакше, вона працювала
переважно в ілюстрації, зробила їх величезну
кількість, я нещодавно якраз натрапила на її книжки — вони
мене вразили найвищим мистецьким рівнем. В кінці життя вона
перейшла на живопис.
Тетяна й
Олена були різні за характером: мама була схильна до ризику, а тітка Олена — більш поміркована.
Часом сперечалися, а загалом вони дуже любили одна одну.
І я дуже
любила тітоньку Олену. Коли мами не стало, я так до неї горнулася, вона мені
дуже допомогла пережити втрату, сказавши важливу річ: тримайся за
пензель! На маминому похороні Олена Нилівна сильно плакала, я навіть
запитала в неї: тьотя Льоля, за мамою ви плачете сильніше, ніж за дядею Женею,
чому? “Ти розумієш, дядя Женя — це частина життя, а мама — це
ціле життя”. Вона трошки пережила маму, померла в 2009 році.
В. К.: А які були стосунки у Тетяни Яблонської з братом
Дмитром?
Г. А.: Дмитро Нилович був архітектором, але працював не стільки як
архітектор-проектувальник, скільки як дослідник, історик архітектури. Його
книжку «Портали українського бароко» у радянські часи спіткала така сама доля,
як і спільну книжку Тетяни Яблонської та Івана Драча в 1960-х роках
— наклад знищили в друкарні, бо побачили там
український націоналізм. Нещодавно Анна, донька Дмитра
Ниловича, перевидала цю книжку — вийшло гарне,
урочисте видання, в якому репродуковані майстерні архітектурні акварелі
Дмитра Ниловича — вони можуть бути взірцем для студентів архітектурних
факультетів.
Дядя Дмитро
був дуже цікавою людиною, інтелектуалом, зі своїми глибинними
духовними пошуками. Вони з мамою були близькі, часто спілкувалися
телефоном, у складних житейських ситуаціях Дмитро Нилович завжди давав вчасну,
влучну пораду, міг розв’язати якийсь житейський вузол. Мама розповідала, що
бувало — влітку, коли мої старші сестри їхали з
бабусями на канікули на дачу, у неї траплялися напади гострої самотності, суму.
Тоді вона викликала в майстерню Діму, і той одразу приїжджав. Вони відчували
одне одного.
І мені він
допоміг у деяких життєвих ситуаціях, коли потрібні були мудра порада,
підтримка. Я взагалі відчувала підтримку від родини. Тоді я того не дуже
помічала і цінувала, — то все було природним,
але тепер, коли ні мами, ні її сестри й брата на світі немає, розумію, що
дуже я затишно почувалася всередині сильного родинного клану.
В. К.: Клан часто збирався разом?
Г. А.: Завжди на свята були великі застілля. Коли я була малою,
ми ходили до тітки Олени — чомусь її дім був тоді головний. Потім
стали в нас збиратися — на Новий рік,
мамин День народження обов’язково всі приходили.
Мама
вбиралася Дідом Морозом. А дядя Женя Волобуєв був просто геніальний на вигадки!
Колись на рік Щура він одягнув кожуха сірою кучерявою вовною навиворіт, зробив
маску з довгою щурячою мордою з пап’є маше, але
найсмішнішими були рожеві людські ручки, що стирчали з кожуха, він так
цікаво й виразно ними рухав, що вони сприймалися абсолютно як щурячі. Ми
страшенно реготали! А одного разу він зобразив старичка-Лісовичка: вийшов у
тому самому кожусі, на голові якась шапка, на обличчі маска, борода, в руках
палка, але головне – високий дядя Женя став дуже маленький на зріст. Я знаю, що
це дядя Женя. Мені страшно! Думаю — Боже! як це?
Що ж це він зробив, що став такий маленький? Де його ноги?! І сміюся, і
страшно! А потім я зрозуміла, що то було: він вийшов на колінах і прив’язав
попереду колін лапті, які наштовхав папером чи ганчірками, наче це ноги. І
такого багато було — дядя Женя завжди вносив у
новорічні святкування щось творче, живе. З ним дуже цікаво було, він умів
жартувати: наче щось серйозне говорить, а всі сміються. Дядя Женя просто чудо
була людина!
І мама
любила наряджатися, всякі номери робити. Я пам’ятаю, був рік Півня. Білі стіни
в нашій квартирі були вже трішки бруднуваті, потребували нової фарби, тож не
шкода було щось із ними робити. Тоді в канцтоварах продавалися
тонкі дерев’яні стружки, пофарбовані аніліновою фарбою — рожеві,
фіолетові, зелені, дуже яскраві, в селі жінки дуже любили крутити з них
квіти. І мама з тих стружок зробила півня на всю стіну, причепила хвіст
здоровенний. В неї багато було таких експромтів.
Релігійні
свята в родині не відзначали, хоча традиція фарбувати
яйця тягнулася, напевне, ще з маминого дитинства. Мама казала мені: ти добре
помий пальці, щоб у школі не побачили, що ти крашанки робила. У 1980-ті на
початку 1990-х Дмитро Нилович дуже захопився релігією —
напевне, в ньому заговорили священицькі гени, він навіть зовні схожий на
рід Дмитра Ниловича, батько якого був священиком. Пам’ятаю, дядько Дмитро ходив
до людей, які потребували підтримки, допомагав, чим міг, і робив це абсолютно
від душі. Тож у 1990-ті роки на Паску,
Різдво ми ходили щоразу до нього — дядина, його дружина Інга
Михайлівна, була велика майстриня, вміла всі страви готувати, як треба на
святковий стіл.
В. К.: Це були тільки родинні застілля, без друзів?
Г. А.: Завжди було кілька близьких
друзів. Вони мінялися, у різні періоди по-різному. У Седневі, наприклад, мама
багато спілкувалася на етюдах зі Свєтою Шаповаловою. За віком та була як Оля, але вони з мамою чудово одна одну розуміли. Вона
приходила до нас додому, спілкувалися дуже тісно.
Раніше мама
товаришувала із родиною мистецтвознавців — Володимиром
Павловичем Цельтнером та його дружиною Лідією
Поповою, це були близькі їй за духом люди. Ще – з родиною художників Одайників,
Вадимом та Зоєю, про це згадувала у спогадах. Був приятель Вітя Романщак — її учень, а згодом асистент. У кінці 1980-х й на початку 1990-х маминою телефонною подругою була
Анна Львівна Файнерман, художниця, дружина Бориса Наумовича Рапопорта: обидві
були вже немолоді й читали одна одній вірші по телефону — зійшлися на
ґрунті поезії.
Мені мама
також читала: сідай, я тобі почитаю вірші, але я інколи це сприймала, а бувало,
що не сприймала — мабуть, моя голова була
зайнята чимось іншим. Але тепер дивуюся тому, що деякі вірші знаю з маминого голосу напам’ять. Вона любила не тільки
класику, а й сучасних поетів — нам
залишилася книжкова поличка її улюбленої поезії.
В. К.: Поговоримо про інших родичів-художників. Перший
чоловік Тетяни Яблонської — художник Сергій
Отрощенко. Ви казали, що на фотографії, де Тетяна Нилівна в красивому костюмі
та в капелюсі на фоні художнього інституту, це
Отрощенко її «стилізував».
Біля художнього інституту, 50-ті
роки.
Г. А.: Отрощенко дуже хотів, щоб мама виглядала жіночною. А в неї була
теорія, що жінка не має себе прикрашати. Вона вважала, що прикрашати себе
— це міщанство.
Вона й мою
дочку Іру сварила за те, що та очі фарбує. Мене, до речі, вона так привчила — «Глаза красить не надо, зачем? Они у тебя и так
чёрные».
Я пам’ятаю
маму в строгому, елегантному образі. В неї було
небагато одягу — був один костюм, в якому вона весь час
ходила, потім з’являвся інший — ходила в ньому. Вона це не вважала
важливим. У неї був такий принцип, здається, англійський: «Слід одягатися так,
щоб не виділятися в пристойному товаристві». В пристойному, але не виділятися.
Вона намагалася бути елегантною, в стилі, але без понтів, без
екстравагантності. Хоча в 1960-ті роки вона носила брючні костюми, коли це було
дивиною і винятком. Після мого народження вона поправилася, а потім спеціально
худнула. Займалася йогою. Хотіла бути енергійною. Голодувала 2 рази по 30 днів
по спеціальній системі.
В. К.: І схудла?
Г. А.: Дуже. Розповідала, що в цей період у неї дуже прояснювалося мислення
– «Я так все бачу!». Приходила в інститут, а
студенти її бояться — Яблонська знов голодна прийшла! Вона їм
розноси страшні влаштовувала, казала: «Двійка — то
найкраща оцінка, після двійок студенти добре працюють!»
Вона бувала
різкою. Колись прийшла в інститут, бачить: на подіумі, де натурниця має
позувати, лежать студенти і грають у шахи, натурниця в
халатику ходить. Мама зайшла, — все
таки професор, викладач, мали би встати, — не встали, лежать. Вона
обурилась, ці шахи швир! Її обурювала грубість і хамство, вона цього не
терпіла.
Щодо
зовнішності, вона казала, що Отрощенко намагався з неї «зробити
дамочку». А для неї це було штучним. Фото у капелюсі коментувала так: це
не мій образ.
В. К.: А премії отримувати? Червоні доріжки?
Г. А.: Ситцеве платтячко купила собі. Купила дяді Дімі
моторний човен. Діти завжди були скромно вдягнені —
нормально, акуратно, але без «надмірностей». Їй художниця одна казала,
чого ти так просто одягаєш своїх дітей, ти ж художниця?! А мама каже: саме тому, що я художниця, я їх просто одягаю.
З творчих
грошей важко жити. Якщо продав якісь роботи, ти маєш розтягти ці гроші на
довше, щоб спокійно працювати і хоч якийсь час не думати про заробіток. Мама
себе свідомо обмежувала, і нас так вчила: якщо ти працюєш в мистецтві, маєш
себе обмежувати. Коли вона викладала, мала постійну зарплату, а бувало, що вона
з творчих коштів жила. Було по-всякому, не завжди легко.
В. К.: Наскільки вплив Отрощенка
як художника відчувався в сім’ї? Після розлучення, чи стежила Тетяна Нилівна за
його подальшою долею?
Г. А.: Мама його поважала як художника, і завжди казала, що Сергій дуже
талановитий. Про це свідчить і те, що вона
повісила його роботи в колекції на стіні майстерні. Не знаю, чи були у них
спільні роботи, але обмін ідеями точно був.
А з моїм
батьком Арменом Атаяном вони разом писали
пейзажі для заробітку: батько писав пейзаж — ліс або море, а мама
вмальовувала фігурки.
У Худфонді був реалізатор на прізвище Піскун, який дуже
добре вмів знаходити замовлення для художників по всій країні — від
Карпат до Далекого Сходу, і вони непогано заробляли. Я нещодавно знайшла їхні підрамники 100х120 або 120х150, для мене це здорові
розміри, там написано — «Утро в лесу» чи «Вечір на морі». Тепер мені
інколи антиквари показують ці пейзажі, підписані двома прізвищами.
В. К.: Як Ви відрізняєте ті картини, що були для заробітку
написані?
Г. А.: Є речі першого ряду, є речі другого ряду, мама сама їх так вирізняла.
Але, знаєте, вона завжди старалася робити якнайкраще, і для заробітку також. Вона й мене так учила: ти працюй як для Лувру, тоді
буде тобі худсалон, а якщо працюватимеш для худсалону, буде смітник.
Тобто вона
навіть у тих заробітчанських роботах була фахівцем, вкладала
всю свою майстерність.
Пам’ятаю, у
1970-ті роки ми приїжджали з Седнева після літа
і привозили велику купу етюдів, потім вона їх перебирала — у цій роботі є
якась перспектива, може, це буде етюд, з якого щось виросте; оце уже готова
виставочна річ; оце може бути на продаж; а оце можна викинуть. Найкращі твори
були для виставок..
Те, що
вважала невдалим, вона безжально спалювала в пічці в майстерні, а потім
шкодувала — хороші такі полотна, треба було хоча
б полотна зберегти!
Я в це не
втручалася. То була її справа, і вона сама
вирішувала, що робити зі своїми картинами.
У Вірменії, 50-ті роки.
В. К.: З якого віку ви почали їздити в Седнів?
Г. А.: Будинок творчості у Седневі з’явився десь на
початку 1960-х, і з тих пір ми постійно бували там. Щоліта їздили
туди всією родиною у різному складі. Ми жили у
будинку творчості, мабуть, в усіх кімнатах, але в останні роки в
нас була одна улюблена кімната, ми їздили на одне й те саме місце. Це така
велика і важлива частина життя. Я дуже мрію, коли той ковід
вщухне, поїхати в Седнів.
В. К.: Там, напевне,
вже час робити музей…
Г. А.: Ні-ні, треба зберегти його саме як Будинок творчості, щоб художники і
далі могли там працювати. Але зараз уже немає тих умов, що були раніше. Колись ми їздили по два-три місяці працювали, на місці був
продаж полотен та фарб. Тепер матеріали треба везти з дому, а творча
подорож — це один тиждень, і за це треба віддати
меценатам, які заплатили за поїздку художника, дві роботи. Тиждень
ти думаєш за ці дві роботи, — щоб вони були зрозумілі
меценату. Якщо є гроші, краще їхати за свій кошт і почувати себе вільною
людиною.
У Седневі з онукою Сашею (ліворуч),
70-ті роки.
В. К.: Пані Гаяне, Ви казали, що Тетяна Нилівна була жінкою,
яка часом закохувалась. А в книжці про особисте
якраз найменше написано. Це тому, що у вашої мами
не було записів, чи Ви як авторка-упорядниця вирішили не публікувати
особистого?
Г. А.: Мама була емоційною людиною,
могла й захоплюватись кимось, могла комусь подобатись. Але такого
тексту, щоб вона розповідала про усі свої романтичні
історії, немає. Є в різних текстах натяки на якісь її почуття до когось, — я
вважаю, що цього достатньо.
Це завжди важкий
вибір — що публікувати, а що ні. Деякі спогади я не
опублікувала — або занадто особисті, або занадто різкі тексти,
де є вкрай суворі оцінки, — я не хотіла зачепити почуття
нащадків тих людей, про кого вона писала.
В. К.: А замінити, наприклад, прізвище на N?
Г. А.: В одному місці я так і зробила. Інколи мені трапляються якісь історії
з «жовтої преси» про мою маму — вона цікавить і бентежить
людей. Мені подруги присилають, а я не хочу того читати, бо
від чиєїсь брехні почну нервувати, нащо це мені?
Я знаю
першоджерело. Щось знаю, чогось не знаю, а вигадок чужих не хочу. Я знаю, що
моя мама двічі була в шлюбі, в кожному шлюбі прожила по 11 років. Вона
намагалася бути зразковою дружиною, був період, коли навіть консервувала овочі,
а потім банки лопалися і доводилося все викидати. (Сміється). Подушечки шила, і
всю домашню роботу старалася робити. А потім її
знов якийсь вихор тягнув у майстерню.
Вона не
могла витримати, щоб усе було по стандарту — перше, друге,
третє. Старалася, і коли було натхнення — робила, але й
користувалась чиєюсь допомогою, щоб витримати побут. Були помічниці, мені
нянечок наймала. Я пам’ятаю одну тільки бабусю, яка жила в нас на кухні, на
розкладачці.
Яблонська не
була жінкою для родинного життя, усталеного
побуту. Якщо було натхнення, вона й пиріжки могла спекти, і борщу зварити. А
коли натхнення не було, купувала в кулінарії.
У мами все
було підпорядковано роботі: так все було налаштовано, щоб інші справи кудись
посунути, а для роботи знайти час і можливість. Так вона жила.
24 02 2021
http://www.korydor.in.ua/ua/stories/tetiana-yablonska-chastyna-persha.html
|