|
Микола РябчукНезалежна, але совєтська?Першою країною, що 1991 року визнала самостійну українську державу
стала Польща. Тож «Нова Польща» попросила одного із найвидатніших українських інтелектуалістів Миколу Рябчука написати
статтю з нагоди 30-річчя Незалежності України. Вихід України з СРСР був надзвичайно швидким, натомість вихід СРСР із України
виявився набагато повільнішим. Років 20 тому я
написав, що Україна, хоч і здобула незалежність, залишилася кондово-совєтською у своїх інституціях, кадрах, культурних матрицях і суспільних практиках. Кілька колег мені
зауважили, що не можна бути совєтським і незалежним водночас, такий покруч, мовляв,
не має майбутнього. Я не став сперечатися за майбутнє, але щодо теперішнього — я справді не бачив (і досі не бачу) жодної суперечності
між «совєтським» і «незалежним», бо ж ці категорії належать до різних семантичних полів, а тому не є взаємовиключними.
Протилежністю до «совєтської»
України є (чи принаймні може колись нею стати) Україна «європейська», — ці дві категорії
справді несумісні, бо ж описують суть держави, яка не може бути водночас такою й такою. Тимчасом
як «незалежним» може
бути будь-хто: ця
категорія описує лише формальний міжнародний статус і не стосується
внутрішньої (інституційної,
ментальної, поведінкової тощо) сутності. Після російської інтервенції (2014
року) і незавершеної війни, здається,
мало хто сумнівається, що Україна є незалежною
і здатною ту незалежність боронити. Що ж до совєтськості (як і її логічної альтернативи — європейськості), справа залишається
досить неоднозначною. На
нормативному рівні — орієнтацій
і поглядів — ми, безумовно
стали куди менш совєтськими за роки незалежності
та, особливо, в роки війни. Але на рівні
суспільних практик та інституцій
у нас совєтськості й досі більше, ніж задекларованої
європейськості. Під цим оглядом історію
незалежної України можна описати як велику невдачу — якщо порівнювати її з набагато успішнішими
країнами Балтії та Центрально-Східної Європи, але можна представити також як історію успіху — якщо порівнювати
з більшістю постсовєтських республік, дедалі глибше загрузлих у консолідованому авторитаризмі. Якщо коротко — українці
за 30 років зуміли відстояти свободу і демократію супроти численних авторитарних натисків і спокус, завдяки чому їхня країна
є однією з найвільніших у Східній Європі, не кажучи вже про безнадійний постсовєтський простір. А водночас — вони так і
не створили ефективних нових
інституцій, не забезпечили
верховенства права, через що й сама демократія залишається «вимушеною», by default, похідною від слабкості інституцій,
нездатних запровадити авторитарний режим, але й так само нездатних
підтримувати стабільну, належно інституціалізовану демократію. Переважання неформальних інституцій над формальними відбилося і на розвитку економіки, тобто на її «недорозвитку»,
і на масштабах корупції, і на загальній
вразливості всієї системи перед внутрішніми й зовнішніми потрясіннями. Кожна з цих історій — і відносного успіху, і досить явних невдач
— має свої причини, які часто взаємопов’язані й таким
чином впливають на розвиток
України досить амбівалентно. По-перше, це східноєвропейська політична культура, успадкована насамперед від шляхетсько-республіканської Речі
Посполитої, але також почасти від конституційної
Габсбурзької монархії, —
культура, в якій індивідуальна
свобода була набагато більшою цінністю, ніж, скажімо, у Московському царстві, і в якій існувала суто
європейська ідея контрактних взаємин між володарями та підданими й обмеження таким
чином будь-якої абсолютної
влади. З іншого боку, однак, ця культура була в Речі Посполитій
слабко інституціалізована і
відтак досить часто робила демократію беззахисною перед анархією чи, навпаки, спокусою
наведення ладу «твердою рукою». А по-друге, у
політичному розвитку України істотну (і також амбівалентну) роль відіграли ідентичнісні поділи. З одного боку, вони забезпечили
певний ідеологічний плюралізм та політичну конкуренцію — яка без них за відсутності
розвинених політичних партій була б досить
проблематичною. А з другого боку, вони істотно ускладнили демократичну консолідацію у суспільстві, оскільки забезпечили стабільним, ідентичнісно мотивованим електоратам не тільки демократичні, проєвропейські політичні сили, а й сили авторитарні, проросійські. Зрозуміло, що ці структурні, культурно-історичні причини українських
успіхів і невдач не перекреслюють і не відсувають на другий план причин суб’єктивніших,
пов’язаних і з конкретними діями (чи бездіяльністю)
конкретних політичних акторів, і з поведінкою суспільства загалом. У зв’язку з цим в Україні часто спалахують суперечки на
тему «а що було б, якби першим президентом 1991-го став не колишній
секретар ЦК КПУ Леонід
Кравчук, а його головний опонент — лідер демократичної опозиції, колишній правозахисник і політв’язень В’ячеслав Чорновіл». Багато хто стверджує, що це була
б катастрофа, бо українське
глибоко русифіковане й совєтизоване суспільство не було готове сприйняти
«свого» Гавела чи Валенсу. Спостереження
слушне, але й суто спекулятивне. Бо коли б Чорновіл усе-таки виграв
вибори, то це означало б лише, що українське
суспільство — вже не совєтське, що воно
приблизно таке ж, як чеське чи польське,
чи принаймні західноукраїнське, де совєтська влада ніколи не стала «своєю», а її цінності
й дискурси не були масово інтерналізовані. Навряд чи з таким суспільством «український Гавел» мав би більше проблем, ніж із суспільством
чеським, польським або литовським. Проте українське суспільство в основній своїй масі не було готове
до радикальних змін, до рішучого розриву з совєтською спадщиною та
фундаментального інституційного перезапуску всієї системи. Саме тому 1 грудня 1991 року за Чорновола проголосувала лише четвертина виборців, а за
Кравчука — понад дві третини. Того самого дня понад 90
% жителів України проголосували за національну незалежність, уявляючи, однак, собі ту незалежність кардинально по-іншому. Для
прихильників Чорновола визначальними були ідеологічні мотиви, зокрема «повернення до Європи», від якої
Україна, на їхню думку, була штучно відірвана. Для прихильників Кравчука визначальними
були економічні мотиви — наївна віра в економічний добробут, який,
мовляв, швидко настане без здирницької Москви; а для багатьох визначальною була також давня совєтська
традиція не йти проти течії, тобто
в усьому погоджуватися з владою і підтримувати наявний статус-кво. У березні того самого 1991
року на ґорбачовському референдумі
за збереження «оновленої федерації» проголосувало, як і згодом за Кравчука, понад дві третини учасників,
бо саме цього
хотіла від них у березні влада і саме в цьому полягало
на той час збереження статус-кво. Проти «оновленої федерації» у березні 1991-го проголосувала четвертина жителів України (головно на заході та в столиці) — достоту як і в грудні 1991-го за
Чорновола, пов’язуючи саме з ним своє уявлення про реальну, тобто вільну від
залишків совєтизму незалежність. Подальша історія України — це історія співіснування
багато в чому несумісних проєктів — ідеологічних, політичних, культурних, геополітичних. Ідеться, зрозуміло, про чисті абстракції, веберівські «ідеальні типи», які на практиці
набувають різноманітних,
часом гібридних форм, що, власне, й не дає змоги провести чіткої межі між «двома
Українами» ані в географічному просторі, ані в мовно-етнокультурному. Прихильність до цих проєктів виразно корелює і з регіонами, і з мовою та етнічністю, проте вона так само корелює і з віком, освітою та добробутом громадян; в усіх випадках ідеться
лише про певну кореляцію, але аж ніяк не про жорстку каузацію — як це буває у справді
поділених суспільствах на кшталт боснійського чи македонського. Важливими у таких ситуаціях є не лише характер поділів, а й динаміка змін. В Україні вона позначена поступовою дифузією проєвропейських цінностей та орієнтацій, а також зміцненням проукраїнських настанов. 2001
року серед трьох основних мовно-етнічних груп в Україні лише україномовні українці складали виразну більшість серед прихильників національної незалежності (60 % vs 16 %), тимчасом як серед російськомовних українців співвідношення прихильників і противників було 43 % vs 30 %, а серед етнічних росіян — 25 vs 45 % Ставлення жителів України до незалежності // Київський міжнародний
інститут соціології (27. 08. 2001).. А 2019-го всі три групи виразно
декларували підтримку для національної незалежності: 89 % українськомовних українців (vs 7 %), 78 % російськомовних українців (vs 15 %), і 75 % етнічних росіян (vs 19 %) Динаміка патріотичних настроїв // Соціологічна група «Рейтинг» (серпень
2019) URL:
http://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_patriotyzm_082019.pdf.
Дані про підтримку незалежності різними мовними групами отримані безпосередньо
від дослідників. У зазначеній публікації їх не подано.. Громадяни України залишаються
різними у своїх преференціях, але тенденція до громадянської консолідації є досить очевидною в усіх мовно-етнічних групах. Важливими є також відзначена соціологами поступова акумуляція в Україні соціального капіталу та вихід на політичну арену середнього класу, який відіграв
вирішальну роль в обох українських революціях, 2004 та
2014 років. Визнаючи українську
«склянку» сьогодні наполовину порожньою
і лише наполовину повною, мусимо пам’ятати, що 30 років тому вона була повною лише
на чверть. Заангажована, пасіонарна меншина поступово змінила і продовжує змінювати країну — всупереч інерції пасивної більшості. Осягнуті зміни, зрозуміло, не є приводом
для тріумфу, проте є достатнім приводом для поміркованого
оптимізму та уважнішого вивчення українського досвіду і вірогідних перспектив. 16 09 2021 |