|
Андрій ГарасимЧому в Україні за 8 років війни й досі масово не виробляють дрони? Пояснює розробник БПЛАВелика кількість — одна з найбільших переваг безпілотників Олександр Чендеков, керівник компанії НВП "Укрджет", яка займається розробкою та виробництвом реактивних і багатоцільових безпілотників, розповів ТЕКСТАМ
про особливості виробництва
дронів в Україні. Приватне фінансування ефективніше — Іран, який перебуває
під частковими санкціями, зумів налагодити велике виробництво дронів. Чому Україна поки
що не може створити чогось схожого в таких самих масштабах? Наші фахівці однозначно можуть створювати схожі апарати. Чи здатні
вони створити їх за три місяці? Ні, бо
цикл розроблення й випробувань
значно більший. Потрібно пів року або й рік до першого
польоту, а потім два-п'ять років для налагодження якісного постачання. У нас зараз якісне постачання не обов'язкове. Випробували, літає — закуповуймо. Процедури військових закупівель такі спрощені, що навряд чи десь у світі
є країни, у яких це відбувається простіше. Тобто всі процедури мінімізовано,
хоча декому й такий рівень здається
недостатньо простим. Але для розроблення дронів потрібне фінансування, до того ж бажано недержавне. У нас, на
жаль, державне фінансування
розроблень не працює — здебільшого воно завершується тим, що роблять якийсь
непотріб. Є, звісно, винятки, але переважно, якщо відкрити вікно,
туди набіжать усі, хто хоче
грошей, і за такими спрощеними процедурами буде профінансовано величезну кількість розроблень, а
результату — нуль. Є галузі, де без державного фінансування
не можна нічого зробити. Але безпілотники є змога розробляти власним коштом, якщо є інвестор, який вбачає в цьому свій бізнес. Приватне фінансування ефективніше, бо передбачає створення
продукту, який має продаватися. Тому я вважаю, що розроблення мають відбуватися повністю чи частково
приватним коштом. Держава вже довгий час фінансує саме придбання
апаратів. До цього року придбання було мізерним, держава замовляла у виробників, які пройшли випробування, таку кількість безпілотних комплексів, якої вистачало лише підтримати чи навіть частково
підтримати підприємства на
плаву. Нам слід системно інвестувати в цю галузь, створювати
школу, збирати найкращих фахівців, забезпечувати їх високим рівнем
оплати. Останнє — наша галузева
проблема. Бо конструктори —
люди розумні, вони розуміють,
що є ринок праці ІТ-спеціалістів, у якому зарплати значно вищі. І якщо людина вміє
щось робити головою, до
того ж швидко й добре, — вона вибере
ІТ-індустрію, а не авіабудування.
А якщо все ж обере останнє, то захоче поїхати з України, бо у світі авіабудування
оплачують на рівні ІТ. На жаль, у більшості українських бізнесменів дуже короткий
горизонт планування. Багато
з них не планують більш ніж на пів року чи рік. З таким підходом не можна розробити нічого вартісного. Варіант із залученням іноземних
інвесторів теж є, але чому іноземний інвестор зараз має вкладати в Україну — я не знаю, адже ризиків більш
ніж удосталь, щоб відмовитися. — Була дуже цікава
розробка, у якій ви теж брали участь, — серії безпілотників PD (People's Drone). Наскільки масово виробляється цей апарат? Станом на
початок року це був один з найкращих і єдиний у своєму класі розвідувальний
БПЛА в Україні. Але його
проблема — дуже довгий цикл
виробництва. Якщо ви його замовите
сьогодні, то отримаєте лише за шість-дев'ять місяців. Причини — імпортні закупівлі, їх велика
номенклатура, виробництво, проблеми
з особливостями українського
оподаткування, зокрема ПДВ.
Коротко кажучи, безліч дрібних проблем, через які процес виготовлення БПЛА розтягнено в часі. Але зараз їхній виробник виконує замовлення — і це добре. Український безпілотник PD-2. Фото з
сайту Укрспецсистемс Треба також розуміти, що сьогодні перед українськими підприємцями постають величезні ризики. Починаючи з того, що в підприємство може потрапити ракета, й завершуючи тим, що підприємець зараз набере людей, закупить матеріали
й компоненти — а замовлень може не бути. І він балансує між усіма
цими ризиками. Коли великі ризики, то ти думаєш, перш ніж збільшувати потужність виробництва. Щоб, наприклад, було чим людям платити зарплату. Різні горизонти планувань — Чи не схоже на те, що в цій ситуації найкращим
рішенням буде закуповувати різноманітні БПЛА за кордоном? Є горизонти планувань. У короткостроковій перспективі, якщо нам потрібен якийсь дрон через найближчі
два-три місяці, то краще купити іноземний. Якщо йдеться про період пів року чи рік, то краще
закуповувати вітчизняні безпілотники тих моделей, які вже пройшли випробування. А в горизонті три роки й більше доцільно вкладати в розроблення моделей, на які буде
потреба потім. Наприклад, на початку війни всі говорили про необхідність
БПЛА для розвідки й коригуванню
вогню. Тому почали робити різні конструкції для кидання ВОГів на ворога. Але як тільки Київ обстріляли
дронами-камікадзе, усі тут
же взялися говорити, що терміново потрібні
дрони-камікадзе. А раніше
вони не були потрібними? Тобто працювати треба одночасно в різнострокових
перспективах. — Чи може покращити
ситуацію будівництво турецьким виробником "Байрактарів" виробничих потужностей в Україні? Торік року вони придбали в Україні земельну ділянку, щоб побудувати виробництво, і я не чув, щоб відмовилися від цих планів.
"Байрактари" непогано
зарекомендували себе, ця війна зробила їм
чудову рекламу. Мені важко говорити про їхні стратегічні плани, але сама Україна є великим
споживачем цих безпілотників. Тому як мінімум варто мати на нашій
території засоби для обслуговування, ремонту й навчання
— а це вже непоганий бізнес. Україна могла б
стати певним шлюзом для Туреччини
у Європу. Якби ці дрони отримали
статус made in Ukraine, вони могли б легше оминати питання експортного контролю. Бо, наприклад, після застосування в Азербайджані порушували питання щодо відмов постачати
туркам якість складники —
оптико-електронні системи з
Канади, австрійські двигуни тощо. Для турків українське виробництво могло б дещо спростити всі ці
ймовірні обмеження. Бо якщо це
в нас, то це вже не Туреччина, яка має якийсь свій складний
геополітичний вектор, а Україна,
геополітичний вектор якої цілком зрозумілий. Тому, думаю, Туреччина й далі здійснюватиме свою бізнес-експансію
в Україну. — Союзники вже надають нам різноманітні дрони. Чому ми поки що
не чуємо про них так багато,
як про "Шахеди"? Я не дуже відстежую номенклатуру постачань, тому не говоритиму тут
за всіх. Але мушу зазначити одну цікаву річ. Від початку вторгнення й надання західної допомоги я чув, що наші
користувачі дронів західного виробництва іноді скаржаться на їхні низькі характеристики. Мовляв, вони виявилися недостатньо стійкими до РЕБ, мали недостатньо великий радіус дій, роздільну здатність камери чи тепловізора. Я думав над цим і зрештою дійшов
до такого висновку: армії
НАТО мають повноцінну
номенклатуру безпілотних засобів,
починаючи від мініатюрних нанодрончиків, які поміщаються на долоню, й завершуючи дроном стратегічного спостереження Global Hawk. І між ними щільно заповнені різними моделями дронів усі ніші
з певних оперативних завдань. Для кожного завдання є свій дрон. Так ось, ті дрони, які
ми отримували, — це все дрони, що забезпечують
підтримку наземних операцій. Сухопутні сили, морська піхота
— з ними саме ці дрони. Але річ у тім, що країни
НАТО починають сухопутні операції за умови, коли вони мають повну перевагу
в повітрі й повну перевагу в радіоспектрі. Тобто коли придушено всі протиповітряні засоби й засоби радіоелектронної боротьби. І коли починається
пряма зачистка території, то вони літають
цими дронами без жодної протидії. А в нас не така війна. Ми воюємо без переваги в повітрі та радіоелектронному спектрі. Тому ті дрони, які зроблено
для контртерористичної боротьби,
здебільшого не пристосовані
для виконання завдань в умовах широкомасштабної агресії та бойових дій. А в нас було сформовано очікування, що в них усе має бути так, як нам потрібно. Хоча вдалі зразки
справді є.
Точна зброя, розвідка й швидке ухвалення рішень — Якими мають бути пріоритетні напрями розвитку українського озброєння? Тенденції такі — це точна зброя, ми маємо вражати військові об'єкти й цілі. Що це буде — командні
центри чи техніка — неважливо. Завдання просте: ми маємо руйнувати їхню військову спроможність і не шкодити життю населення на окупованих територіях. Усі ці килимові
бомбардування й артилерійські
обстріли, що знищують цілі села, — по-перше, неефективні, а по-друге, дуже
дорогі. Тобто в пріоритеті має бути точна зброя. Ми маємо визначити ціль і мінімальною кількістю засобів вразити лише її. Також
важливими є точні засоби розвідки. Ідеться про супутникову розвідку, безпілотники, радіорозвідку. Ще одне – швидкість управління й ухвалення рішень. Побачили ціль — і одразу її вразили. Плюс, звісно, ідея ройового
застосування. Якщо це точна зброя й вона має ройову можливість
— ідеться про сукупність багато маленьких точних боєприпасів — це добра ідея. — Які ще потенційно
небезпечні розробки дронів ми можемо чекати з Ірану? Ну, наприклад, "Араш-2". Він
схожий на "Шахед", але трохи
більший і, здається, має гвинтову та турбореактивну версію. Кажуть, їх теж
хотіли передати Росії. Імовірно, це може відбутися. Наступник "Шахеда" — іранський дрон-камікадзе
"Араш-2" Але я думаю,
що за ефективністю вони будуть схожими на "Шахедів",
їх багато збиватимуть, проте не всі. Тобто якщо
Росія отримає додаткову партію, то неважливо, "Шахедів" чи "Арашів". Основна проблема в тому, що їх багато. — Тобто концепція "багато дешевих дронів" себе виправдовує? Так, дрони — непроста ціль, зокрема й тому, що їх може бути багато.
Треба створювати певну щільність ПВО. Наприклад, з обстрілів ХАМАСОМ Ізраїлю ми знаємо, що "хамасівці" накопичують певну кількість ракет, а потім просто працюють на перевищення спроможностей засобів протиракетної оборони. Сучасні протиповітряні засоби можуть вражати
всі безпілотники, але тут ідеться про просте питання співвідношення щільності. — А яка, на
вашу думку, оцінкова вартість
"Шахеда"? У безпілотниках питання вартості складне. На око собівартість
одного "Шахеда" може
бути до 100 тис. доларів. Але це
лише дрона. А ще ж є пускова установка, засоби планування, управління й логістики. Коли вони всі в комплексі, то ця цифра може подвоїтися. Не треба забувати, що у "Шахедів" з електроніки є досить просунуті компоненти, що базуються на американській компонентній базі. Усі ці компоненти
мають експортні обмеження, але Ірану якось вдається закуповувати їх через свої підставні компанії в азійських та африканських країнах. 10 11 2022 |