www.ji-magazine.lviv.ua
Вадим Лабас. ГО Оберіг (Сайт Enigma 21 квітня 2019 р.) Переклад Лесі Поруцької-Сакович
Технології інформаційного нищення Петра Порошенка
Цей текст я писав:
- для Петра Порошенка, щоб
він розумів, як із нього робили
демона. Щоб розумів і те, що система не зупинилася й робить це й далі.
Сподіваюся, що він придумає, як їй протистояти.
- Для Владіміра Зєлєнского як для людини, чиї рішення можуть
залежати від думки більшости. Сподіваюся, він зрозуміє, як легко й дешево забезпечити згадану думку «більшости».
- Для народу України, щоб він зрозумів,
що більшість не завжди має рацію
й не завжди є демократичною.
- Для тих, хто продав країну за 30 срібняків. Щоб вони зрозуміли, як їхній голос неґативно вплинув на подальший розвиток країни.
- Для групи 25%, котра не піддається впливові думки більшости. Щоб вони зрозуміли, що ця система зараз почне працювати проти них особисто. Тож тримайте стрій,
хлопці.
-- Для РНБО. Щоб вони усвідомили масштабність проблеми і встигли створити групу слідчих (в тому числі з іноземних фахівців) зі втручання рф
у наші вибори і в цілому в наш інформаційний простір.
Ця стаття - не про технології, що їх застосовував
Владімір Зєлєнскій. В кінцевому підсумку, не вони забезпечили його перемогу зі 73% голосів. Він вчасно заскочив у вже створену політичну
кризу. Вже маючи 100% впізнаваність і будучи практично членом родини
для кожного споживача ТБ.
Статтю
скорочено, бо в повному обсязі вона має 20 сторінок. У ній ідеться про факти, які багатьом
давно відомі і про які вже писалося. Але хтось мав скласти
весь пазл.
Ця стаття - про втручання рф у вибори в Україні.
Саме воно у підсумку й зумовило їхній результат.
Так, були й інші причини програшу Петра
Порошенка.
Наприклад, масова робота реґіональних
політичних еліт проти нього, зрада
деяких членів команди президента і консолідація
"скривджених" оліґархів
і "пригноблених" політичних
важкоатлетів, колишніх і нинішніх.
Отже,
як рф створювала програш Порошенка:
Усі
ми пам'ятаємо слова путина, що
його влаштує будь-який президент окрім Порошенка.
Причин цього можна не називати, вони очевидні. Хіба що можна
додати особисту глибоку
образу путіна на завданий програш на міжнародній арені.
Перемога України у війні, що замаячила на горизонті, особиста образа путіна
плюс розуміння того, що військовим шляхом вже нічого не вдасться досягти, змусили рф перейти до іншого плану дій.
Багато
хто з нас називає цей план «демонізацією
Порошенка». Методи її були аналоґічні тим, що їх
рф використовує для канонізації путіна, тільки з повернутим на 180 градусів смисловим навантаженням. І, як бачимо, ця технологія має
приблизно однаковий відсотковий відгук електорату в рф і в Україні.
Основна
мета цієї технології - програмування масової думки. Масою є споживачі різних інформаційних сфер - ТБ, інтернет, соцмережі.
Приклади технологій з протилежними
смисловими навантаженнями:
Усі звернули увагу на піар путіна в рф:
«путін дістав з дна моря амфори - який молодець»,
«путін ходив на рибалку - який молодець», «путін смішно пожартував
- який молодець». Причому люди, які не піддавалися впливові масової думки, помічали, що амфори були
покладені на дно археологами, "щоби зробити путінові
приємно", рибалка — це ні про що,
а жарт - дебільний. Але ці
думки тонули в загальному захопленні.
Тепер
розглянемо масові інформаційні потоки щодо
Порошенка: «Порошенко виступив на сесії
ООН - в нього пом'ятий піджак», «Порошенко проінспектував
нову зброю - у зброї кривий ствол», «Порошенко відновив систему ППО над Києвом -
за себе боїться». Дехто подумає: «Ну, в нього ж справді був пом'ятий
піджак!» - але відчуйте смислове навантаження: яка різниця, який був
у нього піджак, якщо його промові
стоячи аплодував увесь світ?
Так, так - це той “тризуб
над кремлем, що криво стоїть”.
А тепер перейдемо до того, як рф домоглася дискредитації Порошенка
і що для цього робила.
1. Реґіональні інтернет-ЗМІ:
На початку 2017 роки ми розкрили велику
мережу українських реґіональних
ЗМІ, що ними керували з москви. Зрозуміло, після їх викриття
їх замінено на інші новинні сайти.
Завдання, що їх ставили
перед працівниками таких сайтів,
полягали в наповненні
контенту сайту звичайними, актуальними
для міста/області новинами:
події, погода, свята, заходи. Проте
новини, що стосувалися ЦЕНТРАЛЬНИХ органів влади, редактор реґіонального змі отримував з московського офісу. Отриманий матеріял про центральну владу редактор підправляв, вносячи у текст свої “реґіональні”
нюанси. Зазвичай публікувалася одна - дві такі новини на день, усі з неґативним відтінком. На додаток, для посилення потрібного новинного потоку, в московському офісі керували кількома великими, всеукраїнськими
новинними сайтами, як-от strana.ua, vesti.ua тощо.
Що це давало?
Це
давало ефект масовости, а отже відчуття правдивости потрібної новини. Інакше кажучи, якщо про новину пише понад 30 сайтів, від реґіональних до центральних, у споживача виникає думка, що ця новина не лише правдива, але й
важлива. Відтак споживач стає вже
носієм і розповсюджувачем цієї новини. При цьому, як ви розумієте,
від споживача приховано, що в цієї новини один автор і сидить він у москві.
Бюджет одного такого реґіонального
ЗМІ становив від 5000 до 7000 умовних
одиниць (у.о.). Загальноукраїнський місячний
бюджет - приблизно 150 000 у.о.
“Лідери думки”
Того ж 2017 року ми зафіксували
скупку реґіональних журналістів,
активістів і лідерів думки.
Пропозиція скупника полягала в наступному: 200 у.о. на місяць всього лиш за 1-2 будь-які пости на день із критикою будь-якої влади, що
входить до центральної вертикалі.
Великих текстів писати не вимагалося - достатньо одного - двох речень. Для полегшення роботи таких інформаційних тітушок існує людина-методичка [так в ориґіналі. - Л.П.], яка ґенерувала
такі меседжі. Приклад такої роботи ви
можете побачити на ФБ-сторінці
користувача Вадим Хомаха. Середнє число інфотітушок у кожній області - 20-25 чоловік.
Що це давало?
По-перше, це створювало враження, що існує
багато людей, які перебувають у вихорі подій і добре розуміються на
тому, що відбувається. По-друге, кожен
такий журналіст, блоґер, “лідер думки” обростав підписниками, які звикли сидіти
на неґативних новинах. Що, своєю чергою, впливало
вже на журналіста/блоґера/“лідера думки”, формувало саме його мислення і змушувало його цей неґатив не лише транслювати й розвивати далі, але й формувати його в дії. По-третє, це зміцнювало й підвищувало рейтинґи ЗМІ, які тримали ту ж неґативну хвилю.
Бюджет “лідерів думки”
на одну область - 5000 у.о., по Україні
- приблизно 100 000 у.о на місяць.
Блоґери
Аналоґічні пропозиції робилися
й топ-блоґерам. Тут розцінки
були індивідуальні, але, в середньому, не перевищували 500 у.о. на місяць. Хоча є й вищі гонорари.
Телебачення.
Завдання, що їх з москви ставилося перед ТБ, ні чим не відрізнялися
від завдань для реґіональних ЗМІ і “лідерів
думки”. Полягали вони у формуванні
й поширенні неґативної інформації про центральну владу. Відмінністю ТВ від попередніх груп є наявність реґулятора у особі Національної ради з питань телебачення. Це вносило деякі ризики, які
були відсутні в інтернет-ЗМІ та блоґерів. Захистом у конфліктних ситуаціях було посилання на свободу слова і опозиційної
критики.
На початковому етапі, флаґманом такого ТБ став канал Ньюзван.
Пізніше приєднався 112 і
завершив формування пулу 1 + 1. (У процесі відбулися деякі незначні зміни, але на суть вони не вплинули).
«Інтер» використовувався
для підтримки проросійського
електорату.
Бюджет витрат на ТБ оцінити складно. В кожного каналу він
свій, плюс іде компенсація за рахунок комерційної діяльности. Але в середньому, можна сказати, що сума приблизно 2-3 млн. у.о. на місяць.
Ольґінські боти.
Цієї
теми не торкатимусь. Її вже давно й широко розкрито. Але зазначу, що ці
боти є невід'ємною частиною загальної системи.
Уся
система зі згаданих 5 груп є замкнутою і управляється з
єдиного центру. Кожна з груп підвищувала рейтинґ іншої групи,
леґалізувала потрібний інформаційний меседж і забезпечувала його масовість.
Замкнута й широко розповсюджена
мережа інформаційних потоків,
керована з одного центру, унеможливлювала
будь-який опір здорового глузду в людей, які піддаються впливові мас. А вони становлять більшість.
Технологія ця не нова. Вона використовувалася
на виборах у США, її використовували прихильники Brexit’у у Великій Британії, «жовті жилети» тощо.
Таким чином, сформувавши
неґативне ставлення аж до
ненависти не тільки до Порошенка, а й до всієї центральної вертикалі влади, ця система домоглася повного розчарування більшости людей у політиках
поточного складу й зачистила поле для людини без політичного бекґравнду.
Я не знаю чи був Зєлєнскій частиною
цього плану, чи він просто скористався ситуацією, що склалася,
можливо навіть сплутавши карти росіянам. Це ми побачимо в майбутньому по його діях.
Джерело https://enigma.ua/articles/tekhnologii-proigrysha-dlya-petra-poroshenko
https://lesinadumka.blogspot.com/2019/05/blog-post.html?m=1
|