|
Борис Ґудзяк, президент УКУ, архиєпископ-митрополит ФіладельфійськийБудьте великимиУ липні під
час візиту до України президент УКУ, архиєпископ-митрополит Філадельфійський
Борис Ґудзяк зустрівся з працівниками та студентами Українського католицького
університету. Це була закрита зустріч, але з дозволу владики публікуємо
найважливіші тези. У світі триває багато воєн. Але ще ніколи в історії
людства не було настільки висвітленої події, як війна росії проти України.
Очевидно, це певною мірою відбувається завдяки сучасним медійним технологіям.
Але також завдяки моральній чіткості між російським агресором — з однієї
сторони, й українцями, які захищають невинних та свою країну, — з іншої. Вже
п'ятий місяць я стежу за провідними американськими та європейськими медіа. І у
кожному ЗМІ щодня поширюють матеріали про Україну. Я запитував у американців —
чому є така велика підтримка України? Не всі можуть відповісти.
Але переконаний — це відбувається тому, що люди відчувають щось
таїнственне. Господь діє через українців. І важливо, щоби кожен із нас це
усвідомив. Ми створені для вічності Я часто згадую Артема Димида, випускника УКУ, який
загинув 18 червня, обороняючи Україну. Згадка про Артема мене виструнчує. Я маю
купу клопотів — але, згадуючи його, розумію, що ці клопоти є не такими вже
й важливими. Артем не боявся. Я не знаю, чи ходив він часто до
церкви, але Артем вірив – у Бога й у вічність. І це змушує нас усіх поставити
собі питання — яким є наш світогляд? Чи ми живемо до того моменту, коли нас
покладуть у труну? Чи ми живемо вічно? Наша християнська віра полягає в тому,
що ми усвідомлюємо — людина створена для вічності. Віра у вічність змінює
все. Я ставлю перед собою подвиг Артема. І попри суєту та
проблеми, кажу собі: «Подивися, як Артем стрибав з літака. Як отець Михайло та
Іванка прощалися з ним. Ось це є справді важливі речі. А через все інше ти
пройдеш». Подивімось, як батьки Артема, отець Михайло Димид та
Іванка Крип’якевич-Димид, пережили раптову смерть і похорон свого сина. Уявіть:
заспівати колискову на похороні сина… Погляньмо, яку рівновагу проявив
отець Михайло. Це знаковий приклад. Ми бачимо такі ж прояви у тих сотнях тисяч
чоловіків і жінок, які зголосилися захищати Україну. У тих українцях, які
виїхали за кордон і кажуть: «Ми хочемо бути ближче до України, тому не їдемо
далеко. Ми хочемо повернутися». Смерть Артема зостанеться дірою в серці Іванки й отця
Михайла до кінця їхніх днів. Ніщо не заповнить місця, що належало синові. Але
вони живуть з вірою, що зустрінуться з ним, що Артем живе. «Я живий», — такими були останні слова Артема Димида.
Хлопець прожив ще 40 хвилин після поранення. Переважно з такими травмами
поранений не приходить до тями. Але Бог дав йому сили сказати: «Я вижив. Я
живу». І ми маємо жити. Ви є спільнотою, яка живе. Те, що ви
щодня в непростих обставинах виконуєте свою роботу і робите те, що перевищує
ваші сили, ― це і є життя. Є за що жити і за що померти
Зустрічаючись зі студентами на початку року ще як
ректор УКУ, на першій зустрічі я завжди говорив: «Я хочу, щоби цей університет
приготував вас до дорослого життя. Але також, аби УКУ приготував вас до
смерті». Адже смерть є неминучою частиною життя. Те, як ми дивимось на смерть,
змінює все у житті. Чому світ сколихнувся, коли побачив відважність
України? Бо світ бачить, що українці вірять, живуть жертовно, що є принципи,
цінності, чесноти, за які треба жити і за які можна віддати своє
життя. Великою небезпекою є дозволити ворогові людського роду
бути в нашому серці. Якщо не маємо віри, цілісності, надії, то ми багато не
зробимо. Можемо хіба животіти. Тому треба берегти себе та своїх ближніх, свою
духовну, психічну і фізичну гігієну. Бути у формі, бо ця війна — як
марафон. Неминучість війни Ми приречені мати того північного сусіда, якого маємо.
І якщо хочемо спокійно жити, то мусимо змінити росію. Бачимо, як змінилися
українсько-польські відносини. Мені здається, що Польща здивувала не тільки нас
і світ, а й сама себе. Німці та французи століттями мали суперечки. Але прийшов
час миру. Християни у 60-х роках XX століття організували месу в Реймсі,
на якій були присутні Конрад Аденауер, федеральний канцлер ФРН, і Шарль де
Ґолль, президент Франції. Ця подія символізувала взаємне прощення і бажання миру.
Саме ці цінності стали основою для створення Європейського Союзу – малого чуда.
Я не канонізую Західну Європу – вона має свої проблеми ідентичності, але був
мир. В Україні за її історію ніколи не було такого довгого
періоду без війни. Скільки це могло тривати? Маючи сусіда, який не покаявся у
своєму імперіалізмі й колоніалізмі, і знаючи, що українці рабами вже не будуть
– війна була неминучою. І тому росія має змінитися. В Україні я не зустрів жодної людини, яка би
погодилась на поразку. Я українцям вдячний за це. Дай, Боже, їм сил. Це є
велика Божа правда. І ви змагаєтесь за Богом дану людську гідність і
свободу.
Будьте великими Я хотів би, щоби ви хотіли бути великими — і не
має значення, яка ваша посада. Я дуже шаную прибиральниць і вдячний за їхню
роботу. Це так важливо, коли ти приходиш у чисте приміщення. Можна бути великою
прибиральницею: працювати так, аби твоя частина кампусу блищала. І це впливає
на всіх навколо. Тож заохочую всіх бути великими в позитиві, у побутових речах. Нам бракує лідерів. А щоби бути таким лідером, за
яким хочуть іти, треба над собою багато працювати: я все-таки напишу цю статтю,
вивчу англійську мову краще. Нам потрібні люди, які виходять зі своєї шкарлупи.
Таким лідером був митрополит Андрей Шептицький. Великі речі не є одним емоційним подвигом. Це роки
системної праці. І від маленьких щоденних справ до глобальних – треба бути
великими. Мені здається, що тільки так ми можемо мультиплікувати свій
потенціал. Не творити конфліктів. Не нищити лівою те, що будуємо правою. Занотувала
Анастасія Галюк 27.07.2022 |