www.ji-magazine.lviv.ua
Наталя Гузенко, засновниця проєкту Amuse A Muse
Як правильно фарбувати губи? Підказують героїні картин Франтішека Купки
![Червона помада, Франтішек Купка](1603.files/image002.jpg)
Авжеж, ви здогадуєтеся, що Франтішек Купка навряд чи навчатиме нас правилам макіяжу. А втім його картини повідають
про те, чому на початку ХХ століття зображувати жінок, що фарбують
вуста, означало бути сучасним
художником, який тримає
руку на пульсі.
«Помади» увійшли
в серію робіт, яку Купка, влаштувавшись у Парижі, присвятив жіголеттам – дівчатам, що прогулюються вечірніми паризькими вулицями в пошуках щедрих кавалерів.
![Жіголетти, Франтішек Купка](1603.files/image004.jpg)
Жіголетти, Франтішек Купка, 1909-1910, Národní
galerie Praha, Прага
![Жіголетта та вантажник, Франтішек Купка](1603.files/image006.jpg)
Жіголетта та вантажник, Франтішек Купка, 1909-1910
Порядні пані першого десятиліття
ХХ століття майже не користувалися декоративною косметикою,
а червона помада й поготів уважалася атрибутом повій, утриманок та актрис. Одна з них, Сара Бернар, відіграла вирішальну роль у подальшій долі помад. Актриса не тільки з’являлася з нафарбованими губами на публіці,
але навіть наносила помаду, не ховаючись
від сторонніх очей.
Прикутих до Бернар поглядів вистачало. Адже доглядом за собою жінки займалися у своїх дортуарах, тому
дотики помади до губ виглядали зухвало й збурювали в чоловічих серцях неабиякі пристрасті.
![Жіголетта в червоному, Франтішек Купк](1603.files/image008.jpg)
Жіголетта в червоному, Франтішек Купка, 1909, Centre Pompidou, знаходиться в Musée des Beaux-Arts de Rouen, Руан
![Помада №2. Неділя, Франтішек Купка](1603.files/image010.jpg)
Помада №2. Неділя, Франтішек Купка, 1908, Centre Pompidou, Париж
Велике майбутнє маленької помади в 1870 році розгледіли далекоглядні власники косметичної марки Guerlain. Майстри бренду надали помаді циліндричної
форми й помістили в тюбик з
механізмом, що дозволяє її піднімати
та опускати. Таким чином нанесення
помади значно спростилося, і тепер її можна було
носити із собою всюди.
![Помада Ne m'oubliez pas («Не забудьте мене»), Guerlain, після 1870](1603.files/image011.jpg)
Помада Ne m'oubliez pas («Не забудьте мене»),
Guerlain, після 1870
![Помада Ne m'oubliez pas («Не забудьте мене»), Guerlain, після 1870](1603.files/image012.jpg)
Помада Ne m'oubliez pas («Не забудьте
мене»), Guerlain, після
1870
Акторки німого кіно, чий макіяж був легшим і природнішим, ніж в актрис театру,
також допомогли помаді вийти з півсвіту. Вплинуло на використання косметики й електричне
освітлення, що з’явилося у великих містах: при яскравому світлі ліхтарів нафарбовані обличчя виглядали виразніше.
Саме освітленими центральними вулицями Парижа (не дарма ж його
нарекли «Містом світла»!) і
прогулювалися жіголетти з підведеними очима та червоними вустами. З кінця ХIX століття червона помада стає символом вільної жінки, а на початку 1910-х її беруть на озброєння навіть суфражистки.
Для Купки та його колег
жіголетти, так само як танцівниці
й актриси, були важливими персонажами на сцені міста, що змінювалося.
Адже місце сучасних художників – там, де життя вирує!
Своїми героїнями Купка не захоплювався, але й не засуджував
їх, а лише прагнув передати мить, що вислизає.
![Помада №2, Франтішек Купка](1603.files/image014.jpg)
Помада №2, Франтішек Купка, 1908, Centre Pompidou, знаходиться в Musée d'Art moderne et contemporain
de Strasbourg, Страсбург
![Співачка кабаре, Франтішек Купка](1603.files/image016.jpg)
Співачка кабаре, Франтішек Купка, 1909-1910, Národní
galerie Praha, Прага
Купка писав жіголетт у свій фовістсько-експресіоністській період,
коли основне місце в його все іще фігуративних
роботах посідав колір. Червона помада на його картинах –
не тільки головна героїня (адже саме
її ми бачим першою), а до того ж інструмент, що наносить фарбу на губи, як пензель художника накладає мазки
на полотно.
Модель немов зникає, а на перший план виходять фактура, мазки пензлем і
полотно, які визначають
наперед абстрактні роботи Купки», – пишуть про картину
«Помада №2. Неділя» хранителі
Художнього музею в Страсбурзі.
![Автопортрет, Франтішек Купка](1603.files/image018.jpg)
Автопортрет, Франтішек Купка, 1910, Národní
galerie Praha, Прага
![Клавіші піаніно. Озеро, Франтішек Купка](1603.files/image020.jpg)
Клавіші піаніно. Озеро, Франтішек Купка, 1909, Národní galerie Praha, Прага
Справді, мине лише рік, і Купка
напише картину «Клавіші піаніно. Озеро», в якій поєднає фігуративні й абстрактні елементи. Ця робота вважається поворотною
для художника, який у подальшому
став абстракціоністом. Але ж тепер
ми знаємо, що розгледіти його творчі пошуки можна
було ще в «Помадах». Отож фарбувати губи треба так, щоб увійти в історію.
Романтичну, еротичну або … історію мистецтва.
5 03 2021
https://www.amuse-a-muse.com/uk/2021/03/помади-франтішека-купки/
|