www.ji-magazine.lviv.ua
Дмитро Крапивенко, журналіст, боєць ЗСУ
Спокійні і тривожні. Чим відрізняються у спілкуванні із ЗСУ мешканці Харківщини й Донбасу
Коли ми
стояли під Ізюмом, то спілкувалися з місцевими просто й незмінно. Ми — свої,
"наші хлопчики". У звільненому місті Донбасу між рядками читається
настороженість. Про це пише у своїй колонці для ТЕКСТІВ Дмитро Крапивенко —
журналіст, а нині боєць ЗСУ.
Харківщина
На
Харківщині господині постійно намагалися нас чимось нагодувати: літо догорало,
столи ломилися від городини. Чоловіки-хлібороби полюбляли балакати з солдатами,
родом з інших аграрних регіонів, про сільгосптехніку та різні господарські
деталі, риболовлю й полювання. У райцентрі всі до одного говорили протяжною
слобожанською говіркою.
"А у
вас дрова так, а у нас сіно сяк". Місцеві вчительки нарікали й жартували
водночас: "Ох, дітей мало на цей рік у перший клас піде, вимирає село, але
нічо, хлопці ціле літо в нас стояли, то, може, й народжуваність угору
піде".
У щойно
звільненій нічній Балаклії з живих істот не бачив нікого, крім котів. У селі
під Ізюмом заїхали на ринок купити щось перекусити: майонез
"Московський", вироблений у Саратовській області, й печиво теж,
здається, російського виробництва.
"ОХ,
ДІТЕЙ МАЛО НА ЦЕЙ РІК У ПЕРШИЙ КЛАС ПІДЕ, ВИМИРАЄ СЕЛО, АЛЕ НІЧО, ХЛОПЦІ ЦІЛЕ
ЛІТО В НАС СТОЯЛИ, ТО, МОЖЕ, Й НАРОДЖУВАНІСТЬ УГОРУ ПІДЕ"
Жоден
магазин не працював, та люди не давали проходу — обіймали, віталися, питали про
відповідальність для колаборантів, розповідали про апатію мобілізованих
"лнрівців" і мародерство кадирівців. Ну й, звісно, намагалися
нагодувати (дарма ми позарилися на той саратовський майонез).
Донбас
На Донбасі
розмова з місцевими зовсім інакша. Я всю дорогу торочив хлопцям: викиньте з
голови оте "вони там усі сєпари", оцінюйте людей за їхніми вчинками.
Я об'їздив підконтрольний Донбас уздовж і впоперек як волонтер під час АТО-ООС
і думав: тут мало що змінилося.
Були і є
продавчині, які з покупцями-військовими поводяться з манерами
"вдовствуюших імпєратріц": зверхньо, не кажуть нічого зайвого й не
підтримують жодних сторонніх розмов. Трапляються типажі а ля церковні
"клікуші", які можуть плювати вслід машині та кричати: "Будьте ж
ви прокляти!" Але то радше місцева екзотика, хоча й неприємна.
Є також люди
з протилежними поглядами: україномовні жіночки (схоже, педагогині),
інтелігентний дід в окулярах, який носить нашу армійську мазепинку. Але цей
прошарок також нечисленний.
Типова лінія
поведінки місцевих щодо наших солдат — дивна суміш доброзичливості й
обережності. Доброзичливість має часто маркетингову складову: військові тут —
найплатоспроможніша верства, тому догодити їм означає заробити більше.
Імовірно, цим також пояснюється помітний відсоток української мови серед
місцевих торговців. Можливо, хтось скаже, що так працює мовне законодавство,
але я схиляюся до думки, що це таки маркетинг.
Обережність
проглядається якимись натяками. Купуєш телефон у звичайного місцевого дядька.
Він робить знижку для ЗСУ, рекомендує товар і мимоволі жартує, але десь в очах
читаєш: швидше б ви від мене пішли. Навряд чи він адепт "русского
мира" й навряд чи полум'яний патріот. Він живе в місті, звідки сепарів
вигнали у 2014-му, тому точно не вірить у жахалки про
бандерівців і розіп'ятих хлопчиків.
Його страх
іншого ґатунку: біля міста не замовкає канонада, і якщо завтра фронт прорвуть і
зайдуть "ті", то йому нагадають про знижки для ЗСУ й теревені з
солдатами. А очі "тих" у місті точно є. Про це знають і здебільшого
мовчать. СБУ працює, але виловити всі "сплячі осередки" — робота
нелегка.
Місто, в яке
ми нещодавно зайшли на Донбасі, убоге й обдерте — застиглі 1990-ті.
"Раніше в нас тут заводи працювали, а тепер що?" — нарікають
пенсіонери. Молоді люди просто оминають стороною військових, дівчата часом не
проти флірту, але "мама побачить — не схвалить". Проте цій моральній
дилемі не одне століття.
ПРАЦЮЄ
ШВИДКО, АЛЕ КИДАЄ ФРАЗУ: "ВИ Ж, ХЛОПЦІ, НІ В ЧОМУ НЕ ВИННІ, ЦЕ ВСЕ ПУТІН І
ЗЕЛЕНСЬКИЙ"...
Дисонанси
Я не
зустрічав людей, які відмовлялися б нам допомоги. Пів дня літаємо містом у
пошуках запчастин для ремонту. Логістика у
прифронтових містах — прокляття. Звертаємося до мужиків у
гаражах. Вони терпляче видзвонюють майстрів, перевіряють теорію шести
рукостискань. Спрацьовує. Є слюсар, готовий заради нас попрацювати в неділю.
За роботу бере
помірно, працює швидко, але кидає фразу: "Ви ж, хлопці, ні в чому не
винні, це все Путін і Зеленський"... Людина не зробила нам нічого лихого,
ба більше — допомогла, але осад залишається.
Недомовленості,
напівнатяки, дисонанси. "Сусіди в Москву виїхали, чоловік на заробітках у
Росії, ця війна вам(!) потрібна", — не поодинокі, а доволі таки типові для
цього регіону фрази.
Якби я був
політиком чи громадським діячем, який має випромінювати усмішку в розмовах про
майбуття Донбасу, то мав би завершити цей текст якоюсь бравурою про те, що тут
відбуваються незворотні зміни, метальний злам і ми вже виграли війну за цей
регіон. На щастя, я солдат, і мої оцінки приземлені: що далі відкотиться фронт
від донбаських міст, то менше в них буде тривоги, недомовок і страхів, що
повернуться "ті", а отже, й більше лояльності до України, бо вона
перемагає.
3 10 2022
https://texty.org.ua/articles/107882/myrni-i-tryvozhni-chy-vidriznyayutsya-u-spilkuvanni-z-zsu-meshkanci-harkivshyny-i-donbasu/
|