|
Юрій АндруховичНезакінчена п’єса для кінченого артиста…а взяти того ж Міхалкова? Не Кончаловського, хоч і він теж
нічого собі кадр, але Нікіту? Колись ми писали б його «Микита Михалков», однак часи міняються, а з ними і звичаї правопису – особливо щодо «Великого Брата», імена якого ми тепер з респектом дедалі частіше пишемо приблизно так, як сам він їх вимовляє. Так що тепер
Нікіта він, Міхалков (а мо’ й Міхалкоф?) Озираюся в далеке студентське минуле й ніяк не віджену ні сантиментів,
ні рудиментів. Бо правди ніде
сховати: будучи шмаркачем,
зеленим і вельветовим, любив я фільми
цього Нікіти! «Незакінчену п’єсу» любив і «Рабиню», і ще щось
про Обломова, хоч на «Обломові»
робилося нуднувато. А тут ще й вилазить зі
своїх закамарків того Нікіти творчий вечір у зимному до мозку в кістках Ленінграді – атракціон, на який нам, п’ятьом практикантам зі Львова, так дико пощастило урвати квитки ціною з половину стипендії! (Осінь 1981-го, за рік помре Брежнєв.) Згадка про Брежнєва тут якраз на місці: Нікіта в ті роки публічно поводився не без бравадної опозиційності (мовляв, дістала вже ця
совдепія), хоч радше то була «опозиційність»: усі ж бо знали, хто в Нікіти, як і в Кончаловського, папєнька. Великий гімнотворець. Гаразд, папєньок ми не вибираємо, і син за батька, як відомо, ні в зуб ногою. Мені тут інший феномен муляє – якраз синівський: уже багато-пребагато років, як Нікіта бути хорошим режисером різко перестав. Так ніби взяв і відмовився. Але як це можливо? Моє пояснення
брутально просте: мабуть, звихнувся від розпаду ссср
– і процес пішов. І з кожним наступним роком гірше. Клінічніше. Тут – невеличке відхилення від Нікітиної особи у зв’язку із цьоготижневою
кончиною Ґорбі. Йдеться про
вибір одного лише слова. Бо фінал ссср
одні визначають як «розпад», а другі як «розвал». Різниці, на перший погляд, жодної. Та насправді вона велетенська,
просто-таки світоглядна. Хто каже «розпад», той знає, що ссср
перестав існувати з об’єктивних
причин – здувся, самознищився,
вмер від раптової свободи. Хто каже «розвал»,
думає, що ссср згинув унаслідок
американських таємних штучок, головним виконавцем яких став той-таки Ґорбі, їхній жидомасонський
аґент. Тобто ссср мав би жити
ще й жити, але його вбили вороги. Я кажу, як ви зауважили, «розпад». І не сумніваюся, що Нікіта каже «розвал». Тепер назад до нього. Не маю жодного сумніву, що для нього «розвал ссср»
– така ж «найтрагічніша геополітична катастрофа», як і для його
теперішнього боса. А заодно й для 80 відсотків здеґрадованого дощенту населення, яке чомусь дехто вважає
великим народом. Ця совкодрочерська шизоностальґія логічно привела Нікіту у 2015 рік, коли СБУ заборонила йому в’їзд в Україну. Днями якраз можна було
відзначити сьому річницю цього знаменного рішення, ухваленого дня 31 серпня. Там, щоправда, йшлося лише про 5 років, себто, формально кажучи, після 31 серпня 2020-го Міхалков знову міг нас навідувати.
Але, здається, ані разу не навідав. Зате зненавидів.
Остаточно. Якщо в нас, у нашої країни, є щирі ненависники в середовищі російської творчої інтеліґенції,
то цей серед найзапекліших. Як назвати міхалковську суміш монархізму з нацизмом, уже відомо:
звичайний рашизм. Хоча… В українській Вікіпедії подибуємо начебто факт, що Нікіта свого
часу «підтримував українського
режисера Олега Сенцова,
незаконно ув’язненого в росії».
І якби я не звернувся до першоджерела, то наївно вважав би, що не все так безнадійно з тою кармою. Але от вам першоджерело,
пряма мова. Перепрошую, зацитую в оригіналі: «Я не могу
прыгнуть выше моей головы. … Есть довольно серьезные аргументы, носящие
юридический и процессуальный характер, на которые мне трудно ответить, потому
что я не юрист. Ты говоришь – “отпустите его, он хороший художник”, а тебе
говорят – “он террорист” и приводят тебе факты. С этим трудно спорить». Отак значить. Виглядає, що підтримка
Міхалковом Сенцова була насправді десь приблизно така ж, як підтримка Ісуса нашого Христа Понтієм Пілатом, тобто обмежилася ретельним умиванням рук. А я готовий був, поки
не перевірив, думати, що тут коли вже не великодушність як залишок давно розпроданої «дворянської честі», то хоч би вдавання великодушності.
Але не тут-то было, не до вдавання вже. І це виразно
проявилось останніми днями, коли Міхалков
видав у світ чергову ненависницьку тираду – цього разу щодо української мови, що її означив «языком ненависти к
россии». Ненависник, який приписує ненависть до себе тим, кого ненавидить, – клініка цілком очевидна. «И
потому, если мы позволим, чтобы на нем (тобто українською, – Ю. А.) хоть где-либо преподавали, это будет катастрофа
и мина под нашу историю», – лякає принишклу
аудиторію Нікіта. Але пізно. Уже «преподають» – років зі 100 щонайменше. А ви, дядьку, навіть і цього не знали?! Який же ви, дядьку, темний! Слова Міхалкова про «нацистський характер української мови» пролунали не де-небудь, а на відкритті чергового 44-го московського кінофестивалю, президентом якого
той, уже майже як Лукашенка, є аж 23 роки. Нині фестиваль, зокрема і значними стараннями Нікіти, зовсім зійшов на пси, позбавлений міжнародної категорії і фактично пробойкотований усім порядним кіносвітом. Тож відкриваючи врочисто цю пропащу асамблею,
Міхалков може собі говорити що
хоче. Наприклад, таке: «Мы – единственные в мире, кто встал на защиту тех
ценностей, которым присягали наши предки». І слово промовлено. І це слово «цінності». Виявляється, не лише Україна їх
захищає. росії теж, виявляється, про них ідеться. Виявляється, вони вдерлися в Україну зовсім не заради того, аби вбивати, ґвалтувати
й мародерити, а заради «цінностей, яким присягали їхні предки». Слово «предки» в месиджі Нікіти таке ж ключове,
як і слово «цінності». Пряме
проявлення тієї архаїчності, на якій усе це замішано. Воно,
зрештою, й не штука бути архаїчним,
коли тобі 77. У такому віці
лише поодиноким унікумам вдається архаїчними не бути. Тобто все виглядало б радше нормально, якби цей злостивий
пенсіонер проповідував свій культ предків десь серед няньок
і санітарів у будинку перестарілих. Натомість він відкриває кінофестиваль,
який колись був міжнародним, і до того ж у ролі
президента цього фестивалю! Утім час уже тут
покинути нещасного майстра культури і перейти до
них, до цінностей. Щодо тих, які захищає Україна,
все зрозуміло – це цінності нормального вільного світу. Але як дефініювати цінності росії, якщо в неї вони теж, виявляється, є? Дещо знаючись на предках Міхалкова, можна доволі точно уявити собі те, чому вони «присягали» протягом сторіч. У центрі – право сильнішого (якому принаймні здається, що він сильніший)
убивати, ґвалтувати, мародерити. Це – база, підстава, ціннісна серцевина: насильство. Надбудовою ж до цієї бази є купа химерних конструктів: православний фундаменталізм, насолода від несвободи,
деспотизм сім’ї, школи, армії, держави загалом. І, звісно, месіанство: росія вважає, що рятує
світ, убиваючи його. Але що таке
надбудова, як не примарна видимість
задля кращого вигляду у власних очах? «Цінності, яким присягали предки»
– передусім кримінальні. Масовий злочин Бучі – от вам приклад, як працюють
цінності їхніх предків. З нашого боку цінності діаметрально протилежні, антагоністичні – в цьому й сенс війни:
проти нас антисвіт із його антицінностями. Україна протистоїть цьому антисвітові на крайньому рубежі. Вона є першою з тих, кого
антисвіт хоче поглинути. Вона не обирала саме такої географії, але й не може обрати для себе іншої. Що вона може – це з усіх сил не давати себе поглинути, не здаватися, не приймати неіснування. І так є, і це вéлико. 02.09.2022 |