|
Тарас ПрохаськоУ хованки зі смертюКолись ми були у столиці Країни Басків. Одного дня пішли подивитися, як працює наш друг Бабай. Одним із його занять була гра при небіжчику.
Наші лабухи називали це жмуром.
Бабай у чорній сорочці грав на гітарі, ще один українець – на скрипці. Для нас їхнє місце праці
було екзотикою. У так
званому похоронному домі були
окремі кімнати, де якийсь час лежали прикрашені мерці, і вся родина, друзі і зацікавлені могли приходити туди, сидіти біля
свого рідного, потім йти собі
додому чи на вино аж до призначеного часу похорону. А музиканти періодично грали біля катафалка тужних мелодій. Бабай казав, що за кілька років його
лаби ціла Вітторія у цій ситуації узалежнилася від мелодії Скорика. Невдовзі містяни були переконані, що тата тата та… є найголовнішою складовою супроводу людського відходу, найточнішою терапією для зболених душ родичів. Але нам йшлося не про музику. Було дивно, що це за інфантильний світ, в якому померлого
викидають у руки спеціалізованих
підприємців. Як таке може бути, щоби рідного померлого позбавити ще двох
днів – коли не знати, що
робить очманіла і втихомирена душа, – побути у своєму домі. А себе – побути з мертвим у тому місці, де
він ще вчора
був живим, а завтра не залишиться
і мокрого місця. Таким було ще недавно розуміння послідовності переходу.
Не буду тепер згадувати про
давні гуцульські посиженя, про всілякі тризни. Це вже
давно минуло – то раз, а два – попри певну галасливість і істерію, видається нормальнішим і сердешнішим від уникання візиту смерті до мого дому, моєї фортеці. У нас вдома був навіть
спеціальний килим (Ольги Кульчицької),
який витягався з куфра тільки для накривання столу, на який клалася чергова
трунва. Всі ті свічки, завіси
вікон, квіти, розп’яття, крісла попри стіни… Люди приходили цілими
днями. Хтось чував цілими ночами. У сусідніх кімнатах розташовувалися приїжджі. У кухні хтось безперервно лагодив якісь перекуски. Ніхто не соромився плакати, хоч і особливих плакальниць ніколи не було. Псалтирниця читала псалтир. Чоловіки виходили покурити на ґанок. Всі розповідали щось своє про померлого.
Обнімалися і здригалися від розмаїття почуттів.
Найближчі думали про кінець
визначеного світу. Придивлялися до маски смерті.
Часом відганяли мух, часом шукали
формалін, часом запалювали тонку свічечку між складеними пальцями мертвого. І всі дивувалися, як лагідно померлий виглядає. І ніхто не лякався доторку долонями, щоками і губами до застиглої шкіри новопредставленого. І ще домашні панахиди,
і вічная пам'ять,
від якої все витягається із середини, як водорості на якорі, навіть тоді,
коли смерть припала на період смертію смерть поправ. І місце квітне, місце
травне або злачне. Від останніх класів школи я пасував до похоронної команди. Тож виносив трунви
з різних квартир, по різних
сходах і в університеті, і в армії,
і пізніше. Ніколи це не було чимось
просто технічним. Завжди заглиблення у життя, чиєю кульмінацією є найправдивіший чин самостійної і самотньої смерті. І завжди – шлейф незбагненного, який обдуває теплом і холодом одночасно… Кілька порогів, своєрідний останній поклін, втримати, відкриті задні двері автобусика під самим під'їздом, самовпевнене втручання похорону у життя подвір'я або вулиці.
І аж після короткочасного виїзду за місто – повернення у спорожнілий дім. Важливою ознакою останніх років стала відсутність померлих у домах. Невидимість похоронних процесій. Епіцентром останнього земного перебування
стали будинки жалоби. Із добре оснащеними холодильними камерами, із дистанцією до смерті. Що є тепер найсуттєвішою
ознакою іншості життя у місті і селі, куди спеціалізований
бізнес і технології наразі не дійшли. Все, як кільканадцять років тому у Вітторії. Бракує хіба добрих музикантів
і мелодії Скорика. 29.07.2021 |