|
Ірена Карпа, українська письменницяЧоловіки і війна"Жінок в часи небезпеки приваблюють сильні чоловіки, чоловіки зі зброєю, чоловіки
маскулінні. Ми просто скучили за ними", - Ірена Карпа, спеціально для DW. "Мене
мучить совість, - каже знайома журналістка. - Якби не було дітей,
я би вже була на фронті".
Чи це відмазка
така, може, про дітей?.. Ну бо що то ми за феміністки такі - причепились до чоловіків, що лиш
вони "зобов'язані" бути воїнами?.. У голові мені зринає
число 37 тисяч - це якраз жінки у
складі ЗСУ. Із них майже
тисяча вже встигла стати командирками.
Але ж я завжди пишу про жінок!
Тож, виключно заради балансу, зараз таки трохи "причеплюся" до чоловіків. Чоловіки, які пішли
на війну "Бачиш, були такі
собі мужики-тюфяки, жінка
весь час крутиться, а він на дивані.
А тут, бачиш, як: раз - і гендерні
ролі склалися в традиційну коробку. Чоловік на війні зі зброєю,
жінка вдома з дитиною. Бо садок закрився, офіс розпустили. Так що чоловік знову відчув
себе чоловіком - захищає їх, шле додому
гроші. Скільки родин он
по-новому глянули одне на одного! Був
мужик ніякий, а тепер -
секс-символ і герой". Це один зі зрізів реальності
- від моєї близької подруги-піарниці. Селф мейд жінки,
що з 16-ти років, відколи її мати
поїхала на міграційні роботи, заробляє на себе сама. У професійному середовищі їй, як і багатьом, доводилося бути сильнішою за конкурентів-чоловіків, і все ж моя подруга вперто називає себе нефеміністкою й
поборницею традиційних цінностей. Про "був мужик ніякий, а тепер секс-символ і герой" погоджується
і психологиня Лариса Волошина: "Так, на первинному, тобто тваринному рівні, "дружня" агресія виглядає сексуально". Жінок
в часи небезпеки приваблюють сильні чоловіки, чоловіки зі зброєю, чоловіки
маскулінні. Ми просто скучили за ними - це вже я кажу як письменниця й авторка курсів про стосунки. Чоловіки, які поїхали
за кордон Вона ж дає інший зріз
того, що відбувається в Україні сьогодні. Зріз реальності її клієнток - жінок,
що встигли виїхали за кордон не самі, а
разом з чоловіками. Був
там люфт в один день, пам'ятаєте? До
початку загальної мобілізації.
Це вже потім
почали випускати, тільки якщо ти непризивного
віку чи батько
трьох дітей. На свої очі бачила
десятки молодих чоловіків у
черзі на реєстрацію тимчасового прихистку у Франції. Мені було
трохи незручно, то ж посилено уявляла, що десь у них заховані
ті троє дітей
чи невиправні проблеми зі здоров'ям…
Потім звинувачувала себе в гендерних упередженнях. Потім переконувала себе, що тут вони, напевно, працюватимуть
і помагатимуть донатами. А тоді махнула рукою й пішла допомагати жінкам із дітьми: вони не викликали в мене змішаних почуттів. У кожного свій вибір, каже мені
внутрішній гуманіст.
"Так, і твої друзі-чоловіки
вибрали лишитися в Україні. І деякі пішли на фронт", - відповідає
йому гуманіст з оновленими налаштуваннями. Поки в мені борються гуманісти,
Лариса розповідає про проблеми
пар, що встигли виїхати. "Фактично всі вони на межі розлучення. Бо якщо на новому місці жінка переважно крутиться, опікується дітьми, взнає, що і де зареєструвати, як оформити дитину в школу, де брати допомогу і як піти на роботу, то чоловік займається улюбленою справою: сидить. Якщо до того він сидів в офісі,
то тепер повноправно сидить на дивані. І ниє. І депресує. І не знає, де себе подіти. А відтак, не знайшовши кращого заняття, починає діймати свою жінку". Я згадую про знайому перукарку, матір трьох, що спершу
виїхала з дітьми, а відтак до них приєднався чоловічок. Поки його не було, жінка
встигла отримати чудову роботу, зняти пів будинку в німецькому
селі, заробити чергу нових клієнтів.
Після свого підвального салону на київських
Позняках вона просто розцвіла. Діти
- дивина дивна - вперше
ходили в школу за власним бажанням.
І тут раз - приїздить тато.
І все, на що він здатен, - це ходити
назирці за своєю дружиною з
дому на роботу, чекати її під роботою,
йти за нею в магазин і назад додому:
пильнувати, щоб не пішла кудись іще.
Потерпівши трохи, вона
поставила питання руба: або ти знаходиш
тут заняття, або повертаєшся додому. Це все нагадує мені стару
слов'янську казку (кажу
"слов'янську", бо
бачила цей сюжет у різних народів). Коли вороги захопили село, жінки плакали і просилися, що їм
дозволили піти і взяти все,
що можуть винести на собі. Отримавши дозвіл, кожна з них взяла на плечі свого благовірного і винесла його з села - а вороженьки лиш роти пороззявляли. У цій казці читач
захоплюється винахідливістю
жінок, і не ставить собі питання, що було
потім з їхніми стосунками. Варіантів безліч, але основних два: чоловік лишається чоловіком і свою агресію реалізує конструктивно, у війну чи в заробляння грошей. Чоловік страждає від кризи маскулінності,
впадає у депресію і єдине, на кого агресує - це рідна жінка,
безпечний об'єкт, який можна дубасити
і нічого тобі за це не буде. Чоловіки, які жили за кордоном Наступний кейс українських чоловіків - це ті, що
до війни жили за кордоном. Власники
бізнесів, легіонери чи просто міграційні працівники. Чимало останніх в Парижі з перших днів війни рушили на маршрутки, якими в мирний час їздили додому на Різдво й Великдень. "Ну бо як тут можна сидіти, коли ТАМ, удома, - війна?" Батько 20-річного хлопчини, що у 2015 році переїхав до Франції з Донеччини, бо терористи віджали
бізнес і погрожували всій родині, повернувся
і пішов на фронт. "Бережи
маму і сестру. Тепер ти за
головного", - от і все, що він
сказав синові, сідаючи в автівку. Як це - стати головою сімейства у 20 років? "Тато поїхав, щоби
не поїхав я", - зізнається
син. Ще я пам'ятаю безкінечні повідомлення від дружин французьких легіонерів українського походження: "Чоловіки хочуть поїхати додому воювати, а їх не відпускають, кажуть, що назад не візьмуть, можете поговорити з кимось?.." Говорила з місцевими генералами: таки назад не візьмуть,
кажуть. Це дорога в один кінець. Бо формально іноземний легіон - частина французьких збройних сил. Тож якщо візьмуть у полон такого
солдата, це означатиме присутність французької армії. І тим не менш, чимало з них таки поїхало. Пригадую, цілий автобус з нашими легіонерами
затримала поліція на виїзді з Парижа. Ми швидко знайшли адвокатку. Хлопців відпустили в Україну. Як складеться далі їхня доля? Доля їхніх родин?.. Чоловіки-іноземці, які пішли
воювати А ще ж є ті чоловіки,
які жодним боком не мають стосунку до України, але поїхали воювати за неї. Причини різні - комусь просто бракувало адреналіну, хтось перейнявся цією гротескною несправедливістю,
а хтось, як той канадієць,
про якого поза ефіром розповідав мені ведучий LCI, просто відчув, що в Україні його
життя матиме сенс: "Тож він продав усе, що мав - хату, машини, все майно. Діти вже
дорослі, каже, справляться.
А в Україні я можу помогти". Воювати чоловік не пішов - вирішив куховарити. З того вийшов цілий сервіс
- годує людей там, де перебої
з поставками їжі. Чоловіки в тилу Не забуваємо про чоловіків у тилу - вони там теж працюють, на рівні з жінками. (Як вам моє нове кліше? А то що лиш про "жінок на рівні з чоловіками" на фронті?)) Волонтери, донатори, логісти, платники податків, журналісти, лікарі… Фронтів на цій війні безліч.
І кожен з нас важливий на своєму місці. Включно з моєю подругою-журналісткою.
"Тримай інформаційний
фронт, - кажу я їй. - У тебе добре виходить". І так як до "свого місця" нас ніхто не прибив цвяхами, варто бути флексібл : бо коли втомляться
ті чоловіки й жінки, що на фронті
- військовому, волонтерському
чи інформаційному, - їх треба буде комусь підмінити. Тож відповідна підготовка не буде зайвою: ні для здоров'я, ні для серденька. У нас нема розкоші
бути заскоченими зненацька. 5 07 2022 https://www.dw.com/uk/irena-karpa-choloviky-i-viina/a-62223854 |