|
Юрій ВинничукСлаветні львівські сьвіркиОце кинув я
в народ прохання пригадати собі львівських диваків або, як їх колись називали,
сьвірків – і сипонули історії просто-таки цікавезні. Тепер я їх зібрав,
скомпонував, доповнив і подаю одним текстом. Звісно, зредагувавши. Тому не
дивуйтеся, що ви раптом стали такі грамотні. Мені для вас ніц не шкода. Як
справедливо зазначив Андрій Уфорест: «От цікаво, а чи набереться така кількість
спогадів про нормальних людей?» – на що Пьотр Запольський цілком слушно
зауважив: «Та хто би нормальних пам'ятав!» Окремі
сьвірки недостатньо розкриті, тому коли буде мати хтось уточнення, то прошу
писати. А потім побачите себе в книжці. Сальвадор Юрій
Луценко: «В гуртожитках Політеху на вул. Відкритій йшла захоплююча війна між
пані Рузею, яка мешкала в окремій комірчині підвалу, і Сальвадором – прийшлим
дідом у білому плащі з двома псами. Предмет війни – порожні пляшки під вікнами. Ясно, що ми
були на стороні пані Рузі. Не тільки тому, що вона за право здати пляшки охоче
мила кімнати після студентських загулів, але й за її неймовірні
українсько-польські сороміцькі пісні о 6-й ранку під вікнами. Боротьба з
Сальвадором (за легендою – ексофіцером кгб) йшла постійно. Найкраще було
прив'язати пляшку і потихеньку підтягувати її ближче до вікон. Коли Сальвадор
наближався на певну відстань, з усіх вікон на нього лили воду і репетували:
"Сальвадор, забери собаку!!!!"» У 1980-му я теж його
бачив, коли ми в кущах квасили. У Сальвадора було аж 5 собак. Не знаю, чи всі,
але декотрі з них були навчені шукати порожні пляшки. Студенти кидали в нього
кульки з водою. Дивна жінка
біля входу в «Арсен» на Науковій Ярко Тягун:
«Вона майже щодня стоїть під стіною в обтислих лосинах, часом курить, підбирає
недопалки, але не жебрає і нікого не чіпає. "Небайдужі громадяни"
якось викликали поліцію, приїхав патруль. Документів у жіночки не було, причину
перебування там вона не стала пояснювати. Поліціянт оголосив вердикт – ви ж
бачите, що вона дивна, але ж нічого не порушує. Та й по всьому. Жіночка і далі
стоїть». Людмила
Лопоша: «Вона багато років там стоїть. Десять як мінімум. Напевно хвора, деколи
голова труситься. Зараз дуже постаріла. Постійно збирала недопалки». Бабуся біля
Нептуна Людмила
Лопоша: «Дуже бідно вбрана, до перших морозів в гумових шляпанцях. Щось завжди
вишукувала на землі, збирала сміття і недопалки, траву полола. Ніколи нічого не
просила. Щось її не видно». Наталя
Возненко: «Так, біля Нептуна. Мої діти в "Школу радості" ходили.
Часом купували пиріжки смажені, жахливі, то вона стояла між магазином косметики
і тими пиріжками. Спершу страшно було, а потім і діти до неї звикли. (Як
Баба-Яга з казки серед білого дня). Часом уже сніг на траві лежав, а вона в
гумових шляпанцях на босу ногу. І весь час сміття збирала, навіть найдрібніше». Дівчинка
Оксанка Старша пані,
що вдягала барвистий одяг, мала заплетені косички з бантиками, але бувала
доволі агресивна, обзиваючи малих дівчат уродками або старухами. На запитання,
як її звуть, відповідала: «Я Ляля» або «Я дівчинка Оксанка». Переважно вона
дефілювала в районі Любінської, але забрідала і в центр. Коли її діставали
кпинами, погрожувала братом-боксером. Якось я
сидів з кумплями у «Феміді» на Січових Стрільців, і вона підійшла до нашого
столу й запропонувала, що нам заспіває. Ми не погодились. Хтось їй ляпнув:
«Іди, стара дурепо». Вона відразу визвірилася писклявим голосом: «Це я стара?
Та мені сім років!» Світлана
Фітьо: «Ця Ляля мене бачила вагітною і кричала мені вслід, що як то так, я така
стара баба (мені тоді було 22 роки), і ще й вагітна, і невідомо, від якого
діда. З братом-боксером ця Ляля мене також хотіла познайомити, коли я їхала в
тролейбусі, і вона вчепилась до мене; і коли я їй сказала, що не хочу
знайомитися з братом, то вона мене вщипнула в руку боляче і зразу вийшла на
зупинці». Зоряна
Микитин: «В кінці 80-х в центрі ходила пані Люда з ялинковим дощиком на голові
і шиї. Гарно співала, але не забувала покрити матом тих, хто надто заглядався
на неї». Оксана
Кузбит: «На Привокзальному базарі у 90-х ходила пані вся в кісках зі
стрічками». Ігор
Лещишин: «Так, потім її, здається, у 2001 році на вул. А. Горської забили у
під'їзді». Пані Пенкальова Альдона
Надбужанка: «В Брюховичах мешкала пані Пенкальова, що сильно підводила очі і
малювала виразні брови чорним косметичним олівцем. Тож коли молода дівчина
сильно малювалася, казали "вималювалася як пані Пенкальова" або
"брови як у Пенкальової". То цей новий модний мейкап з широкими
чорними бровами у сучасних дівчат цілком можна назвати "брови
Пенкальової"». Винниківські
сьвірки Згадали і
винниківських сьвірків. Жінка на ім'я Марія, в якої весь час боліла
голова – вона прикладала до голови різні речі й зверху обв’язувала
хустиною, так що голова була на пів метра. Ще у Винниках були Гісяляля, Чіта,
Тонько, Славко Муз, Коля з Чишок. Було б
добре, аби хтось пригадав про них щось більше. Снігуронька Альдона
Надбужанка: «У 80-х центром Львова часто прогулювалася старша пані в костюмі
Снігуроньки, навіть серед літа, в короні і з білою штучною косою, з
розмальованим обличчям. Здається, що на неї так і казали
"дурочка-снігурочка"». Ігор
Садовий: «Снігурочка з Академічної. Жіночка в яскравому одязі, вся
розцяцькована значками, брошками і різними блискітками. Іноді грала на гітарі.
Російськомовна». Гандзя з
Партизанської Тетяна
Вергелес: «Це були 60-ті. Ми, малі, мали Гандзю за командира, хазяйку вулиці:
вона тримала територію. Спробував би ти кинути обгортку від цукерки під ноги –
крику було! За Польщі Гандзя служила у пана в маєтку на Гроховській
(Партизанська-Рудницького), що його за совітів віддали під дитячий садок.
Казала у чергах, що совєти її визволили, але тут же витирала сльозу,
оповідаючи, що пан застрелився, як прийшли радянці, а пан, що не кажіть, був
таки добрий. Ходила у хустці, пов'язаній на потилиці, і з дрючком, яким
погрожувала розбишакам малим». Оксана
Каліба Савчук: «Вона без камер спостереження мала всю вулицю під контролем.
Коли на повороті з Партизанської на Пушкіна мотоцикліст врізався в дерево, п.
Гандзя перша з'явилась на допомогу. Відки вона дізналась? Казала, що по звуку
почула, що на вулиці біда». Монтекасіно Роман
Кошовий: «Нагадаю лише про Ромка Монтекасіно. Вже років з десять його не бачу.
Такий колоритний чувак: його легко було впізнати – просто викапаний
Паніковський! Тусив на площі Ринок і тулив туристам байки за гроші. Всі
екскурсоводи були від нього в шоці! Москаликам брехав, що він у війну був
льотчиком і горів у літаку під Смоленськом, а полякам – що за них під
Монте-Кассіно кров проливав (звідси і його кличка), а тепер бідує серед бандьор.
І сердешні москалики з поляками пускали сльозинку і відсипали йому жменьку
грошенят». Баба Пінька Ірина
Погрібна: «Вперше побачила її, коли у гурті одно-двоклашок бігла до школи на
Франка (початок 1970-х). Баба Пінька йшла, бурмочучи сама до себе невідомий
текст, обмотана й одягнута у велику кількість брудного лахміття. За нею
тягнувся шлейф неприємних запахів. Школярики показували чудову каменицю на
Мічуріна (тепер Карманського) й розповідали, буцім господиню цього будинку,
бабу Піньку, злі доньки прогнали з хати, і вона змушена тепер мешкати у підвалі
свого будинку. Як
закінчилося життя лахмітниці баби Піньки, я не знаю, але інколи пригадую дитячі
враження чогось незрозумілого і незвичного, як події дивного фільму». Папіроса Віталій
Коваляк: «У нас біля гуртожитків Політеху на Гайдара якийсь час крутився один
сьвірк. Високий і стрункий, в троха замусоленому костюмі і в світлій сорочці. Все приставав: "Дай папіроса". І доки ти виймав
пачку з кишені та сигарету з пачки, він кумедно нахилявся вперед і акцентовано
тер долонями коліна. Сподні в тих місцях були засмальцовані до майже
благородного блиску. Називав він себе щоразу іншим іменем, тож ми його кликали
Папіросою. Хлопці готували йому презентики: відтяті нігті змішували з тютюном і
дбайливо запаковували назад у сигарету. Блював, але
приходив знову і знову. Старші хлопці казали, що то колишній викладач котрогось
вишу, який дізнався, що його молода дружина студентів любить більше, ніж його.
І що він, навіть уже сьвіркуючи, все ще робив курсові з вищої математики і
нарисної геометрії. Принципово тільки дівчатам. Але адекватності в очах ставало
щоразу менше, а енергійності в розтиранні колін щораз більше, і якось
несподівано він пропав. Мабуть, хтось спровадив його стріляти папіроси на
Кульпарків. А заготовленими для нього презентиками хлопці потім пригощали один
одного. Один так навіть палити кинув». Пан Франек Манта Хітра:
«У 1971-му ми переселилися на вул. І. Франка, 50. Там у підвальному приміщенні
жив пан Франек, який любив спиртні напої, курвів, тварин і дітей. А ще він
барвисто вдягався. Одруженим ніколи не був. Заробляв продажем дрібних тваринок
на Краківському, переважно це були акваріумні рибки. Але основний зарібок у
нього був інший: він робив ставки на скачках на іподромі, притому багато років
і достатньо успішно, щоб не відвідувати офіційну роботу і мати гроші на курвів. Коли пан Франек
повертався з іподрому, злегка похитуючись, і через свою удачу був у доброму
гуморі, як лиш зустріне дитину, дарував їй якусь дрібну тваринку, щоб і дитині
була радість, і щоб було дитині ким опікуватися. Кому хом'ячка, кому папужку.
Особисто мені дісталися риби. Надзвичайно гарні самці гуппі і – зумисно вибрані
паном Франеком вагітні – самиці. Пан Франек сяяв від щастя, що я отримала те,
про що потаємно мріяла. Мама пана
Франека жила у квартирі поруч. Її всі називали «пані Франчукова», і вона ніколи
про себе не розповідала, ми навіть не знали її імені. Вона виставляла ослінчик
через своє вікно, потім помалу підіймалася сходами і погожими днями сиділа
перед своїм вікном, розмовляла на різні теми з сусідами. Колись до
будинку з Польщі завітав нащадок архітектора, що проєктував отой будинок з
драконом на фронтоні (для себе), і розповів, що пані Франчукова була у них за
Польщі прислугою, а її чоловік – швейцаром. Також
пояснив, чому саме так дивно виглядало подвір'я: там раніше був сад у трьох
рівнях, і верхній його рівень був там, де гостьовий будиночок і панські конюшні
(тепер 4-та школа). А там, де дитячий садочок, був середній ярус саду. Ніколи не
бачила пана Франека набундюченим чи лайливим. Такий собі
"людина-свято". Сподні зелені, маринарка жовта; або сподні
світло-кавові, маринарка червона. Краватка теж яскрава, "лопатою".
Зачіска – п'юрка в різні боки. Коли пан Франек ходив до фризієра, сусіди
цю подію декілька днів обговорювали, також позитивно». Підпалювач Лев Скоп: «У
Спілці художників працював у другій половині 70-х дуже поважний літній
галичанин – можливо, робітником. Як випивав, любив підпалювати в центрі
смітники. А коли пили на каві горівку (принесену з собою), він завжди казав,
ховаючи пляшку: "Не дам їм заробити". А тоді вже неподалік
"Інтуристу" підпалював черговий смітник». Дивні жінки Манта Хітра:
«У 1970-ті центром ходила жінка в капелюшку, що малювала собі на чолі чорні
завитки волосся і постійно щось бубніла. Часто повторювала: "Валєрка як
холєрка"». Ігор Хоса:
«В 2007–2010 роках по центрі прогулювалась завжди дивно одягнута мадам. Навіть,
ось так. Вона могла різко зупинитись і голосно продекламувати якийсь вірш на
"общєпанятнам", після чого так само швидко переміститись на іншу
локацію і зробити те саме». Людмила
Лопоша: «Певно, зовсім хвора. Постійно з кимось в голові собі говорить,
бурмоче, часто лається, матюкається. А як зловить на собі чийсь погляд, то і
його обматюкає. Вбрана пристойно, просто певне хвора». Юлія Вілюш:
«У 2000-х у скверику біля 3-го корпусу "Політеху" часто проходила
дуже колоритна пані. З пишним волоссям, червоними губами, у яскравому одязі.
Іноді спокійна, іноді з криками, але завжди помітна. Навіть важко сказати,
якого віку, бо тоді здавалось, що їй десь за 40». Андрій
Данилов: «Десь під кінець 80-х по Мечнікова ходила боса панянка. Років 19–20 на
вигляд. Трохи смуглява, що наштовхувало на думку про її походження з
гуртожитків медінституту, але не факт, що звідтам – одягнута була у цілком
радянський прикид (деколи в джинсах, деколи у спідниці, деколи у платтячку, на
вигляд, пошитому якоюсь львівською кравчинею). Але у чому б не була одягнута,
завжди була боса – просто по тротуару йшла собі, ніби так має бути». Надія Моцьо:
«На куті Словацького і Січових Стрільців є магазин канцтоварів, там часто
стоїть молода, симпатична, добре вбрана дівчина, вибирає собі жертву –
здебільшого пристойного пана, і просить купити їй ручку. Мій приятель купив!
Ото я насміялась!» Іван Сорока:
«Товста жебрачка в 70-х, яка їздила "шісткою" і просила грошей,
промовляючи лише: Ну! ну! ну!» Надя Сташко:
«У 70-х по центрі ходила Манька. Коралів на шиї було незліченно. Гарно вбрана у
довоєнне панське вбрання. Така собі львівська пані з минулого. Завжди співала і
сміялася». Юрій Ґуравшик:
«На Привокзальній біля костелу на початку 80-х ходила пані з песиком, на голе
тіло вбрана була в светр у велику клітку, чорні окуляри і мешти на шпильці,
просила прикурити». Степан
Мокрий: «Була одна пані, фанатка "Карпат" – вона приходила на
всі матчі і дарувала команді квіти». Стефанія
Ридзак: «Вона з ними їздила на всі матчі і була їхнім талісманом!» Світлана
Фітьо: «На Городоцькій біля ДОКу живе дивна, але інтеліґентна пані років під
60. Вже її давно спостерігаю. Одягається і малюється яскраво, на голові якийсь
кокон-шиньйон чорний, але вражає своєю привітністю і дуже любить до всіх собак
чи кішок щось говорити. Ходить по вулиці і зачіпає всіх, але без агресії,
завжди посміхається і прихвалює перехожих». Анна
Верхоляк: «В 70-х роках на Академічній можна було побачити трохи дивну пані – в
капелюшку на потилиці, а на чолі – кусочки гривки, закручені льоками і
приклеєні до чола». Леся Ногаль:
«І вії намальовано олівцем!» Пан
Бутильковий Ярко Тягун:
«Біля Ельжбети у середині 70-х, може, й на початку 80-х, ходив чоловічок,
збирав пляшки, здавав їх у пункт прийому склотари на Хотинській. Ми, малі, звали
його "Пан Бутильковий". Часом щось мугикав, посміхався дивно. Міг
вдарити дитину, зірвати шапку». Жінка зі
свинею В околицях
площі Ринок ще донедавна дивна жінка прогулювалася з чорною в’єтнамською свинею
на повідку і приказувала: «Пішли вже, Лора, бо я тебе з'їм!» А перед Лорою в
неї була свинка Нюся, яку вона справді з'їла. Жінка просила переважно в
туристів, які збиралися любуватися на це дивацтво, гроші: «Та дайте грошей
свинці на їду, майте совість!» Коли свинка втомлювалася і лягала на землю,
господиня поливала її водою з пляшки, давала щось з'їсти – і свиня знову
підводилася та шкандибала. Десь та
жінка пропала. Можливо, вже свиня її з'їла. Сурмач Роман
Камінський Віктор
Гальчинський: «Сурмач з проспекту Свободи – колишній військовий музикант.
Пам'ятаю його з дитинства у формі майора Радянської армії. Родини, здається, не
мав, етнічний росіянин. Верхом його майстерності була одночасна гра на трубі та
акордеоні». Алекс Андр:
«Він був дуже симпатичною людиною, але мізерна пенсія привела його до того, що
він грав "Катюшу" для російських туристів з таким самим завзяттям, як
"Tylko we Lwowie" для польських гостей». На жаль, через відсутність
туристів він зник з вулиць міста... Я вже рік його не бачив..
Останнім часом він вже вигравав на піано-дудці й цілком заслуговував на
гідність львівського "сьвірка"... Якби вони не були самотні, не були
би сьвірками!» Віктор
Гальчинський: «Я не бачив його вже більше двох років. У мене складалося
враження, що йому це було потрібно не стільки для грошей, скільки для
спілкування – схоже, він дуже самотній». Роман
Карпінський: «Він ще в нас, у військовому ліцеї, в 1992–1994 роках був
керівником оркестру». Однак деякі
читачі свідчать, що недавно бачили, як він у Стрийському парку грав на трубі. Сурмач 70-х Називали
його дядя Вася. То був російськомовний маленький худий чоловічок, який завше
усміхався до всіх перехожих і носив сурму під пахвою. Час від часу він видував
з неї якісь звуки – то на теперішній Свободи, то на Академічній. Але не це
було його цікавинкою. Він робив компліменти жінкам. Міг з відстані кинути
дівчині комплімент: «Красавіца!» – і тут ж порівняти її з відомою російською
акторкою. А міг підбігти зовсім близько і радісно гукати: – Ви
же вилітая Анастасія Вєртінская! Сматрітє! Анастасія Вєртінская! Я вас узнал! На ці
захопливі вигуки збиралися роззяви. Вася показував на дівчину, йдучи за нею вслід,
і починав грати на своїй трубі. Біля будки з
«тошнотиками» (смачними смаженими пиріжками з лівером) він неодмінно зупинявся
і рекламував: –
Пакупайтє піражкі! Він випірнав
з завулків, з брам і зникав, його завше було повно. Інколи йому
сипали копійки, він усміхався, виголошував черговий комплімент і знову дув у
сурму. А під кінець 70-х зник. Ірка Оксана
Головенко: «На Привокзальній продавала синьку, дріжджі, але потім перейшла на
косметику. Рекламувала: "лякі, фарби на паґносці, тільку для дам".
Жила на Левандівці, десь на вулиці Багрицького». Наталя Крет:
«На Левандівці у 80-х жила така собі "Ірка базарна". Крику, сварок і
лайки від неї було багато. Всі знали, що її краще не зачіпати». Маріо Ярко Тягун:
«На Вернісажі колись крутився такий собі Маріо з зачіскою-кульбабою на голові.
Казали, що був колись відмінником, потім щось йому "заклинило".
Допомагав художникам чи продавцям носити картини». Вероніка
Шалайська: «Добрий він був, жив тільки з бабусею». Альбінос Олег Драч:
«У свій час я часто бачив такого "альбіноса" у центрі. Увесь у
білому. З часом білизна його одягу посіріла, але він вперто не зраджував своєму
вподобанню. Було це у 90-х». Адріан
Лизак: «То покійний Саша Попов, він мешкав біля церкви Юра, захоплювався
нетрадиційною медициною, робив масажі, весь час курив Бєломор (нормальний,
магазинний), часто їздив на 3-6 місяців у Непал, потім захопився
парапланеризмом. Помер десь років 10-15 тому, серце. Цікавий був чоловічок.
Оригінальний. На межі з... але я не психіатр, щоб
діагностувати. Так, спостереження». Лідія Релет:
«А взимку мав білу кролячу шапку і білу куртку? Теж бачила». Наталка
Хирівська: «Він був психічно здоровим. З особливостями характеру, але здоровим.
А білі речі він шив собі сам. А сірі згодом стали, бо їх треба було часто
прати. Кожух білий теж пошив собі сам. А до того ще й ліпив скульптури. Його
бригада хотіла забрати у психлікарню – сусіди не дали. Бо причин не було». Ольга Яроч:
«Він часто пив каву на Вірменці. Кажуть, це батько привчив його носити білий
одяг». Леонід
Гвоздецький: «Той Саша на відомому всім парапланеристам пагорбі у Золочеві
допоміг мені перший раз злетіти...» Костя Грек Дивак, який
вбраний у римську тогу ходить центром і рекламує свою книжку. Ірена Ірена:
«Живе (жив) біля Холма слави. Знала колись його особисто. Диваком був завжди». Дівчина з
газетами Олена
Гордієнко: «Їздила по трамваях дівчина, така трохи не в собі, продавала за
копійки старі газети "Ваше здоров'я", "Кухня". На початку
переказувала зміст газети, і бурчала-ображалася, коли ніхто не купував». Валерій
Грицишин: «У 90-х роках. Рекламувала їх в особливий спосіб: "Вісім
сторінок читати! Як лікує часник... Як лікує мед... Як лікує лопух...";
бувало, що ніхто не купував, то шпурляла їх через вікно». Галина
Цюпашко: «Бачила її біля колишнього автобусного заводу минулого тижня». Віктор Гальчинський:
«За дівчину зі старими газетами не переживайте. З нею все добре, вона вже
здорова і має стабільну роботу». Олександр
Феофілович: «Колишня контролер, яку нібито за неадекватну поведінку звільнили з
Львівелектротрансу». Христина
Монастирська-Шалайська: «А коли хтось купив і відразу відкрив, то там не всі
сторінки були і вирізані шматки тексту. Одразу до неї з претензіями. Вона не
розгубилася: а що ви хотіли за такі гроші?» Дівчина з
крилами Тоня
Куніцька: «А дівчина з крилами на роликах сюди теж? Вона десь у районі
Замарстинова живе, малює мехенді чи фотографується з туристами за гроші». Дара Іщак:
«Вона, як на мою думку, "без шпаків". То просто створений такий імідж
для заробляння грошей». Віто
Палмері: «Є там "шпак", по-любому. Але такий, незлостивий». Поет Ольга
Овчиннікова: «В 2006–2009 в парку біля універу ходив чоловік років за п'ятдесят
і присвячував дівчатам вірші, які складав на ходу. Все у нього римувалось з
Афродітою або Венерою. Якось і мені з подругою пощастило». Бодя з
Кульпарківської Юрко
Ігорович: «Мав борідку, добряк, якого цькували місцеві діти. Возив на мотузці
радянську пластикову вантажівку, часто просив ласощі чи просто їжу в околицях
Петлюри-Садова-Кульпарківська». Володя Руля Піф:
«Пам'ятаю Володю з Мебельної в ватяних штанах як взимку, так і влітку. Носив
багато значків. Навіть на капелюсі. Розповідали, що він професор медицини, але
шпак не витримав такого навантаження і покинув його голову тай полетів собі.
Взагалі то спокійний був, але коли рухали його значки, то бубнів щось і не
дозволяв». Марія Івах
Іванців: «Казав: "Дай двайціть копійок". То був кінець вісімдесятих». Ірина
Винницька: «А ще ображено вигукував: "Стіляга!". Напевно, звар'ював
тоді, коли це засуджували (1960-ті)». Роксоляна
Мацієвевська Віммер: «На Дністерській коло дитячого садочка гуляв. Він був на
рівні розвитку 5-річної дитини і показував нам свої значки. В нього була мама». Любко Олег
Стецишин: «Найблаженніший з нинішніх диваків – це вусатий товстун Любко.
Завсідник "клумби", продавець газет на Ринку, незмінний прапоро- і
плакатоносець на всіх мітингах, завжди був у перших рядах із пов'язкою на
рукаві. Має дефект мови. Беззлобний добряк, обличчя більшості львівських
дифіляд 1990-2000-х». Пригадую,
спочатку він продавав «Пост-Поступ» і «Ратушу», потім ще й «Поступ». І завше у
перших рядах усіх мітингів. Пані
капелюхова Христина
Кашецька: «Тепер не пригадаю ім'я. Десь два роки тому був допис в групі
"Некрополістика", що вона померла. Пані, яка щодня носила різні
яскраві капелюхи. В самому центрі. То була яскрава та цікава особистість, лиш з
якоюсь трагічною сторінкою долі, що змінила її». Ореста Когут
Ванкович: «Мабуть, Ви згадуєте про Ларису. Вона мала високу музичну освіту як
бандуристка. Пережила глибоку трагедію, пов'язану з хворобою одного з
синів-близнят, яку не вдалося побороти». Діна Дурбін:
«Це правда. Завше у філярмонію її пропускали безкоштовно. Яскраві капелюшки її
вирізняли з натовпу». Вероніка
Шалайська: «Ходила в чудернацьких капелюхах, як на мене, це були витвори
мистецтва. Завжди мило посміхалась, знаючи, що привертає увагу». Юрко
Дячишин: «Пані Ляля, Лариса Кіт, померла в 2019 році». Пригадую її
теж – у всьому синьому. Завше зі мною віталася і щось привітальне вигукувала.
Приходила на презентації. Песьо-сьвірк Мірабель Лв:
«На Замарстинові, в районі вулиць Східної-Дашкевича, живе собі пес, на перший
погляд нічим не примітний: чорний, малий, бігає і нюшить, як ото пес. Але має
місію по життю: боронити пияків. А пияків на Замарстинові багато різних, тому
псові все є робота. Він обирає собі якого-небудь вже зовсім доходягу, біжить
поперед нього як який бодіґард і превентивно обгавкує всіх зустрічних, і то в
такий наглий спосіб, що навіть деколи кидається кусати. Останнього часу любив
супроводити таку колоритну пару: обоє ще молоді, жінка зовсім здеґрадована, а
по чоловікові ще пізнати, що схожий на вікінга, з рудою кучерявою бородою». Леся Оксана
Кузбит: «А ще у "нульових" на приміському вокзалі була Леся, яка
"відправляла поїзди". Не дай Бог, побачила кого чи на колії, чи
перебігав перед поїздом, чи смітив, то відразу вхопив порушник на горіхи». Юрій
Ковальчук: «Знайома пані, з Зимної Води, абсолютно не агресивна. Дивакувата,
так». Льова Люба Ріпак:
«А ще в поїздах їздив Левко, який голосно на весь вагон повідомляв, де в кого
весілля, хрестини. І ще всякі геци». Василь Юрів:
«А ще був такий знаменитий Льова. Жив на вокзалі або приміських електричках.
Відомий тим, що майстерно імітував губами гру на духових інструментах та
голосно повідомляв всім, де в яких селах найближчі дні буде храмовий празник.
Зник десь у кінці 80-х, ходили чутки, що його якісь п’яниці викинули з поїзда –
от просто так, бо комусь не сподобався, хоча був абсолютно нешкідливий». Стефанія
Ридзак: «То був молодик статний, чорнявий, доволі симпатичний, їздив у
приміських електричках, грав на гребінці і губами різні мелодії, вдаючи різні
музичні інструменти, гарний мав голос. Якісь покидьки викинули його з поїзда на
ходу, хоча він нікому кривди не робив!» Косянчук Олег
Стецишин: «Анатолій Косянчук. Людина з суперекстравагантною поведінкою. Весь
час фонтанував ідеями, як щось цікаве зробити чи заробити, – але завжди так
виходило, що його ідеї тупо крали інші, а сам Косянчук ходив надголодь.
Говорив, що не може відпочивати, бо весь час щось напружено думає і тому не
може розслабитися. Серед його ідей – годинник з емблемою спонсора, який мав
відраховувати час, що залишився до 2000-го року. Розповів цю ідею міським
чиновникам, які її відразу ж спіонерили, а на презентації, на якій був
Косянчук, навіть його не згадали. Серед інших діячів, які привласнювали його
бізнес-ідеї, були особи з Інституту менеджменту, один екскомсомолець, а нині
бізнесмен, й інші». Олександр
Сирцов: «Ну, ідея з годинником взагалі була шикарна, там з певною періодичністю
мала гепати гармата та виходити на балкон міський голова в мантії, і ще багато
інших фішок. З того всього зробили тільки прес-конференцію, та й то тільки
тому, що директор Музею етнографії Степан Павлюк надумався йти в депутати. Ще
один його успішний проєкт – презентація мінеральної води». Письменниця Надія Моцьо:
«В Політехніці працювала (може, і зараз працює, не знаю) така пані, чорнява,
невисока, вбирається дуже яскраво – червоний плащ, дивачні капелюшки, зачіска
під Лайзу Мінеллі. Діставала кафедральних дівчат-лаборанток проханнями
надрукувати її літературні опуси. А раз прийшла на кафедру і почала чогось
фотографувати завідувача, чемно попросила дозволу, а потім прийшла продавати ті
знимки». Тут мова про
літераторку Лідію Йолтуховську-Скоропис, яка має дивну зачіску. Чорний її
чубчик вистрижений так, що опускається гострим кінцем до носа, а ще є такі ж
чорні, мов намальовані, пейсики. Та й брови намальовані. Вона пише
непретензійні віршики: «і сам Франко, закований в кайдани, кришив ті скелі, аж
луна ішла». Збих Євген
БулавінE: «На Ботвіна жив маляр покойовий Збих. Ми жили на Медовій, і мама
вирішила білити кімнату. Коли провели нараду на свому поверсі, всі сусіди
сказали, що краще, ніж Збих, то ніхто не зробить. Був призначений день оглядин,
домовлена ціна в 300 рублів. Збих виглядав доволі респектабельно, хоча про його
пиятики та походеньки знали всі. Але також знали, що він вмів робити шовковисті
з трафаретами побілки з гарним блиском стін. Настав перший день цієї величної
побілки. Меблі були запхані на середину, накриті цератою. В перший день були
розмиті стіни і був даний задаток в 100 рублів, після чого Збих зник. Тиждень
пройшов у пошуках маляра. Сусіди доносили інформацію про його пересування
Кракідалами. То бачили його в кафе на розі Ботвіна, Газової, то увечері з
колєґами був в Заїжджому дворі. Я раз
побачив його на Медовій. Прибіг повідомив мамі, що Збих живий і здоровий. Мама
провела з ним перемовини, результатом яких став прихід нової бригади. Збишек
провадив далі своє веселе батярське життя, аж поки не розгорілась масакра. В
той день уліті всю Медову розірвав крик: "Збиха зарізали!" Ми всі
побігли на Ботвіна. Збих вибіг з ножем в животі з кафе на розі Ботвіна-Газова.
Перебіг дорогу до Медової, впав на дорозі. Помер ще до приїзду швидкої. То був
справжній батяр і дивак з Кракідал». Таксист Наталія
Лапан: «Чула про одного дивака, який у середині 90-х пильнував одиноких
перехожих жінок, які ще перед шостою зраня йшли через парк Костюшка. Одна
жіночка працювала кухарем в їдальні і щодня ходила на роботу
о 5½. Одного ранку до цієї пані підходить чолов'яга з величезною палицею
між ногами, скаче, як на конику, та й каже: – Чого
дивишся, сідай підвезу! Що мала
робити бідна жіночка на безлюдді, коли біля неї здоровий чолов'яга, в якого не
"альо" з головою? Боячись, щоб він не огрів її тою палицею, вона
мусила стати позад нього і скакати з ним на "конику". Можете собі
уявити стан і почуття тої жіночки віком 50 плюс і з далеко не модельною
фігурою, коли вона проскакала через цілий парк, та ще й з думкою: а що, як її
хтось побачить? Нагорі
жіночка чемно подякувала, а пан і каже: – Чого
дивишся, плати за проїзд! І вона
віддала, що мала в гаманці. Цю історію
жінка розповіла своїм знайомим, доводячи їх до істеричного сміху. І лише одна
пані не сміялась. Потім пояснила: – Я знаю
того "пана", він мене так на Виговського підвозив». Циган
Василько Наталія
Костельська: «Коли після пар з поліграфічного ходили на каву на Вернісаж чи
де-небудь у центрі, він завжди був тут як тут. Завжди витанцьовував і співав
"Дим сігарєт с метолом". Світлий хлопчик був». Пам'ятаю
його. Збирав біля себе дітей і керував ними – разом вони робили різні фігури
біля Вежі шевців. Потім кілька років тому бачив уже спитого і чорного. А потім
він помер. Колекція
безіменних сьвірків 1 Володимир
Чорновус: «Сюр працював у патанатомії і там беркицьнувся мозком. Ще один сурмач
з акордеоном гуляв містом – казав, що він будитель. Ще купа тинялася на
задвірку за "Жоржем" і вичисляла щасливі морди народу, що виходили з
паспортного столу, – і ясне, просили на сто грам. Ще якась двигнута була на
Замарстинові, що показувала дупу трамваям. Там на задвірку якийсь горбун
приходив і казав, що потриматися за його горб було ознакою щасливої подорожі.
Просив 5 рублів». Вероніка
Шалайська: «У 70-х ходив у кінці Личаківської в фуфайці дивний чоловік. Під
кожною колонкою мив руки. Зими були люті, і руки були вічно червоні. Ми його,
як діти, всі боялись. Розказували, що він вбив своїх рідних, і тому постійно
руки миє. Я думаю, що це була легенда. Я його бачила років 25 по тому.
Враження, що зовсім не змінився. А ще по лісі
між вулицею Голубця і Майорівкою бігав голий і лякав жінок, які ходили через
ліс на молочну кухню. А ще один
бідачка спав у скрині на подвір'ї костелу Антонія. Підмітав там листя.
Розказували, що в нього були батьки і гарна квартира. Батьки вмерли, а сусіду,
в органах, сподобалася квартира. Його посадили в тюрму, коли вийшов, опинився
на вулиці. Пізніше йому дозволили спати в котельні музичної школи». 2 Ольга
Коростінська: «Зараз у моєму районі Зелена-Вашингтона є чотири відомі мені
таких персонажі: пані, яка, йдучи вулицею, гучно кляне і материть якихось
видимих лише їй персонажів; дебелий чолов'яга, який заходить у маршрутку, гучно
декларуючи: "Посвідчення УБД", – якого, звісно, ніхто не бачив, і
цілу дорогу сипле компліментами жінкам і коментами до темношкірих студентів;
мачо-мен в капелюсі, який стверджує, що він закінчив духовну семінарію, але
"жизнь-боль" і смітники – то його стихія; і старший пан з будинку
навпроти, який живе у дворівневій квартирі без комунікацій, але з голубами.
"Я вам ціхо повім, але жеби сусіди не знали: у мене голуби навіть в хаті
гнізда мають". Дуже цікавий у розмові – колишній інженер-атомник з
величе-е-езним шпаком». 3 Юрій Піщало:
«По Шевченка в трамваї часто їздив мужчина і приповідав: "Пани і панни, ми
їдемо до Святої Анни. Пани й паннóчки, передавайте на квиточки"». Ярослав
Лазор: «Пам'ятаю прохача, старого діда в синьому плащі й капелюсі, з довгою
сивою бородою і добрими очима, стояв десь у 2007–2010 роках на початку
Галицької, біля катедри. Нічого не говорив, просто дивився за життям міста.
Завжди було цікаво, як його доля склалась». Інші читачі
уточнили, що бачили його ще у 2018-му. Богдан Вуєк:
«В 70-80-х на Привокзальному базарі був сліпий продавець. Він не стояв за
прилавком, а ходив між рядами і примовляв: дріжджі, дріжджі, дріжджі… перец,
перец, перец… амóняк…». Кристина
Монастирська Шалайська: «От Ви мені цим "дріжджі, дріжджі" нагадали
Ігорка. Він завжди стояв у хлібному навпроти 28-го заводу і коментував, що хто
купляв: "Булочки по 8 копійок, по 8 копійок!". І так ніби трохи
розтягував слова. Завжди був пристойно вдягнений. Мав сиве пасмо, хоч був
відносно молодий». Галина
Мазур: «На початку 2000-х в трамваї №9 і №1 дуже часто їздив пан, називав себе
"елітний бомж". "Так, так, я не просто бомж, я елітний
львівський бомж, маю свій смітник у центрі". Бачила його впродовж 5–6
років дуже часто». Сергій
Кирилюк: «На центральних трамвайних маршрутах у кінці 70-х їздив Вася і співав
"Червону руту". Ще раніше по "колодязях" Чехова,
Котовського, Пекарської ходили два кадри – скрипаль у круглих зелених окулярах
і лахмітник з криками "шмуткі-тряпкі-барахлоо!"» Гавуляк
Володимир: «На куті Городоцької і Ярослава Мудрого у 80-х ходив якийсь штемп. У
будь-яку пору року в будівельній оранжевій касці завжди відганяв перехожих від
тої "сталінки" буцім, щоб не впало щось на голову». Степан
Мокрий: «Був один дивак. Взявши драбину, підійшов до пам'ятника Лєніну і молотком
і зубилом щось пробував довбати. Чи то хотів глянути, що в його голові, – а
може, для своєї шукав запчастини. Правда, його дуже швидко прибрали. Кажуть,
визнали неосудним». Наталя
Закал: «Колись на книжковому ринку біля пам‘ятника Федорову зустріла дуже
колоритного продавця, подумки назвала його "Лепреконом". Він був
старшим поважним паном у дивному одязі. На голові був чорний капелюх-циліндр,
сорочка із жабо, оксамитовий зелений фрак, штани галіфе, заправлені в чоботи, а
ще у нього були довгі сиві вуса. Ну, такий собі театральний персонаж». Онуфрія
Мельник: «На початку 90-х до польської катéдри кожного дня приходив
хлопчик з мамою. Напевно, був хворий. Зима чи літо – на голові тепла в'язана
шапка. Ходив по костелі і зблизька заглядав кожному в лице. Постійні
відвідувачі вже були звикли до нього». Петро
Кубаса: «В 70-х перед Оперним полюбляли ходити матір з сином, обидвоє з птахами
в голові. Раз по раз спинялись і, обіймаючись чоло в чоло, запитували то він
її, то вона його: "Ти мене любиш?"» Толік Лисак:
«Зараз в сквері Гідності на Сихові ходить один, не грізний на перший погляд.
Носить якусь ломаку, зупиняється напроти лавочки і грає, ніби на гітарі або на
сопілці». Олександр
Феофілович: «Ще кілька років назад був безхатько Вася, прізвисько "камандір,
виручі на два рубля". Так він звертався до всіх людей у формі –
муніципалів, патрульних, військових. Замерз на лавці взимку 2018-го. Його всі в
центрі знали, підгодовували. За часів,
коли на стадіоні Україна були ще дерев'яні лавки, а фани сиділи в 12-му секторі, якимсь чином на футбол пробирався чоловік
років, може, до 35-ти, але виглядав старше. В будь-яку
пору року в засмальцованій шапці-вушанці. Всі називали його Ліса. Він поважно
діставав з кишені пальто обдертого листка і починав читати:
"Барселона". Весь сектор дружно "фукав". Далі читав:
"Динамо, Шахтар..." – Фууу! В кінці: "Карпати"
(Львів)". – "УРА!!!" Потім він поважно підіймався вгору, і йому
давали якийсь дріб'язок. Це десь 1994–2000 роки». Андрій
Микуш: «В нашому гуртожитку Технікуму радіоелектроніки на Городоцькій коло
цирку була їдальня. В ній часто бував такий собі інтелігентний добродій з купою
книжок німецькою мовою. Він собі тихенько з'їдав у кутку
якусь зупу і потім ходив поміж столи: "Прошу пана, чи маєте 15
копійок?" Якщо хтось мав 10 чи 20, не брав. Я його ще часто бачив у
ходорівському поїзді – він сидів собі в кутку і читав
свої німецькі книги. Казали, що їхав до Чорного Острова. То були 1966–1968 роки». Олена
Гордієнко: «У трамваях ще донедавна їздив вправний баяніст, який йшов одну
зупинку по трамваю, грав українські мелодії і відразу ж виходив. До інструменту
мав прикріплену пластикову коробочку для пожертв. Не казав ніколи ані слова,
здавалося, що німий. А одного разу я побачила його в маршрутці на Пасічну з
якоюсь жінкою, мило спілкувалися. Такий інтелігентний собі чоловік». Олег Буняк:
«А ще були диваки з фізичного факультету, які в 1990-му
році після Вивиху і Дня фізика ходили по Львову з трилітровою банкою, яка була
закрита металевою кришкою. В кришці була прорізана дірка, в
яку пролазили купюри і монети. І була приклеєна біла етикетка, на якій
писало: "Ліга Сексуальних реформ. На зібрані гроші буде встановлено на
проспекті Шевченка автомат з продажу презервативів". І найцікавіше, що
інші диваки туди кидали гроші. Був реально в нас на курсі Влодко з Матюків
(Миртюхи). За пляшку міг в ластах та масці з трубкою побігти в дощ купувати
цукерки, прикурювати від розетки, пити фотопроявник і ще багато чого». У колажі
нагорі використані знимки Юрка Дячишина ще одного львівського сьвірка – Славіка Fashion 23.06.2021 https://zbruc.eu/node/105943?fbclid=IwAR1dU6P5UqSNmxjgTMwzFg_QFGnMQ1JzUAog4A_zrSTINar_MUJ80po6mWU |